Millaisia kokemuksia ilmakuopista ? Itselläni ollut pari pahaa paikkaa. Kone rytkyttänyt kymmeniä minuutteja, sapuskat lennelly syliin jne. Kaveri kertoi, että kerran Canarialta tullessa kone oli kuopissa pari tuntia. Vessat ja pussit täys oksennusta - lemu koneessa sanoin kuvaamaton. Mistä ilmakuopat johtuu ? Miksi niistä ei pääse pois ? Eikö voi ennakoida lentoreittiä suunnitellessa ? Ihme, että koneen siivet kestävät, kun heiluvat kuin linnulla. Tosin luin testistä, jossa taivuteltiin koneen siipiä ylös alas. Viisi metriä puoleensa menee ihan hyvin - seitsemässä metrissä tuli ekat hiushalkeemat, eli se taitaa olla maximi, mitä siipi voi elää näissä hytkytyksissä.
Kertokaa kokemuksista.
Ilmakuopat
4
1392
Vastaukset
- Tatte
Vuonna 1998 Japanilainen 32-vuotias nainen kuoli ja 110 matkustajaa loukkaantui, kun Tokiosta Honoluluun matkalla ollut yhdysvaltalainen lentokone osui ilmapyörteeseen Tyynen valtameren yllä. Boeing 747-kone oli ehtinyt lentää kaksi tuntia ja oli 10 000 metrin korkeudessa, kun siihen iski voimakas pyörre ja kone putosi äkisti 300 metriä. Ilman turvavyötä olleet matkustajat sekä koneessa ollut irtain iskeytyivät tällöin koneen kattoon. Onnettomuuden jälkeen kone palasi turvallisesti Tokioon Naritan lentokentälle. Lentoyhtiön edustajan mukaan kymmenen matkustajaa ja yhdeksän miehistön jäsentä tarvitsivat sairaalahoitoa. Useimmat loukkaantuneista kärsivät ruhjeista, mutta joidenkin vammat olivat vakavia.Alustavien tietojen mukaan turvavöiden kiinnittämiseen kehottavan kyltin valo paloi lennon aikana, mutta tästä huolimatta jotkut matkustajat jaloittelivat koneen käytävillä onnettomuuden sattuessa. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisten mukaan lennon vaiheet taltioineet ns. mustat laatikot toimitetaan tutkittaviksi Washingtoniin. Viranomaiset haluavat selvittää onnettomuuden vaiheiden lisäksi sen, kuinka koneen miehistö toimi onnettomuuden sattuessa. United Airlines -yhtiön koneessa oli 374 matkustajaa ja 19 miehistön jäsentä.
(STT-AFP-Reuters)
-
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9712/971229/9712290344.html - Raytheon
Turbulenssi = Ilmapyörre joka tuulisella ilmalla muodostuu esim. rakennusten ja epätasaisen maaston vuoksi, voi esiintyä myös ilmakerrosten rajapinnoilla. Eli tuotahan ne "ilmakuopat" ovat lyhyesti selitettynä.
Ei kukaan halua ehdoin tahdoin halua moista rytkytystä matkustajille aiheuttaa, mutta jos tuollaisen "kuoppaisen" alueen kiertäminen ei vain onnistu (esim. laaja säärintama).
Australian itärannikko oli melkoisen kuoppaista seutua. Ei mitään suuria pudotuksia, mutta epämiellyttävää kyytiä kuitenkin parin tunnin ajan.
Pahimmat raportoidut pudotukset ovat lukemani mukaan olleet jotain kolmen neljän kilometrin luokkaa.
Riippuu tietysti koneesta tuo siipien heiluminen. Suurilla matkustajakoneilla (esim. 747) tuo liike on helpostikin useita metrejä. Ja parempi tuollainen joustava siipi kuin jäykkä. Osaat varmaan kuvitella, miten jäykän siiven kävisi kunnon notkahduksessa... - tl
Suurin osa lennoista on kohtuullisen mukavia, joten en huolestuisi satunnaisista turbulenssi-kokemuksista. Ainahan noita kuoppia välillä kohdalle sattuu, mutta vakavat tapaukset ovat harvassa.
Kyllä turbulenssiin matkustajia kuoleekin joskus, joskin hyvin harvoin. Lähes aina kyse on lisäksi matkustajista jotka eivät tajua pitää turvavyötään kiinni paikallaan ollessaan. Koneet kyllä kestävät yllättävän paljon vaikka meno ei aina olekaan mukavinta mahdollista.
Hiukan tietoa & tilastoja:
http://www.airsafe.com/cabin/turb.htm
http://www.airsafe.com/events/turb.htm - Roo
Himalajan vuoriston tienoilla Aasiaan päin lennettäessä
sattui viimeksi melko ikävän pomppuisa tie.
Yleensä nuo turbulenttiset rintamat pyritään välttämään
jo lentosuunnitelmaa tehtäessä. Kuitenkin, sääilmiöitä
on täysin mahdotonta täysin ennakoida joten jokaiselle
tuttu vöiden kiinnityskyltti ja kuulutus "edessä
olevasta turbulenttisesta ilmasta" johtuu siitä, että
edellä mennyt lentokone varoittaa muita kuopista.
Pahimmillaan tuo röykytys on erittäin epämiellyttävää,
mutta pitää muistaa että mekaanisesti lentokone kestää "lähes mitä tahansa".
Turbulenssi on osoitettu lento-onnettomuuden syyksi kaiketi
alle 10 kertaa koko ilmailun historian aikana!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833