Windowsin hakutoiminto ei toimi!

kiire-saada-apua

Windows 8:n haku (eli kansion oikeassa yläkulmassa oleva hakukenttä) löytää vain osan kansioissa olevista tiedostoista. Samassa kansiossa on mm. kuvatiedostoja, joista Windowsin oma haku löytää vain osan. Voi olla, ettei löydä muitakaan tiedostotyyppejä, mutta ainakin osan kuva- ja videotiedostoista jättää näyttämättä. Mistä voi johtua ja mitä tehdä?

Tähän mennessä tehty (käyttikseni on englanniksi, jotta puheentunnistus toimii):

1. Tarkistin kansion ominaisuuksista, että välilehdeltä search (haku) on ruksitettu kaikki tarpeellinen.

2. Tarkistin ohjauspaneelin indeksoinnin asetuksista, että kaikki kansiot on indeksoitu.

3. Ohjauspaneelin indeksoinnin lisäasetuksissa esim. tiedostyypit avi ja mp4 ovat ok, mutta jpg:n kohdalla lukee "rekisteröityä ifilter kohdetta e löydy". Ongelma ei voi kuitenkaan johtua tästä, koska Windows ei löydä myöskään kaikkia avi- ja mp4-tiedostoja.

4. Kun tein Windowsin oman vianetsinnän "Ratkaise haun ja indeksoinnin ongelmia", niin tuloksena oli seuraavanlaisia tekstejä:

"Windows Search -kansioilla on virheelliset käyttöoikeudet. Palauta oikeat käyttöoikeudet Windows Search -kansioille"

"Windows Search -datahakemiston käyttöoikeudet : NT-hallinta\SYSTEM"

"Windows Search -datahakemisto: Hakemisto: C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\ "

5. En löytänyt em. kansiosta enkä sen alikansioista mitään, mille voisi itse tehdä jotain (piilotetut tiedostot ovat näkyvissä, "super hidden" tiedostot eivät ole näkyvissä).

Kansiossa on mm. alikansio "SystemIndex" (C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\GatherLogs\SystemIndex), mutta ei sillekään voi mitään käsittääkseni itse tehdä. Kansiossa on useita tiedostoja "SystemIndex.Crwl", joista viimeisin on luotu tänään eli Windows luo ne itse säännöllisin väliajoin

6. "Windows Search -datahakemiston käyttöoikeudet : NT-hallinta\SYSTEM"

En löydä koneeltani sellaista kuin "NT-hallinta\SYSTEM". Mitä tämä tarkoittaa ja mistä sen pitäisi löytyä?

7. Katsoin kansion ominaisuuksista välilehteä "General" ja sen kohdassa "Read-only" on ruksi. Mikä merkitys tällä on ja mikä muuttuu, jos poistan ruksin?

8. Kansion ominaisuuksissa välilehdellä "Security" on käyttäjien käyttöluvat, joista en ymmärrä mitään (käyttis on Win 8 Pro). Kaikilla käyttäjillä on kaikki luvat (read, modify, write jne.), mutta käyttäjällä "Luoja-omistaja" (en tiedä mikä tämä on) on vain yksi lupa "Special permissons" enkä saa tätä muutettua eli vaikka muutan asetuksista "Full control" ja painan Apply Ok, niin muihin kohtiin (read, modify, write jne.) ei ilmesty ruksia. En tosin tiedä, onko tällä edes mitään tekemistä Windowsin hauan kanssa.

9. Kyseessä on muuten ulkoinen kovalevy, jos tällä on merkitystä.

10. Jos teen ohjaupaneelin idenksoinnista "Poista indeksi ja muodosta se uudelleen" eli resetoin koko indeksoinnin, niin auttaisiko tämä ja paljonko uudelleen indeksointi suunnilleen vie aikaa, kun ulkoisella kovalevyllä on tiedostoja noin 1 TB? Muutaman minuutin, puoli tuntia vai useamman tunnin?

11. Jos saa Windowsia löytämään tiedostoja, niin olisiko jokin ilmaisohjelma, joka löytäisi vai onko vika todennäköisesti Windowsin käyttöjärjestelmässä eikä vain Windows Explorerissa eli jonkin toisen "kansio-ohjelman" käyttäminen ei auta mitään?

Kaikki tekeminen on jumissa, kun varsinkin kuvatiedostoja on valtava määrä enkä löydä oikeita kuvia Windowsin haulla. Kun hakee tiedoston nimellä, niin Windows ei löydä tiedostoa, vaikka tiedän, että se on olemassa.

PS. Jos tämä kysymys ei kuulu enää osioon "Apua aloittelijalle", niin moderaattori siirtäköön viestin osioon "Käyttöjärjestelmät > Windows", kiitos ja anteeksi.

12

2128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus-auttaa-joskus-ei

Yritä myöhemmin uudestaan, sano egge kun yritin jollekin sivulle.

No yritin myöhemmin uudestaan, kappas kummaa, se autto.

Jospa se auttaa sinullakin.

• EikäMaksaPaljon

Joo, kantsii odottaa, kohta tulee Windows 11, ehkä toimii sit

• kiire-saada-apua

Voi vittu kun autto paljon!

Täällä on kuitenkin vaikka kuinka paljon nörttejä, joille ongelma ei varmasti ole uusi eikä ratkaisukaan siihen, mutta ihan pakko vain vitsailla! Jos taas meni liian vaikeaksi, niin älä vastaa mitään.

• swrt54r5
        kiire-saada-apua kirjoitti:

Voi vittu kun autto paljon!

Täällä on kuitenkin vaikka kuinka paljon nörttejä, joille ongelma ei varmasti ole uusi eikä ratkaisukaan siihen, mutta ihan pakko vain vitsailla! Jos taas meni liian vaikeaksi, niin älä vastaa mitään.

Nörtit tietävät, mitä tekevät, siksipä ne ei windowsiin koske pitkällä kepillä.

• kiire-saada-apua

Olet siis Macin käyttäjä ;)

• munkonstit

Itse käytän https://www.voidtools.com/ Everythingiä, etsii silmänräpäyksessä kaiken paitsi tiedoston sisällöstä. Sisällön etsintään sitten UltraSearchiä, mikä sekin tosi nopea verrattuna W:n omaan, tosin siitä "pitäisi" maksaa.
      W:n oman indeksointineen olen ottanut päältä.

• kiire-saada-apua

Everything etsii näköjään koko koneen sisällöstä eli ei taida saada valittua yksittäisiä kansioita.

Asensin ilmaisohjelman "Explorer ", jolla voi korvata Windowsin oman Explorerin ja ohjelma löytää tiedostot tai ainakin enemmän tiedostoja! Ohjelma kuitenkin näyttää tekstit todella epäselvänä, joten Windowsin omaa Exploreria on paljon mukavampi käyttää.

Jos myös ulkopuoliset ohjelmat käyttävät Windowsin omaa indeksointia, niin silloinhan indeksoinnissa ei voi olla vika, kun kerran "Explorer " toimii eli olisiko vika Windows Explorerissa?

Voiko Windowsin oman Explorerin asentaa uudelleen tai yrittää jotenkin korjata sen toimintaa, jos vika on siinä?

• kiire-saada-apua

Kiitos kuitenkin vinkistä koska tuo Everything on aivan uskomattoman nopea!
        Kun Explorer käy läpi kansioita, niin Everything on jo näyttänyt kaikki tiedostot tietyllä nimellä! En ymmärrä, miten haku voi toimia noin nopeasti. Suosittelen minäkin kyseistä ohjelmaa, jos Windowsin haku hidastelee.

• konmunstit
        kiire-saada-apua kirjoitti:

Everything etsii näköjään koko koneen sisällöstä eli ei taida saada valittua yksittäisiä kansioita.

Asensin ilmaisohjelman "Explorer ", jolla voi korvata Windowsin oman Explorerin ja ohjelma löytää tiedostot tai ainakin enemmän tiedostoja! Ohjelma kuitenkin näyttää tekstit todella epäselvänä, joten Windowsin omaa Exploreria on paljon mukavampi käyttää.

Jos myös ulkopuoliset ohjelmat käyttävät Windowsin omaa indeksointia, niin silloinhan indeksoinnissa ei voi olla vika, kun kerran "Explorer " toimii eli olisiko vika Windows Explorerissa?

Voiko Windowsin oman Explorerin asentaa uudelleen tai yrittää jotenkin korjata sen toimintaa, jos vika on siinä?

Saa valittua kansion http://images.devs-on.net/Image/bagVLkGXgUXXtPci-Region.png .

• kiire-saada-apua
        konmunstit kirjoitti:

Saa valittua kansion http://images.devs-on.net/Image/bagVLkGXgUXXtPci-Region.png .

Tarkoitin sitä, ettei ohjelmassa saa valittua kansioita, joista haetaan tiedostoja, mutta toimii joten kuten näinkin, kun ohjelma on niin nopea. Vähän kyllä ihmettelen, ettei voi valita kansiota/kansioita, mutta ehkä tmä perustuu jotenkin siihen, miten ohjelma toimii eli ilmeisesti ohjelma itse indeksoi koko kovalevyn sisälllön jo valmiiksi, jolloin haettavat tiedostot löytyvät heti. Ehkä tämä tapa toisaalta jotenkin estää sellaisen toiminnon, että voisi itse valita kansiot, joista tiedostoja haetaan.

Windowsin omassa haussa on vaikka mitä ominaisuuksia, mutta sitten se ei toimi!!! En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

• agent_ransack

Agent Ransack Etsii myös nopeasti ja voi käyttää regular express hakusanoja.
      Hakee myös sisällöstä. Jostain syystä ei hakenut pdf tiedostojen sisällöstä kun äskettäin olisin tarvinnut. Käytin sitten Windows 10:n hakua ja se haki nopeasti tosin yhdestä kansiosta.

Agent Ransack näyttää myös tiedostojen sisältöä. Nopea vilkaista millaiselta rivilta hakusana löytyy kustakin löydetystä tiedostosta.
      https://www.mythicsoft.com/agentransack

• kiire-saada-apua

Luulin että nuo kommentit "odota" ovat vitt..lua tai vitsejä, mutta NYT WINDOWSIN OMA HAKU LÖYTÄÄ ENEMMÄN TIEDOSTOJA. 3 päivää sitten luodut tiedostot windows LÖYTÄÄ VASTA NYT!

LOL :-)

On se hauska tämä windows. Kun muut ohjelmat löytävät tiedostot reaaliajassa, niin windowsilla kestää 3 päivää indeksoida tiedostot! Voi vitt...tätä windowsia. Toisaalta windowsissa on hyvää juuri se, että siihen on riittävästi ilmaisohjelmia korjaamaan windowsin puutteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe