Miksi ihminen muuttuu?

Minäkin.ihmettelen

Miksi ihminen muuttuu uskovaiseksi tultuaan vaativaksi, toisia arvostelevaksi, aina oikeassa olevaksi(omasta mielestään), omahyväiseksi, toisia kyttääväksi, väärän todistuksen antajaksi, omien tapojensa tyrkyttäjäksi jne.
Miksi uskovaiseksi kääntyminen saa ennen niin mukavan ja seurallisen ihmisen muuttumaan niin huonoon suuntaan? Tätä olen ihmetellyt. Uskonto tuntuu olevan kuin syöpä, joka turmelee ihmisen.

22

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhpyhjapyh

      Valheesi ei hetkauta.

      • eihetkauta

        Napapiirivalheesi ei hetkauta!


    • No tietenkin, koska olet päässyt ajatuksen "me" ja "muut" makuun.

      Me olemme valittuja, meidät pelastetaan, me olemme jonkin jumalan silmäterä, jumala katsoo vain meitä, meitä ja meitä.

      Muut eivät ole meitä, heitä ei pelasteta, he eivät ole yhdenkään jumalan silmäterä ja jumala ei katso heitä edes sillä silmällä, jolle ei aurinko paista.

      Kun tätä hetken makustelee, niin alkaa siinä pyhä henki nousta päähän kovemmallakin sällillä ja lopputulos on sitten juuri sitä, mitä huomioita olet tehnyt.

      • pyhpyhjapyh

        Valhees ei hetkauta.


      • tereteret

        Ootko ihan terve?


    • Syy.siihen

      Uskovaisilla kusi tuntuu nousevan paljon ylemmäksi kuin ei uskovaisilla. Seuraukset ovat luonnollisesti katastrofaaliset, kun se pissi ei sitten tulekaan enää alas, vaan jää sinne yläkertaan pysyvästi.

    • luetun.ymmärrys

      Kerroitko sinä aloittaja itsestäsi?

    • omallakohdallani

      Minä en osaa tietystikään sanoa muiden kristittyjen puolesta mitään mutta omalla kohdallani en kyllä koe että olisin muuttunut yhtään miksikään jos verrataan tyyliin ennen ja nyt. Moista muutosta ei ole tuttavapiiristäkään minulle sanottu. On tosin huomioitavaa että minä en olekaan adventisti enkä tule olemaankaan minkään jenkkilahkon edustaja, ikinä.

      Ne joilla nousee kusi päähän (tiedän että näitä tapauksia valitettavasti on) tulisi katsoa peiliin ja miettiä mitä minä edustan. Uskonnollisella vakaumuksella tai vakaumuksettomuudella kukkoilu (pätee myös agnostikkoihin ja ateisteihin) kertoo ihmisen älykkyydestä jo jonkin verran ja poikkeuksetta negatiivisessa valossa. Jos nyt verrataan esim. bushmannia ja iloista naurajaa niin onhan tuo vittu-nauraja nyt ihan spede jo pelkästään kun lukee tekstejä ja vertaa että kumpikohan mahtaa olla se älykkäämpi.

      • omallakohdallani

        Lisätään vielä että bushmannin taannoinen hyväpoliisi & paha poliisi-vertaus hänestä ja kaista työparina oli mielestäni aika osuva. Fundamentalistisuus pitäisikin kitkeä joka paikasta niinkuin rikkaruohot pellosta. Ei ole kenellekään hyväksi pitää pyhpyhin kaltaisia napapiiriapinoita joukossa jotka sitten kutsuvat niinkuin tässä tapauksessa hän kutsui bushmannia apinaksi. Jokainen voi miettiä kumpi se apina on, mielestäni bushmanni ei ole apina, pyhpyhin suhteen en ota kantaa mutta niinkuin bushmanni itse sanoi niin kailla on iän ja elämänkokemuksen myötä tullut erilainen kirjoitusasu. Pyhpyhin ikää tai elämänkokemusta minä en tiedä enkä ole kiinnostunut muutenkaan. Hänen kohdallaan uskon että se ikä nyt ei ole se ratkaiseva tekijä eikä nuo napapiirihöpinät siitä miksikään muutu.


      • omallakohdallani

        Lisätään vielä että kavereistani 90% ovat agnostikkoja/ateisteja niin eihän tämä yhtälö nyt hyvänen aika tulisi onnistumaan jos minä katsoisin heitä alaspäin niinkuin retardi ja silti yrittäisin olla ystävä. Me emme katso toisiamme alaspäin vaan tasavertaisina ihmisinä vakaumuksesta riippumatta ja ellei ole vammainen niin näin sen kuuluu mennäkin. Ei tämä ole napapiirejä monimutkaisempi asia.


      • pyhpyhjapyh
        omallakohdallani kirjoitti:

        Lisätään vielä että bushmannin taannoinen hyväpoliisi & paha poliisi-vertaus hänestä ja kaista työparina oli mielestäni aika osuva. Fundamentalistisuus pitäisikin kitkeä joka paikasta niinkuin rikkaruohot pellosta. Ei ole kenellekään hyväksi pitää pyhpyhin kaltaisia napapiiriapinoita joukossa jotka sitten kutsuvat niinkuin tässä tapauksessa hän kutsui bushmannia apinaksi. Jokainen voi miettiä kumpi se apina on, mielestäni bushmanni ei ole apina, pyhpyhin suhteen en ota kantaa mutta niinkuin bushmanni itse sanoi niin kailla on iän ja elämänkokemuksen myötä tullut erilainen kirjoitusasu. Pyhpyhin ikää tai elämänkokemusta minä en tiedä enkä ole kiinnostunut muutenkaan. Hänen kohdallaan uskon että se ikä nyt ei ole se ratkaiseva tekijä eikä nuo napapiirihöpinät siitä miksikään muutu.

        Kun bushmanni kerran uskoo olevansa evoluution tulos, niin saa vapaasti uskoa olevansa marakatin ja sisiliskon välimuoto. Ei hetkauta. Eikä hetkauta sun valhees.


      • iloinen_naurajaa

        Haista vittu.


      • omallakohdallani
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Kun bushmanni kerran uskoo olevansa evoluution tulos, niin saa vapaasti uskoa olevansa marakatin ja sisiliskon välimuoto. Ei hetkauta. Eikä hetkauta sun valhees.

        Sinä saat uskoa napapiiriteorioihisi aivan niinkuin ennenkin koska olet vammainen ja "haista vittu"-nauraja saa näyttää yhtä apinalta kuin ennenkin. Bushmanni on kiistatta älykkäämpi vaikka sitä miten katsoisi, kirjoitusasu ja sanoma on laadukkaampaa, akateemisempaa tuotosta. Uskonnollinen vakaumus ei mielestäni korreloi älykkyyteen oli sitten mitä vakaumusta edustava ihminen tahansa, jos joku tyhjentävästi perustelee näkemykseni vääräksi niin luen mielelläni.


      • pyhpyhjapyh
        omallakohdallani kirjoitti:

        Sinä saat uskoa napapiiriteorioihisi aivan niinkuin ennenkin koska olet vammainen ja "haista vittu"-nauraja saa näyttää yhtä apinalta kuin ennenkin. Bushmanni on kiistatta älykkäämpi vaikka sitä miten katsoisi, kirjoitusasu ja sanoma on laadukkaampaa, akateemisempaa tuotosta. Uskonnollinen vakaumus ei mielestäni korreloi älykkyyteen oli sitten mitä vakaumusta edustava ihminen tahansa, jos joku tyhjentävästi perustelee näkemykseni vääräksi niin luen mielelläni.

        Valheesi ei hetkauta yhtään.


      • omallakohdallani
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Valheesi ei hetkauta yhtään.

        Minua ei taas sinun ristisiitoksen napapiiriteoriat hetkauta yhtään.


    • Pastorinna

      Niin, onneksi tasapainoa tuo se, että jotkut ennen leppoisat ja mukavat adventistit ovat nyt kaikesta mahdollisesta ja joskus mahdottomastakin mäkättäviä ateisteja.

    • pohtijainen

      Onhan noita aloituksessa kuvattuja uskiksia muissakin uskonsuunnissa. Itselläni on uskovaisia ystäviä ev lut-kirkossa, adventtikirkossa, metodistikirkossa, helluntaiseurakunnassa ja pelastusarmeijassa. Sitten on jokunen yltiökarismaattinenkin. Taitaa olla niin, että heistä kaikista noin puolet kuuluu edellä mainittuun porukkaan. Kaikki eivät todellakaan kuulu siihen. Tunnen myös seurakuntiin kuulumattomia, jotka edustavat em. porukkaa ja on siellä niitäkin, jotka eivät edusta. En usko, että kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus olisi tae tuommoiselle käytökselle.

      Kysyit, että miksi? Vastaus on ihan selvä. Siksi, että he eivät ole tajunneet evankeliumia. Jumalan rakkaus ei ole auennut heille. He eivät koe itseään hyväksytyiksi. Ja vaikka minulle se on auennutkin, on minullakin välillä vaikeuksia päästä pois tuosta em porukasta. Mutta joka päivä olen siitä kauempana. Se on se synti, joka tällaisia ihmisiä vaivaa. Jollakin synti on mammonan ihaileminen, toisella älä tee huorin-käskyn rikkominen, kolmansilla naapurin omaisuuden himoitseminen ja neljä sillä oman minä esille tuominen, johon nuo edellä mainitut ominaisuudet kuuluvat. Jos ei ole aidosti antautunut Jumalalle, ei välttämättä edes ymmärrä tekevänsä siinä syntiä.

    • Kerro kerro kuvastin... näinhän se on että totuus näkyy vessan peilistä...kellä mikäkin... toisilla lakihenkinen fundamentalisti, toisilla rakastava lähimmäinen ja toisilla jotain siltä väliltä...

      Onni Uskossa on kuitenkin se, että itse et voi itseäsi muuttaa, kaikki se hyvä mikä on muutosta sinussa on yksinomaan Kristuksen Pyhän Hengen Rakkauden työtä meissä... jääräpäissä !


      Vrt. 1 Kor 13:11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

      13:12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.

      13:13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

    • eräslukija

      No yleensä aidot Jeesuksen seuraajat ovat lainkuuliaisia kansalaisia ja rakastavia ihmisiä. Lue itse mitä UT:ssa velvoitetaan lähimmäisen rakkauden suhteen.

      Väitteesi perustuu johonkin kokemaasi yksittäiseen henkilöön, joten miksi yleistys? Ei Jeesus käskenyt ketään lyömään, vaan kääntämään toisenkin posken jne..

    • Mutta aloittajan ei tarvitse olla kuitenkaan asiasta huolissaan, koska tuo käyttäytyminen on ollut perinne ihan ensimmäisistä kristityistä alkaen, kertoo ajan historiasta tehty tutkimus.

      Toisen Klemensin kirjeen kirjoittaja kirjoitti aikoinaan, että kun pakanat kuulevat kristittyjen puhuvan vihollisen rakastamisesta, he ihailevat tätä ylenmääräistä hyvyyttä. Mutta kun he sitten näkevät, että me emme rakasta edes heitä, jotka meitä rakastavat, puhumattakaan niistä, jotka meitä vihaavat, he nauravat meille ja Herramme nimi tulee pilkatuksi.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Klemens_I

      Elettiin siis aikaa noin 50 vuotta Jeesuksen kuolemasta ja meno oli silloin jo tällaista.

      Joten tapelkaa rauhassa, syytelkää, heristelkää sormia ja nyrkkiä toisillenne, koska näin toimien te vain olette kristinuskon kyseisen käyttäytymisen pitkän perinteen ylläpitäjiä.

      • poreilevakupla

        >>>käyttäytyminen on ollut perinne ihan ensimmäisistä kristityistä alkaen, kertoo ajan historiasta tehty tutkimus.>>>

        No jaa tuo on bushmannin valikoiva mielipide.

        Skeptics Societyn puheenjohtaja Michael Shermerin toteamus "uskontojen syyllistämisestä sotiin ja kauheuksiin"

        """Jokaista tällaista suurta tragediaa kohti on kuitenkin suoritettu kymmeniä tuhansia henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia hyviä tekoja, joita ei millään tavalla raportoida.
        Uskontoa, kuten mitään muutakaan sellaisen historiallisen syvyyden ja kulttuurivaikutuksen omaavaa yhteiskunnallista instituutiota, ei voida pelkistää vain hyväksi ja pahaksi."""

        Alister MCGrath jatkaa.. tuohon liittyen :

        ""Näinhän historia meille kertoo. Toisin voi väittää vain se, joka tulkitsee historiaa hyvin valikoivasti tai omien ennakkoluulojensa pohjalta.

        Monien ateistien halventavasti ja vihamielisesti suhtautuva asenne kuvaa uskontoa universaaliksi, yksiselitteiseksi pahaksi, joka on vaarallinen uhka sivilisaatiolle.

        Missä sitten on tasapainoinen ja oikeudenmukainen analyysi?

        Uskomus, että uskonto myrkyttää kaiken, on yksinkertaisesti lapsellinen. Tietenkin uskonto voi johtaa väkivaltaan ja pahuuteen. Niin kuitenkin voivat myös politiikka, rotu ja etninen alkuperä.. sekä aggressiivinen ja vähättelevä ateistinen maailman kuva.

        Voltaire teoksessaan Treaty on Toleration Voltaire sanoo, että meidän ei pidä suvaita suvaitsemattomuutta. Mitä pitäisi siis ajatella aggressiivisesta suvaitsemattomuudesta sellaisessa uskonnossa, jonka jotkut fanaattiset kannattajat näyttävät näkevän älyllisenä hyveenä? Kaikki ne meistä, joita kiinnostaa humaanin ja sivistyneen yhteiskunnan kehittäminen ja säilyttäminen , haluavat tehdä lopun syrjinnästä, väkivallasta ja sorrosta.

        Uusateismin yritykset osoittaa, että uskonto on olemukseltaan ehdottomasti paha, on saanut monet liikkeen kritisoijista tulemaan siihen johtopäätökseen, että se käyttää historiaa yksinkertaisesti aseena uskontoa vastaan, sen sijaan että historia olisi keino valaista kohtaamiamme ongelmia. On aika lopettaa perusteeton syrjivä stereotyyppinen maalailu ja käydä käsiksi maailman todellisiin ongelmiin.""""


    • julmakohtalo

      Koska uskoontullut tulee mooseksenlakiseksi alkaa opettaa lakia . Ensin huorataan sitten ruvetaan kiroamaan muita huoraajia kun on itse lopettanut . Se on pahatyyli kyllä . Sitä on paljon. Että omat huoraukset unohtuu kun alkaa muita tuomitsemaan . Alkaa oma sädekehä loistaa muistuttamalla muitten synneistä . Toi on huorannut ... Tulee muistinmenetys ja tuomionalaisuus hirveä lakihenkisyys . Siksi surkeinkin katuhuora vaikuttaa inhimillisemmältä kuin uskoontulleet . Koska ne on . Tää on niin traakista. Jopa niin hulluiksi tulevat alkavat toisia uskoontulleita syyttään huoraamisesta vaikka toinen on jakamassa traktaatteja . Nää on niitä raamattu varoittaa villitsevien riivaajien oppeja . Toki on shokki yhtä äkkiä tajuta että Jeesus on oikeesti totta. Mutta sinne Mooseksen lakiin kaatuminen ....aijai tuomioihin . Siis ryntää siinaille käärmeen lumoihin . Meneekin pois armosta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      326
      3878
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      275
      2224
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      114
      1554
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1390
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1383
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1247
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1218
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1058
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1054
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      66
      942
    Aihe