Avensis talvella?

autonvaihtaja

Minkälaisia kokemuksia diesel autosta, onko lämmin, kuinka pärjää huonosti auratuilla teillä?

7

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikilla_pärjää

      Kyllä dieselauto on aivan lämmin, kunhan siinä on polttoainekäyttöinen lisälämmiin. Kannattaa valita auto, jossa tämä lisälämmitin saadaan lämmittämään autoa myös ennen moottorin käynnistämistä, mielummin kaukosäädöllä. Tavallisilla huonosti auratuilla teillä pärjää hyvin millä tahansa normaalilla autolla, mutta Helsingin keskutassa suosittelen vähintään katumaasturia. Eikä nelivadostakaan haittaa ole.

      • YleensäEberi

        Toimii myös hyvin kun on normaali sähköinen moottorinlämmitin ja sisätilan lämmitin, silloin tuota vakiona olevaa eberiä tarvitaan vain oikein kovilla pakkasilla maantieajossa tai kun haluaa auton nopeasti lämpöiseksi.
        Jos "tolppaa" ei ole käytettävissä, niin sitten lisukkeeksi kake tai kello-ohjaus.

        Ei niin uusien kanssa pitää huomioida että polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kanssa tulee aikaa myöten oikkunsa tai vaihto eteen.


    • kokemuksesta_tiedän

      Ajoin kerran talvella bensa Tojoa (Ave tai Corolla, en muista tarkkaan). Yksi todella ikävä puoli oli se, että auton sai puhaltamaan lämmintä ilmaa joko tuulilasiin tai jalkatilaan. Pakkasta oli -12 astetta. Oli aika kurja ajella, kun tuulisai jäätyi, jos panin puhalluksen jalkatilaan ja kun panin puhalluksen tuulilasiin, alkoi jalkoja palella.
      Tosin, miksi lähdin "heikoissa talvikamppeissa" liikenteeseen. Karvalakki, koirannahkakintaat ja huopatossut olisivat olleet tarpeen.

      • omastakokemuksesta

        No olen omistanut 2013 mallin aven dieselin jolla ajoin noin 100tkm.
        Auto on lämmin, yli 20 asteen pakkasella on hyvä käyttää webastoa.
        Ihan hyvin pärjäsin autolla kelissä kuin kelissä, vaikka ajoni on varmaan keskivertoa reippaampaa...
        Auto pelasi erittäin hyvin, kuten japseilla yleensäkin, ai niin rekisterikilven polttimon joutui vaihtamaan....


      • kokemuksesta_tiedän
        omastakokemuksesta kirjoitti:

        No olen omistanut 2013 mallin aven dieselin jolla ajoin noin 100tkm.
        Auto on lämmin, yli 20 asteen pakkasella on hyvä käyttää webastoa.
        Ihan hyvin pärjäsin autolla kelissä kuin kelissä, vaikka ajoni on varmaan keskivertoa reippaampaa...
        Auto pelasi erittäin hyvin, kuten japseilla yleensäkin, ai niin rekisterikilven polttimon joutui vaihtamaan....

        Ajamani Tojo oli bensa-auto ja kritisoin sitä, että puhallusta ei voi säätää yhtä aikaa tuulilasiin ja jalkatilaan. Kyllä siinä lämpö riitti joten kuten -12 asteen pakkasella.


      • KE20olijo
        kokemuksesta_tiedän kirjoitti:

        Ajamani Tojo oli bensa-auto ja kritisoin sitä, että puhallusta ei voi säätää yhtä aikaa tuulilasiin ja jalkatilaan. Kyllä siinä lämpö riitti joten kuten -12 asteen pakkasella.

        Ainakin näissä mitä olen ajanut ja omistanut viimeisen 10 v aikana on saanut puhalluksen yhtäaikaa kumpaankin manuaalilla halutessaan ja automatiikkakin sen osaa säädellä hyvin. Ja oli se mahdollista jo 70-luvun KE20 Corollassakin.


      • ihan_vaan
        KE20olijo kirjoitti:

        Ainakin näissä mitä olen ajanut ja omistanut viimeisen 10 v aikana on saanut puhalluksen yhtäaikaa kumpaankin manuaalilla halutessaan ja automatiikkakin sen osaa säädellä hyvin. Ja oli se mahdollista jo 70-luvun KE20 Corollassakin.

        Höh, niissä vanhoissa autoissahan saa puhalluksen myös jalkatilaan ku avaa mekaanisen läpän. Onko uusissakin Tojoissa vielä saman lainen mekaanisesti avattava läppä, jolla voi ohjata puhallusta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      103
      977
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      580
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe