kysymys MEDITAATIOSTA.

sokrates

hei kaikille.kun meditaatio kiinostaa minua PALJON haluaisin kysyä teilta milla tavala voisin kehitya ja opia enemän tai kukka voi neuvo minua.olisi hyvä jos olen ryhman kanssa joskus.eli kyse on kuopion kaupungista onko kuopiossa henkiloita jotka voi neuvo.uskon että meditaation avulla olen ainakin omansa itsensa.mutta en osalistu mihinkaan lahkoihiin.olen vieras kielinen joten mulla ei ole paljon apua kirjoista.meditoin joka päivä mutta en ole varma että pääsen sinne aina.
odotan vastauksia, ja anteeksi kirjoitus virheista

12

1299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just joo

      Mietiskelen joka päivä vähintään tunnin ja haluaisin kertoa kokemuksistani sähköpostitse. Voitko kirjoittaa: [email protected]

    • ---

      Hei!

      Minulla on myös kiinnostus meditaatioon ja olen sitä jonkinverran harjoittanut. Kaipaan itse samanhenkistä seuraa. Asun samalla suunnalla kuin sinäkin ja voisimme kenties auttaa toisiamme. Voitko kirjoittaa: [email protected]

      • giovanna

        Hei,
        Olisin myös kiinnostunut kristillisen mietiskelyn harjoittamisesta. Olisiko täällä ihmisiä, joilla on tästä kokemusta ja halua vaikka perustaa meditaatiopiiri Helsinkiin?


    • KTS

      Suosittelen meille kristillisen kulttuurin kasvateille itämaisen buddhalaisperäisen joogan sijasta kristillistä syvämietiskelyä, jota on kristikunnassa harrastettu jo 2000 vuoden ajan luostareissa ja retriiteissä.

      Kristillisessä syvämietiskelyssä on aluksi kysymys päivätajunnan puhdistamisesta. Sen yhteydessä vältetään lankeemuksia jokapäiväisessä elämässä. Sen jälkeen alkaa totuudenetsijälle toinen vaihe, jossa hän puhdistaa unitajuntaansa voittaen kiusauksia myös alitajuisessa unielämässään. Kolmas vaihe puhdistavalla tiellä on sitten salatajunnan puhdistuminen, kun asianomainen henkilö kykenee havainnoimaan itseään unessa ikäänkuin ulkopuolella fyysistä ruumistaan ja edelleen myöskin valveilla ollessaan arvioimaan itseään ja toimintaansa moraalisessa mielessä rauhallisesti sekä objektiivisesti. Jotta henkilö pääsisi tällä puhdistavalla tiellään edistymään, on hänen joka päivä rukoiltava Jumalaa Kristuksen Vuorisaarnassaan opettamalla tavalla ja meditoitava Kristusta. Tälläisessä kristillisessä syvämietiskelyssä ei ole kysymys mistään transsitilaharjoituksesta tai mielen tyhjentämisessä, vaan moraalisesta puhdistumisesta ja Jumalan Hengellä täyttymisestä. Kristillistä syvämietiskelyä on kristikunnassa (luostareissa ja seurakunnissa) harjoitettu kautta aikojen. Se voi olla aivan äänetöntä syvärukousta (hiljaisuuden retriittiä) tai vaikkapa Jeesuksen mietiskelyä rukousnauhan kanssa tai ilman. Se voi olla myös kirkkolaulun kuuntelemista rennossa ja hiljaisessa tilassa. Eräs miellyttävä ja virkistävä rukoustekniikka on ensin rentoutua tuolissa hyvin ja sitten alkaa toistamaan mielessä äänettömästi hengityksen tahdissa ikivanhaa Jeesus-rukousta: "Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika, armahda minua syntistä." Samalla kohdistetaan huomio sydämen kohdalle kuten ortodoksimunkeilla tapana on. Sydäntshakra on nimittäin se rakkauden keskus, jota kristitty totuudenetsijä pyrkii ensisijaiseti herättämään tällä valmistavalla tiellä. Tätä Jeesus-rukousta voi toistaa puolisen tuntia ja siinä ei niinkään pyritä transsiin vaikka sekin tila saattaa tietyllä tavalla rukousharjoituksessa aina enemmän tai vähemmän ilmetä. Olennaisinta kristillisessä meditaatiossa on synnintunto ja keskittyminen Jeesukseen Kristukseen sekä Hänen lunastustyöhönsä jota oma vajavainen sielu tarvitsee pelastuakseen. Kristillinen rukous ei ole suoritus, vaan puutteellinen ja teknisesti aina enemmän tai vähemmän ontuva avunpyyntö korkeammille voimille, jotka täydentävät sen mikä rukoilijalla epätäydellistä on. Apuna tälläisessä meditaatiossa voi varsinkin aloittelija käyttää kasettia, jolta tuo Jeesus-rukous tulee puolen tunnin ajan. Tälläinen ääninauhalta tuleva mantra auttaa noviisia pysymään siinä unen ja valveen rauhaisassa rajatilassa, jossa meditaation virkistävin tulos saadaan aikaan.

      Todellisen kristityn on seurattava Kristusta kokosydämisesti joka hetki päivällä ja yöllä. Hänen tulee tehdä ruumiillinen elämänsä pyhäksi sakramentiksi, jatkuvaksi Pyhäksi Ehtoolliseksi ja jumalanpalvelukseksi (Room. 12:1). Tämä tapahtuu ensinnäkin säännöllisten aamu- ja iltarukousten avulla. Aamurukouksen muodostaa tällöin se rukous, jonka Jeesus Kristus Vuorisaarnassaan opetuslapsilleen opetti, eli ns. "Isä meidän" -rukous. Tämä rukous ei saa olla hengetöntä puhetta ja tyhjiä sanoja, vaan pyhää, keskittynyttä tahtomista, jossa ihminen koko sielunsa voimalla tahtoo, että Isän nimi, valtakunta ja tahto tulisivat pyhitetyiksi, ilmeneviksi ja toteutuviksi rukoilijan jokapäiväisessä elämässä. Iltamietiskely koostuu puolestaan eräänlaisesta anteeksiantojulistuksesta kaikille ihmisille, sekä sen perään suoritettavasta meditaatiosta, jonka yhteydessä asianomanen henkilö käy lävitse kuluneen päivän tapahtumat nopeasti illasta taaksepäin aamuun saakka arvostellen samalla tekojaan moraaliselta kannalta katsottuna mahdollisimman puolueettomasti. Mikäli hän havaitsee jossakin kohdin rikkoneensa Kristuksen Vuorisaarnassaan esittämiä käskyjä, päättää hän vastedes kiinnittää huomiota kyseisiin seikkoihin entistä suuremmalla päättäväisyydellä. Tämä harjoitus on erittäin tehokas ja myös psyykkisesti täysin vaaraton mikäli se sisältää tuon edellä mainitun tekojen moraalisen arvioinnin. Lopuksi tämä meditaatio päätetään nukkumisen pyhittämiseen, jonka yhteydessä kristitty pyytää Jumalalta, että häntä voitaisiin käyttää henkisillä tasoilla ruumiin nukkuessa hyvän palvelukseen ja rakkauden työhön ilman että hänen persoonallisuutensa tarvitsisi olla siitä tietoinen. Kristityn tulee myös pyhittää sakramenteiksi ruumiin elämälle välttämättömät jokapäiväiset toiminnot. Ihminen voi tehdä esimerkiksi peseytymisensä pyhäksi toimitukseksi muistamalla joka kerta kun hän peseytyy, että samoinkuin vesi puhdistaa hänen ruumiinsa, samoin puhdistaa Totuuden Pyhä Henki eli Kristuksen sovintoveri hänen ajatuksensa, tunteensa ja tekonsa. Ihminen voi tehdä syömisen ja juomisen pyhäksi toimitukseksi eli ehtoollisateriaksi muistamalla joka kerran, kun hän jotakin syö tai juo, että samoinkuin jumalallinen elämä luonnossa näin uhrautuu hänen ruumiillisen elämänsä ylläpitämiseksi, samoin myös Kristus on uhrannut ruumiinsa ja verensä hänen puolestaan ja tarjonnut ihmisille Sanan leipänsä pureskeltavaksi ja Rakkauden viininsä nautittavaksi palvellen täten kaikkien elävien olentojen henkistä kasvua (Room. 8:19-21).

      Tällä puhdistavalla eli valmistavalla tiellä ollessaan kristitty saa yleensä ensimmäiset kokemuksensa varsinaisista yliluonnollisista ilmiöistä. Hän saattaa saada pysyvästi tai hetkellisesti käyttöönsä jonkinlaisen henkilahjan eli yliluonnollisen kyvyn. Tätä kykyään hänen tulee sen jälkeen käyttää vain lähimmäisten auttamiseen, eikä oman edun tavoitteluun.

      • Bhaga

        Loistava juttu, vihdoinkin löytyi todellinen kristitty, joka käyttää aikansa rukoiluun. Johan Raamattukin opettaa "rukoilkaa lakkaamatta". Arvostan todella tälläisia kristittyjä, jotka käyttävät aikansa tuon pyhän rukouksen meditoimiseen. Toinen versio tuosta rukouksesta on Filokalian mukaan: "Herra Jeesus Kristus armahda minua". Jos olet vielä kasvissyöjä, kuten ortodoksiset skeemamunkit olivat, niin olet todella ihailtavalla tavalla sisäistänyt kristinuskon syvimmän totuuden ja opetukset.

        Muuten jooga ei ole budhalaisperäistä, vaan joogan alkuperä on veeda-kirjoituksissa ja itse harrastan hyvin samantapaista joogaa, kuin tuo mainitsemasi meditointimenetelmä. Lausun tietyn määrän Jumalan pyhistä nimistä koostuvaa Hare Krishna-mantraa päivittäin. Koko prosessi on yllättävän samankaltainen kuin Filokaliassa kuvailtu vastaava. Mantra kuuluu:

        Hare Krishna Hare Krishna
        Krishna Krishna Hare Hare
        Hare Raama Hare Raama
        Raama Raama Hare Hare

        ja suomennettuna se tarkoittaa suurin piirtein: "Oi Herra Ja Herran energia, olkaa niin ystävälliset ja ottakaa minut palvelukseenne".

        Koska Krist eli Kristus on myös Krishnan toinen nimi, toistat tuossa mainitsemassasi rukouksessa myös Krishnan pyhää nimeä ja se on myös veedojen mukaan erittäin hyväenteistä ja tämän aikakauden itseoivallusmenetelmä.

        Hare Krishna!


      • ajna

        Olisiko tästä mahdollista oppia/keskustella livenä henkilökohtaisesti. Minua kiinnostaa kristillinen mietiskely mutta tykkään enemmän oikesasta henkilökohtaisesta kanssakäymisestä kuin netin välityksellä kirjoittelusta.


    • tsi

      Keskity hengitykseesi.Nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.Keskity jokaiseen sisäänhengitykseen ja jokaiseen uloshengitykseen.
      Itse sanon mielessäni kun hengitän sisään "Valo" ja kun hengitän ulos "rakkaus".Näin on helpompi estää ajatuksia päästä harhailemaan.Ajattele että hengitätä valoa sisääsi ja rakkautta ulos.Heti kun joku ajatus yrittää tulla mieleesi estä se tietoisesti.Keskity vain hengitykseesi.

      • ei.

        Aikamoiselta kontrolloinnilta kuulostaa.

        Meditaatiohan on vapautumista kaikesta tekemisestä. Hiljentymistä, ei hiljentämistä.


      • tsi
        ei. kirjoitti:

        Aikamoiselta kontrolloinnilta kuulostaa.

        Meditaatiohan on vapautumista kaikesta tekemisestä. Hiljentymistä, ei hiljentämistä.

        haluaa.Ei ka mitään väärää tapaa olekaan.Mutta jos ajatukset harhailee ties missä niin hiljentyminen voi olla vaikeaa.Itse kyllä nukahdan omaan meditaationi nopeasti ja herään erittäin virkeänä.


      • että
        tsi kirjoitti:

        haluaa.Ei ka mitään väärää tapaa olekaan.Mutta jos ajatukset harhailee ties missä niin hiljentyminen voi olla vaikeaa.Itse kyllä nukahdan omaan meditaationi nopeasti ja herään erittäin virkeänä.

        niitä vääriä tapoja on enemmän kuin pienissä mielissä uskommekaan.

        Eri asia sitten puhuuko meditaatiosta, vai mietiskelystä, mitkä ovat siis yleisestä väärinkäsityksestä välittämättä kaksi täysin eri asiaa.


      • KTS
        että kirjoitti:

        niitä vääriä tapoja on enemmän kuin pienissä mielissä uskommekaan.

        Eri asia sitten puhuuko meditaatiosta, vai mietiskelystä, mitkä ovat siis yleisestä väärinkäsityksestä välittämättä kaksi täysin eri asiaa.

        Minulla on se käsitys, että mietiskelyn ensimmäinen vaihe on ns. konsentraatio, jossa opetellaan ulkoista keskittymistä, esimerkiksi siemenen tuijottamista.

        Meditaatiossa käännytään sisäänpäin ja ajatellaan mantraa.

        Kontemplaatiossa ei enää ajatella mantraa, vaan on edetty ns. kohteettomaan mietiskelyyn. Se ei kuitenkaan ole sisällötöntä, sillä siinä sisältö annetaan "ylhäältä".

        Kristillisessä mystiikassa samat vaiheet tunnetaan nimillä: suun rukous, sisäinen rukous ja yliluonnollinen rukous.


    • J.R.

      Moi!

      Meditaatio on oikein harjoitettu hyvin voimakasti piristävä sekä rentouttava tekniikka. (Joiden mielestä tämä on ristiriitaista - sekä pir. että rent. - mutta faktaa on että kun rentoutuu niin yleensä myöskin löytää uutta energiaa, ja piristyy). Itse olen opiskellut sitä kolmen intialaisen opettajan johdolla monen vuoden aikana. Voi ottaa yhteyttä janrundt-at-hotmail.com:iin jos kiinnostaa. (asun Helsingissä) T. Jan R.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe