Miten suhtautua

Perheeseenkuulumaton

Eli olemme menossa naimisiin ensi vuonna. Minä olen itse naimisiin meno hetkellä mies 32v ja nainen 27v

Olemme puolisoni kanssa keskustelleet avioehdosta, hänen aloitteestaan. Sanoin hänelle, että oikeastaan minulle on sama tehdäänkö avioehtoa vai ei. Päädyimme lopputulokseen, että emme tee.

Minulla on tällä hetkellä kertynyt omaisuutta noin 200k ja puolisollani omaa henkilökohtaista omaisuutta ei ole. Kummankin vanhemmat ovat vielä elossa.

Nyt kuitenkin naiseni isä on hyvin vahvasti pakottamassa naistani tekemään kanssani avioehdon. Yrittää ilmeisesti turvata jotenkin omaa osuuttaan. Hänellä on suhteellisen paljon omistuksia ja omaisuutta. Kuitenkin, mikäli hän kuolee ennen minua on hänen omaisuuttaan jakamassa 3 lasta. Tämä isä on myös itse ollut 2 kertaa aikaisemmin naimisissa ja ei ole itse ilmeisesti tehnyt ikinä avioehtoa. Molemmilla kerroilla liitto on siis päättynyt eroon.

Olen itse myös sellaisessa tilanteessa, että olen aina kokenut olevan ulkopuolinen molempiin vanhempien sukuun. Tämä johtuu suurista ikäeroista. Olen noin 20 vuotta nuorempi kuin serkkuni. Lähimmät serkut n.7 vuotta vanhempia. Nyt useita vuosia olen miettinyt tämän johdosta sukunimeni vaihtamista. Olen ymmärtänyt, että voin ottaa jonkun nimen joka esiintyy suvussani,puolison nimen tai keksiä itse suomalaisen nimen uudeksi sukunimekseni.

Naiseni isä ei tiedä sijoituksistani, osakkuuksistani, perheeni omaisuudesta oikeastaan mitään, joten on vaikea olettaa mitä hän omaisuudestani luulee. Hän ei ole ikinä käynyt myöskään toisella paikkakunnalla sijaitsevissa rakennuksissani. Pitää varmaan minua kuitenkin aika pa. ihmisenä. Kun olen aika tarkka tietyissä raha-asioissa ja ajelen yli 10 vuotta vanhalla autolla.

Kysyin toki häneltä naiseni kättä ja siihen hän suostui. Nyt kuitenkin tämän avioehto keskustelun kuulleena olen hyvin skeptinen asian suhteen. Minusta tuntui todella pahalta, että hän oli oikein vaatinut ja on pakottamassa naistani tähän avioehtoon.
Ainakin sen olen nyt päättänyt nyt että en ikinä tule ottamaan heidän sukunimeään itselleni. Avioehdon tietysti voin kirjoittaa, sillä olenhan voittaja tällä hetkellä tässä tilanteessa taloudellisesti. Harmittaa vaan, kun tuntuu jotenkin että emme ole oikein oikea aviopari, kun kaikki on erillään. Tulee itselleni sellainen olo kuin menisi vain juhlien kanssa kihloihin. Onko minun oikeus tuntea näin? Myös tuntuu todella pahalle ja että minuun ei tässä naiseni perheessä uskota. Sitten olen myös miettinyt sitä, että kun on avioehdot ja muuta. Niin onko minulla oikeus pitää oma tilini ja huomattavasti suuremmat kuukausi ansiot myös itselläni? En missään nimessäni nyt haluaisi naistani tässä kärsimään pistää kanssa, vaikka jollain tavalla ajattelen että siinäpähän hänen isänsä saa jatkossa myös kustantaa hänen menonsa. Voinko ajatella näin, onko se liian kauheaa?

Kaiken kaikkiaan olen vain todella surullinen ja koen että en ikinä tule olemaan osa "heidän" perhettään. Kiitos jos kehtaat jotain vastata. Kaikista vastauksista ja kokemuksista olisi hyötyä!

4

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iceiceice

      Tekisin sinuna asiantuntijalla avioehdon, jossa huomioidaan myös kuoleman kohdatessa lapsettomana ja myös kun sinulla on/tulee lapsia.

    • nainenviiskytplus

      Suosittelen lämpimästi avioehtoa. Siitä voi tehdä erilaisen avioeron ja kuoleman varalle.
      Mielestäni avioehdon pitäisi olla pakollinen.
      Tuleva appiukkosi on varmasti viisastunut omissa avioeroissaan ja haluaa nyt tyttärelleen järkevää ratkaisua. Avioehdon tekeminen on rakkautta.

    • teeseehto

      Avioehto tehdään yleensä avioeron varalle. Avioehto ei merkitse siis sitä, että aviossa ollessa varat olisivat kummallakin täysin omat ja - niin kuin tuossa kirjoituksesi lopussa kaavailet - että vaimon isä joutuisi tytärtään edelleen elättämään ja vaimo elämään siis pelkästään omillaan. Ei, avioliitossa puolisoilla on velvollisuus "elättää" toisiaan, otetaanhan kaikissa virallisissakin rahaa koskevissa asioissa huomioon puolison tulot, jos ihminen on naimisissa.

      Yleensähän nämä asiat kuitenkin sovitaan keskenään, onhan avioliittoja, joissa todella kumpikin maksaa omat menonsa, olen jopa kuullut pariskunnista, jotka ostavat ja laittavat ruuatkin erikseen vain itselleen.

      On aviopuolisoita, joilla on itse asiassa eri elintasotkin. Aika hurjan kuuloista. Mutta saahan ihmiset elämän kuvionsa keskenään laatia vaikka millaisiksi.

      Normaalissa avioliitossa kuitenkin kumpikin osallistuu menoihin tulojensa mukaisesti. Ja lain mukaan se siis kuuluisi niin mennäkin, avioliitossa rahat on periaatteessa yhteiset.

      Tee vaan avioehto ja jätä asia sen jälkeen mielestäsi. Ei kukaan ole suoraan valmis kenenkään sukuun kuulumaan eikä liittymään, sellainen vie aina oman aikansa. Vaimosi isä on vain järkevä nykyajan mies. Jos liittonne kestää hamaan kuolemaan asti, kaikkihan on ihan ok, olette ihan tasaveroisessa avioliitossa ja perimysasiatkin menevät ihan tavanomaisella tavalla, mutta jos päätyisittekin eroamaan, silloin kiität sitä, että teit avioehdon.

    • Huuyt

      Kannatan avioehtoa. Itse ajattelen että se ikäänkuin vakuutus. Vakuutuskin otetaan siksi että jotain sattuisi (tulipalo, onnettomuus jne). Avioehtoa ei vaikuta avioliiton aikana mitenkään. Vasta erotilanteess tai toisen kuollessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe