Lukion fysiikan ymmärtäminen syvällisemmin

fysiikkaaparemmaksi

Opiskelin lukiossa laajan fysiikan ja pidin siitä. Mutta välillä vaan tuntui siltä, että jotkut kaavat annettiin valmiina ja ne piti muistaa. Haluaisinkin nyt syventää fysiikan osaamistani siten, että osaisin perustella kaavat. Olisiko jotain vinkkiä joko kirjoista tai luentoprujuista, jossa käytäisiin läpi lukiofysiikkaa matemaattisesti? Vastaantuleva matematiikka ei pelota, koska olen lukenut itsekseni muun muassa differentiaali- ja Riemannin geometriaa.

9

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6634g
    • Asenne-on-oikea

      Pelkkä kaavojen ulkoa opettelu on yksi parhaita tapoja erehtyä, esimerkiksi merkintöjen sisältämä tarkoitus ei aukea ellei tiedä mistä ja miten kaava on johdettu.
      Kaikki kaavat lähtevät melko yksinkertaisista lähtökohdista joihin liitetään tarvittavien ominaisuuksien matemaattinen kuvaus.
      Jos matematiikka ei tuota ongelmaa niin fysiikan kaavat on suhteellisen helppoja johtaa itsekin, jolloin periaatteessa tarvitsee muistaa vain muutama peruskaava tasoltaan Newtonin 2. ja vastaavat.

    • UseaaKirjaaKäyttänyt

      Yritä löytää kirjastosta "vanhoja" 60- ja 70-luvulla käytettyjä fysiikan oppikirjoja. Tuolloin tiedettiin jo kaikki yliopistoissakin opetettava fysiikka. Mikään ei oe muuttunut. Ennen vanhaan yhtään kaavaa ei annettu valmiina. Kaikki johdettiin alusta alkean. Eri kirjoissa painotetaan eri asioita.

      Ks. esim. Pentti Kattainen fysiikan oppikirja lukioluokille 1 ja 2

      Erittäin tärkeätä on hallita ja sisäistää myös kaikki kaksi- ja kolmiuloitteisten kappaleiden geometria. Tuon hankalan geometrian opetus lopetettiin muistakseni peruskoulu-uudistuksessa. Vanhoja geometrian lukiokirjoja löytynee jostain.

      • tottako-tuo-olisi

        Geometrian opetusko loppunut? Oletko tosissasi?


      • 3D_ymmärrys

        Ymmärsit väärin. Tässä tarkoitettiin sitä, että geometrian ymmärrys on loppunut.
        Nykyään peruskoululaiset ja lukiolaiset tunnetaan siitä, että ne eivät ymmärrä geometriaa ollenkaan.
        Amiksesta vielä tulee joitakin 3D geometriaa ymmärtäviä ja nämä pärjäävät sitten käytännön työelämässäkin aika hyvin. (mm. rakentajina ja pelti- ja levyseppinä pärjäävät kun 3D taju on päässä)

        3D muodon tajuaminen ei aina ole se helpoin laji. Tämä liittyy myös matematiikkaan jossa puhutaan mm. vektoreista, mittajanoista joilla on suunta.


      • NuoretOvatFiksumpia

        "Ymmärsit väärin."
        Miten hitossa seuraavan lauseesi voi ymmärtää väärin?
        "Tuon hankalan geometrian opetus lopetettiin muistakseni peruskoulu-uudistuksessa."
        Eikö tuo ole aivan yksiselitteinen lause. ..."opetus lopetettiin"
        "Tässä tarkoitettiin sitä, että geometrian ymmärrys on loppunut."
        Jos tarkoitettiin sitä, niin miksi et kirjoita siten kuin tarkoitat? Miten onnistutkin mokaamaan jokaisessa kommentissasi?
        "Nykyään peruskoululaiset ja lukiolaiset tunnetaan siitä, että ne eivät ymmärrä geometriaa ollenkaan."
        Milloin on nykyään. Lapseni valmistuivat reilu kymmenen vuotta sitten lukiosta, enkä ole huomannut heidän geometrian tiedoissaan puutteita.
        Vektoreilla on aina suunta ja ainakin sen jo peruskoululaisetkin ymmärtävät, jos eivät ole nukkuneet tunnilla.

        Tosiasia on se, että nykyajan nuoret hallitsevat paljon laaja-alaisemmin tietoa kuin oma ikäluokkani samassa iässä. He tosin eivät osaa käyttää laskutikkuja eivätkä ole logaritmitaulukoita nähneetkään, mutta aika on ajanut niistä jo ohi.
        Pelkästään videopelien pelaaminen kehittää kolmeulotteista hahamottamista jo lapsesta lähtien aivan eri tavalla kuin "laivanupotus" tai "risti-nolla".


    • Noinkohan

      Kaavojen muistamisessa auttaa ymmärrys ilmiöistä. Otetaan vaikkapa pistemäisen varauksen veto/työntövoima toiseen varaukseen nähden. On selvää että se riippuu lineaarisesti kummastakin varuksesta. Koska voima leviää pallopinnalla, on selvää kääntäen verrannollisuus etäisyyden neliöön. Eli pitää löytää vakiotekijä. Sitten jos piti saada varauksellisen johtimen voimavaikutus, siihen tarvitaan integrointia jota opetetaan vasta lukion loppuvaiheessa. Eikös nykyään käytetä kaavakirjoja apuna?

      • KaksiTasoa

        Olen samaa mieltä. On ainakin kaksi osaamisen tasoa.
        Jos ymmärtää ilmiön, pystyy kaavan yleensä johtamaan. Kaavan osaaminen ja siihen arvojen sijoittelu ei vielä kerro mitään ilmiön ymmärtämisestä.


    • fysiikkaaparemmaksi

      Joskus vaan tuntuu siltä, että lukiossa oikastiin liikaa. Esimerkiksi annettiin, että liikemäärä on p=mv. Mutta eikös tuo riipu nopeudesta? Eli p=mv/(sqrt(1-(|v|/c)^2)). Katselin vaan Amazonista kirjan Matter and Interactions esikatselua. Petyin vähän lukiokirjojeni tarkkuuteen, ja haluaisin opetella asioita itsekseni tarkemmin. Toisaalta joskus multa kysyttiin jotain lukion yläpuolelle menevää fysiikan juttua enkä osannut vastata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe