Hankin pian amerikkalaisen kuorma-autoksi rekisteröidyn Suburbanin tai Vanin. Vaimollani on vai AB kortti, vaatiiko sen muuttaminen ABC:ksi autokoulun kuorma-autotuntien käymisen, vai riittääkö tentin suoritus, entäs ajokoe, voiko sen ajaa hankitulla "kuorma-autolla"?
Tietääkö joku kustannuksista ?
AB kortista ABC:ksi
14
2486
Vastaukset
- valtteri
korotus vaatii autokoulutuntien käymistä. Kortin hinta varmaan vaihtelee, mutta on siinä 4-500 välillä. lisäksi tulee ajokorttilupa ja tutkintomaksut, tottakai.
- tarkennus
siis autokoulussa pakolliset vähintään 5 ajotuntia sekä pakolliset kuorma-auton teoria tunnit. tutkintoon kuuluu normaali kuvakoe jossa aiheena on liikennetuntemus sekä kuorma-auto osio, niiden jälkeen tulee normaali inssi kuorma-autolla. mulla maksoi syksyllä kortin korotus ab:stä abc:si 648 eur.
- skandium
tarkennus kirjoitti:
siis autokoulussa pakolliset vähintään 5 ajotuntia sekä pakolliset kuorma-auton teoria tunnit. tutkintoon kuuluu normaali kuvakoe jossa aiheena on liikennetuntemus sekä kuorma-auto osio, niiden jälkeen tulee normaali inssi kuorma-autolla. mulla maksoi syksyllä kortin korotus ab:stä abc:si 648 eur.
Minimi korttia korottavan ajoharjoituksille on siis niinkin vähän kuin 5 ajokertaa eli 5x25min. Kuorma-auton teoriatunteja on käytävä 12h. Taitaapa tuo "teoriatuntikin" olla koulutuntien tapaan vain 45min per tunti eikä 60min.
Autokoulun lisäksi maksuja menee -jos haluaa kaikki eritellä- jo mainittuihin ajokorttilupaan ja tutkintoon teoriakokeen ja inssiajon osalta, sitten tulee vielä ajokortin lunastusmaksu sekä kulut lääkärintodistuksesta ja 2 valokuvasta korttia varten.
Itse pääsin vuosi takaperin jonkin verran halvemmalla (tarkemmin sanottuna tasan satasen vähemmällä), maksoin koko hoidosta 548e summan sisältäessä kaikki kulut.
- Poika
Äitini kävi autokoulunsa 1950-luvulla. Paikkakunnan ainoassa autokoulussa ei ollut silloin vielä edes henkilöautoa, joten oli turvauduttava kuorma-autokurssiin.
Kuorma-autolla äitini ei joutunut koskaan ajamaan autokoulunsa jälkeen. Sattuipa kuitenkin kerran 1960- ja 70-lukujen vaihteessa huvikseen kokeilemaan, saisiko k-auton vielä tottelemaan. Kalustona oli 10-pyöräinen Scania, puoliperän veturi (pelkkänä nuppina, ilman tuota rekkaa). Olin kyydissä, kun käytiin mutka parin kilometrin päässä. Ihan hyvinhän se meni!
"Yksityinen kuorma-auton ajokortti" muuttui automaattisesti ABC-kortiksi 1970-luvun alun ajokorttiuudistuksen yhteydessä. Äidin ABC-kortti on käsittääkseni sittemmin alentunut AB-kortiksi joskus 70 ikävuoden täyttymisen yhteydessä.
Henkilöautokortti äidilläni on edelleen – ja käytössä, vaikka ikää on 88 vuotta! Olen kuullut, että viime kesänä jotkut hurjapäät ovat vielä uskaltautuneet kyytiinkin...
Äitimuori ei kuitenkaan (onneksi) aio uusia korttiaan enää sen tullessa seuraavan kerran katkolle parin vuoden päästä.- skandium
Hauska tapaus oli tämä äitimuorisi tapaus. Erään yksityiskohdan kyseenalaistan, eivätkö 10-pyöräiset Scaniat sun muut ole yleensä maansiirtoautoina yms. eivätkä puoliperävaunun nuppeina? Älä suutu jos olen aivan pihalla...
- tarkoittanut
skandium kirjoitti:
Hauska tapaus oli tämä äitimuorisi tapaus. Erään yksityiskohdan kyseenalaistan, eivätkö 10-pyöräiset Scaniat sun muut ole yleensä maansiirtoautoina yms. eivätkä puoliperävaunun nuppeina? Älä suutu jos olen aivan pihalla...
kolme akselista vetäjää jossa on taka-akseleilla paripyörät? siitä tulee mun matikalla kymmenen pyörää... tosin aika outo ilmaus kyseisestä vehkeestä...
- Fundeeraaja
tarkoittanut kirjoitti:
kolme akselista vetäjää jossa on taka-akseleilla paripyörät? siitä tulee mun matikalla kymmenen pyörää... tosin aika outo ilmaus kyseisestä vehkeestä...
Aikaisemmin oli paljonkin rekan (siis puoliperävaunun vetäjinä) 3-akselisia vetopöytäautoja, joissa telin etummainen akseli veti ja takimmainen akseli oli nostettavissa ylös (=nostoteli). Pyöriä oli siis yhteensä 10, kun telin molemmilla akseleilla oli paripyörät. Eli ihan oikein tuo "kymppipyöräinen nuppi" meni.
Nykyisinhän puoliperävaunun vetureina käytetään usein "kiinalaisella" telillä olevaa, jossa takimmainen akseli on vain ykköspyörillä (rengastus 2 4 2) tai sitten toisena vaihtoehtona vetopyörien edessä on kääntyvä apuakseli eli rengastus on 2 2 4.
Tuosta ajokorttiasiasta: Eikös jossain ajokorttimuutoksessa entiset kuorma-autokortilliset saaneet ison E:n kaupanpäällisenä joskus 1970-luvulla, kun nämä "ikuiset" ajokortit tulivat? - NÄIN
Fundeeraaja kirjoitti:
Aikaisemmin oli paljonkin rekan (siis puoliperävaunun vetäjinä) 3-akselisia vetopöytäautoja, joissa telin etummainen akseli veti ja takimmainen akseli oli nostettavissa ylös (=nostoteli). Pyöriä oli siis yhteensä 10, kun telin molemmilla akseleilla oli paripyörät. Eli ihan oikein tuo "kymppipyöräinen nuppi" meni.
Nykyisinhän puoliperävaunun vetureina käytetään usein "kiinalaisella" telillä olevaa, jossa takimmainen akseli on vain ykköspyörillä (rengastus 2 4 2) tai sitten toisena vaihtoehtona vetopyörien edessä on kääntyvä apuakseli eli rengastus on 2 2 4.
Tuosta ajokorttiasiasta: Eikös jossain ajokorttimuutoksessa entiset kuorma-autokortilliset saaneet ison E:n kaupanpäällisenä joskus 1970-luvulla, kun nämä "ikuiset" ajokortit tulivat?eikös ammattikortti muuttunut silloin suoraa isoksi E:ksi? nythän ne taas suunnittelee sitä ammatti korttia.... mietin vaan et mitenköhän se suoritetaan... itse olen joutunut joka luokan suorittamaan inssin ja kirjalliset. saakohan sen sit yhdellä tutkinnolla kaikki?!?!
- vuosim 1953
NÄIN kirjoitti:
eikös ammattikortti muuttunut silloin suoraa isoksi E:ksi? nythän ne taas suunnittelee sitä ammatti korttia.... mietin vaan et mitenköhän se suoritetaan... itse olen joutunut joka luokan suorittamaan inssin ja kirjalliset. saakohan sen sit yhdellä tutkinnolla kaikki?!?!
Ajoin kuorma-auton yksityisajokortin vuonna 1971.
Kun ajokorttiuudistus tuli, korttini muuttui automaattisesti ABCE-kortiksi.
