Enää en syö lihaa

Teen aikani kuluksi sadetta pidellessäni yhden tyhmän aloituksen lisää.
Ei tarvitse vastata jos asia ei kiinnosta, en koskettele mitään tulenarkaa aihetta kuten omaishoitoa.
Ennen tykkäsin mehukkaasta pihvistä ja olin lihansyöjä.
Vähitellen on tullut voimakas vastenmielisyys liharuokia kohtaan.
Pannulla paistaessa hajukin alkoi etomaan.
Raskaana en ole, silloin olisi nämä kummalliset vastenmielisyydet ymmärrettäviä.
Kampaajani sanoi että vaistonko eläinten huonon kohtelun ja se tekee pahan olon. En ainakaan tietoisesti ole sellaista yhdistänyt asiaan.

31

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.siivoojaparka

      No mikäpä siinä, kun on sitten vaan syömättä lihaa.
      Tunnen sellaisia, joitten perheissä ei ole koskaan syöty lihaa ja hyvin ovat säilyneet hengissä ja eläneet vanhoiksikin.
      Täysin vegaaneilla saattaa tulla, oliko se B12 vitamiinin puutetta, mutta sekin korjautuu vitamiinilisällä.
      Itse en kovin paljon myöskään osta lihaa kotiin, mutta ahnaasti kyllä syön, jos joku tarjoaa. Mieluummin, jos lihanpuolta syön, niin sitten se on kanaa. Kaikkein mieluiten syön lohta, silliä, silakoita, seitä ... ja mitäs muita kaloja niitä on. Noita ainakin yleensä kotiin ostan, jos ostan.

    • En oo itekkään koskaan tykäny lehmän lihasta vaaleeta possua ja kanaa kyl menee.
      Pihvistä tulee raskas ja ahristava olo .
      Ton sateen pitelemisen tairon haluisin oppia, on inhottavaa ku se valuu pitkin selkää .

    • Voi kun voisikin pidellä sadetta, ainakin marjapuskien kohdalta.
      Nyt näyttää kirkastuva, onhan se päivä huomennakin. Tänään oli laiskottelupäivä, hyvää sekin välillä tekee.
      Ei tämä lihanhimon loppuminen ole tämän päivän juttu, sitä on kestänyt kuukausia.

    • Tässä täysin päinvastainen, alkuun en pitänyt lihasta, korkeintaan makkarasta ja jauhelihasta. Sitten nain lihansyöjän, ja liha alkoi maistumaan.

      Proteiinin saannin eteen joutuu tekemään vähän enemmän töitä kasvissyöjänä. Pavut voi olla jollekin haaste, ettei rupea hajupommiksi. Tosin, jos ei urheile, proteiinejakaan ei tarvi ihan samaa määrää kuin nuoriso. Muutenkin tuntuu että se on jotenkin saanut kohtuuttomat mittasuhteet nykyisessä ruokavaliossa.

      Olen iloinen siitä, että suomalaiset tilat noin yleensä ovat vastuullisia. Deittailin sikafarmaria muutaman kerran, hän kertoi että liha tulee paremman makuiseksi kun eläin on onnellinen. Minusta ulkomaalaisessa esim. possussa on sellainen pistävämpi maku, se possulle ominainen rasvahaju on kaksinkertainen verrattuna suomalaiseen sikaan. Liekö adrenaliinia ja stressiä lihan mausteena.

      Jos ostan broileria, käytän vain ja ainoastaan suomalaista. Vaikka nykyisin saa halvalla Suomenlahden toiselta puolelta tulleita.

      • pitihänsearvata

        Tuota...
        Niin että liha alkoi maistumaan heti hääyönä...


      • pitihänsearvata kirjoitti:

        Tuota...
        Niin että liha alkoi maistumaan heti hääyönä...

        Noh.. nii'in. Hääyönähän sitä vasta, tällainen itse siveellisyys.

        Oltiin me susiparina ensin muutaman vuoden, ja jouduin tottumaan pihviin.


      • Niin, pavut ovat todellinen haaste :(


      • Susipari.öitä.kokenut

        Hääyönäkö? Saman peiton alla? Ilman peittoakin pavuttaa :)


    • Vatsanikaan ei siedä rääkättyjen ja lisäaineravinnolla ruokittujen eläinten lihan syömistä. Se alkaa myllätä ja olo tuntuu epämukavalta. Vapaaehtoisesti en sian enkä naudan lihaa suuhuni laita. Joskus otan mini-mini-annoksen lautaselleni, kun en halua tehdä numeroa asiasta ja sellaista minulle tarjoillaan.

      Kun syön loppuun asti vapaana luonnollisessa elinympäristössään eläneiden eläinten lihaa, voin herkutella huoleti ja nauttia herkullisesta ruoasta. Riista ja lampaanliha maistuvat ja syön niitä kohtuullisen usein, enkä kieltäydy yleensä koskaan. Kasviksia ja kalaa syön useimmiten ja lihaa muutaman kerran viikossa. - Lampaanfileitä on marinoitumassa parhaillaan jääkaapissa. Ne paistan viimeistään huomenna.

      Joskus saatan ostaa grillatun kotimaisen broilerin tai sen koipia. Perkaan ne yleensä heti ja käytän lihaa eri tavoin. Usein leikkelen osan kasvissalaatin sekaan.

      Jäniksen ja valkoposkihanhien lihaa voisi mielestäni alkaa myydä lihakaupoissa ja kauppahalleissa.

      Karkeasyisempi hirvenliha ei ole koskaan kuulunut herkkuihini, mutta välillä tulee kylässä syötyä sellaistakin.

      • neljätoista

        Onhan jäniksen raatoja pakasteena kaupoissa.
        Syökää lampaan lihaa, Uudesta-Seelannista, Australiasta, Norjasta, olen nähnyt siellä vapaita lampaita, rokotettu ne tietenkin on mutta muuten vaeltavat vapaina, maasta varmaan löytävät kivennäiset.


      • O-Orvokki

        Olen syönyt kasviksia, juureksia ja marjoja ihan lapsesta pitäen. Viljelimme niitä omassa puutarhassa, eikä sinne mitään myrkkyjä kylvetty. Alkuun perheeni viljeli kaikkea mahdollista pienissä erissä pienellä palstalla Helsingissä ja myöhemmin minun mielestäni turhankin suuria eriä mökillä noin 40 kilometrin päässä.

        Murrosikäisenä olisin keksinyt parempaakin tekemistä viikonlopuksi kuin puutarhanhoito ja perunoiden multaus. ;)


    • Pihvi on juhlaruokaa ja sitä syön juhla-aterioilla. Hirvenlihaa on aina pakasteessa joku köntsä, sitäkin tulee hyvä palapaistikastike. Pupu saa loikkia ihan rauhassa, hyi en syö lihaansa enkä sorsaa enkä muutakaan kottaraista.

      Kala ja kana on parasta, possunlihakin alkanut kyllä tökkiä.

      • ent.siivoojaparka

        En minäkään minkäänlaista tassueläintä suostu syömään, en koiria, susia, kettuja enkä ilveksiäkään. Kissakin saa olla ihan huoleti vaikka minulle miten nälkä tulisi.

        Luulen, etten ole koskaan edes maistanut mitään muuta luontoon kuuluvaa eläintä kuin joskus pyöräillessä mennyt kärpästä suuhun ja kaloja olen syönyt. Minun puolestani saavat elää ja nauttia vapaudestaan kaikki metsän eläimet.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        En minäkään minkäänlaista tassueläintä suostu syömään, en koiria, susia, kettuja enkä ilveksiäkään. Kissakin saa olla ihan huoleti vaikka minulle miten nälkä tulisi.

        Luulen, etten ole koskaan edes maistanut mitään muuta luontoon kuuluvaa eläintä kuin joskus pyöräillessä mennyt kärpästä suuhun ja kaloja olen syönyt. Minun puolestani saavat elää ja nauttia vapaudestaan kaikki metsän eläimet.

        Miten ois råtta :)?


    • Vähäksi se liharuokien syönti on mennyt minullakin, mutta siihen on syynsä.
      Keväällä oli noita juttuja, ja tuli monenlaisia lääkkeitä, niillä on oma vaikutus.
      Ruoka ei maistu, liharuoka varsinkaan. Ei minulla mitään ihtohimoja ole lihansyömistä kohtaan, jos maistuu, voin syödäkin.
      Painokin pudonnut seittemän kiloo muutamassa kuukaudessa, alkaa mennä jo turhankin alas.
      Täällä on ollut muuten poutasää, tulin katsomaan, milloin sataa.
      Näyttää, ettei tänä iltana, huoenna sitten.

    • mimmimum-..mi

      Kyllä sitä hyvää pihviä vaan joskus tekee mieli....tein pojalle ja siipalleen lehtipihvejä...salaattia...uunissa tehtyjä rapeita veneperunoita....söivät kaksi pihviä kumpikin....kai ne sitten maistuivat....Mutta yhä harvemmin itse syön lihaa...ja katson että kotimaista.

    • Jäänyt on lihan syönti pikkuhiljaa lähes kokonaan.
      En tiedä miksi, ei vain tee mieli.

      Sen verran minussa kuitenkin on eläintensuojelijaa, että tuo lihasta luopuminen tuntuu ajatuksenakin ihan ok:lta.

    • Liha maistuu ja sitä tulee syötyä jossain muodossa päivittäin. Tunnen kyllä sääliä huonosti kohdeltuja eläimiä kohtaan mutta ei se kuitenkaan ole lihan maistumiseen asti vaikuttanut. Eläin on tunteva eläin mutta lihahan on vain ruokaa, kunhan sen alkuperää ei ruokaa valmistaessa tai syödessä ajattele.
      16-vuotiaana hankin metsästysluvan ja kävin sorsa- ja jänismetsällä. Toisen sorsastuskauden jälkeen se loppui kun alkoi säälittää ne reppanat, varsinkin huonon osuman jälkeen jos ei pudonnutta lintua löytynyt.

      Kyyhkysen lihaa en juuri nyt kyllä välittäisi syödä. Niin ottaa pannuun pyssyn pauke, kun ei saa paukkuarkaa koiraa iltalenkille. Pitäs kieltää metsästys 10 kilometriä lähempänä minkäänlaista asutustaajamaa. Mitä syötävääkään semmosessa pienessä linnussa on, silkkaa hupia. Ja parin päivän päästä alkaa sorsan metsästys, paukkuu vielä enemmän, koira parka.

    • kesi.vä

      Tofu on tosi hyvä proteiinin lähde, kunhan sen oppii marinoimaan mieleisekseen. Linssitkin ja tulisipa se hehkutettu nyhtökaura kauppoihin, siis niin, että sitä saisi.

      • O-Orvokki

        Sitä saa aina välillä, mutta kaikki menee varmaan muutamassa minuutissa. Naapurini kertovat heti kun näkevät kaupassa ja ostavat muillekin, jotka haluavat. Nykyisin on niin helppo viestitellä isonkin joukon kanssa tosi nopeasti. Yksi naapuri osti tänään lähes parikymmentä pakkausta, kun viestittelivät WhatsAppilla.

        Minäkään en ole vielä maistanut nyhtökauraa, toivottavasti joku tarjoaisi maistiaisia lähiaikoina.


      • kesi.vä
        O-Orvokki kirjoitti:

        Sitä saa aina välillä, mutta kaikki menee varmaan muutamassa minuutissa. Naapurini kertovat heti kun näkevät kaupassa ja ostavat muillekin, jotka haluavat. Nykyisin on niin helppo viestitellä isonkin joukon kanssa tosi nopeasti. Yksi naapuri osti tänään lähes parikymmentä pakkausta, kun viestittelivät WhatsAppilla.

        Minäkään en ole vielä maistanut nyhtökauraa, toivottavasti joku tarjoaisi maistiaisia lähiaikoina.

        Meidän lähikauppaan tulee kuulemma 20 pakettia perjantaisin, silloin kun saavat, kertoi kauppias. Joka kerta kun olen käynyt, on hyllyllä lappu, että toimitusvaikeuksien vuoksi nyhtökauraa ei valitettavasti ole. Ehkä joskus, sitä on niin hehkutettu ja olisihan se lähituotantoa parhaimmillaan toisin kuin soijaperäiset.


      • kylmätotuus

        Tofu on soijasta valmistettu tuote.
        Soija ei maassamme kasva, joten se on tuontituote.

        Kuuluuko tofu luontaisesti suomalaisten ruokavalioon, jos se on tuotava kaukomailta? Sen voi jokainen päättää itse.
        Minun mielipiteeni on, ettei kuulu.

        Ekologisuuden kannalta katsoen kaikki soijavalmisteet ovat hyvin kyseenalaisia.
        Onko järkeä tuhota Telluksen keuhkot lisäämällä soijantuotantoa?

        Seuraava linkki on suoraan Wikistä otettu.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Soijapapu

        Nyhtökaura tai nyhtöpossu ovat tuotteita, joita mainokset rummuttavat jatkuvasti.
        Niitäkin voi jokainen ostaa halutessaan. Minä en osta. Tavallinen kaura saa luvan kelvata ruokavaliooni jatkossakin.

        Mikähän villitys tulee seuraavaksi?


      • Pienkokki
        kylmätotuus kirjoitti:

        Tofu on soijasta valmistettu tuote.
        Soija ei maassamme kasva, joten se on tuontituote.

        Kuuluuko tofu luontaisesti suomalaisten ruokavalioon, jos se on tuotava kaukomailta? Sen voi jokainen päättää itse.
        Minun mielipiteeni on, ettei kuulu.

        Ekologisuuden kannalta katsoen kaikki soijavalmisteet ovat hyvin kyseenalaisia.
        Onko järkeä tuhota Telluksen keuhkot lisäämällä soijantuotantoa?

        Seuraava linkki on suoraan Wikistä otettu.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Soijapapu

        Nyhtökaura tai nyhtöpossu ovat tuotteita, joita mainokset rummuttavat jatkuvasti.
        Niitäkin voi jokainen ostaa halutessaan. Minä en osta. Tavallinen kaura saa luvan kelvata ruokavaliooni jatkossakin.

        Mikähän villitys tulee seuraavaksi?

        Oletko itsekään tutustunut linkittämääsi tietolähteeseen soijanviljelyn ekologisuudesta puhuessasi?

        http://web.archive.org/web/20121120200224/http://www.wwf.fi/www/uploads/pdf/sademetsaa_lihatiskilla.pdf

        Täällähän jotkut ovat lisäksi kertoneet, että olisivat halunneet kokeilla kotimaista nyhtökauraa. Ovat jääneet nuolemaan näppejään kuten minäkin vielä toistaiseksi.


    • namnami

      sienissä vitamiineja: D, C, K, B2, B3

    • En-niinkään-syö-

      Ikähän tässä isonee. Mutta. Lihanhimoni ei tunnu lakkaavan koskaan.

    • kylmätotuus

      Ihminen on kaikkiruokainen eläin, sen todistaa hampaistomme.
      Hampaamme soveltuvat sekä lihan hienontamiseen että kasvisten pureskeluun.

      Täällä pohjolassa esi-isämme olisivat kuolleet nälkään talviaikaan, jos riistaeläimiä ei olisi osattu käyttää ravinnoksi, vaan he olisivat etsineet kasviksia hankien alta syötäväkseen.

      Nyt lähes jokaisella suomalaisella on vapaus valita, mitä syö.

      Monet kieltäytyvät syömästä sian-naudan tai siipikarjan lihaa, vedoten eläinten kasvatusmenetelmiin. Kuitenkin useat tunnustavat syövänsä kalaa ja varsinkin lohta. Todennäköisesti kirjolohta.

      Kuinkahan moni heistä on tietoinen, minkälaiset olosuhteet viljellyillä kaloilla on?
      Vierailkaapa joskus kalankasvattamossa, niin sitten tiedätte!

      Muikku ja silakka saavat elää vapaasti omassa elinympäistössään ennen pyyntiä. Kirjolohi ja siika ovat viljeltyjä ja asustavat sumpussa.

      Nykyään sikaloissa, navetoissa ja kanaloissa on enemmän elintilaa eläintä kohden kuin kalojen viljelyaltaissa.

      Itse syön lihaa. Useimmiten broileria. Kasvisbroilerwokki on suosikkini.

      Tässä nyt kuitenkin linkki, joka kertoo mielestäni siloitellun kuvan kalanviljelystä.

      http://www.kalankasvatus.fi/kalanviljely/archives/

    • ö-Öö

      Liha ok.

      Meitsi aika sekaruokainen, melkein mikä tahansa menee, ei potut häävisti... Mutta kyllä mun lihaa pitääpi saada, kai jotenkin tottunut siihen. Ongelma on, kaupoissa ei ole hääviä lihaa myytävänä. Kun ei viitsi käydä kauppahalleissa tms, aika kehnolaatuista kamaa myytävänä, etenkin sian liha, Ka kotain lammasta tai kanaa aivan turha haeskella K/S kaupoista.

      Niin, broileri eri asia, kuin kana.

      Broileria, bulkkijauhelihaa, sellaistahan se tahtoo lihan syöminen normaalisti olla. Vähän sama, kuin puhuisi tupakintumpeilla kasvateusita kirjolohista lohina.

      Mutta juu, muutaman kerran vuodessa hommaan kunnollista punaista lihaa, asiallisesti tehty pihvi, siinäpä se. Tollasta euron broileria, tahi kahden euron jauhelihaa en oikein tosissaan ota lihana.

      Poroa, hirveä, niitä syön joskus. Mutta kaneja tai lintuja en kai syö oikein koskaan. Milloin lähikaupassa ollut myytävänä sorsa ? Poroa saa paremmin, tosin, kunnollinen poronliha sitten maksaakin aikalailla paljon.

      No aloitus oli kai vegaaninen. Mikäpä siinä, kyllä meitsi tankkaa muutakin, kuin liharuokaa. Meneepi enenpi sen mukaan, mitä milloinkin tekee mieli. Hah, jonkinlaista bodylanguateta, mutta joskus vaan nyt tekee mieli salaattia. Jotenkin mun mun mielestä noit mieliteot kertoo siitä, mitä elimistö milloinkin tarvii.

      Mä syönyt viimeaikoina paljon lihaa, alkaapi kai salaattikausi. Kesäkeittoa tekeepi mieli..

      Ihminen on sekaravintoinen. Jos jättää jonkin ruoka-aineen vähälle, tahi pois, sitä pitää korvata muilla aineilla, vaikkapa sitten pillereillä. Vegaanitkin pysyy elossa ihan hyvin, net vaan joutuu pikkasen enenpi miettimään syömisiään, kuin jotkut muut. Lisäksi tietenkin laktoosijutut, tahi keliakiahommelit, allergiat. Jos noin, erikoisruokavalio vaatii oman huomionsa. Meitsi ei kuole potunpuutteeseen ikinä. Se ei ole suomalaisen ruokavalioon kuuluva tuote, joten ilman sitäkin pärjää mainiosti.

      =DW=

    • Pienkokki

      Kiitos lisääntyvistä lihaa karttelevien tuttava- ja perhepiirin jäsenistä on omakin ruokavalioni muuttunut. Nyt löytyy nimittäin kaapeista raaka-aineita kuten esim. soijarouhetta. Se on mielestäni aivan jauhelihan veroista ja sitä voi ottaa pussista juuri niin vähän tai paljon kuin tarvitsee.

      Tänään on vuorossa soija-kasvispihvit. Uunissa voi tehdä kerralla isomman määrän tai käyttää lettupannua, jos tarvitsee vain muutaman. Hiljattain tein yhden naisen herkullisen pikakaalilaatikon vokkipannussa soijarouheesta ja varhaiskaalista.

      • Soijarouhe on minullakin käytössä. Ei tosin lihan korvikkeena, vaan lisäilen marja-pähkinä-annokseen. Tulee myslimäinen rakenne ateriaan.


    • Minä syön kaikkea mikä ei eeltä pakene ja vähän menen peräänkin.
      Kauan sitten elin lähes vuoden syömättä mitään lihaa muistuttavaakaan. Hirveän pitkä vuosi, sorruin joulukinkun edessä.

    • Voi tokkiisa, mikään ei ole niin hyvää kuin kunnon jänispaisti oluessa
      hyvin haudutettuna.
      Varsinkin jos sen jäniksen on itse vielä ampunut ja nahoittanut yms.

      Kohtahan se aika taas alkaa, tosin viime aikoina on jäänyt vähemmälle
      kaikenlainen metsässä liikkuminen. Jäniksetkin saaneet olla ihan rauhassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe