AB kortista ABC:ksi

Olli

Hankin pian amerikkalaisen kuorma-autoksi rekisteröidyn Suburbanin tai Vanin. Vaimollani on vai AB kortti, vaatiiko sen muuttaminen ABC:ksi autokoulun kuorma-autotuntien käymisen, vai riittääkö tentin suoritus, entäs ajokoe, voiko sen ajaa hankitulla "kuorma-autolla"?
Tietääkö joku kustannuksista ?

14

2644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtteri

      korotus vaatii autokoulutuntien käymistä. Kortin hinta varmaan vaihtelee, mutta on siinä 4-500 välillä. lisäksi tulee ajokorttilupa ja tutkintomaksut, tottakai.

      • tarkennus

        siis autokoulussa pakolliset vähintään 5 ajotuntia sekä pakolliset kuorma-auton teoria tunnit. tutkintoon kuuluu normaali kuvakoe jossa aiheena on liikennetuntemus sekä kuorma-auto osio, niiden jälkeen tulee normaali inssi kuorma-autolla. mulla maksoi syksyllä kortin korotus ab:stä abc:si 648 eur.


      • skandium
        tarkennus kirjoitti:

        siis autokoulussa pakolliset vähintään 5 ajotuntia sekä pakolliset kuorma-auton teoria tunnit. tutkintoon kuuluu normaali kuvakoe jossa aiheena on liikennetuntemus sekä kuorma-auto osio, niiden jälkeen tulee normaali inssi kuorma-autolla. mulla maksoi syksyllä kortin korotus ab:stä abc:si 648 eur.

        Minimi korttia korottavan ajoharjoituksille on siis niinkin vähän kuin 5 ajokertaa eli 5x25min. Kuorma-auton teoriatunteja on käytävä 12h. Taitaapa tuo "teoriatuntikin" olla koulutuntien tapaan vain 45min per tunti eikä 60min.

        Autokoulun lisäksi maksuja menee -jos haluaa kaikki eritellä- jo mainittuihin ajokorttilupaan ja tutkintoon teoriakokeen ja inssiajon osalta, sitten tulee vielä ajokortin lunastusmaksu sekä kulut lääkärintodistuksesta ja 2 valokuvasta korttia varten.

        Itse pääsin vuosi takaperin jonkin verran halvemmalla (tarkemmin sanottuna tasan satasen vähemmällä), maksoin koko hoidosta 548e summan sisältäessä kaikki kulut.


    • Poika

      Äitini kävi autokoulunsa 1950-luvulla. Paikkakunnan ainoassa autokoulussa ei ollut silloin vielä edes henkilöautoa, joten oli turvauduttava kuorma-autokurssiin.

      Kuorma-autolla äitini ei joutunut koskaan ajamaan autokoulunsa jälkeen. Sattuipa kuitenkin kerran 1960- ja 70-lukujen vaihteessa huvikseen kokeilemaan, saisiko k-auton vielä tottelemaan. Kalustona oli 10-pyöräinen Scania, puoliperän veturi (pelkkänä nuppina, ilman tuota rekkaa). Olin kyydissä, kun käytiin mutka parin kilometrin päässä. Ihan hyvinhän se meni!

      "Yksityinen kuorma-auton ajokortti" muuttui automaattisesti ABC-kortiksi 1970-luvun alun ajokorttiuudistuksen yhteydessä. Äidin ABC-kortti on käsittääkseni sittemmin alentunut AB-kortiksi joskus 70 ikävuoden täyttymisen yhteydessä.

      Henkilöautokortti äidilläni on edelleen – ja käytössä, vaikka ikää on 88 vuotta! Olen kuullut, että viime kesänä jotkut hurjapäät ovat vielä uskaltautuneet kyytiinkin...

      Äitimuori ei kuitenkaan (onneksi) aio uusia korttiaan enää sen tullessa seuraavan kerran katkolle parin vuoden päästä.

      • skandium

        Hauska tapaus oli tämä äitimuorisi tapaus. Erään yksityiskohdan kyseenalaistan, eivätkö 10-pyöräiset Scaniat sun muut ole yleensä maansiirtoautoina yms. eivätkä puoliperävaunun nuppeina? Älä suutu jos olen aivan pihalla...


      • tarkoittanut
        skandium kirjoitti:

        Hauska tapaus oli tämä äitimuorisi tapaus. Erään yksityiskohdan kyseenalaistan, eivätkö 10-pyöräiset Scaniat sun muut ole yleensä maansiirtoautoina yms. eivätkä puoliperävaunun nuppeina? Älä suutu jos olen aivan pihalla...

        kolme akselista vetäjää jossa on taka-akseleilla paripyörät? siitä tulee mun matikalla kymmenen pyörää... tosin aika outo ilmaus kyseisestä vehkeestä...


      • Fundeeraaja
        tarkoittanut kirjoitti:

        kolme akselista vetäjää jossa on taka-akseleilla paripyörät? siitä tulee mun matikalla kymmenen pyörää... tosin aika outo ilmaus kyseisestä vehkeestä...

        Aikaisemmin oli paljonkin rekan (siis puoliperävaunun vetäjinä) 3-akselisia vetopöytäautoja, joissa telin etummainen akseli veti ja takimmainen akseli oli nostettavissa ylös (=nostoteli). Pyöriä oli siis yhteensä 10, kun telin molemmilla akseleilla oli paripyörät. Eli ihan oikein tuo "kymppipyöräinen nuppi" meni.

        Nykyisinhän puoliperävaunun vetureina käytetään usein "kiinalaisella" telillä olevaa, jossa takimmainen akseli on vain ykköspyörillä (rengastus 2 4 2) tai sitten toisena vaihtoehtona vetopyörien edessä on kääntyvä apuakseli eli rengastus on 2 2 4.

        Tuosta ajokorttiasiasta: Eikös jossain ajokorttimuutoksessa entiset kuorma-autokortilliset saaneet ison E:n kaupanpäällisenä joskus 1970-luvulla, kun nämä "ikuiset" ajokortit tulivat?


      • NÄIN
        Fundeeraaja kirjoitti:

        Aikaisemmin oli paljonkin rekan (siis puoliperävaunun vetäjinä) 3-akselisia vetopöytäautoja, joissa telin etummainen akseli veti ja takimmainen akseli oli nostettavissa ylös (=nostoteli). Pyöriä oli siis yhteensä 10, kun telin molemmilla akseleilla oli paripyörät. Eli ihan oikein tuo "kymppipyöräinen nuppi" meni.

        Nykyisinhän puoliperävaunun vetureina käytetään usein "kiinalaisella" telillä olevaa, jossa takimmainen akseli on vain ykköspyörillä (rengastus 2 4 2) tai sitten toisena vaihtoehtona vetopyörien edessä on kääntyvä apuakseli eli rengastus on 2 2 4.

        Tuosta ajokorttiasiasta: Eikös jossain ajokorttimuutoksessa entiset kuorma-autokortilliset saaneet ison E:n kaupanpäällisenä joskus 1970-luvulla, kun nämä "ikuiset" ajokortit tulivat?

        eikös ammattikortti muuttunut silloin suoraa isoksi E:ksi? nythän ne taas suunnittelee sitä ammatti korttia.... mietin vaan et mitenköhän se suoritetaan... itse olen joutunut joka luokan suorittamaan inssin ja kirjalliset. saakohan sen sit yhdellä tutkinnolla kaikki?!?!


      • vuosim 1953
        NÄIN kirjoitti:

        eikös ammattikortti muuttunut silloin suoraa isoksi E:ksi? nythän ne taas suunnittelee sitä ammatti korttia.... mietin vaan et mitenköhän se suoritetaan... itse olen joutunut joka luokan suorittamaan inssin ja kirjalliset. saakohan sen sit yhdellä tutkinnolla kaikki?!?!

        Ajoin kuorma-auton yksityisajokortin vuonna 1971.
        Kun ajokorttiuudistus tuli, korttini muuttui automaattisesti ABCE-kortiksi.
        Eli myös kaikki k-auton ykstyiskortit muuttuivat ilman mitään lisätoimenpiteitä isoksi E:ksi.
        Mielenkiintoista oli vanhan ajokorttisysteemin aikana se, että jos ennen autokoulua oli suorittanut traktorikortin, niin tarvittiin autokoulussa vähemmän ajotunteja! Normaalisti minulla olisi ollut 15 ajotuntia, mutta traktorikortin suorittaneena vain 8.


      • Putki Notkonen
        vuosim 1953 kirjoitti:

        Ajoin kuorma-auton yksityisajokortin vuonna 1971.
        Kun ajokorttiuudistus tuli, korttini muuttui automaattisesti ABCE-kortiksi.
        Eli myös kaikki k-auton ykstyiskortit muuttuivat ilman mitään lisätoimenpiteitä isoksi E:ksi.
        Mielenkiintoista oli vanhan ajokorttisysteemin aikana se, että jos ennen autokoulua oli suorittanut traktorikortin, niin tarvittiin autokoulussa vähemmän ajotunteja! Normaalisti minulla olisi ollut 15 ajotuntia, mutta traktorikortin suorittaneena vain 8.

        Tuo on kiinnostava tieto, jos noin oli. Oletin, että teoriassa ainakin yksityiskortin vaihtajien olisi tullut esittää perustelu, että he tulevat tarvitsemaan yhdistelmäkorttia, mutta käytännössä kaikki halukkaat olisivat saaneet ABCE-kortin. Ja tämän kirjoituksen perusteella vieläpä ilmeisesti erikseen perustelemattakin. Olisi kiva jos muutkin tuon vaihdon tehneet kertoisivat miten se meni? Oliko nimismiespiireittäin joitain eroja vai alettiinko ABC-kortteja jakaa kaikkialla vain uusille kortin suorittajille? Entä tilanne, jossa vanhan kuorma-autokortin suorittanut ei vielä kirjainkortteihin siirryttäessä ollut yhdistelmäiässä?
        Yllättävää on myös, jos traktorikortti vähensi tarvittavia tunteja. Kirjainkorttien aikana näin ei varmaankaan enää missään vaiheessa ollut.


      • Kari-Einari
        skandium kirjoitti:

        Hauska tapaus oli tämä äitimuorisi tapaus. Erään yksityiskohdan kyseenalaistan, eivätkö 10-pyöräiset Scaniat sun muut ole yleensä maansiirtoautoina yms. eivätkä puoliperävaunun nuppeina? Älä suutu jos olen aivan pihalla...

        Kyllä niitä kymppipyöriä on ollut puolikkaan vetureina. Sellaisella minäkin ajelin työkseni 70-luvun alussa muutaman kuukauden ennen kuin siirryin täysperän rattiin.


      • rattijehu
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Tuo on kiinnostava tieto, jos noin oli. Oletin, että teoriassa ainakin yksityiskortin vaihtajien olisi tullut esittää perustelu, että he tulevat tarvitsemaan yhdistelmäkorttia, mutta käytännössä kaikki halukkaat olisivat saaneet ABCE-kortin. Ja tämän kirjoituksen perusteella vieläpä ilmeisesti erikseen perustelemattakin. Olisi kiva jos muutkin tuon vaihdon tehneet kertoisivat miten se meni? Oliko nimismiespiireittäin joitain eroja vai alettiinko ABC-kortteja jakaa kaikkialla vain uusille kortin suorittajille? Entä tilanne, jossa vanhan kuorma-autokortin suorittanut ei vielä kirjainkortteihin siirryttäessä ollut yhdistelmäiässä?
        Yllättävää on myös, jos traktorikortti vähensi tarvittavia tunteja. Kirjainkorttien aikana näin ei varmaankaan enää missään vaiheessa ollut.

        Totta on, että 70-luvun alkuvuosiin asti pakolliset ajo-opetustunnit auton ajokorttia varten vähennettiin 15:sta 8:an oppilailta, jotka olivat omistaneet moottoripyörän tai traktorin ajokortin vähintään vuoden.
        Ja todella riitti näissä traktori- tai moottoripyöräkorttitapauksissa yhden vuoden ko. kortin hallinta, ei siis vaadittu välttämättä mitään ajokokemusta yo. ajopeleillä.

        Tällä tavalla halvennettiin henkilö- tai kuorma-autokortin hintaa, kun esim. 16-vuotiaana suoritettiin traktorikortti, jonka sai kirjallisella kuulustelulla.
        Tai samassa iässä suoritettiin ns. kuulustelukortti, jonka nimen kevytmoottoripyöräkortti sai syystä, että sen kuljettajatutkinnon sai katsastusmies hyväksyä pelkällä kirjallisella kokeella suullisella tentillä täydennettynä.
        Yli 75-kiloisten moottoripyörienkin kortin eli yleisen moottoripyöräkortin sai silloin 16-vuotiaana, mutta siihen vaadittiin kirjallisten lisäksi ajokoe.

        Kun jonkin em. korteista hankki 16 – 17 -vuotiaana, vaikkapa vain hyllylleen, saikin 18-vuotiaana autokoulussa ison alennuksen, kun ajotunnit lähes puolittuivat.


      • on the road
        rattijehu kirjoitti:

        Totta on, että 70-luvun alkuvuosiin asti pakolliset ajo-opetustunnit auton ajokorttia varten vähennettiin 15:sta 8:an oppilailta, jotka olivat omistaneet moottoripyörän tai traktorin ajokortin vähintään vuoden.
        Ja todella riitti näissä traktori- tai moottoripyöräkorttitapauksissa yhden vuoden ko. kortin hallinta, ei siis vaadittu välttämättä mitään ajokokemusta yo. ajopeleillä.

        Tällä tavalla halvennettiin henkilö- tai kuorma-autokortin hintaa, kun esim. 16-vuotiaana suoritettiin traktorikortti, jonka sai kirjallisella kuulustelulla.
        Tai samassa iässä suoritettiin ns. kuulustelukortti, jonka nimen kevytmoottoripyöräkortti sai syystä, että sen kuljettajatutkinnon sai katsastusmies hyväksyä pelkällä kirjallisella kokeella suullisella tentillä täydennettynä.
        Yli 75-kiloisten moottoripyörienkin kortin eli yleisen moottoripyöräkortin sai silloin 16-vuotiaana, mutta siihen vaadittiin kirjallisten lisäksi ajokoe.

        Kun jonkin em. korteista hankki 16 – 17 -vuotiaana, vaikkapa vain hyllylleen, saikin 18-vuotiaana autokoulussa ison alennuksen, kun ajotunnit lähes puolittuivat.

        Muistan entisaikojen autokoulumiesten kertoneen kuinka paljon enemmän näitä lyhyen oppimäärän oppilaita hylättiin ajokokeissa. Siis monen kohdalla lisäajot, auton käyttö uudessa kokeessa ja uusintakokeen maksu nostivat kurssimaksua reilusti.


    • SemmoinenTapaus

      Kannattaa ennen ajoluokan korottamista AB luokasta ABC luokkaan miettiä oma kuorma-autoajokyky kun nykyään on trafi keksiny yli 50 vuotiaille 5 vuoden välein ajokunnon tarkastuksen ja siis heti kun 50v täyttää niin tulee ensimmäinen lääkärin
      tarkastus ja minulta tippui ABC luokalta AB luokkaan ajokortti kun näkökykyni ei ollut riittävä, vaikka tunnen itse ihan hyvin näkeväni liikenteessä tämä oli järkyttävä yllätys
      minulle ja jouduin uusimaan koko ajokortin passikuvineen. Se otti päähän kun olin vasta sen ajokortin uusinu pahvisesta muoviseen. Sen haluan sanoa että 50v ,55v,60v,65v..jne voi ajoluokka tippua kuitenkin kortissa pakollisella lääkärin tarkistuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      223
      4111
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2593
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2325
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1298
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1037
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      913
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      896
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      891
    Aihe