Sinne meni satama

Loviisatyhjenee

Taas yksi elinkeino vähemmän. Jääkö Loviisalle muuta kuin käyttöikänsä ylittänyt voimala joka suljetaan heti jos/kun Olkivuoto joskus käynnistyy.

Helsingin Satama ei suinkaan ostanut Loviisasta lisäkapasiteettia vaan kilpailijan pois.

Menkää katsomaan laivoja, kohta Loviisa on tyhjä ja Vuosaari pyörii täyskapasiteetilla.

Jatkossa investoinnit tehdään Vuosaareen.

40

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miljontals

      Kaupunginjohtaja Kaleva voisi seuraavassa Morjensissa esittää, että kuinka paljon satamaan on vain viimeisen 15 vuoden aikana käytetty veronmaksajien rahaa.

      • Muistanpa.senkin

        15 vuoden? Sitähän jo 1970 -luvulla rutistiin, että kaikki verorahat pannaan Loviisan satamaan.


    • Kaikkitietviekalevaan

      Ja taas mentiin, sen pitää varmaan tunnustaa Palmen ja JFK:n murhatkin?

      • lovisabortti

        Niin mentiin, Kaikkitietviekalevaan kannattaa Satama Oy:n tilanteen vuoksi pysyä vähän suppeammassa fäärissä, esimerkiksi Onnelin ja Annelin elinkeinopoliittisessa nosteessa. Palme tai JFK eivät kuulu kuntalain 2 § mukaiseen soveltamisalaan, ts. kunnan hallinnon ja talouden järjestämiseen.
        On syytä selvittää onko Satama Oy:n hallituksen (Lobbas, Lappalainen, Malmivaara, Lönnfors ja Kettunen) sekä yhtiökokouksissa kaupungin äänivaltaa käyttävien KH:n puheenjohtajan ja Kalevan osaaminen ja ”johtajuus” vienyt Satama Oy kalliin hankkeen lopullisesti karikkoon.
        Satama Oy:n perustamisessa salattiin valtuutetuilta julkista tietoa ja lisäksi mentiin kyseenalaisesti liikesalaisuuden taakse piiloon. Ilmeisesti yhtiöittämistä valmistelleiden tiedot ja taidot eivät riittäneen hankkeen oikean taloudellisen analyysin tekoon ja hallinnon järjestelyiden hoitoon. Näyttää siltä, että Satamasta päätettäessä valtuustoa höynäytettiin konsulttien tarinoilla, joiden tulos on nyt nähtävillä, vaikutus sama kuin keskikaljalla; kusettaa.. Miten luottamukselliset suunnitelmat ovat toteutuneet? Ilmeisesti Satama Oy:n tulevaisuuden visiot perustuivat innovatiiviseen visioon joka oli jälleen miehekästä Olav-utopiaa.
        Nyt valtuuston on käytettävä Satamaa koskevissa järjestelyissä ja päätöksissä valtuuksiaan ja vaadittava läpinäkyvät tiedot Satama Oy:n toiminnasta ja tämän hetkisestä taloudellisesta tilasta.
        Suunnitteilla olevat järjestelyt Satamayhtiöstä ja maa- ja vesialueiden järjestelyistä on tehtävä huolella ja läpinäkyvästi, johdon on kestettävä myös kritiikkiä ja selvitettävä hankkeen riskit, jotta satamalle tehty apporttiluovutus ei muuttuisi nyt johtavien virkamiesten ja merkkihenkilöinä itseään pitävien luottamushenkilöiden johtamaksi Lovisa-neidon abortiksi.


      • Miksietoleruorissamaster

        Kyllä herra Suomi24 Kenraali!


      • Ulosmaksuheti

        Kaupunkilaiva on karahtanut karille jo aivan liian monta kertaa. Ruorissa on ollut aina sama master, joka pitäisi vaihtaa ja heti!


    • hampuusi63

      Mihin se satama on mennyt? Aamulla puksutin siitä ohi ja kyll se ihan samassa paikassa näyti olevan.

      • verkkokalastajanunia

        Näitkö West Tankin säiliöt ja Lahden lämmön hiilikasat sekä Werso W:n rahtaamista odottavat sahatavarapinot? Oliko kiskot tallella ja raiteilla höyryvetureita vai diiseleitä jonossa?


    • Sumuinensatama

      Eikös sillä satamalaitoksen yhtiöittämisen yhteydessä tehdyllä omaisuuden apporttiluovutuksella ollut kiire, ettei siitä tullut veroseuraamuksia? Oliko syynä joku lain muutos? Apropoo,
      kuinkas nyt sitten kun Satama Oy:n maa- ja vesialueet luovutetaan ainakin lehtijuttujen perusteella takaisin kaupungille? Tuleeko siitä takaisin veivauksesta veroseuraamuksia?

      • hienoaosaamistajounilta

        Loviisan sataman yhtiöittämisen aikana tuli julkisuuteen joitakin sataman talouteen liittyviä omaisuuden siirtoon ja rahoitukseen liittyneitä toimenpiteitä. Merkittävät yhtiön talouden suunnitelmat julistettiin aikanaan salaisiksi. Satama Oy ei ole julkaissut yhtään, esimerkiksi sen taloudellista tulosta tai tilaa kertovaa tilinpäätöstä tai tiedotetta.

        Loviisan kaupungin valtuustolle on selvitettävä Satama Oy:n tämän hetken taloudellinen tila ja tehtävä tutkinta talouden hoidosta sekä yhtiön hallituksen toiminnasta Satamayhtiön ajamisesta karikkoon. Sataman hallituksen jäsenten toiminta ja henkilökohtainen vastuut on selvitettävä tarkasti mahdollisten laiminlyöntien ja henkilökohtaisten vastuiden todentamiseksi.
        Esitetyn Satama Oy:n myynnin perusteet ja järkevyys on selvitettävä läpinäkyvästi riippumattoman, asiantuntijayhteisön tekemänä. Erityinen huomio on kiinnitettävä maa- ja vesialueiden omistuksen siirtoon liittyvät veroseuraamuksiin.

        Tässä Loviisan Satama Oy:n talouteen liittyvää taustatietoa, Kaupunginhallitus § 102 14.4.2014:

        Yhtiön avaavan taseen loppusumman ennakoidaan olevan n. 13,6 miljoonaa euroa. Avaava tase muodostetaan niin, että sataman toimintaan liittyvät käyttöomaisuuserät siirretään perustettavalle yhtiölle kirjanpitoarvostaan ja maaomaisuuserät käyvästä arvosta, lisäksi yhtiön kassaan siirretään 300 000 euroa, joka on osa kauppahintaa ja merkitään saamiseksi kaupungin taseeseen. Satamayhtiölle ei siirretä vieraan pääoman eriä.

        Oman pääoman määräksi on laskettu 11 347 717 euroa, joka jakautuu osakepääomaan 5 002 500 euroa ja sidottuun vapaaseen pääomaan 6 345 217 euroa. Se maksetaan kokonaisuudessaan yhtiölle apporttiluovutuksena yhtiön osakkeita vastaan ja loppuosa kauppahinnasta 2 300 000 euroa kirjataan yhtiön velaksi Loviisan kaupungille.

        Kauppahinta on 13 645 217 euroa, ja se perustuu luovutettavien tonttien käypään arvoon (7 163 000 euroa), josta viimeisimmän arvion on suorittanut LandPro Oy 28.3.2014, sekä käyttöomaisuushyödykkeiden tasearvoihin per 31.12.2013 (6 182 217,59 euroa) ja kassaan panosta (300 000 euroa).

        Kaupungin myyntivoitoksi kaupasta kirjautuu n. 5,5 miljoonaa euroa. Varainsiirtoveron alaisen omaisuuden katsotaan sisältyvän apporttiluovutukseen, jolloin voidaan hakea vapautusta varainsiirtoverosta. Tästä haetaan vielä erillinen ennakkopäätös verottajalta. Apporttiluovutus ja liiketoimintakauppa ovat arvonlisäverolain 19 a §:n mukaisia liikkeenluovutuksia, joista ei seuraa arvolisäveroseuraamuksia.

        Arvonlisäverolaki, 30.12.1993/1501
        19 §
        Kun tavara tai palvelu myydään asiamiehen nimissä päämiehen lukuun, katsotaan asiamiehen myyneen tavaran tai palvelun ostajalle ja päämiehen myyneen sen asiamiehelle.

        Kun tavara tai palvelu ostetaan asiamiehen nimissä päämiehen lukuun, katsotaan asiamiehen myyneen tavaran tai palvelun päämiehelle ja myyjän myyneen sen asiamiehelle.
        Liikkeen tai sen osan luovutus (23.6.2005/453)

        19 a § (23.6.2005/453)
        Myyntinä ei pidetä liikkeen tai sen osan luovutuksen yhteydessä tapahtuvaa tavaroiden ja palvelujen luovuttamista liiketoiminnan jatkajalle, joka ryhtyy käyttämään luovutettuja tavaroita ja palveluja vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen.

        Myyntinä ei myöskään pidetä konkurssin yhteydessä tapahtuvaa tavaroiden ja palvelujen luovuttamista liiketoimintaa jatkavalle konkurssipesälle 1 momentissa säädetyin edellytyksin.

        Jos liiketoiminnan jatkaja ryhtyy käyttämään luovutettuja tavaroita ja palveluja vain osittain vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen, 1 ja 2 momenttia sovelletaan vain siltä osin kuin luovutettuja tavaroita ja palveluja ryhdytään käyttämään vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen.

        Edellä 1–3 momentissa tarkoitettua liiketoiminnan jatkajaa pidetään luovuttajan seuraajana.

        Kaiken edellä olleen johdosta jään odottamaan miten Satama Oy näkyy seuraavassa tilinpäätöksen esipuheessa ja euro-luvuissa.


      • satamanteri

        "...Satama Oy ei ole julkaissut yhtään, esimerkiksi sen taloudellista tulosta tai tilaa kertovaa tilinpäätöstä tai tiedotetta..."

        Tilinpäätöstietoja ei yleensä kuuluteta toreilla eikä julkaista lehdissä. Patentti- ja rekisterihallituksen maksuttomista julkisista tilinpäätöstiedoista 12/2015 selviää seuraavaa:

        Loviisan satama Oy, Y 2629811-6
        Liikevaihto: 1.825.000€
        Tulos 40.000€ (liikevoitto 2,2%)
        Omavaraisuus: 82%
        Henkilöstön määrä 4

        Mielestäni ei mitenkään huonolla tolalla ole sataman toiminta.


    • Möljänlaidalta

      Satama Oy osoittautui odotetusti ehdaksi morjens-yhtiöksi, joka ei pärjännyt oy:nä, kun menot ovat suuremmat luin tulot. Veto taisi loppua heti kun yhtiöittämisen yhteydessä veronmaksajien kukkarossa pulitettu 300 000 euron (= 30 000 vanhuksille toimitettua lämmintä ateriaa vastaava summa) avustus elikkä "kassapanos" loppui? Satamalaitos porskutteli EU:n lainsäädännön edellyttämään yhtiöittämiseen asti sillä keinolla, että sitä pönkitettiin eri momenttien kautta syötetyillä veronmaksajien rahoilla? EU:n säätämien lakien yhtiöittämisen tarkoitus on juuri estää vääristynyt kilpailu jota käydään veronmaksajien rahojen avulla.

      Satamalaitoksen ja sittemmin yhtiön todellinen taloudellinen näyttää salatun kaupungin ylimmältä toimielimeltä valtuustolta? Sille näyttää riittävän, että kokouksissa on tarjolla pöytä täynnä herkkuja ja vielä istunnon ratoksi puolivillaista fiktioesittelyä, jossa jotkut muut ovat päättäneet mitä valtuuston on tarpeen kuulla. Siihen on valtuuston enemmistö aina tyytynyt.

    • Väyläonarvokas

      Maa-alueen hinnalla syväsatama etelärannikolta? Voiko olla tottakaan?

    • totuudessanääs

      Puhutaanpas taas asiaa. Sataman tilinpäätös oli jatkettu tilinpäätös eli puolitoista vuotta. Sen liiketoiminnallinen tulos on laskenut katastrofaalisesti ei puolittunut viimeisten vuosien aikana. Puhutaan potaskaa jos todetaan sen olevan edes kohtuullisessa kunnossa. Toiseksi siihen on todella satsattu viimeisten kymmenen vuoden aikana paljon m.m viimeisetkin yhdistymiseen liittyneet porkkanarahat. Kun kannattavuutta ei saatu nousemaan oli edessä pakkomyynti. Se siitä loviisalaisesta taloustaidosta.

      • Käsienpesuyritys

        Kaupunginhallituksen ja Satama Oy:n hallituksen jäsen Jouni Malmivaara Facebookissa:

        "Tätä Loviisa nyt tarvitsee. Oy:n perustaminen käynnisti tämän prosessin ja oli aivan oikea ratkaisu. Mitä te päättäjät aikanaan olettekaan jättäneet tekemättä historiassa - ei kiinnosta ketään, nyt mennään tällä."

        Malmivaaraa ei kiinnosta, mutta se kyllä kiinnostaa veronmaksajia ja satamassa työskenteleviä!!!!


      • Tähänontultu

        Malmivaaran kommentti kuvastaa hänen asennettaan ja sitä miksi hänet ns. kelpoistetiin kaupunginhallituksen sekä Satama Oy:n hallituksen jäseneksi.


    • Meniköhalvalla

      Siis myytiinkö satama pelkän maa-alueen hinnalla? Niinkuin kesämökkotönttien hinnalla?

      Se mikä syvösatamassa on arvokasta on syväys, väylä, jonka toiseen päähän on viety ratakiskot ja/tai maantie. Jos se vielä sijaitsee eteläisessä Suomessa, se on arvokas, sillä sen läpi kulkee paljon tavaraa.

      Sitä ei ole helppo munia tappiolliseksi, mutta lyhytaikaisesti se voi onnistua jos on oikein törppö hallitus joka syöksee maan lamaan seitsemäksi vuodeksi ja neukkikauppa on pakotteiden takia kiinni. Pari vuotta tästä niin loviisalaiset katuu.

    • Munkkibisnes

      Yhteistyötä erään toisen sataman kanssa ilmeisesti olisi aikanaan ollut tarjolla, mutta se ei kelvannut. Siispä nyt pakkomyynti on ainut vaihtoehto.

      Satamaan on sijoitettu veronmaksajien rahoja kymmeniä ja kymmeniä miljoonia! Sataman arvo on romahtanut, kun 60 % kymmenien miljoonien sijoituksista on enää 3,7 miljoonan arvoinen!!!

    • Mönjänlaidalta

      Satamaan on käytetty vuosien saatossa kymmeniä miljoonia veroeuroja, joita ei saada koskaan takaisin.Ei pidä unohtaa myöskään satamayhtiön maksamatonta yli kahden millin velkaa kaupungille. Näin se 3,7 miljoonan "myyntivoitto" sulaa olemattomiin. Myynti oli toki ainoa vaihtoehto ja suoranainen pelastusrengas, mutta juhlintaan ei todellakaan ole mitään syytä. Paikallisten ihmisten työpaikat eivät tule ainakaan lisääntymään ja todennäköisesti jopa vähenemään, kun Helsingin satamien työvoimaa tullaan käyttämään Loviisan satamassa? Tilanteelta tai jopa sataman myynniltä olisi ehkä vältytty, jos olisi vuosia sitten tartuttu valtuuston kokouksessa esille tuotuun Helsingin ja Loviisan satamien yhteistyön selvittämiseen ja sitä kautta jopa sen toteutumiseen. IlmeIlmeisesti "väärä henkilö" ehdotti kun asia paiskattiin pöytälaatikkoon? Vastuulliset tähän pitäisi selvittää.

      Summa summarum. Juhlaan ei ole aihetta vaikka vastuulliset niin yrittävätkin asian esittää. Ei pidä mukamas katsoa taaksepäin vaan eteenpäin ja menneet pitää unohtaa. Tällä periaatteella millään ei ole mitään väliä ja esimerkiksi vankilatkin voisi tyhjentää !

      • Satamanteri

        Jos uutisen malttaa lukea loppuun, havaitsee että Helsinkiin myytiin vain osuus liiketoiminnasta ja infra jäi Loviisan 100% omistamaan yhtiöön. Liiketoimintayhtiö vuokraa sataman kiinteistöyhtiöltä ja kaupunki saa siitä tuloa. Siis: Sataman inevstointikertymää ei annettu hesalaisille, vaan se on osakeomistuksen kautta kaikkien loviisalaisten omaisuutta. Vetäisit nyt henkeä välillä ja rauhoittuisit. Ei maailma ole niin synkkä paikka taivaltaa kuin joskus tuntuu.


      • Mönjänlaidalta

        Satamaan on aikojen kuluessa sijoitettu veronmaksajien rahoja kymmenien miljoonien edestä. Satamasta saadut todelliset tulot kaupungille ovat olleet kait salaisuus, koska niitä ei ole koskaan selkeästi kerrottu. Aina on puhuttu vain tonneista kuin jossain Neuvostoliiton viisivuotissuunnitelmassa. Tuloista puhuttaessa pitäisi huomioida sinne sijoitetut rahat. Jos esimerkiksi satamaan on vuoden aikana pumpattu yli miljoona verorahaa ja sen tulos on ollut muutama kymppitonni, niin pakkasella on ja kunnolla! Homma toimi niin kauan kun verorahaa voitiin syytää eri momenteilta kaikkiin sataman investointeihin ja infran ylläpitoon. Satama oli polvillaan heti, kun yhtiöittämisen vuoksi verorahojen syöttöruuvi lakkasi pyörimästä. Kuusikymmentä prosenttia
        Satamaan syydettyjen kymmenien miljoonien rahavuoren arvosta on enää vaivaiset 3,7 miljoonaa. Veronmaksajat eivät saa koskaan maksamiaan rahoja takaisin kun Helsingin satama saa 60 % tuotosta! Jaettavaa ei jää paljoa. Kuinka kiinteistöyhtiö tulee toimeen, kun sillä on jo ennestään yli 2 millin velka kaupungille? Velka varmaan "unohdetaan"? Paikalliset työpaikatkin tulevat vähenemään, kun Helsingin sataman työväkeä tultaneen käyttämään täällä? Sitä se tunnin ajomatkan moottoritie yhteys tarkoittaa.

        Myynti oli ainoa keino satamayhtiön konkurssin välttämiseksi ja viimeinen pelastusrengas. Siinä ei ole mitään juhlittavaa ja sataman nykyisiä asioita ja historiassakaan hoitaneita ei voi kyllä kehua.

        Loviisan kivijalat murtuvat yksi toisensa jälkeen ja kiitos siitä kuuluu huonolle hallinnolle!


      • satamanteritekiOKt

        Satamanteri esittää satuja, lukenut väärin uutista tai valehtelee tarkoituksella.

        Valtuustolle 14.9.2016 esitetyn jakautumissuunnitelman liitteessä 3 esitetään ositus ja niiden kirjanpidolliset arvot. Tässä jakautumista selventävää tietoa:

        Pysyvät vastaavat

        Maa- ja vesialueet
        Satamakiinteistö Oy, 7 163 000,00 euroa,
        Satama Oy, 0,00 euroa.

        Rakennukset ja rakennelmat
        Satamakiinteistöt Oy, 0,00 euroa,
        Satama Oy, 5 777 308,23 euroa.

        Koneet ja kalusto
        Satamakiinteistöt Oy, 0,00 euroa,
        Satama Oy, 14 545,73 euroa.

        Lisäksi merkittävää on se, vieraan pääoman osalta pitkäaikainen velka 2 185 000,00 euroa saman konsernin yritykselle (Loviisan kaupunki) siirtyy kokonaisuudessaan Satamakiinteistö Oy:lle.

        Tiivistäen voidaan todeta, että Satamakiinteistö saa jakaantumisessa haltuunsa vain maa- ja vesialueet ja velat. Satama Oy:lle siirtyy sataman liiketoiminta, rakennukset ja rakennelmat sekä koneet ja kalusto.

        Edellisen perusteella sataman investointikertymä siirtyy kokonaisuudessaan Loviisan Satama Oy:lle, eli Helsingin konsernin hallintaan vastoin Satamanterin väitettä.


      • lovarikomorjensti

        ”Satamanteri” on ilmeisesti lukenut Lovarista loppuun uutisen, kun on mielessään havainnut, että Helsinkiin myytiin vain osuus liiketoiminnasta ja infra jäi Loviisan 100% omistamaan yhtiöön. S-manterin johtopäätös: Sataman inevstointikertymää ei annettu hesalaisille, vaan se on osakeomistuksen kautta kaikkien loviisalaisten omaisuutta.
        Pieleen meni, kaikki menetettiin! Ei tule työpaikkojakaan, Hesa tuo Vuosaaresta reppumiehet aina kun tekijöitä kaivataan. Hieno tuo vihreä moottoritie, alle tunnin matka Vuosaareen!
        Antoiko lehti (?) tahallaan herkkäuskoisille raatihuoneen toivoman ”unikuvan” loistavista kaupungin pisnäsmiehistä (Jouni, Stenu ja Ola) sekä heidän voitokkaasta sataman kaupasta?


      • Luottomennyt

        Lovari kertoo olevansa poliittisesti sitoutumaton. Se ei lehden harjoittaman uutisoinnin perusteella tarkoita ainakaan elinkeino- ja kielipoliittista sitoutumattomuutta!


      • 1213133113
        Luottomennyt kirjoitti:

        Lovari kertoo olevansa poliittisesti sitoutumaton. Se ei lehden harjoittaman uutisoinnin perusteella tarkoita ainakaan elinkeino- ja kielipoliittista sitoutumattomuutta!

        Loviisan Sanomat on täyttä kulttuurimarxistista ulostetta, jota viinalla päänsä pehmentänyt A. Henriksson luotsaa kommunistisen, uuden maailmanjärjestyksen marionettina vuoden paikallislehti -palkinto silmissään kiiluen. 100%:ta sionistista sontaa koko onneton tekele, jonka jokaisesta jutusta on hiottu Bilderberg-hyväksytysti särmät pois ja laitettu mädättäjän myrkkypiikkejä tilalle.


      • 1213133113

        Sangen huvittava oli juttu, jonka näin saunaa lämmittäessä (muutoinhan en moiseen sontalehteen vilkaisekaan — itseasiassa en ole vuosiin lukenut mitään juutalaisten lehtiä): puuelementtejä rakentava yritys sataman tiloihin ja ahtaajia käytetään työvoimana. Mahtaa olla herkullinen diili niille roistoille, joilla on lusikkansa keitoksessa. Voin tässä ohimennen mainita että em. puusta tekevän firman toiminnan johtaja on sataman ahtausliikkeen hallintojohtajan mies. LS:n juttu tästä koko farssista oli pelkkä MAINOS, ei uutisjuttu. Loviisan Sanomien päätoimittajan pää punoittaa.

        No, kaivinkoneen kuljettajia tarvitaan varmasti, kun ahtausliike nurin menee. Joten laittakaahan CV:tä vetämään, pösilöt.


    • zilttoni

      Eikös jo H.Lindelöfin aikana Loviisan talous ajautunut lähes kriisiin? Pitääkö paikkansa kaupunkilegenda, jonka mukaan Ziltonissa kilisteltiin kuppia oikein miehissä heti, kun varmuus Henkan Kotkaan lähdöstä oli saatu?

      • Willekullapolitiikkaa

        Kilistelyyn ei ollutkaan syytä, vaikka silloin niin luultiinkin. Vaihtamalla ei saatukaan parempaa. ....


      • vieläkärykäy

        Henryn aikaan asiat hoidettiin avoimesti, läpinäkyvästi ja asiantuntemuksella. Silloin hallinnossa toteutettiin hyvää hallintotapaa ja demokratiaa. Nyt ollaan upoksissa kielipolittisessa ankkalammikossa. Nyt ahneus ja verorahojen jako menee sulle, mulle, mulle ja pärstäkeroimen sekä kielen rusketuksen mukaan


    • näinonnännit

      Kun Henkka lähtee Kotkasta, ei kilistellä pelkästään kuppeja, vaan mahtava ilotulitus torilla!!

    • nähdäsatamalaivoilta

      Outoa ettei sataman ongelmat koskaan ole johtuneet itse sataman porukasta, johdosta, suorittavasta portaasta? Aina syyttävä sormi osoittaa muualle? Olisiko moni ongelma jäänyt syntymästä jos olisi joustettu edes hieman? Älkää lynkatko kysyjää, juttuja vain liikkuu ja joku syyhän Haminaan lähteneellä porukallakin on ollut. Moni ihmettelee miksi satama täynnä supermiehiä voidaan saada noin kuralle niin nopeasti?

      Ehkä joku asiantuntija voi valottaa sitä tai sitten antaa täyden laidallisen OK sitä, hurrit tätä käsittelyä?

    • hiilenjyvää

      Loviisan Valkon sataman sijainti on aika kinkkinen. Valkosta on linnuntietä maan suurimpiin satamiin, Helsingin Vuosaareen 62 km ja Kotkan Mussaloon 35 km. Voiko sellaisella noiden puristuksiin jääneellä hiili-jyvälaiturilla yleensä olla mitään tulevaisuutta enää?

    • laivalasti-kuukaudessa

      Totta. Loviisan sataman ulkomaanliikenteen tonnimäärä on tänä vuonna ollut vain noin 5 % Kotkan-Haminan tai Vuosaaren tonneista. Tammi-heinäkuussa tänä vuonna Valkon kautta kulki noin 342 000 tavaratonnia ulkomaanliikenteessä eli keskimäärin vaivaiset 49 000 tonnia kuukautta kohti. Esimerkiksi Mussalossa YKSI irtolastilaiva lastasi jo 20 vuotta sitten yli 50 000 tonnin lasteja.

    • vihreää.ylivoimaa

      Kunhan tuo Vuosaaren satamatunneli saadaan pitämään vettä ja taas avattua, niin sitten se satamakin voi toimia kunnolla. Viherhörhöt halusivat tunnelin, joka rakennettiin veden ali ja kun tunnetaan Suomen kallioiden halkinaisuus, niin vuotaahan se kuin seula ja turmelee aina kaikki turvalaitteetkin.

    • hiljainen-kylätie

      Valko on hyvin hiljainen, vaikka kulkuyhteys sinne on auki kaiken aikaa. Vain laivat puuttuvat. Parhaillaan näkyy Vuosaaressa olevan laitureissa kuusi alusta ja Kotkassa 5 sekä Haminassa 3 kpl. Valkossa 0 siis nolla kpl. Vertailun vuoksi: Valkossa kävi seitsemän kuukauden aikana (tammi-heinäkuussa) yhteensä vaivaiset 110 laivaa eli vain 3-4 kippoa VIIKKOA kohti. Kotka Haminassa kävi samana aikana 1424 laivaa (47 kpl/vko), joista yksikään ei ollut ns. "porauslautta."

    • Kuison

      Loviisan Sanomien sähkeuutisen mukaan sataman myyntipäätös käsitellään uudelleen valtuustossa. MIKSI? ONKO KENTIES TEHTY JOTENKIN LAIN VASTAINEN PÄÄTÖS?

    • 12122221

      Kohta on Loviisassa paljon työttömiä, kouluttamattomia idiootteja. Mahtunevatko kaikki Lovalin ja ydinvoimalan palkkalistoille? Saavat miettiä jo öisin hammasta purren että miten nyt maksetaan se ylisuuri talo, mökki, kaksi ylisuurta autoa, moottoripyörä, skootteri, mönkijä, ylisuuri moottorivene, vesijetti, moottorikelkka jne. jne. jne.

      • Olihantaasvuodatus

        Jaa et ole kateellinen vai? Ennemmin idiootti kuin koulutettu köyhä! :)


      • Malenki

        Laivoja lastanneena ja vastuksia Lovalilla valmistaneena, rehellisesti voin sanoa,että vastuksia tehdessä ei tienaa,laivoja myrskyssä lastatessa tienaa.Lovalin palkat on alta arvostelun.


    • Tuttukaava

      Jotenkin niin tuttua kuvio. Valtio/kunta keventää tasettaan innolla alle yrittäjälle joka lupaa "kehittää".

      "Kehittäminen" tarkoittaa sitä että yrittäjä pitää vähän aikaa juhlapuheita ja jakaa hiukan kenkää vanhimmille työntekijöille.

      "Kehittäminen" kestää yleensä vain pari vuotta. Sen päätteeksi yritys on pilkottu, lopetettu, myyty lähimmälle kilpailijalle.
      Työt on kuitenkin menneet ja "kehittäjä" siirtää postissa Karibialle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe