Veneeni sinisessä rekisteröintikilvessä on maksimi konetehoksi merkitty 20 hv. Olen hankkimassa uutta konetta ja harkinnut 30 hv:n moottoria. 30 hv:n koneella varustettu vene täytyy rekisteröidä, mutta onnistuuko rekisteröinti jos kone on isompi kuin rekisteröintikilpeen merkitty maksimi ? Olen nähnyt paljon aivan samoja veneitä kuin itselläni 30 hv:n koneella.
Onko jollakin tiedossa veneen rekisteröintiin liittyviä linkkejä ?
Rekisteröintikilpeä suurempi kone
16
3199
Vastaukset
- kirton
Itselläni on 50hv kone veneessä missä max on 30hv. Rekisteröinnissä ei mitään ongelmia, eikä merivartioston kanssa. En tiedä tulisko ongelmia vakuutusyhtiön kanssa jos joutuis pahaan onnettomuutteen esim yhteentörmäys
- ylitys
Joissakin vakuutusyhtiöissä on sellainen sääntö, että vakuutus korvaa jos max. tehon suositus on ylitetty ale 10%:lla
- Badge
Mikähän se "rekisteröintikilpi" mahtaa olla?
Sininen kilpi oli viranomaisten vaatima kilpi, jonka oli määrä taata, että vene täyttää tietyt tyyppihyväksyntävaatimukset.
Veneen rekisteröinti on asia erikseen; tuon kilven kanssa sillä ei käsittääkseni ole mitään suoranaista tekemistä.
Nykyisin veneiltä vaaditaan (EU-venedirektiivin) nojalla ns. CE-merkintää, joka korvaa entisen sinisen kilven.
http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelut/tiedotteet/show.php?id=140- Katsastusmies-1
mikäli haveri sattuu. Sininen kilpi oli pohjoismainen venevalmistajien kilpi josta ilmenee veneen tyyppi ja se kertoo että vene täyttää silloiset voimassa olleet normit turvallisuudesta jne.
Kilvessä ilmoitetaan myöskin suositeltava moottoriteho tai maksimimoottoriteho.
Sinun tapauksessasi olet ylittämässä maksimitehon 50 %:illa.
Voi olla että veneesi ei kestä noin suurta moottoritehoa, en tunne tapausta. Mikäli jotakin vakavampaa sattuu niin voi olla että tulee ongelmia vakuututsyhtiön kanssa.
Mikäli veneesi valmistaja vielä on olemassa, kehotan ottamaan yhteyttä sinne ja pyytämään lausunnon asiasta.
- Pölhis
Ei meilläpäin sellaisia ongelmia ole ollut. Marino Swingeihin ja Yamarin 405/410(aikaisempi suositus 20 hv -myöhempi 30hv) asennettu jopa 50 hv (ja suurempia) ongelmitta. Kanntaa kuitenkin harkita että onko hyötyä. Jos kyseessä on esimerkiksi joku terhi fun niin en missään nimessä suosittelisi, mutta jos vene on hyvin suunniteltu ja kestää tehoa, eli pohja on tarpeeksi hyvä ja rakenteet ei vielä kaksikyppisellä jousta liikaa, niin ei mitään hätää.
- Ile
Ei pitäisi olla ongelmia. Niitä ei maistraatissa sen suuremmin kiinnosta/löydy tietoa, mitä laitetaan ja mihin veneeseen.
Yleensä konetehot ovat myös määriteltyjä perän kantavuuden mukaan. Siinä suhteessa pienemmissä veneissä 2-T kone on siis "parempi".
Konetehoja miettiessä kannattaa kyllä ottaa kone mieluummin yläpäästä suositusta. Joskus jopa suurin koneteho voi olla liian pieni. Tehoreservi ei koskaan ole pahaksi. Ei kone venettä riko vaan kuski!
Ja mitä Terheihin tulee.... saa tulla näyttämään 20 vuotta joka kerta rantaan vedetyn lasikuituveneen, jonka pohjan gelcoat on ehjä....
Eivät huonoja veneitä ollenkaan, päinvastoin. Joillekkin vaan iskostunut kammo ABS-muovia ja alumiinia kohtaan. Oma vene tällä hetkellä kuitua.- pyykkä
Kyse ei kait ollutkaan materiaalista, vaan siitä, että Terhin pohja on ajo-ominaisuuksiltaan onneton läpimäräksi kasteleva paistinpannu, johon passeli kone on 15 hepppaa. Vastaavanlaisia Suveja sun muita nimensä mukaisia Leijoja on toki paljon muitakin, jotka ovat ulkomitoiltaan samankokoisia esim. Yamarinin kanssa, mutta ominaisuudet jotain aivan muuta. Oon kanssa omistanut 405:sen Jampperiinin 50 Jammulla ja nykyinen kakkospaatti on Funi.
- Ile
pyykkä kirjoitti:
Kyse ei kait ollutkaan materiaalista, vaan siitä, että Terhin pohja on ajo-ominaisuuksiltaan onneton läpimäräksi kasteleva paistinpannu, johon passeli kone on 15 hepppaa. Vastaavanlaisia Suveja sun muita nimensä mukaisia Leijoja on toki paljon muitakin, jotka ovat ulkomitoiltaan samankokoisia esim. Yamarinin kanssa, mutta ominaisuudet jotain aivan muuta. Oon kanssa omistanut 405:sen Jampperiinin 50 Jammulla ja nykyinen kakkospaatti on Funi.
Siis varmuudella jokaisesta veneestä loppuu pohjan ominaisuudet jossain vaiheessa. Eikä kait niitä ominaisuuksia voi kehua kovinkaan ihmeellisiksi missään 4 metrin veneessä varsinkin, jos koneteho alkaa olla jo tuplaten suosituksesta.
Alkuperäiseen kysymykseen palaten: veneen tyypistäkin voi päätellä jo jotain. Jos konesuositus loppuu 20:een, niin sen 2-, 2.5- tai jopa 3-kertaistaminen ei todellakaan ole järkevää. Veneen tarkoitus ei ole ollut suunnitelijankaan mukaan kulkea 20 solmun sijasta yli 40:tä solmua.
Vaikkakin se kisatimmi 70 CES Yamaha tuntuisikin niin kivalta............
Edelleen....järjenkäyttö ei ole kiellettyä. - Ile
Ile kirjoitti:
Siis varmuudella jokaisesta veneestä loppuu pohjan ominaisuudet jossain vaiheessa. Eikä kait niitä ominaisuuksia voi kehua kovinkaan ihmeellisiksi missään 4 metrin veneessä varsinkin, jos koneteho alkaa olla jo tuplaten suosituksesta.
Alkuperäiseen kysymykseen palaten: veneen tyypistäkin voi päätellä jo jotain. Jos konesuositus loppuu 20:een, niin sen 2-, 2.5- tai jopa 3-kertaistaminen ei todellakaan ole järkevää. Veneen tarkoitus ei ole ollut suunnitelijankaan mukaan kulkea 20 solmun sijasta yli 40:tä solmua.
Vaikkakin se kisatimmi 70 CES Yamaha tuntuisikin niin kivalta............
Edelleen....järjenkäyttö ei ole kiellettyä.Eli kun alkuperäisessä viestissä kyseltiin 20:n tilalle 30:sta ja sen rekisteröintiä, niin vallan hyvin. Kohtuuden rajoissa kuitenkin kannattaa pysyä (40 ei liene enää kovin järkevää/turvallista).
- Kajtsu
Jos tyyppikilvessä lukee 20hv siinä on todennäköisesti vähän toleranssia ennen kuin perälauta lähtee irti. Mutta mietippä mitä vakuutusmies sanoo kun tulee vahinko.
- kysynyt
vakuutusta ei saa jos suositeltu koneteho ylittyy 50%.
- Kake28
Minulla 60hv terhi 415r veneessä(max.35hv), vene rekeisterissä ja vakuutuksissa.
- 21012
Kyllä voi laittaa 3x suosituksen
höpö höpö juttua, mutta vanhassa veneessä ennen ce-kilpeä voi saada pientä pelivaraa ottamalla yhteyttä Trafin veneilytarkastajaan. Suositusta suurempi kone vaatii nykyään vanhassa veneessä yleensä rakenteiden vahvistamista. Mun profiilista löytyy toisen venefoorumin osoite jos tämä kyllästyttää.
- SatunnainenTarkkailija
Argon86 kirjoitti:
höpö höpö juttua, mutta vanhassa veneessä ennen ce-kilpeä voi saada pientä pelivaraa ottamalla yhteyttä Trafin veneilytarkastajaan. Suositusta suurempi kone vaatii nykyään vanhassa veneessä yleensä rakenteiden vahvistamista. Mun profiilista löytyy toisen venefoorumin osoite jos tämä kyllästyttää.
Hei Argon86, etkö katsonut mihin menit vastaamaan? Nämä ovat numerohörhön viimeaikaisia alkuviikon ilonpilkkuja.
Katsoin kyllä, mutta tuo rekisteröinti on nykyisen Trafin aikana edelleen sen verran aktiivinen asia, että katsoin parhaaksi vastata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592