Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin

The_Outsider

Onko joku lukenut? Mitä pidit, jos olet?

11

2046

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dionysian

Tosi hyvä ja erikoinen. Olen lukenut sen uudestaankin; useammat lukukerrat ovat vain syventäneet lukukokemusta entisestään.

• Nealeh

muistan lukeneeni. Ja tykkäsin todella! Yksi niistä kirjoista jotka kun aloittaa, ei malta laskea kädestään ennen kuin viimeinenkin sivu on luettu!
      Suosittelen tutustumaan!

• GreenEyedCat

Loistava kirja, monipuolisia henkilöhahmoja. Myöskin ihmismielen liikkeitä oli kuvattu aika osuvasti. Olisi hyvin mielenkiintoista nähdä tämä kirja onnistuneena elokuvaversiona.

• Kanerva02

Ja useasti. Eli pidin todella paljon. Tarttin seuraava "Pieni ystävä" paljastui sen sijaan minulle pieneksi pettymykseksi.

• ssh

Luin "Pienen ystävän" vain työllä ja tuskalla loppuun...Enkä tykännyt siitä sitten ollenkaan. Kannattaako edes vilkuilla aikaisemman (kovasti kehutun) kirjan suuntaan, vai onko tyyli kuitenkin siinäkin samanlainen?

• Tart
        ssh kirjoitti:

Luin "Pienen ystävän" vain työllä ja tuskalla loppuun...Enkä tykännyt siitä sitten ollenkaan. Kannattaako edes vilkuilla aikaisemman (kovasti kehutun) kirjan suuntaan, vai onko tyyli kuitenkin siinäkin samanlainen?

Ilman muuta kannataa, "Jumalat juhlivat öisin" on tosi paljon parempi, jos et innostu niin ainahan voi jättää kesken.

• piikki

luon joskus vuosia sitten enkä kyllä tykännyt. pitkäpiimäinen, hahmotkin olivat verettömiä. lisäksi juoni oli mielestäni jotenkin aivan älytön ja koko kirja tekelemäinen.

• pieni ystävä

Tartin jumalat juhlivat öisin kuuluu ehdottomiin suosikkeihini. Tartrit kirjalliset kyvyt paljastuvat hyvin siinä, että vaikka kaikki hänen luomansa hahmot ovat vastenmielisiä, heitä pystyy silti ymmärtämään/ samaistumaan. Vaikka tarina ei olekkaan kovin kantava, pystyy Tart pitämään kiinnostuksen looppuun asti ja kirja on suoraistaan ahmaistava.

"Pieni ystävä" oli selkeästi esikoisteosta heikompi, muttta pidin siitäkin samoista syistä kun edellisestäkin.

• pieni ystävä kirjoitti:

Tartin jumalat juhlivat öisin kuuluu ehdottomiin suosikkeihini. Tartrit kirjalliset kyvyt paljastuvat hyvin siinä, että vaikka kaikki hänen luomansa hahmot ovat vastenmielisiä, heitä pystyy silti ymmärtämään/ samaistumaan. Vaikka tarina ei olekkaan kovin kantava, pystyy Tart pitämään kiinnostuksen looppuun asti ja kirja on suoraistaan ahmaistava.

"Pieni ystävä" oli selkeästi esikoisteosta heikompi, muttta pidin siitäkin samoista syistä kun edellisestäkin.

Varsinkin "Jumalat juhlivat öisin" avaa uusia näkemyksiä toisella lukukerralla. Minä esimerkiksi yllätyin siitä, miten voimakkaasti murhattu Bunny hallitsi kirjaa. Samaten siitä, että vaikka ensi kerralla jäi mieleen jonkinlainen lopullinen tragedia, henkilöinen murentuminen, sitä ei itse asiassa tapahtunutkaan. Henkilöt jatkoivat siihen suuntaan, mihin olivat alusta asti menossa.
        Samahan tapahtuu "Pieni ystävä" -kirjassa - eli ei tapahdu mitään. Ne tuhoutuvat, jotka on määrätty tuhoutumaan, loput jäävät samaan ahtaaseen kehään, missä he olivat alusta asti. Äärettömän masentavaa.

• hopefull

Jumalat juhlivat öisin on parhaita jännäreitä, joita olen lukenut. Collegen pieni siäpiiri sekoaa omiin kuvioihinsa - minusta se oli jopa uskottava. Tosin olen miettinyt, onko se nyt tarkalleen ottaen jännäri vai romaani.
      Pieni ystävä on vielä kesken.

• Anonyymi

Olen lukenut "Jumalat juhlivat öisin" monta kertaa, ja nyt olen ajatellut lukea sen englanniksi. Donna Tarttin "Tiklin" luin englanniksi kymmenisen vuotta sitten, ja nyt luen sitä suomeksi. Olin unohtanut yllättävän paljon kirjan tapahtumista. "Pieni ystävä" on suosikkini Tarttin kirjoista, ja koska olen lukenut sen englanniksi, aion seuraavaksi lukea sen suomeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      49
      6143
    2. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      313
      5085
    3. Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut

samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien
      Maailman menoa
      160
      4854
    4. Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?

Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal
      Maailman menoa
      137
      4666
    5. Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen

Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil
      Maailman menoa
      20
      3900
    6. Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?

Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema
      Asunnot ja asuminen
      20
      2416
    7. Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!

Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud
      Suomalaiset julkkikset
      3
      2188
    8. Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)

Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill
      Ikävä
      24
      1825
    9. Romanttinen ystävänpäivä?

Millainen olisi hyvä ystävänpäivä hänen kanssaan?
      Ikävä
      73
      1782
    10. Kaisa Juuso eroaa

Jää välittömästi sairaslomalle. Onko nyt Keskisarjan vuoro?
      Perussuomalaiset
      220
      1522
    Aihe