Kuolinpesän jakaminen

Itse.tekee

Perunkirjoitus on pakko tehdä jotta verottaja voi määrätä perintöveron mutta kuolinpesän jakamisella ei ole mitään kiirettä. Eikös sen voi tehdä ihan itse, siihen nyt ei ainakaan mitään juristia tarvita? Asunnot myydään, rahat jaetaan, tilillä olevat rahat jaetaan, se ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Miksi maksaa juristille?

17

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisko

      Voi tehdä.Perukirja vain Veroittajalle,jääden jokainen sitten odottelemaan
      perintöveroja.Jokainen teke erikseen,Perukirjan,kaikille ei aina yhteine sovi.

    • Onnibonni1

      Juu, voi tehdä itse, jos kaikki sinä ja kaikki muut kuolinpesän osakkaat pystytte sopimaan asiasta.
      Jos tulee kiistakysymyksiä (äiti antoi enemmän X:lle, Y on piilottanut isän omaisuuden, esine Z tulee katsoa tietyn arvoiseksi....), niin silloin taas tulee tarvetta asianajajalle.

      • Itse.tekee

        Kuolinpesään osakkaita ei ole kuin minä ja siskoni. Äidin asunto, sijoitusasunto, pankissa muutama kymppitonni, se on siinä. Ei ole mitään riitaa, en tahdo mitään mööpeleitä tai muutakaan roinaa. Asunnot myydään ja rahat jaetaan puoliksi. Pitääkö siitä johonkin ilmoittaa, ei nyt ainakaan verottajalle jos asunnot myydään samaan hintaan mitä on perunkirjassa merkitty. Jos pankki ihmettelee mistä rahat tullut näyttää perunkirjaa.


    • jakosopimus

      https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Omaisen_kuolema
      "Kuolinpesä lakkaa, kun pesän varat on jaettu
      Kuolinpesä lakkaa olemasta, kun pesän kaikki varat on jaettu perillisten kesken. Osittainen kuolinpesän jako ei lakkauta kuolinpesää. Kuolinpesän lakkaaminen Verohallinnossa edellyttää, että perinnönjakosopimuksesta toimitetaan kopio verotoimistoon."

      • Itse.tekee

        Eikö tuollaisen perinnöjakosopimuksen voi tehdä itse, on vapaamuotoinen jossa kerrotaan vain miten rahat on jaettu, ei todistajia tai liitteitä tarvita?


      • Määrämuoto

        Perinnönjako on nimenomaan määrämuotoinen oikeustoimi, ei vapaamuotoinen.
        Opiskele alaan liittyvä lainsäädäntö, jos aiot laatia asiakirjat itse.
        Onko äitisi ollut naimisissa? Päättyikö avioliitto puolison kuolemaan vai avieroon?
        On aloitettava osituskirjasta. Sitten vasta jakokirja.
        Onko perukirja oikein laadittu?


      • Jotainpientä
        Itse.tekee kirjoitti:

        Eikö tuollaisen perinnöjakosopimuksen voi tehdä itse, on vapaamuotoinen jossa kerrotaan vain miten rahat on jaettu, ei todistajia tai liitteitä tarvita?

        "on vapaamuotoinen jossa kerrotaan vain miten rahat on jaettu, ei todistajia tai liitteitä tarvita?"

        Silloin se on sopimus varojen jaosta ei perinnönjakosopimus. Liitteet on sitä varten, että sopimuksen osapuolet tietävät mistä sopivat, eikä kukaan väitä etten tiennyt jostain.

        Eikä se kahvi niin kallista ole, ettei paria kupillista voi keittää kahdelle naapurille, joita jotenkin sietää. Näiden naapureiden ei edes tarvitse tietää sopimuksen sisältöä, vain osallistujien henkilöllisyys ja että todistavat jakokirjan allekirjoittamista tai vahvistavat jo olevia allekirjoituksia oikeaksi.


      • Itse.tekee
        Määrämuoto kirjoitti:

        Perinnönjako on nimenomaan määrämuotoinen oikeustoimi, ei vapaamuotoinen.
        Opiskele alaan liittyvä lainsäädäntö, jos aiot laatia asiakirjat itse.
        Onko äitisi ollut naimisissa? Päättyikö avioliitto puolison kuolemaan vai avieroon?
        On aloitettava osituskirjasta. Sitten vasta jakokirja.
        Onko perukirja oikein laadittu?

        Asunnot myydään ja rahat jaetaan minun ja siskon kesken. Perukirjaa tehdään mutta en ala mistään jakamisesta euroakaan maksamaan. Mitä muuta siihen muka pitää laittaa kun summat ja että kaikki meni puoliksi?


      • 00530
        Itse.tekee kirjoitti:

        Asunnot myydään ja rahat jaetaan minun ja siskon kesken. Perukirjaa tehdään mutta en ala mistään jakamisesta euroakaan maksamaan. Mitä muuta siihen muka pitää laittaa kun summat ja että kaikki meni puoliksi?

        "Mitä muuta siihen muka pitää laittaa kun summat ja että kaikki meni puoliksi?"

        Kun tuolla asenteella esiinnyt, niin kuka kanssasi viitsii kinaamaan ryhtyä?


      • Tosi.on

        Kuolinpesän varat voi jakaa ja tilit lopettaa. Verottaja lähettää veroilmoituksen ja sen allekirjoittaa ja lähettää takaisin. Ei mitään jakokirjoja tarvitse tehdä.


      • Anonyymi
        Itse.tekee kirjoitti:

        Asunnot myydään ja rahat jaetaan minun ja siskon kesken. Perukirjaa tehdään mutta en ala mistään jakamisesta euroakaan maksamaan. Mitä muuta siihen muka pitää laittaa kun summat ja että kaikki meni puoliksi?

        jep, teette vaan ite sen jakokirjan ja hommaatte kahden todistajan allekirjoituksen. Netistä löytyy malleja muotoseikkoihin


    • jakokirja

      "Perinnönjaosta laaditaan jakokirja. Jos osakkaat ovat jakaneet pesän keskenään, he allekirjoittavat jakokirjan itse. Lisäksi kaksi esteetöntä henkilöä todistaa allekirjoitukset oikeiksi.
      Jakokirjaan on merkittävä muun muassa kaikkien osakkaiden nimet, peruste osakkuudelle sekä maininta siitä, onko osakkaan aviopuolisolla avio-oikeutta tämän perinnönjaossa saamaan omaisuuteen ja sen tuottoon.
      Jakokirjasta pitää myös selvitä, mitä omaisuutta kuolinpesässä on sekä mitä kukin osakas pesästä saa. Lisäksi jakokirjasta tulee näkyä kunkin osakkaan osuuden suhteellinen sekä arvomääräinen suuruus koko pesästä. Yksittäisten esineiden arvoa ei kirjaan tarvitse merkitä."
      https://www.veronmaksajat.fi/Veroarkistot/Perintoverotuksen-tietopaketti/Perinnonjako-ja-perinnonjakokirja/

      • Tosi.on

        Ei tuollaista tarvitse tehdä, ei niitä kukaan tule vaatimaan. Omaisuus myydään ja rahat jaetaan, se on siinä.


    • Hyvin.helppoa

      Laitatte kaiken puoliksi mutta vähän jätätte pankkitilille, silloin se on jakamaton kuolinpesä. Mitään papereita ei tarvitse tehdä.

      • rter

        "Laitatte kaiken puoliksi mutta vähän jätätte pankkitilille, silloin se on jakamaton kuolinpesä. Mitään papereita ei tarvitse tehdä."

        Se on silloin sen pankkitilin osalta jakamaton ja muilta osin jaettu. Niin yksinkertaista, koska kuolinpesä voi olla osittainkin jaettu.


      • Anonyymi
        rter kirjoitti:

        "Laitatte kaiken puoliksi mutta vähän jätätte pankkitilille, silloin se on jakamaton kuolinpesä. Mitään papereita ei tarvitse tehdä."

        Se on silloin sen pankkitilin osalta jakamaton ja muilta osin jaettu. Niin yksinkertaista, koska kuolinpesä voi olla osittainkin jaettu.

        Jos verottaja ei saa minkäänlaista jakokirjaa, kuolinpesä on juridisesti yhä olemassa, ja verottaja muistaa sitä vuosittain mm veroilmoituksella.
        Vasta kun se perinönjakokirja osoittaa että omaisuus on siirtynyt kuolinpesältä omistajilleen, verottaja voi lakkauttaa kuolinpesän.


    • dhsdhsdfh

      Ei me ainakaan mitään papereita pesän jaosta tehty eikä niitä kukaan ole pyytänyt. Perintöverot maksettiin, ei se kenellekään kuule miten rahat jaettiin. Tästä on viisi vuotta, ehkä nykyään on eri lait.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe