Avensis talvella?

autonvaihtaja

Minkälaisia kokemuksia diesel autosta, onko lämmin, kuinka pärjää huonosti auratuilla teillä?

7

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikilla_pärjää

      Kyllä dieselauto on aivan lämmin, kunhan siinä on polttoainekäyttöinen lisälämmiin. Kannattaa valita auto, jossa tämä lisälämmitin saadaan lämmittämään autoa myös ennen moottorin käynnistämistä, mielummin kaukosäädöllä. Tavallisilla huonosti auratuilla teillä pärjää hyvin millä tahansa normaalilla autolla, mutta Helsingin keskutassa suosittelen vähintään katumaasturia. Eikä nelivadostakaan haittaa ole.

      • YleensäEberi

        Toimii myös hyvin kun on normaali sähköinen moottorinlämmitin ja sisätilan lämmitin, silloin tuota vakiona olevaa eberiä tarvitaan vain oikein kovilla pakkasilla maantieajossa tai kun haluaa auton nopeasti lämpöiseksi.
        Jos "tolppaa" ei ole käytettävissä, niin sitten lisukkeeksi kake tai kello-ohjaus.

        Ei niin uusien kanssa pitää huomioida että polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kanssa tulee aikaa myöten oikkunsa tai vaihto eteen.


    • kokemuksesta_tiedän

      Ajoin kerran talvella bensa Tojoa (Ave tai Corolla, en muista tarkkaan). Yksi todella ikävä puoli oli se, että auton sai puhaltamaan lämmintä ilmaa joko tuulilasiin tai jalkatilaan. Pakkasta oli -12 astetta. Oli aika kurja ajella, kun tuulisai jäätyi, jos panin puhalluksen jalkatilaan ja kun panin puhalluksen tuulilasiin, alkoi jalkoja palella.
      Tosin, miksi lähdin "heikoissa talvikamppeissa" liikenteeseen. Karvalakki, koirannahkakintaat ja huopatossut olisivat olleet tarpeen.

      • omastakokemuksesta

        No olen omistanut 2013 mallin aven dieselin jolla ajoin noin 100tkm.
        Auto on lämmin, yli 20 asteen pakkasella on hyvä käyttää webastoa.
        Ihan hyvin pärjäsin autolla kelissä kuin kelissä, vaikka ajoni on varmaan keskivertoa reippaampaa...
        Auto pelasi erittäin hyvin, kuten japseilla yleensäkin, ai niin rekisterikilven polttimon joutui vaihtamaan....


      • kokemuksesta_tiedän
        omastakokemuksesta kirjoitti:

        No olen omistanut 2013 mallin aven dieselin jolla ajoin noin 100tkm.
        Auto on lämmin, yli 20 asteen pakkasella on hyvä käyttää webastoa.
        Ihan hyvin pärjäsin autolla kelissä kuin kelissä, vaikka ajoni on varmaan keskivertoa reippaampaa...
        Auto pelasi erittäin hyvin, kuten japseilla yleensäkin, ai niin rekisterikilven polttimon joutui vaihtamaan....

        Ajamani Tojo oli bensa-auto ja kritisoin sitä, että puhallusta ei voi säätää yhtä aikaa tuulilasiin ja jalkatilaan. Kyllä siinä lämpö riitti joten kuten -12 asteen pakkasella.


      • KE20olijo
        kokemuksesta_tiedän kirjoitti:

        Ajamani Tojo oli bensa-auto ja kritisoin sitä, että puhallusta ei voi säätää yhtä aikaa tuulilasiin ja jalkatilaan. Kyllä siinä lämpö riitti joten kuten -12 asteen pakkasella.

        Ainakin näissä mitä olen ajanut ja omistanut viimeisen 10 v aikana on saanut puhalluksen yhtäaikaa kumpaankin manuaalilla halutessaan ja automatiikkakin sen osaa säädellä hyvin. Ja oli se mahdollista jo 70-luvun KE20 Corollassakin.


      • ihan_vaan
        KE20olijo kirjoitti:

        Ainakin näissä mitä olen ajanut ja omistanut viimeisen 10 v aikana on saanut puhalluksen yhtäaikaa kumpaankin manuaalilla halutessaan ja automatiikkakin sen osaa säädellä hyvin. Ja oli se mahdollista jo 70-luvun KE20 Corollassakin.

        Höh, niissä vanhoissa autoissahan saa puhalluksen myös jalkatilaan ku avaa mekaanisen läpän. Onko uusissakin Tojoissa vielä saman lainen mekaanisesti avattava läppä, jolla voi ohjata puhallusta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe