Sähköposti

oikeudet ???

Mikä on sähköpostin vastaanottajan oikeus hänelle lähetettyyn sähköpostiin??
Saako jatkaa eteenpäin, julkaista jne ??
Kyseessä siis normaali viesti, ei mitään tekijänoikeuskysymyksiä yms.
Onko kenelläkään osoittaa tätä asiaa koskevaa lainkohtaa, "mutu"-jutut voi jättää kertomatta.

13

5034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Duudson

Viestin vastaanottajan oikeudesta ei ole sinänsä mitään lakia.

Tekijänoikeuslaki tulee kuvaan siinä kohden, jos joku meinaa julkaista viestin. Jos viesti on tarpeeksi omaperäinen (kuten yleensä on), ei sitä saa julkaista ilman tekijän lupaa.

Viestin eteenpäin lähettäminen vastaa samaa kuin kirjeen näyttäminen toiselle. Kirjeen saa näyttää kenelle vain ja niinpä sähköpostinkin voi lähettää kelle tahansa eteenpäin.

Lisäkysymys on sitten vielä rikosoikeudellinen. Jos viesti sisältää jotakin arkaluonteista, voi viestin levittämiseen soveltua rikoslain "yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen" -rikos.

RL 24:8
      "Joka oikeudettomasti
      1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
      2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
      esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
      Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi." (finlex)

• vastauksesta

Eli vain kahdessa tapauksessa vastaanotetun viestin eteenpäinpostitus tai julkaisu on arveluttavaa:
        1. Viesti sisältää tekijänoikeudellista materiaalia.
        2.Viestin eteenpäin toimittaminen loukkaa lähettäjän yksityiselämää.

-Tosin kommentoisin tuohon jälkimmäiseen, että jos vaikka joku julkaisee hänelle lähetetyn rakkauskirjeen eteenpäin, niin tuleekohan rapsuja vaikka kyse on lähettäjän yksityiselämästä ja voi olla noloja seurauksia.

Kiitos vastauksestasi.

• Sam

Niin miksipä julkaista kahden ihmisen välistä sähköpostiviestintää? Onko kyseessä jokin merkittävä yhteiskunnallinen asia?

• Minna

Lähetin työnantajan edustajalle elikä siis
      firman henkilöstöpäällikölle palkkatietoihin
      liittyviä kysymyksiä. Kun hän vastasi minulle
      oli hän laittanut minun kysymykseni, sekä hänen vastaukset kopiona minun johtajalleni. Lähetin vielä uudestaan kysymyksiä, niin aivan sama juttu.
      Hän laittoin toistamiseen kysymykseni kopiona
      johtajalleni. Minulla meni täysin luottamus sähköpostin käyttöön. Valitettavasti en voinut
      kysyä puhelimella, kun ympärilläni on aina liikaa kuulevia korvia. Mutta henkilökohtaisesti loukkaannuin tosi syvästi asiasta, koska minä en antanut lupaa lähettää viestiä eteenpäin. Onko todellakin sallittua lähettää viesti eteenpäin?

• yhteyttä

asiassa viestintävirastoon pari viikkoa sitten.
        Siellä ei puhelinpalvelussa osattu sanoa viestin vastaanottajan oikeuksista mitään.
        Pyysivät lähettämään kysymyksen sähköpostilla.
        [email protected]
        Sieltä ei ole kuulunut mitään vastausta.
        Olisin toivonut että ohjaavat edes oikealle viranomaiselle, mutta ei.
        Kuka tietää mistä edes pitäisi kysyä???
        Voihan nimimerkki Duudson olla oikeassa, mutta ei ole vielä saanut minua vakuuttuneeksi.

• Jurristi

Kyllä se on yhtä sallittua kuin puhelinkeskustelun siteeraaminenkin.

Närkästystä tässä herättää "juoruaminen". Juoruaminen voi heikentää työpaikan ilmapiiriä ja työn tuottavuutta.

• Jurristi
        yhteyttä kirjoitti:

asiassa viestintävirastoon pari viikkoa sitten.
        Siellä ei puhelinpalvelussa osattu sanoa viestin vastaanottajan oikeuksista mitään.
        Pyysivät lähettämään kysymyksen sähköpostilla.
        [email protected]
        Sieltä ei ole kuulunut mitään vastausta.
        Olisin toivonut että ohjaavat edes oikealle viranomaiselle, mutta ei.
        Kuka tietää mistä edes pitäisi kysyä???
        Voihan nimimerkki Duudson olla oikeassa, mutta ei ole vielä saanut minua vakuuttuneeksi.

Duudson on oikeassa.

• Minna

Selvisi sekin tässä, kun lähetät sähköpostin voit asetuksiin laittaa väkäsen kohtiin salaus ja estä kopiointi..Sekä sanoman tyypiksi voi vielä laittaa luottamuksellinen. Niin sitä viestiä ei saa kukaan lähetettyä eteenpäin. Jos haluaa asian kertoa eteenpäin niin siitä sitten vaan. Mutta luottamus firmamme henkilöstöpäällikköön meni täysin. Mahtaako hän muutenkin jutella meidän palkkatietoja ympäriinsä. Tiedä häntä....

• ei ole (vielä)
        Minna kirjoitti:

Selvisi sekin tässä, kun lähetät sähköpostin voit asetuksiin laittaa väkäsen kohtiin salaus ja estä kopiointi..Sekä sanoman tyypiksi voi vielä laittaa luottamuksellinen. Niin sitä viestiä ei saa kukaan lähetettyä eteenpäin. Jos haluaa asian kertoa eteenpäin niin siitä sitten vaan. Mutta luottamus firmamme henkilöstöpäällikköön meni täysin. Mahtaako hän muutenkin jutella meidän palkkatietoja ympäriinsä. Tiedä häntä....

Minulle tulleen sähköpostin saan lähettää kenelle haluan, toki sitä en tee, kyllä järjenkäyttö on sallittua.
        Ihmettelen kyllä että jonkun firman päällikkö lähettää alamaisensa postin eteenpäin, eipä ole järjellä pilattu päällikkö-parka.
        Voikohan tuohon asiaan mitään lakipykälää soveltaa ?

• Jurristi

Viestin muodosta riippumatta on asioita, joita ei saa kertoa eteenpäin.

Ehkä tavallisinta on terveystiedot. Työntekijä voi joutua kertomaan esimiehelleen vaikkapa abortista. Tätä tietoa ei saa kertoa eteenpäin.

• stand up

Ehkä parempi sähköposteissa kertoa niitä näitä kuin omaa yksityisyyttään. Kaikissa tapauksissa on niin että ylläpitäjä esim. Sonera lukee varmasti kaikki sähköpostit, jäi kiinni itselleni tulleesta sähköpostista jota en ollut vielä lukenut ja se oli avattu. Onneksi on olemassa pari pientä jippoa jolla paljastaa onko operaattori käynyt lukemassa mailiani. Noita jippoja en paljasta tässä tai muuallakaan, koska on niin ettei ihmisiin voi luottaa. Ja kun näin on, silloin ennen pitkä nuo keinot joutuvat operaattorin tietoon, on parempi herkutella niillä itse.

• Miksuliinieee

Ei helvetti...vanha asia mutta kyllähän tämä naurattaa. Ettäkö Sonera lukisi kaikki viestisi :D

• ymmyrkäinen

Siis Sonera lukee kaikki sen kautta lähetetyt sähköpostit? Kuka sen käytännössä tekee? Onko Soneralla varaa palkata niin paljon työntekijöitä, että pystyvät/ehtivät kaikki lukea????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe