Perunkirjoituksen ja hautajaiset, jos vainaja on kuollessaan täysin varaton?
Kuka maksaa
18
731
Vastaukset
- Kaikki-pääsee-lepoon
Esim. tuolta tietoa:
https://www.memoriahautaus.com/opas-hautajaisjaerjestelyihin/yleistae-hautauksesta/usein-kysytyt-kysymykset/
Sivun lopussa:
"Jos vainaja on varaton, saako jostain hautausavustusta?
Varattoman tai vähävaraisen vainajan hautaamiskustannuksista huolehtii
vainajan asuinkunnan sosiaalitoimisto. Sosiaalitoimesta on haettava toimeentulotukea viipymättä. Toimeentulotukena myönnettävä hautausavustus kattaa yleensä vain välttämättömät hautauskustannukset edullisimman vaihtoehdon mukaan." - skösigff
Entäs se perunkirjoitus, siitä ei ollut mainintaa tuossa? Tiedän että perunkirjan voi tehdä vaikka itsekin ilmaiseksi mutta sukuselvitys maksaa, onko omaisten velvollisuus maksaa virkatodistukset jotka on aika kalliita nykyään? Oikeusaputoimisto kyselee omaisten tuloja, eikä se sitten ilmaista enää ole vaikka vainaa onkin varaton.
- Omainentytär
Entä jos omainen jolle on sälytetty varattoman hautaaminen kuten hänen tyttärelle jolla on 100.000 euroa ulosotossa ja on ollut jo ulosotossa 21-vuotta eikä tuloja ole ollut mitään 7,5-vuoteen kuinka hän voisi maksaa mitään 8-9 euron todistuksia? Tuskinpa tätä kukaan maksaa vai meneekö kaikki sitten valtion vahingoksi? Mitäs tuomitsitte minut ulosottoon valheellisilla perusteilla viimeviikolla, joten teillä on tässä ainakin tällä hetkellä yksi ruumis hautaamatta Kotkan Parikan sukuhautaan ja lisää vielä varattomia tyhjätaskuja on ainakin 2 kpl.
- siinäsitäelämäon
Mitäs sillä varattoman perukirjalla tekee et saa peruja,kun ei ole et saa velkojaan ellet niitä taannut.Hautaan sosiaalitoimiston kustannuksella.
- Ei-mitään-saa
Ei päässyt isäni hautaan sossun kustannuksella sitä päätöstä olisi pitänyt odottaa täällä Kotkassa 4-kuukautta. Mieheni piti ottaa pankkilainaa vippiä että sai arkun maksettua. kaikki on kuiteilla eritelty. Kotkan sossusta saa vain Romanit rahaa itse en saa edes silmälaseja vaikka olen jo 56-v ja kohta 8-vuotta työttömänä.
- fgdfhfdgj
Ei-mitään-saa kirjoitti:
Ei päässyt isäni hautaan sossun kustannuksella sitä päätöstä olisi pitänyt odottaa täällä Kotkassa 4-kuukautta. Mieheni piti ottaa pankkilainaa vippiä että sai arkun maksettua. kaikki on kuiteilla eritelty. Kotkan sossusta saa vain Romanit rahaa itse en saa edes silmälaseja vaikka olen jo 56-v ja kohta 8-vuotta työttömänä.
Olisi pitänyt vaan odottaa. Ruumishuoneillahan lienee kylmiöt. Ei sossu sitä rahaanne olisi voinut loputtomiin pitkittää, johan asia olisi päätynyt roskalehtiin.
- Hyvin_yksinkertaista
Omaiset ilmoittavat soskuun että kellään ei ole varaa eikä mahdollisuutta huolehtia vainajasta.
Sosku sitten huolehtii koko hommasta.
Tosin sitten ei voi kukaan alkaa esittämään toiveita hautauksesta yms.
Kahvikekkereitä on turha odottaa. - enmuutakeksi
Sossu?
- Tietämätön-omainen
Kiitos tiedosta!
- Ghjllljj
Ja sinä uskot tuohon.
Että sosiaalitoimisto maksaa hautajaiset?
Ei pidä paikkansa!
Kela avustaa hautajais kuluissa.
2000-4500 euroon asti varallisuudesta riippuen... - sossupaholainen
Ghjllljj kirjoitti:
Ja sinä uskot tuohon.
Että sosiaalitoimisto maksaa hautajaiset?
Ei pidä paikkansa!
Kela avustaa hautajais kuluissa.
2000-4500 euroon asti varallisuudesta riippuen...Kyllä sossuna olen hautajaisia maksanut toimeentulotukena. Nykyisin kun Kela hoitaa toimeentulotuen, niin luulisin heilläkin olevan normit hautajaisille. Mitään ylimääräistä (muistotilaisuuutta, hautakiveä, kuolinilmoitusta jne) ei makseta. Halvin mahdollinen arkku. Sosiaalitoimistoilla oli yleensä sopimus tietyn hautajaistoimiston kanssa.
- Fgyuio
sossupaholainen kirjoitti:
Kyllä sossuna olen hautajaisia maksanut toimeentulotukena. Nykyisin kun Kela hoitaa toimeentulotuen, niin luulisin heilläkin olevan normit hautajaisille. Mitään ylimääräistä (muistotilaisuuutta, hautakiveä, kuolinilmoitusta jne) ei makseta. Halvin mahdollinen arkku. Sosiaalitoimistoilla oli yleensä sopimus tietyn hautajaistoimiston kanssa.
Höpöhöpö!
Elä levitä väärää tietoa. - sossupaholainen
Mikä tuossa on väärää tietoa? Kelan ohjeistuksista en tiedä, kun en nykyisin työskentele niiden asioiden kanssa. Mutta luulisi sen olevan suurin piirtein samanlainen entisten kanssa, tai sitten hautajaiskustannuksiin edelleenkin haetaan avustus sossusta. Perukirja toimitetaan sitten Kelalle(?)/sossulle, jotta näkyy että pesä on varaton.
- Pahvi-uurna
Eihän tässä tarvita kun arkku ja tuhkaus ja maahan porattu reikä sekä se Parikan kappelin 10 euron pahvi uurna johon minulla on varaa. Joten mistä arkku kun vainajaa säilytetään pakastimessa jo kolmatta viikkoa!
- pössö
Voinet siunata omaisen omalle tontillesi,kaiva itse hauta,laudasta voit rakentaa arkun itse.
Pyydä pappi siunaamaan hautapaikka/kirkollisvero hintaan siunaus haudan lepoon.
Hautajaisiin tulee vainajaa arvostavat ihmiset/terveydestään riippuen.
Perunkirjan voi ruutupaperille parin vainajalle uskotun miehen/naisen kanssa
tehdä itse vainajan läheisenä.Kuljetuksen voit järjestää itse omalla pakettiautolla tai
peräkärryllä(Muista laitaa pieni Suomen lippu näkyville jotta vainaja saa tarpeellisen
kunnioituksen Suomen lakia noudattaen. Sote ja Valinnanvapaus antaa myös tällaiseen
saattohoitoon mahdollisuuden.Vainajalle voit hakea Toimeentulotukea aiheutuneista
kustannuksista/kirjaa tämä perukirjaan. - Ittuuntunut
Hautausavustuksia ei liene olevan olemassakaan enää.
Kenenkään ei ole pakko hoitaa hautaan ketään, ei edes omia vanhempiaan. Ilmoittaa ettei hautaa ja sosiaalitoimi hoitaa vainajan.
Ei se mikään ongelma ole, mutta entäs perukirja?? Kun vainajalla ollu noin 35 eri asuinpaikkaa ulkomaita myöten ja niistä lähdet sukuselvityksiä tilaamaan niin kuka sen maksaa?
Voiko tässä valtiossa oikeasti olla laki, että lapsi joka ei edes vanhempaansa tuntenut eikä nähnyt, pitää tämmönen sotku hoitaa??
Suomessa pitäis olla laki joka velvoittaa joka ikisen ylläpitämää viiden tonnin henkivakuutusta jonka edunsaajana on hautauksen ja perukirjan hoitava taho. - limou
Ei se mikään ongelma ole, mutta entäs perukirja?? Kun vainajalla ollu noin 35 eri asuinpaikkaa ulkomaita myöten ja niistä lähdet sukuselvityksiä tilaamaan niin kuka sen maksaa?
'viranomaiset hoitavat myös perukirjan ja virkatodistusten kustannukset jos kukaan muu ei niitä maksa.- poliisihoitaa
Viimekädessä poliisi hoitaa perunkirjoituksen, jollei kukaan muu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859