Miksi totuus tulee usein myöhässä

Totuusesille

Usein kuulee kun lapset aikuistuttuaan lopulta kertovat millaiset heidän vanhempansa olivat tai sukulaiset avautuvat puhumaan totuuden jostain ihmisestä kun hän on jo kuollut tai vanhemmat kertovat asioista joista on kulunut jo kymmeniä vuosia.Miksi totuutta yritetään piilottaa tai kaunistella asioita.Miksi totuutta ei voi kertoa reaaliajassa.Silloin se vapauttaisi ihmiset huomaamaan asioiden todellisen luonteen.Kuka hyötyy siitä että totuutta pimitetään.Ihmiset usein vaistoavat asioita ja ovat oikeilla jäljillä mutta eivät saa vahvistusta asioille koska toiset pimittävät totuutta.Se on väärin

6

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

      Otat esille tärkeän asian. Monissa suvuissa ja perheissä on vaiettuja asioita. Niistä puhuminen on vain niin vaikeaa tai häpeällistä. On varmasti todella monia syitä siihen, miksi asioista ei puhuta suoraan. Jotkut tahtovat antaa idyllisen perheen kuvan päällepäin, ja siihen ei sovi mitkään hankaliksi koetut asiat. Ehkä tällaisissa asioissa totuuden sanominen koetaan uhkaavaksi, vaikka se voisikin olla vapauttavaa.

      Mikä sitten on totuus, se on ihan toinen kysymys. Jos kaksi ihmistä kertovat vaikkapa lapsuutensa tapahtumista, heillä voi olla täysin erilaisia muistikuvia ja mielipiteitä. Silti kukaan ei voi kiistää etteivätkö molemmat olisi oikeassa. Kyse on kokemisen eri tavoista. Totuus on siinä mielessä suhteellinen käsite.

      Pappi Elisabet

    • Aamunsateenkaari

      Kiitos Elisabet vastauksesta.Me kaikki koemme erilaisia asioita toisiltamme ja joku ihminen voi tuntua upealta mutta toiselle ihmiselle tämä ihana ihminen voi olla ongelmallinen ja vaikea.Mietin joskus Jeesusta ja ihmettelen kuinka hän kävellessään ihmisten keskellä sai sairaat terveiksi ja surulliset ihmiset hymyilemään.Hän oli kuin aurinko ja ilo ja virkistävä sade ja voin tuntea kun Hän olkapäistäni ottaa kiinni hellästi ja tunnen lämpöä ja iloa että on hyvä ihminen lähellä.Jeesus ei tyrkyttänyt itseään vaan antoi aikaa ja oli kärsivällinen.Hän tiesi kuinka arkoja me olemme.Hän toisaalta oli tiukkana siinä että ei saa vahingoittaa toista tai loukata koska jokainen meistä on tavalla tai toisella saanut mielipahaa ja kyyneleitä aikaiseksi.Olen huomannut että mennyttä ei voi muuttaa eikä monet halua keskustella menneistä ja tulevaisuus tuo hyvää ja hedelmää kun pyrimme tekemään nykyisyydessä asiat oikein.Raittius,terveet elämäntavat ja kyky kohdata vaikeita asioita ja kunnioittaa vanhempiamme ja kuunnella ystäviä loukkaantumatta jos heiltä tulee kritiikkiä.On totta että näemme itsemme aina hyvinä ja oikeudenmukaisina mutta kun katsomme itseämme läheisten kautta huomaamme että on aina,aina parannettavaa omassa käytöksessä.
      Keskityn nyt opiskelemaan ja tutkimaan maailmaa kirjojen kautta ja se ei aina ole helppoa koska se vaatii keskittymistä mutta joskus muistelen menneitä ja niitä ihmisiä joilta olisin niin paljon halunnut kysyä asioita ja totuuksia mutta nyt se on takana päin ja olen jotenkin ymmärtänyt että oman paikan löytäminen yhteiskunnasta ja omasta yhteisöstä on tärkeää ja opiskella ja rakentaa elämää niin että siitä on iloa muille ja itselle.

    • realismia_kehiin

      Sadut ovat satuja, kukaan ihminen ei ole täydellinen, eikä ikinä tule olemaan.
      Ei kannata vaatia itseltään liikoja, eikä muilta.

      Täydellisyyteen pyrkivä pettyy ja sairastuu mieleltään ennemmin tai myöhemmin.

      Yleensä riittää kun jokainen meistä elää tavallista arkeaan parhaan kykynsä mukaan, niin että pystyy katsomaan itseään peilistä joka aamu eikä tarvitse hävetä olemassa olemistaan. Pyytää anteeksi jos on anteeksipyydettävää eikä loukkaa tahallaan muita. Ei siinä sen kummempaa viisautta tarvita.

      • Toisenlainentodellisuus

        Mihin satuihin viittaat? Kun aloittaja ei puhu saduista niin avoimuus, puhuminen, rehellisyys ja vilpittömyys taitavat olla sulle tuikituntemattomia käsitteitä. Ne ovat myös sitä realismia, joka pitää mielen maiseman terveenä.


    • tinttiläinen

      Riippuu vähän siitä, mitä totuutta pimitetään. Ja kenelle pitäisi kertoa, kenelle edes voisi kertoa? Ja mitä siitä sillä hetkellä hyötyisi?

      Miksi minä olisin lapsena alkanut kertoilla kaikille ihmisille, että isäni oli alkoholisti? En halunnut. Ei siitä puhunut paras kaverinikaan, jonka isä oli myös alkoholisti. Emme puhuneet juurikaan edes keskenämme. Vasta teini-ikäisinä aloimme siitä avautua toisillemme, mikä oli tietysti vapauttavaa. Aikuisena olen pystynyt hyvinkin asiasta puhumaan, koska en enää koe sitä omana syynäni enkä häpeänä, niin kuin lapset aina sen kokevat.

      Sitä paitsi kyllä se isän juominen paikkakunnalla tiedettiin ja minua siitä kyllä muistutettiinkin ihan riittävästi. Vieläkö minun olisi pitänyt enemmän siitä ympäristölle tiedottaa? Ja millä lailla se olisi minua auttanut? Kaikilla ihmisillä on omat murheensa ja omat asiansa eikä monikaan halua niitä maailmalle kaiken aikaa levitellä.

      Salaisuuksista vaietaan silloin, kun ne on akuutteja, koska ne koetaan häpeällisiksi eikä niitä haluta tuoda julki, mitä ihmeellistä siinä on? Kuvitellaan vaikka, että joku sairastaa sukupuolitaudin josta seuraa lapsettomuus. Tuskin hän kovin mielellään kertoilee kaikille ihmisille lapsettomuutensa todellisen syyn. Sitten vasta joskus myöhemmin hänen kuoltuaan joku asiasta perillä oleva sukulainen sen voi sitten mainita, mutta mitä hyvää kenellekään olisi koitunut siitä, että sitä olisi levitelty hänen elinaikanaan? Hän tuskin olisi kokenut sen mitenkään vapauttavaksi, päinvastoin.

      Voi niitä asioita tältäkin kantilta siis miettiä. Onko kaikkien asioitten pakko ollakaan niin julkisia?

    • juopon_lapsi_minäkin

      samaa minäkin ihmettelin, että miksi minun olisi pitänyt kuormittaa leskeksi jäänyttä äitiäni vielä kylällä kuulemistani puheista. Minunkin isäni oli juoppo ja kuoli kännireissuillaan. Kyllä siinä oli äidilläni ja meillä lapsillakin ihan riittävästi kestämistä kyläläisten puheissa ja arvosteluissa, koulussakin osa kohteli kuin toisen luokan kansalaista, ilman että olisimme vielä siinä toisiamme ryhtyneet sättimään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe