Laissa ei löydy kohtaa jossa alivuokralainen velvoitetaan avio- tai avoliittosuhteeseen vuokranantajan kanssa. Alivuokralaisen asiat vieraana henkilönä eivät kuulu päävuokralaiselle eikä siten myöskään Kelalle/sossulle. Alivuokralainen maksaa vuokransa päävuokralaiselle, joka summa vähennetään suoraan ilman lisäselvittelyjä päävuokralaisen asumistuesta, jos sellaista hakee. Samoin alivuokralaisen maksama vuokratulo lasketaan tuloina.
Kyllä Kela/sossu yrittää vaikka mitä, mutta avoliitolle on omat määritteet, kuten samassa taloudessa/ruokakunnassa asuminen yhteisvastuullisena henkilönä. Jos kaksi eri sukupuolta asuu yhdessä ilman alivuokrasuhdetta, on Kelalla/sossulla oikeus tulkita se parisuhteeksi.
Alivuokralaisen oikeus yksityisyyden suojaan
2
96
Vastaukset
- liitossa-vai-ei
"Kelan lakimiehen Mikko Horkon mukaan peruslähtökohta on, että samassa asunnossa asuvat henkilöt kuuluvat samaan ruokakuntaan.
– Heille myönnetään yhteinen yleinen asumistuki, oli heidän keskinäinen suhteensa mikä tahansa, Horko sanoo.
– Tästä voidaan poiketa vain, jos asukkailla on erilliset vuokrasopimukset tai toinen asukas on toisen alivuokralaisena.
Avopuolisot eivät voi koskaan kuulua eri ruokakuntaan, vaikka heillä olisi erilliset vuokrasopimukset.
– Jos nainen ja mies asuvat samassa asunnossa, Kela joutuu ottamaan kannan siihen, onko kyse vuokrasuhteesta vai avoliitosta, Horko sanoo.
– Katsotaan esimerkiksi ovatko henkilöt suunnilleen samanikäisiä."
Todistusvelvollisuus (miten?) on asujilla... - syrjintäasiahenkilö
> Jos kaksi eri sukupuolta asuu yhdessä ilman alivuokrasuhdetta, on Kelalla/sossulla oikeus tulkita se parisuhteeksi.
SYRJINTÄÄ, kaikki saman jääkaapin jakavat = parisuhteessa elävät pitäisi tulkita parisuhteessa eläviksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606004- 1003101
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.242386- 212048
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451741Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791656- 261582
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691511Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374