Suomen opetussuunnitelmauudistusta
Ruotsalaisprofessori ihmettelee Suomen opetussuunnitelmauudistusta: "Miten he ajattelevat?"
- Hur tänker de i Finland?
- Ruotsissa on kymmenen vuoden ajan kadehdittu Suomen menestystä kansainvälisissä Pisa-tutkimuksissa, Enkvist huomauttaa. Kunnia menestyksestä on yleensä annettu suomalaisille opettajille.
- Opettajat valitaan parhaiden opiskelijoiden joukosta, heillä on hyvät tiedot, ja he suhtautuvat usein varovaisesti pedagogisiin uudistuksiin. Nyt heidän pitäisi ottaa käyttöön uusi opetussuunnitelma samaan aikaan, kun henkilökunnan määrää vähennetään talouskriisin vuoksi, kirjoittaa Enkvist.
- Koska kyseessä ovat peruskouluoppilaat, huomauttaa Enkvist, voisimme ehkä tehdä, kuten lapset: vaihtaa keskenämme. Suomi saa mielellään meidän opetussuunnitelmamme, jos me saamme heidän vanhansa
_____
- Ruotsin kouluissa on jo enemmän vapautta, Enkvist toteaa, mutta myös enemmän epäjärjestystä.
Ei ole mitään todisteita, että tietoaineiden vähentäminen lisäisi oppilaiden lahjakkuutta, väittää Enkvist, päinvastoin.
- Hän muistuttaa, että Suomen hyvät Pisa-tulokset ovat opettajien ansiota, eivät opetussuunnitelmateoreetikkojen ansiota. Hän epäilee, että jyväskyläläiset nuoremmat radikaalit pedagogit ovat olleet turhautuneita siihen, että Suomen koulu ei ole tarpeeksi moderni, kun he ovat työstäneet uuden opetussuunnitelman.
- Suomi ei tunnu ymmärtäneen, mikä sen vahvuus on, kirjoittaa Enkvist, ja nyt se heittäytyy kokeilemaan uusia työskentelytapoja, kuten Ruotsi.
- Koska kyseessä ovat peruskouluoppilaat, huomauttaa Enkvist, voisimme ehkä tehdä, kuten lapset: vaihtaa keskenämme. Suomi saa mielellään meidän opetussuunnitelmamme, jos me saamme heidän vanhansa
SvD: Hur tänker de i Finland?
Suomen opetussuunnitelmauudistusta ihmetellään
4
112
Vastaukset
- Miten_he_ajattelevat_
- Suomi ei tunnu ymmärtäneen, mikä sen vahvuus on, kirjoittaa Enkvist, ja nyt se heittäytyy kokeilemaan uusia työskentelytapoja, kuten Ruotsi.
Svenska Dagbladet: - Hur tänker de i Finland?- kylmä-totuus
Sipilän hallitus on unohtanut täysin 1.1.2013 voimaan tulleen nuorisotakuun.
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2013/01/nuorisotakuu.html
Koko asia on vaipunut unhon yöhön.
Ei sitä ole nostanut "tapetille" yksikään puolue, eikä kansanedustajakaan.
Luulisi päättäjienkin ymmärtävän, että juuri koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen pitäisi satsata varoja, eikä leikata niitä.
Tutkimattomat ovat herrain tiet! - Nytse-n.s-opetusministe-
-ri aikoo tuoda Suomeen Ruotsin huonon ja aina vain vuosi vuodelta yhä huonompia Pisa-tuloksia Ruotsissa tuottaneen opetussuunnitelman.
Tuo "opetusministeri" Sanni Gran-Laasonen oli Stubbin löytö.
Kaksi samanlaista tyhmää.
Kuka pystyy pysäyttämään huonon hallituksen?
- Pale.Red.Dot
Suomalaiste tutkijoiden ym kouluttautuneiden kannattaa siirtyä ulkomaille tutkijoiksi!
Niin teki tutkija Mikko Tuomi aiieryeaaään Englantiin, Hertfordshiren yliopistoon.
Englantilaisessa Hertfordshiren yliopistossa työskentelevä Tuomi ryhtyi vuosikymmenen alussa käymään lävitse Proxima Centaurista aiemmin tehtyjä havaintoja.
Hän huomasi niissä viitteitä planeetasta.
Havainnot eivät kuitenkaan olleet tarpeeksi selviä, jotta tieto olisi haluttu julkistaa.
Tämän takia ESO käynnisti havaintokampanjan, jonka tulokset julkistettiin tänään.
Pale Red Dot -nimen ( = himmeä punainen piste) saanut kampanja ...
See more at
https://www.eso.org/public/finland/videos/eso1629a/?lang
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401