Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin

The_Outsider

Onko joku lukenut? Mitä pidit, jos olet?

11

1722

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dionysian

Tosi hyvä ja erikoinen. Olen lukenut sen uudestaankin; useammat lukukerrat ovat vain syventäneet lukukokemusta entisestään.

• Nealeh

muistan lukeneeni. Ja tykkäsin todella! Yksi niistä kirjoista jotka kun aloittaa, ei malta laskea kädestään ennen kuin viimeinenkin sivu on luettu!
      Suosittelen tutustumaan!

• GreenEyedCat

Loistava kirja, monipuolisia henkilöhahmoja. Myöskin ihmismielen liikkeitä oli kuvattu aika osuvasti. Olisi hyvin mielenkiintoista nähdä tämä kirja onnistuneena elokuvaversiona.

• Kanerva02

Ja useasti. Eli pidin todella paljon. Tarttin seuraava "Pieni ystävä" paljastui sen sijaan minulle pieneksi pettymykseksi.

• ssh

Luin "Pienen ystävän" vain työllä ja tuskalla loppuun...Enkä tykännyt siitä sitten ollenkaan. Kannattaako edes vilkuilla aikaisemman (kovasti kehutun) kirjan suuntaan, vai onko tyyli kuitenkin siinäkin samanlainen?

• Tart
        ssh kirjoitti:

Luin "Pienen ystävän" vain työllä ja tuskalla loppuun...Enkä tykännyt siitä sitten ollenkaan. Kannattaako edes vilkuilla aikaisemman (kovasti kehutun) kirjan suuntaan, vai onko tyyli kuitenkin siinäkin samanlainen?

Ilman muuta kannataa, "Jumalat juhlivat öisin" on tosi paljon parempi, jos et innostu niin ainahan voi jättää kesken.

• piikki

luon joskus vuosia sitten enkä kyllä tykännyt. pitkäpiimäinen, hahmotkin olivat verettömiä. lisäksi juoni oli mielestäni jotenkin aivan älytön ja koko kirja tekelemäinen.

• pieni ystävä

Tartin jumalat juhlivat öisin kuuluu ehdottomiin suosikkeihini. Tartrit kirjalliset kyvyt paljastuvat hyvin siinä, että vaikka kaikki hänen luomansa hahmot ovat vastenmielisiä, heitä pystyy silti ymmärtämään/ samaistumaan. Vaikka tarina ei olekkaan kovin kantava, pystyy Tart pitämään kiinnostuksen looppuun asti ja kirja on suoraistaan ahmaistava.

"Pieni ystävä" oli selkeästi esikoisteosta heikompi, muttta pidin siitäkin samoista syistä kun edellisestäkin.

• pieni ystävä kirjoitti:

Tartin jumalat juhlivat öisin kuuluu ehdottomiin suosikkeihini. Tartrit kirjalliset kyvyt paljastuvat hyvin siinä, että vaikka kaikki hänen luomansa hahmot ovat vastenmielisiä, heitä pystyy silti ymmärtämään/ samaistumaan. Vaikka tarina ei olekkaan kovin kantava, pystyy Tart pitämään kiinnostuksen looppuun asti ja kirja on suoraistaan ahmaistava.

"Pieni ystävä" oli selkeästi esikoisteosta heikompi, muttta pidin siitäkin samoista syistä kun edellisestäkin.

Varsinkin "Jumalat juhlivat öisin" avaa uusia näkemyksiä toisella lukukerralla. Minä esimerkiksi yllätyin siitä, miten voimakkaasti murhattu Bunny hallitsi kirjaa. Samaten siitä, että vaikka ensi kerralla jäi mieleen jonkinlainen lopullinen tragedia, henkilöinen murentuminen, sitä ei itse asiassa tapahtunutkaan. Henkilöt jatkoivat siihen suuntaan, mihin olivat alusta asti menossa.
        Samahan tapahtuu "Pieni ystävä" -kirjassa - eli ei tapahdu mitään. Ne tuhoutuvat, jotka on määrätty tuhoutumaan, loput jäävät samaan ahtaaseen kehään, missä he olivat alusta asti. Äärettömän masentavaa.

• hopefull

Jumalat juhlivat öisin on parhaita jännäreitä, joita olen lukenut. Collegen pieni siäpiiri sekoaa omiin kuvioihinsa - minusta se oli jopa uskottava. Tosin olen miettinyt, onko se nyt tarkalleen ottaen jännäri vai romaani.
      Pieni ystävä on vielä kesken.

• Anonyymi

Olen lukenut "Jumalat juhlivat öisin" monta kertaa, ja nyt olen ajatellut lukea sen englanniksi. Donna Tarttin "Tiklin" luin englanniksi kymmenisen vuotta sitten, ja nyt luen sitä suomeksi. Olin unohtanut yllättävän paljon kirjan tapahtumista. "Pieni ystävä" on suosikkini Tarttin kirjoista, ja koska olen lukenut sen englanniksi, aion seuraavaksi lukea sen suomeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2105
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      189
      1565
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      94
      1411
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1219
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1128
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1060
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1010
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70