Eli myös kaikki k-auton ykstyiskortit muuttuivat ilman mitään lisätoimenpiteitä isoksi E:ksi.
Mielenkiintoista oli vanhan ajokorttisysteemin aikana se, että jos ennen autokoulua oli suorittanut traktorikortin, niin tarvittiin autokoulussa vähemmän ajotunteja! Normaalisti minulla olisi ollut 15 ajotuntia, mutta traktorikortin suorittaneena vain 8. - Putki Notkonen
vuosim 1953 kirjoitti:
Ajoin kuorma-auton yksityisajokortin vuonna 1971.
Kun ajokorttiuudistus tuli, korttini muuttui automaattisesti ABCE-kortiksi.
Eli myös kaikki k-auton ykstyiskortit muuttuivat ilman mitään lisätoimenpiteitä isoksi E:ksi.
Mielenkiintoista oli vanhan ajokorttisysteemin aikana se, että jos ennen autokoulua oli suorittanut traktorikortin, niin tarvittiin autokoulussa vähemmän ajotunteja! Normaalisti minulla olisi ollut 15 ajotuntia, mutta traktorikortin suorittaneena vain 8.Tuo on kiinnostava tieto, jos noin oli. Oletin, että teoriassa ainakin yksityiskortin vaihtajien olisi tullut esittää perustelu, että he tulevat tarvitsemaan yhdistelmäkorttia, mutta käytännössä kaikki halukkaat olisivat saaneet ABCE-kortin. Ja tämän kirjoituksen perusteella vieläpä ilmeisesti erikseen perustelemattakin. Olisi kiva jos muutkin tuon vaihdon tehneet kertoisivat miten se meni? Oliko nimismiespiireittäin joitain eroja vai alettiinko ABC-kortteja jakaa kaikkialla vain uusille kortin suorittajille? Entä tilanne, jossa vanhan kuorma-autokortin suorittanut ei vielä kirjainkortteihin siirryttäessä ollut yhdistelmäiässä?
Yllättävää on myös, jos traktorikortti vähensi tarvittavia tunteja. Kirjainkorttien aikana näin ei varmaankaan enää missään vaiheessa ollut. - Kari-Einari
skandium kirjoitti:
Hauska tapaus oli tämä äitimuorisi tapaus. Erään yksityiskohdan kyseenalaistan, eivätkö 10-pyöräiset Scaniat sun muut ole yleensä maansiirtoautoina yms. eivätkä puoliperävaunun nuppeina? Älä suutu jos olen aivan pihalla...
Kyllä niitä kymppipyöriä on ollut puolikkaan vetureina. Sellaisella minäkin ajelin työkseni 70-luvun alussa muutaman kuukauden ennen kuin siirryin täysperän rattiin.
- rattijehu
Putki Notkonen kirjoitti:
Tuo on kiinnostava tieto, jos noin oli. Oletin, että teoriassa ainakin yksityiskortin vaihtajien olisi tullut esittää perustelu, että he tulevat tarvitsemaan yhdistelmäkorttia, mutta käytännössä kaikki halukkaat olisivat saaneet ABCE-kortin. Ja tämän kirjoituksen perusteella vieläpä ilmeisesti erikseen perustelemattakin. Olisi kiva jos muutkin tuon vaihdon tehneet kertoisivat miten se meni? Oliko nimismiespiireittäin joitain eroja vai alettiinko ABC-kortteja jakaa kaikkialla vain uusille kortin suorittajille? Entä tilanne, jossa vanhan kuorma-autokortin suorittanut ei vielä kirjainkortteihin siirryttäessä ollut yhdistelmäiässä?
Yllättävää on myös, jos traktorikortti vähensi tarvittavia tunteja. Kirjainkorttien aikana näin ei varmaankaan enää missään vaiheessa ollut.Totta on, että 70-luvun alkuvuosiin asti pakolliset ajo-opetustunnit auton ajokorttia varten vähennettiin 15:sta 8:an oppilailta, jotka olivat omistaneet moottoripyörän tai traktorin ajokortin vähintään vuoden.
Ja todella riitti näissä traktori- tai moottoripyöräkorttitapauksissa yhden vuoden ko. kortin hallinta, ei siis vaadittu välttämättä mitään ajokokemusta yo. ajopeleillä.
Tällä tavalla halvennettiin henkilö- tai kuorma-autokortin hintaa, kun esim. 16-vuotiaana suoritettiin traktorikortti, jonka sai kirjallisella kuulustelulla.
Tai samassa iässä suoritettiin ns. kuulustelukortti, jonka nimen kevytmoottoripyöräkortti sai syystä, että sen kuljettajatutkinnon sai katsastusmies hyväksyä pelkällä kirjallisella kokeella suullisella tentillä täydennettynä.
Yli 75-kiloisten moottoripyörienkin kortin eli yleisen moottoripyöräkortin sai silloin 16-vuotiaana, mutta siihen vaadittiin kirjallisten lisäksi ajokoe.
Kun jonkin em. korteista hankki 16 – 17 -vuotiaana, vaikkapa vain hyllylleen, saikin 18-vuotiaana autokoulussa ison alennuksen, kun ajotunnit lähes puolittuivat. - on the road
rattijehu kirjoitti:
Totta on, että 70-luvun alkuvuosiin asti pakolliset ajo-opetustunnit auton ajokorttia varten vähennettiin 15:sta 8:an oppilailta, jotka olivat omistaneet moottoripyörän tai traktorin ajokortin vähintään vuoden.
Ja todella riitti näissä traktori- tai moottoripyöräkorttitapauksissa yhden vuoden ko. kortin hallinta, ei siis vaadittu välttämättä mitään ajokokemusta yo. ajopeleillä.
Tällä tavalla halvennettiin henkilö- tai kuorma-autokortin hintaa, kun esim. 16-vuotiaana suoritettiin traktorikortti, jonka sai kirjallisella kuulustelulla.
Tai samassa iässä suoritettiin ns. kuulustelukortti, jonka nimen kevytmoottoripyöräkortti sai syystä, että sen kuljettajatutkinnon sai katsastusmies hyväksyä pelkällä kirjallisella kokeella suullisella tentillä täydennettynä.
Yli 75-kiloisten moottoripyörienkin kortin eli yleisen moottoripyöräkortin sai silloin 16-vuotiaana, mutta siihen vaadittiin kirjallisten lisäksi ajokoe.
Kun jonkin em. korteista hankki 16 – 17 -vuotiaana, vaikkapa vain hyllylleen, saikin 18-vuotiaana autokoulussa ison alennuksen, kun ajotunnit lähes puolittuivat.Muistan entisaikojen autokoulumiesten kertoneen kuinka paljon enemmän näitä lyhyen oppimäärän oppilaita hylättiin ajokokeissa. Siis monen kohdalla lisäajot, auton käyttö uudessa kokeessa ja uusintakokeen maksu nostivat kurssimaksua reilusti.
- SemmoinenTapaus
Kannattaa ennen ajoluokan korottamista AB luokasta ABC luokkaan miettiä oma kuorma-autoajokyky kun nykyään on trafi keksiny yli 50 vuotiaille 5 vuoden välein ajokunnon tarkastuksen ja siis heti kun 50v täyttää niin tulee ensimmäinen lääkärin
tarkastus ja minulta tippui ABC luokalta AB luokkaan ajokortti kun näkökykyni ei ollut riittävä, vaikka tunnen itse ihan hyvin näkeväni liikenteessä tämä oli järkyttävä yllätys
minulle ja jouduin uusimaan koko ajokortin passikuvineen. Se otti päähän kun olin vasta sen ajokortin uusinu pahvisesta muoviseen. Sen haluan sanoa että 50v ,55v,60v,65v..jne voi ajoluokka tippua kuitenkin kortissa pakollisella lääkärin tarkistuksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733