Perittekö kaksoisvuokraa?

Päällekkäisvuokra

Jos käy niin, että edellinen vuokralainen on jo luovuttanut avaimen, mutta esim vielä pari viikkoa vuokra häneltä maksettuna ja voit jo ottaa uuden vuokralaisen, niin miten toimitte vuokran suhteen? Palautatteko edelliselle sen osan vuokrasta, minkä jo uusikin maksaa sen päälle?

12

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eisaaperiä

      Tiesithän, että päällekkäisten vuokrien periminen on laitonta?

      • TällaistaSeOn

        Muttei ollenkaan harvinaista...


      • NickNailer

        Mihinkä lakiin tuo väite perustuu?

        Esimerkiksi määräaikaisissa vuokrasopimuksisssa melko usein vuokralainen joutuu maksamaan koko kauden, vaikka muuttaakin kesken pois. Minkä lain mukaan en saa vuokrata tyhjää ja takaisin luovutettua asuntoa?

        Laki, pykälä, momentti, kiitos!


    • gfgfggfhhgfgh

      Päiväkohtainen vuokra.
      Määräaikaisissa maksaa vuokrasopimukseen kirjatun sopimussakon jos lähtee liian aikaisin.
      Tyhjää asuntoa helppo kuvata ja esitellä.
      Turvalukko kun ovessa niin pysyykin tyhjänä.

      • NickNailer

        HÖPÖ HÖPÖ. Ei määräaikaisiin kirjata sopimussakkoja, koska ennenaikaisesti irtisanominen voi tapahtua vain tuomioistuimen päätöksellä laissa mainittujen syiden perusteella.

        Normaalisti vuokralainen maksaa kaikki vuokrat asui asunnossa tai ei. Saadakseen takaisin vakuuden, vuokralainen luovuttaa asunnon takaisin, kun ei asunnossa enää asu.

        Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa?


      • dfghdfgfdfd

        Vuokrasopimukseen on minulla kirjattu kuukauden sopimussakko jos vuokralainen lähtee ennenaikaisesti määräaikaisesta vuokrasopimuksesta. Tätä ennen vuokralainen itse hakee tuomioistuimesta pätöksen. Selittelee siis tuomioistuimessa muuttonsa syyn. Tietää tämän etukäteen.
        Sopimussakko alkaa tuomion päiväyksestä.
        Eli sopimussakko. Ja kuukausi aikaa uudelleen vuokraukseen. Alkaen tuomioistuimen päiväyksestä.
        Ei hyväntekeväisyyttä.
        Turvalukko varmistaa määräaikaisuuden ns. "ihan oikeasti".


      • NickNailer kirjoitti:

        HÖPÖ HÖPÖ. Ei määräaikaisiin kirjata sopimussakkoja, koska ennenaikaisesti irtisanominen voi tapahtua vain tuomioistuimen päätöksellä laissa mainittujen syiden perusteella.

        Normaalisti vuokralainen maksaa kaikki vuokrat asui asunnossa tai ei. Saadakseen takaisin vakuuden, vuokralainen luovuttaa asunnon takaisin, kun ei asunnossa enää asu.

        Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa?

        "Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa? "

        Koska sillä vuokralaisella joka on ennenaikaisesti palauttanut avaimet on edelleen hallintaoikeus siihen asuntoon. Hän voi milloi vain päättää muuttaa sinne takaksisin kahdeksi viikoksi ja hänellä on siihen täysi oikeus.


      • NickNailer
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa? "

        Koska sillä vuokralaisella joka on ennenaikaisesti palauttanut avaimet on edelleen hallintaoikeus siihen asuntoon. Hän voi milloi vain päättää muuttaa sinne takaksisin kahdeksi viikoksi ja hänellä on siihen täysi oikeus.

        Kun vuokralainen lähettää allekirjoitetun irtisanomisen, maksaa loput vuokrat, palauttaa avaimet, pyytää lopputarkastuksen ja haluaa vakuuden takaisin, on vuokrasuhde de facto päättynyt.

        Yhtään oikeustapausta ei aiheesta ole, koska kukaan ei ole vienyt asiaa oikeuteen.

        Omissa tapauksissani vuokkralaiset ovan mm. muuttaneet ulkomaille. Kun muuttokontti kerran lähtee, ei se käytännössä enää palaa esimerkiski Atlantin ylitykseltä.


    • aösdfkasöfdj

      itse olen antanut "tuplavuokran" edelliselle vuokralaiselle. Ihan vain sen takia että se kuuluu omaan oikeustajuuni

    • nmmnmnmb

      Itse pidän tuplavuokran. Oven laitan turvalukkoon.

    • vuokraanantajakin

      Toki saa ja voi. Jos asunto luovutettu takaisin saa omistaja toimia kuten haluaa. Reilua on kuitenkin käydä kauppaa: Anna avain jo heti ja jos saan vuokratttua saat puolet takaisin.

      • NickNailer

        Vielä reilumpaa on käyttää aika pieneen pintaremonttiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe