Ekaa kertaa koirapuistoon

XX3

Meillä on uros suomenpystykorvan pentu ja haluaisin viedä sen joskus tulevaisuudessa koirapuistoon, kun se on tarpeeksi hyvin koulutettu, että se saisi leikkiä muiden koirien kanssa. En ole ikinä käynyt koirapuistossa, joten kaipaisin vähän ohjeistusta. Olen lukenut paikkakunnan koirapuiston säännöt.

Voiko hyväkäytöksisen pennun viedä koirapuistoon vai kannattaako odottaa että se on aikuinen?

Päästänkö koiran irti heti, kun astun sisään puistoon?

Entä jos koirani innostuu muista koirista, tuijottaa tai alkaa vetää hihnassa? Rauhoitanko sen puiston ulkopuolella ja jos se ei rauhoitu, voinko harjoitella puistoon menoa aidan ulkopuolella? Voisiko koiran antaa esimerkiksi haistella muita koiria aidan läpi?

Miten saatte omat koiranne menemään puistoon kavereiden luo rauhallisesti?

Missä menee raja hyvän ja huonon leikkimisen välillä? Onko hyppiminen, hampailla kiinni ottaminen (mutta ei pureminen) ja paini sallittua jos kukaan leikkijistä ei pelkää eikä kehenkään satu? Vai mennäänkö jo vaarallisille vesille?

Jos koirani innostuu liikaa, voinko ottaa sen sivummalle hihnaan rauhoittumaan vai lähdenkö pois?

Säännöissä sanottiin, että koiran panta pitää ottaa pois turvallisuussyistä. Jos koirien leikit käyvät liian rajuiksi / tulee rähinää tms. eikö pannaton koira ole vaikea saada tilanteesta pois? Tietenkään en vie koiraani puistoon, jos arvelen sen käyttäytyvän huonosti, mutta yritän varautua kaikkiin tilanteisiin.

Mikä on järkevin tapa toimia, jos koirien välille tulee jännitettä tai rähinää? Miten riitapukarit erotetaan toisistaan?

Saako puistoon viedä nameja?

Mitä teen, jos huomaan, että koirani ei esim. enää halua leikkiä jonkun koiran kanssa, mutta toinen koira ei jätä sitä rauhaan? Lähdenkö puistosta, pyydänkö toisen koiran omistajaa tekemään asialle jotain vai kutsunko koirani luokseni?

6

1080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koirapuistossa

      kannattaa ottaa aika rauhallisesti ja rennosti. Koirat yleensä itse osaavat hoitaa keskenään välinsä. Sinnehän ei saa edes viedä muille koirille vihaista yksilöä, mutta aina voi pientä kinaa tulla. Pentuna kannattaa jo aloittaa, jotta koira tottuu heti muihin koiriin.

      Alkavan tappelun huomaa siitä, että kummallakin osapuolella häntä ylhäällä, niskakarvat pystyssä, pää rotevasti ylhäällä ja korvat sojottavat pystyyn. Lisäksi koirat tuijottavat toisiaan ja liikkeet jäykkiä. Silloin voi vielä puuttua peliin ja vaikka taputtaa käsiä yhteen, tai saada koirien huomio muualle, jotta tappelu unohtuu.

      Itse pitäisin pannan päällä, jos ei ole mikään mikä voisi tarttua johonkin kiinni. Jokainen tietysti vastaa omasta koirastaan ja irroittaa oman koiran, jos tappelu syntyy jostain syystä. En ole itse joutunut, mutta olen kuullut, että takajaloista pitäisi koira nostaa ilmaan, että irrottaa otteensa, tai panta hivutetaan ihan kurkun yläosaan ja mennään hajareisin koiran päälle ja nostetaan pannasta, jotta henkitorvi tukkeutuu ja koira päästää irti.

    • Tappelutilanteessa pannasta/hihnalla ilmaan (kutsutaan hapettamiseksi) jos koirat ovat kiinni toisissaan eivätkä irrota.
      Älä revi väkisin irti, tai puremisen kohteelta lähtee pala mukana ja tulee pahemmat vammat!
      Hapeta koiraa ilmassa kunnes se itse päästää irti, tarvittaessa niin kauan, että koiralta lähtee hetkellisesti taju. Ainoa keino irrottaa jotkut koirat, koska eivät päästä irti vaikka jalat nostaisi ilmaan. Repiminen väkisin aiheuttaa pahimmat vammat uhrille. Älä siis revi!!

      Tämän jälkeen hihna kaulaan ja koira hallintaan. Tarvittaessa sido aitaan/puuhun kiinni jos olet yksin irrottamassa koiria toisistaan. Hihnaksi kelpaa hätätilassa vaikka vyö, josta voi taiteilla kiristävän silmukan.

      Tilanteessa jossa eivät ole toisissaan hampaillaan kiinni vielä, niin voi käyttää takajaloista kiinni ottamista, mutta varottava ettei koira käänny ja pure ihmistä! Liiku siis koiran kanssa samalla kun pidät jalkoja ilmassa ettei käänny ja pure naamasta. Oikeassa tappelutilanteessa ne eivät meinaan tajua ketä ne puree.

      Vie puistoon aina ja vain koirien kanssa joiden tiedät olevan tottuneita vieraisiin koiriin ja vielä pentuihin. Yksi huono kokemus herkemmälle pennulle voi aiheuttaa ikuisen vihan lajitovereitaan kohtaan tai aiheuttaa vakavan onnettomuuden.

      Tsekkailen itse aina ulkopuolelta millaisia koiria siellä on. Ovatko dominoivia, härkkijöitä, mitä rotua/sukupuolta ovat ja osaako omistaja yhtään puuttua/lukea koiraa. Teen oman arvion myös koirasta ja annan oman koirankin tehdä aidan läpi. Jos alkaa heti rähinä kummankaan puolelta, niin en missään nimessä mene puistoon. En ota riskejä.

      Itse en koskaan mene puistoon ennenkuin koira on rauhallinen ja odottaa lupaa astua puistoon. Minä menen edellä ja koira perässä.
      Istutan, laitan käskyn alle odottamaan ja irrotan hihnan.
      Koiran on odotettava vapaana ollessaankin vapautuskäskyä.

      Huonosta käytöksestä joutuu aina hihnaan/pois puistosta ja sen jälkeen mahdollisesti yritetään uudestaan. Huonoon käytökseen kuuluu vauhdissa napsiminen ja selkäänhyppely. Toisia ei alisteta, eikä meidän koiraa alisteta.
      Leluja ei tuoda puistoon, ettei riitaa tule. Eikä myöskään kaivella kuoppia (niistäkin voi tulla riitaa ja juostessa niihin on kintut poikki).
      Namejakin annan vain harkitusti ja kun ovat rauhallisesti.

      Jos toisen koira ärsyttää/käyttäytyy huonosti, eikä omistaja tee elettäkään, niin pyydän puuttumaan tai puutun itse. Jossei mene omistajalle perille, niin lähdemme pois. En anna kiusata koiraani, ettei käy hassusti kun tarpeeksi ärsyttää.

      Oma asenne ratkaisee aika paljon. Jos olet kireä kuin viulunkieli, niin koira nappaa tämän tuntemuksen äkkiä. Lisäksi puistossa olisi vieraiden koirien kanssa hyvä pysyä omistajienkin kokoajan liikkeessä ja valppaana. Jotkut koirat omivat alueen jossa omistaja istuksii ja alkaa suojella reviiriä/omistajaa muilta. Pysy siis liikkeessä ja puutu heti jos meno alkaa olemaan jäykkää, tai hännät alkaa nousta kohti taivasta.

      Jos tulee tappelu, älä pakene paikalta vaan selvitä asia ja odota koirienkin rauhoittumista, ettei viimeiseksi jää mieleen se tappelu ja ikävä kokemus. Jätä vikaksi hyvä muisto koirille ja omistajille.
      Jos koirasi on selvästi syyllinen niin ole fiksu ja korvaa koirasi aiheuttamat kulut.

      Nyt nukkumaan, mutta saattaa olla, että tulen vastailemaan myöhemmin vielä.

    • Namda

      Mitä nuorempana sen parempi (jahka rokotukset on kunnossa). Itse en rauhoittele koiraa suuremmin, kun puistoon mennään, portilla käsken istumaan ja odotan kunnes koira on ottanut minuun kontaktin (katsoo silmiin). Tässä nami apuna toki alussa.

      Pennun kanssa kannattaa aina kysyä ennen puistoon menoa muilta puistossa olijoilta, että voiko tulla pennun kanssa, itse kysyn aina outoon puistoon mennessä tai jos on aivan outoja koiria. Koiran voit päästää heti puistossa irti. Pahinta mitä voit tehdä, on alkaa panikoimaan ja pitää pentua kireässä hihnassa tai nostaa syliin. Koirien tutustuminen voi näyttää ihmisistä rajulta, mutta opit kyllä lukemaan tilannetta. Itse jätän aina valjaat koiralle, lähes kaikilla on.

      Pyydä apua ja kysy muilta ihmisiltä puistossa. Jos menet heti juttelemaan ja kerrot että oot ekaa kertaa pennun kanssa, niin varmasti saat apua ja neuvoja! Ja pennustasi tulee heti kaikkien lellikki :) tai pyydä joku kokeneempi koirakaveri mukaan! Monilla koirapuistoilla on omat facebook-ryhmät, sielläkin voi kysellä etukäteen.

      Nameja saa olla puistossa mukana, mutta huomioithan, että muutkin koirat huomaavat ne. Älä koskaan anna toisen koiralle namia kysymättä lupaa omistajalta (allergiat yms)!

      Leluja ei kannata ottaa esille muiden koirien läsnäollessa, jos ei ole aivan varma, ettei tule tappelua. Mulla on aina pallo mukana, mutta se otetaan esiin vain, jos ei ole muita koiria paikalla. Muut koirat riittävät viihdykkeeksi.

      Leikit voivat näyttää tosiaan rajuilta ja koirat näyttävät usein rajojaan ja selvittelevät hierarkiaa näykkimällä, murisemalla, rähähtämällä. Älä säikähdä. Tappelun sattuessa pysy rauhallisena ja irrota oma koirasi. Jos on mahdollista, jatkakaa lrikkimistä, lun koirat on rauhoitettu, niin ei jää traumoja. Jos toisen koiran leikki tuntuu omallesi liian rajulta, niin poistu, mutta iloisin mielin ja koiraasi palkiten.

      Ihania puistohetkiä!

    • XX3

      Kiitos vastauksista.

      Tähän mennessä olen käynyt leikkimässä pentuni kanssa erään toisen koiranpennun luona ja suurimmaksi osaksi se on leikkinyt nätisti ja lopettanut itse leikin ja mennyt puuhailemaan omiaan jos toinen on alkanut retuuttaa liikaa. Sitten jos oma koirani on innostunut liikaa ja alkanut haukkua tai purra niin oon ottanut sen sivuun rauhoittumaan. Olisikohan ehkä parempi antaa pennun olla enemmän rauhallisten aikuisten koirien seurassa, että se oppii niiltä, mikä on kunnollista käytöstä?

      Huolestuttaa vain, että en saa pentua puistossa hallintaani, kun ympärillä on kaikkea jännää. Luokse- ja istukäsky kyllä sujuvat, mutta pitää varmaan vahvistaa niitä vielä haastavissa tilanteissa sekä muutenkin harjoitella kontaktin ottoa ja vieraiden koirien rauhallista kohtaamista.

      Olen yrittänyt tsempata itseäni, etten hermostuisi muiden koirien kohtaamisesta, koska en halua lähettää huonoja viboja pennulle. Ensi kuussa olisi tarkoitus osallistua pentukurssille, mistä toivottavasti saan hyödyllistä tietoa ja lisää itsevarmuutta.

      • Mä suosittelen ehdottomasti tuttua ja turvallista, viisasta aikuista opettamaan pentua. Ne opettavat tässä maailmassa parhaiten koirakieltä ja siitä mikä on pennulta hyväksyttyä ja mikä ei.
        Lisäksi pentu oppii aikuiselta koiralta miten ihmisten kanssa ollaan. Ihmistä kunnioittava aikuinen koira opettaa pennullekin, että ihminen on auktoriteetti ja heitä kuuluu totella.

        Toiset pennutkin toki opettavat asioita, mutta niillä myös kokemus on yhtä olematon kuin omallakin pennullasi. Siksi suosittelen aikuista paljon pennun elämään alkuvaiheessa.

        Muistat vain hengitellä ja ennemmin katsoa kuin katua, eli tsekkaile objektiivisesti koirien menoa ennenkuin päästät pentusi luokse.
        Eli iloiset, mutta rauhalliset koirat on ok. Tutustumisvaiheessa ei sitten olekaan enää muuta vaihtoehtoa kuin olla rauhallinen, koska kiristely ei missään nimessä kannata tai pelasta miltään.

        Älä mene puistoon jossa on mahdottoman monta koiraa tai valvominen on huomattavasti vaikeampaa. Riidan sattuessa monta omistajaa ja koiraa aiheuttaa aikamoisen kalabaliikin.


    • ihanturh

      Älä vie. Koirapuistot idiotttien keksintöjä ja pilaavat koirat. Rähinöitä ja tappeluita liikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe