Asun rivitalossa. Heinäkuun lämpimillä pidin takaovea auki. Tarhakäärme - joo tiedän että on vaaraton ja suojeltu - luikerteli sisään. Naapurin miehen hälytin apuun, ehdotin että jos saisi sen kiinni ämpäriin ja vietyä kilometrien päähän. Ei onnistunut vaan käärme luikersi itse ulos miehen seuratessa käärmeen poistumista.
Luin netistä, että muurahaishapolla on saatu hyviä tuloksia käärmeen häätämisessä.
Hankin sitä eikä käärmettä ole nyt näkynyt enää.
Lähetin kuitin isännöitsijälle, 17 euroa. Nyt hän ilmoitti, että kuitin käsittely menee hallituksen kokoukseen ja mainitsi, että taloyhtiön puheenjohtaja on maksanut vastaavat tuholaistorjuntahankinnat ilmeisesti omalla takapihallaan omasta pussistaan. So what?
Olen osakas. Takapihat ovat taloyhtiön omistuksessa ja tietysti osakkaalla on käyttö- ja hallintaoikeus.
Käärmeen tulo olohuoneeseen (onneksi satuin huomaamaan) vaikuttaa kyllä asumismukavuuteeni.
Omasta puolestani sen olisi voinut tappaa, mutta mutta ...
Mitä mieltä tästä ollaan? Ostan ja istutan keväisin taloyhtiön kesäkukkaistutukset, tänä vuonna kuitin arvo taisi olla 70€. Se on budjetoitu. Muurahaishappo ei. Budjetissa on tuon verran tilaa hankinnalle kyllä.
Kannattaako tätä asiaa kysyä esim Isännöitsijäliitosta tai jostain muualta. Minä nimittäin haistan tässä hieman kyykytystä siitä, etten erikseen lähtenyt kysymään tätä massiivista hankintamenoerää ...
Tarhakäärme luikerteli olohuoneeseen
4
60
Vastaukset
- EiKaikkeaMuidenVastuulle
Taidat olla vaikea tapaus.
Ei ole yhtiön vastuulla, että pidät ovea auki. Sieltä olisi voinut tulla muutakin - paljon epämiellyttävämpää ihmisen muodossa. Pidätkö sitäkin yhtiön vastuuna, kun tuo tuli yhtiön hallitseman alueen läpi?
Ei ole kyykyttämistä vaan itsestäänselvyyttä.
Laita siihen takaoveen kevyt lisäovi tiheällä verkolla, joka estää hyttysetkin, mutta mahdollistaa ilmankierron. Sellaisen tein parvekkeen oveeni. - Budjetinylittäjä
Ihmisen sisääntulo taitaa näkyä vähän paremmin kuin käärmeen lattialle luikertelu. Osaan soittaa poliisille, jos joku tunkeutuu asuntooni.
Mitä sinun mielestäsi tilanteessa olisi pitänyt tehdä? Odotella seuraavaa käärmeen visiittiä kaikessa rauhassa? Päivystää ovenlävessä? Että sisäovi lisäksi? Se ei onnistu minulta ihan kädenkäänteessä. Pikaisempaa apua kaipasin.
Taloyhtiön omistuksessa oleva takapiha on mielestäni edelleenkin taloyhtiön ja yhtiö vastaa siitä, mitä poikkeavaa siellä tapahtuu. Onko mielestäsi kyseessä sellainen force majeure, jota ei voi yrittää estää toistumasta? Jos sieltä ryysää hirvi sisälle niin minäkö siihen olen syyllinen ja maksan viulut? Saako ihminen olla rauhassa takapihallaan vai onko syytä olla valppaana ja seurata, minkälaista eläimistöä siellä vilahtelee ja edes yrittää estää ylimääräisten sisäänpääsy?
Tästä ei erikseen ole ohjeita. Olisikohan syytä laatia yhtiön sisäiset asumisohjeet ja mainita siinä takaoven käyttö ja mahdolliset ulkopuoliset elukat?
Entäpäs jos siellä kaatuu puu, on nimittäin vanhoja ja venyneitä vaahteroita muutama, minäkö hankin jostain moottorisahan ja lähden pätkimään runkoa ja toimitan sen omalla kustannuksellani vielä jonnekin?
Kyllä tarkoitukseni on ottaa yhteyttä Isännöintiliittoon.
Meillä rikkoutui ovikello noin 10 vuotta sitten, olemme asuneet samassa 20 vuotta, talo on 40-vuotias. Käskettiin ostaa Clas Ohlsonilta uusi langaton. Kysyin miksi tätä langallista ei voitaisi korjata. En saanut vastausta. Ostin, kiinnitin vempulan ja lähetin kuitin, jonka jälkeen ostin vielä pari rimpulaa lisää, kun menivät rikki ja joissa paristot kestivät noin kaksi viikkoa.
Taas olisi pitänyt ostaa kuulemma uusi. En suostunut. Pyysin että isännöitsijä tilaa sähkömiehen korjaamaan alkuperäisen viimein. Muissa asunnoissa ovissa ovat nämä toimivat langalliset. Pitkän pommituksen jälkeen paikalle saatiin sähkömies, joka kulutti ehkä 10 minuuttia aikaa korjaamiseen. Lopuksi sain anteeksipyynnön isännöitsijältä. Hän kuulemma lähti viemään asiaa väärästä suunnasta. Minun olisi nimittäin mm. pitänyt jäädä odottamaan sitä, että sähkömiehelle tulee keikkaa samaan suuntaan. Asun pääkaupunkiseudulla lähiössä.
Kyseessä on iso Isännöitsijätoimisto eikä sähköyrityksiäkään ihan harvassa ole.
Keväällä poikieni autojen parkkeeraamisesta tultiin valittamaan minulle. Muut parkkeeraavat tasan samoin. Itse käytän varsinaista parkkialuettamme. Kuuntelin hetken, jonka jälkeen pyysin peejiitä sanomaan täysi-ikäisille pojilleni asiasta itse eikä kierrättämään valitusasiaa kauttani. Paha virhe kuulemma toisen pojan kohdalla se, ettei tervehdi peejiitä. Kysyin asiasta pojalta ja hän vastasi ettei tunne peejiitä. Kun peejii muutti, poika oli noin 10-vuotias. Peejii taas paljon matkoilla. Itsekään en tunne kaikkia muita osakkaita.
Ihmeellinen on maailma. Se tulikin jo selväksi, että taidan olla hankala ihminen, kun en kaikkea niele kiltisti, mitä muut minulta odottavat. - EiKaikkeaMuidenVastuulle
Yhtiölle kuuluu tuon yhteisen alueen kunnossapitovastuu, johon tuo puukin kuuluu. Ei muuta.
- Budjetinylittäjä
Kiitokset edellisestä. Tiedän, että omistaja vastaa omaisuudestaan itse. Siihen perustui alkuperäinen kysymyksen käärmeen karkoitusyrityksestä ja siitä koituneesta laskusta, joka on nyt menossa oikein hallituksen kokoukseen pohdittavaksi.
Takapihat on taloyhtiön. Sieltä käärme tuli, vaikka ne eivät yleensä ihmisasumuksiin tulekaan. Asunto taas on minun omaisuuttani ts. osakkeet jotka oikeuttavat perheeni asumaan paikassa.
Mikä on oikea ja lainmukainen toimintatapa tässä asiassa?
En halua jankuttaa"eikaikkeamuidenvastuulle" -nimimerkin kanssa enempää. Jos jollakulla muulla on tietoa vastuusta ja laskun maksamisesta, niin kuulisin hänen mielipiteensä.
Ilmoitin nyt, että menköön vain kokoukseen. Isännöitsijä ilmoitti että peejii on itse maksanut tuhoeläintorjunnat. Vastasin, että minulle on sama käydäänkö nyt peejiin pussilla vai taloyhtiön, mikäli budjetissa on rahkeita.
Peejii kun on tunnettu säästölinjoistaan kaiken suhteen. Uutta lehtiharavaakaan talkoisiin ei voida hankkia, jos vain niitä 50-luvun metallisia vielä nurkista löytyy.
En saanut vielä kiinni ketään Kiinteistöliitosta. Isännöintiliittohan olisi väärä paikka kysellä asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803