en halua imettää

slava

Olen odottamassa esikoista ja rv kertynyt jo 38.Kuulostan monien mielestä hirviöstä, mutta en halua imettää ja jopa toivon, että se ei tulisi. Pakosta sen varmasti teen lapsen tervyden vuoksi, vaikka pulloruokinta on jopa vaikeampaa (keittämiset jne)Onko muita samanlaisia?

37

8692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????????????????

kannattaisi miettiä ennen kun rupee jakamaan sitä persettä

• Karin

On se kummaa jos joku ei halua imettää, ihmetellään miksi on jakanut "persettä". Perseen jakamisesta EI TULE raskaaksi, siihen tarvitään vaginaa... Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi katsoo myös imetyksen kanssa...

• mama01

...siis mikä ei tulisi?

• äippä

...maitoa. Hän siis tarkoittaa, että toivoo että RINTAMAITOA ei tulisi.

• äiti itsekin

Niin, jokaisen oma asia on se miten vauvaansa hoitaa, eikä toisten asia ole arvostella ja tuomita miten kukin tekee.
      Uteliaana haluaisin tietää perusteluja miksi et haluaisi imettää? Itse kahta lasta imettäneenä olisin toivonut että maito olisi riittänyt, ettei olisi ollut sitä Tuttelin rahtaamista ja "pullo-rumbaa". Kesäaika vielä ja sai olla tarkkana hygienian suhteen, yms. Vauvan kanssa on muuten (jos on helppo vauva) mukava vähän reissata ja käydä siellä sun täällä (ei siis mitään jatkuvaa paikasta-paikkaan menemistä!) ja ainakin silloin olisi paljon helpompaa kun se ateria kulkisi aina mukana helpossa muodossa. :)

• tässä

Osta rintapumppu ja ruoki pullolla. Jos ei tykkää imettää ni kuka pakottaa??? Tee kui tuntuu hyvältä. Mut mielellään tosin omaa maitoa aluksi, jotta pysyy terveempänä...

• Äityli

Minusta esikoisen syntymän jälkeen imetyshetket olivat kaikkein parhaita! Lapsi ei oikein jaksanut imeä, joten kerrallaan meni vähintään 30-45 min. Mutta ei hätää! Video pyörimään, kaukosäätimet lähelle ja vesilasi viereen. Ei mitään kiirettä minnekään ja sai hyvällä omallatunnolla katsella suosikkielokuviaan!

Rinnat tietysti rupsahtivat, mutta ei sillä enää ole merkitystä!

• ...

Kokeile kuitenkin ensin imettää. Pullo ruokinta on tosiaankin rankempaa. Nyt kun joudun antamaan pullosta lisä ruokaa toivon että voisin imettää kokonaan. Ennen sitä taas toivoin ettei tarvitsisi imettää.

• äiti*2

olen sitä mieltä, että jokainen tekee niinku parhaaksi tuntee...mulla on jouduttu lopettamaan lääkkeillä maidon tulo kummanki lapsen aikaan...oisin halunnut kokea norm. imetystä mut mulla on prolaktiini hormoonin tuotanto niin korkea, että maidon tulo ei tasaannu yhtään...kasvaa vain ja maha kipuja yms.mut meillä ei ainaskaan pullojen kans oo yhtään vaikeuksia...paljon helpompaa!!mut jokainen tehköön niinku haluaa!! sä oot hyvä äiti varmasti vaikket imettäskään!!(=

• ..................

...pulloruokinta on helpompaa... ei mua haittaa ne pullojen keittämiset ja hygieniasta huolehtiminen... minä kylläkin myös imetän, mutta pullosta on helpompi ja nopeampi antaa... näin se vain on... minulla ei ole oikein mielenkiintoa olla yhessä kohti niinkin kauaa kuin tuo tyttö imisi (parikin tuntia, välillä nukkuu, auta armias jos otat tissin pois suusta...), tosin pyrin kyllä mielummin antamaan sitä tissiä, mutta yöllä tulee sorruttua siihen pulloon...

• nimettäjä

synnytyssairaalassa voi jo sanoa, ettei halua imettää, niin minä tein.
      Sain pillereitä jotka estivät maidontulon.
      Ja pullomaidolla molemmat lapseni ovat terveiksi kasvaneet; ei allergioita eikä muita sairauksia, joista jotkut pösilöt pelottelivat.

Jokaisen oma asia on imettääkö vai ei.

• imettäjä

Kyllä pitäisi ainakin kokeilla.. Miksi naisille on luotu rinnat.. Ihmetyttää nuo ajatukset jos ei halua edes yrittää, miksi täytyy sitten lapsiakaan tehdä jos ei halua antaa parasta ravintoa lapselleen.. Sori vaan

• ami72

Tarkoititko että jopa toivot ettei lapsi tulisi? Onko koko ajan tuntunu tuolta, vai onko tuo mahdollisesti joku hormonaalinen juttu? Kannattaisi jutella tuollaisista tuntemuksista eism. neuvolassa.

• taatusti

En suosittele puhumaan neuvolassa - paitsi, jos on hyvät ja lämpimät ja luottamukselliset välit terkkariin!
        He ovat oman koulutuksensa ja oman "ideologinsa"´ajattelun omaavia. Ja ihmisiä hekin.
        Asia voi saada jyrkän tuomion!

Riippuu toki terkkarista. Jotkut ovat näheneet ja eläneet elämääkin, eivätkä vaan lukeneet oppikirjoja.

• pullopojan mamma

Äh, viestini katosi. Mutta uudelleen:

Miksi et halua imettää?
      Jos pelkäät että rintasi rupsahtaa, voin lohduttaa ne saattaa rupsahtaa vaikket imettäisikään.
      Juttu on yksilöllinen. Toisilla rinnat rupsahtaa, toisilla ei. Imettämisen kanssa sillä ei ole merkitystä.

Sairaalassa kyllä lähdetääns iitä, että imetät. Vauva nostetaan jo synnytysalissa rinnoillesi. Toisissa sairaaloissa ei edes ole mitään lisämaito-systeemiä, vaan vauva on rinnoilla ja imee, maitoa on tultava!

Äidinmaito on paras ravinto, etenkin ihan pienelle.
      Kannattaisi kyllä edes kokeilla. Kokemus voi olla ihan upea ja hieno, voit yllättyä. Eihän sinun tarvitse kaikkien nähden, ei edes miehesi nähden. En minäkään ! Halusin imettää rauhassa, rintani ja imetystapahtuma eivät ole mitkään yleiset ja kaikkien tuijotettavat tapahtumat.

Äisimaidosta lapsi saa ne kaikki suojaravinteet esim. allergioita vastaan, joten suosittelen senkin puolesta edes yrittämään alkuun.

Minulla ei imetys eikä maidon tulo onnistunut, ja koska vauva oli jo kolmas, en jaksanut enää yrittää: siirryin pullonruokintaan. Lypsin sen vähän maidon, mitä tuli, mutta lypsäminen se vasta rankkaa onkin!

En kokenut pullorumbaa hankalana. Tiskikone-pesusta piti luopua, kun muutamaan pulloon jäi jotain konetiskiainejäämiä.. EN lämmittänyt maitoa, paitsi jääkaappikylmää (avattu paketti) mikrossa pullossa hieman. Vauva joi huoneenlämpöistä maitoa.
      Meillä oli tuttipulloja tosi paljon, joten sekin helpotti asiaa.

Hyvin muksi kasvoi pulloruokinnallakin, syötin sylissä myös yöllä koska halusin lapselle sen saman l-heisyyden mitä rintaruokinta-lapsikin saa. Sitäpaitsi tuhiseva pieni vauva on niin ihana siinä sylissä.

Johtuuko pulloruokinnasta vai perintötekijöistä vai molemmista: lapsella on ruoka-aineallergioita ja astmakin. Onneksi ovat "baby"-- paranee ja helpottuu siis iän myötä, kouluikään mennessä molemmat.

• Tiia

>Johtuuko pulloruokinnasta vai perintötekijöistä vai molemmista: lapsella on ruoka-aineallergioita ja astmakin <

Itselläni on allergia ja astma; Tuttelilla ruokituilla lapsillani ei...taisi olla parempi etten siirtänyt äidinmaidossa heihin omia allergiataipumuksiani =)

• noin
        Tiia kirjoitti:

>Johtuuko pulloruokinnasta vai perintötekijöistä vai molemmista: lapsella on ruoka-aineallergioita ja astmakin <

Itselläni on allergia ja astma; Tuttelilla ruokituilla lapsillani ei...taisi olla parempi etten siirtänyt äidinmaidossa heihin omia allergiataipumuksiani =)

allergia ei ole tarttuvaa - eikä myös siirry äidinmaidossa lapseen!!! imetys suojaa myös allergisten ja astmaatikkojen lapsia.. ja allergia sekä astma saattavat tulla myös vanhemmalla iällä - vaikka vanhuusiällä!

jokainen hoitakoon lastaan niin kun parhaaksi katsoo - imettäen tai ei.. monissa neuvoloissa myös kannustetaan pulloruokintaan, eli ammattilaisia on myös joka lähtöön..

ja sivuhuomautuksena: kannattaa kyllä ainakin yrittää luoda neuvolaan rehelliset ja asialliset välit - he omat ammattiväkeä ja TUKEMASSA VANHEMPIA RASKAUDEN AIKANA JA LAPSEN KASVATUKSESSA, mutta eivät hekään ole kaikkitietäviä.. itse kukin on oman lapsensa 'asiantuntija' kuitenkin..

• Yx vaan

...ei ole kiinni imettämisestä! Tee niinkuin itsestä tuntuu parhaimmalta, älä välitä muista! Imettämisestä on tullut tässä maassa kuin joku hemmetin uskonto...luinpa tässä yhdestä lehdestä, että eräs äiti oli pitänyt lastaan jopa nälässä kun ei ollut halunnut antaa korviketta. Lapsi ei ollut kasvanut kuukauteen ja itki nälkää tunnin välein. Eipä terveeltä kuullosta...neuvoni sinulle: kokeile miltä imetys tuntuu ja jos ei onnistu, niin korviketta sitten HYVÄLLÄ OMATUNNOLLA! Lapsi kasvaa korvikkeella ihan yhtä hyvin. Onnea loppuodotukseen! :)

• angel

Mulla on omakohtaista kokemusta tästä painostamisesta ja imetysmaniasta, jopa oma enoni(jolle imettämiseni ei pitäisi kuulua pätkän vertaa) soitti minulle ja käski imettää, vaikka maitoa ei tullut ja vauva huusi. Sanoi että hänen vaimonsa oli huudattanut heidän vauvaansa pari vuorokautta putkeen ennenkuin maitoa alkoi herua. SAIRASTA sanon minä.

Miksi pitäisi imettää jos se tuntuu tosi vaikealta eikä onnistu. Pitäisikö asian takia menettää mielenterveytensä, tms??

kans samanlainen fiilis ennen synnytystä. Päätin kuitenkin yrittää imettämistä, mutta maito loppui heti kättelyssä.

Meidän perheessä toimii kyllä ihan hyvin pulloruokinta. Ihan samalla tavalla maito kulkee mukana kuin tississäkin. Eikä se nyt hirveä vaiva ole kantaa niitä korvikkeita kaupasta. Meillä isäkin on tykännyt siitä,että voi aktiivisemmin osallistua vauvan hoitoon.

Se, ettei halua imettää, ei tee susta sen huonompaa äitiä kuin muut. Omalle lapsellesi olet ainoa oikea äiti. Niin monta tyyliä on kuin on äitejäkin.

• Äiti

Kun tehdään "lapsia" oletetaan, että ajatellaan lapsen parasta ja omat naurettavat "mä en haluu"-jutut jätetään romukoppaan. Millaiset lähtökohdat haluat lapsellesi antaa? Ilmeisesti vain parhaat ja ne voit antaa vain imettämällä. Siinä tulee läheisyys ja ravinto samaan aikaan.Imetyksen eduista on jo niin paljon tietoa, että ihmetyyttää, että kukaan lapsia suunnitteleva/tekevä edes ilkeää ajatella jotain muuta. Ihmetyttää, että yleensä olet alkanut lapsia tekemään! Eikö tullut mieleen, että siitä joutuu olemaan vastuussa tiiviisti lähes seuraavat 20 v. Ja senkin jälkeen vastuu painaa, vaikka kuinka yrität rimpuilla irti ;-)

• äiti kanssa

imettämisestä tai pikemminkin siitä miltä imetys ajatuksena tuntuu viestin aloittajalta eikä mistään vastuusta?!Kyllä joka äiti on ihan varmasti vastuussa omasta lapsestaan koko elämänsä, mutta sillä EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ IMETYKSEN KANSSA!!!
        Ja minusta on törkeää mennä sanomaan, että miksi on alkanut lapsia yleensä edes tehdä jos ei halua imettää.Olet ilmeisesti näitä imetyskiihkoilijoita?
        Ja tietenkin sitä mieltä että lapsesta tulee vajaaälyinen jos ei imetä.Voi apua!
        Sitten viestin aloittajalle:
        Itse olen ihan imetysmyönteinen ja olen lastani imettänyt tosin en enää ja korvikkeella hänkin on osan aikaa ollut enkä pitänyt korvikkeen antoa ollenkaan pahana asiana.Minäkin sanoisin, että kokeilla kannattaa, jos ei tunnu hyvältä niin älä missään nimessä tunne syyllisyyttä korvikkeen annosta.

• Äiti
        äiti kanssa kirjoitti:

imettämisestä tai pikemminkin siitä miltä imetys ajatuksena tuntuu viestin aloittajalta eikä mistään vastuusta?!Kyllä joka äiti on ihan varmasti vastuussa omasta lapsestaan koko elämänsä, mutta sillä EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ IMETYKSEN KANSSA!!!
        Ja minusta on törkeää mennä sanomaan, että miksi on alkanut lapsia yleensä edes tehdä jos ei halua imettää.Olet ilmeisesti näitä imetyskiihkoilijoita?
        Ja tietenkin sitä mieltä että lapsesta tulee vajaaälyinen jos ei imetä.Voi apua!
        Sitten viestin aloittajalle:
        Itse olen ihan imetysmyönteinen ja olen lastani imettänyt tosin en enää ja korvikkeella hänkin on osan aikaa ollut enkä pitänyt korvikkeen antoa ollenkaan pahana asiana.Minäkin sanoisin, että kokeilla kannattaa, jos ei tunnu hyvältä niin älä missään nimessä tunne syyllisyyttä korvikkeen annosta.

Kyllä saa syyllistyä ja syyllistää! Mikään ei ole niin tärkeää, etteikö tulevan elämän tähden saisi syyllistää. Jos nainen/äiti ei syyllisty, hän ei kykene luopumaan itsekeskeisyydestään, vaan oma etu ajaa lapsen edelle ja omaa etuaan on turha ensimmäisen vuoden aikana itkeä. Kyllä olen imetyskiihkoilija. Lehmänmaito on myrkkyä vauvoille, johan sen puolesta puhuvat nämä pienet allergikot ja astmaatikot sekä ylisuuret jalat yms. raajat. Lehmänmaito kasvattaa vain kehoa, ei aivoja. Tätä ovat tutkijat koettaneet toitottaa vuosikaudet, mutta ei vain mene perille, koska äidinmaitokorvikemarkkinat ovat sen verran tuottoisat.

• pikku-y
        Äiti kirjoitti:

Kyllä saa syyllistyä ja syyllistää! Mikään ei ole niin tärkeää, etteikö tulevan elämän tähden saisi syyllistää. Jos nainen/äiti ei syyllisty, hän ei kykene luopumaan itsekeskeisyydestään, vaan oma etu ajaa lapsen edelle ja omaa etuaan on turha ensimmäisen vuoden aikana itkeä. Kyllä olen imetyskiihkoilija. Lehmänmaito on myrkkyä vauvoille, johan sen puolesta puhuvat nämä pienet allergikot ja astmaatikot sekä ylisuuret jalat yms. raajat. Lehmänmaito kasvattaa vain kehoa, ei aivoja. Tätä ovat tutkijat koettaneet toitottaa vuosikaudet, mutta ei vain mene perille, koska äidinmaitokorvikemarkkinat ovat sen verran tuottoisat.

Huomaan kyllä että olet kiihkoilija.
        Mielestäsi lehmänmaito tekee lapsista kaikin puolin epämuodostuneita, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Jos näin olisi, niin varmasti meidän nykyisten äitien sukupolvessa valtaosa olisi epämuodostuneita idiootteja. Eihän meidän vauva-aikaan ole ollut äitiyslomia, vaan lapset on ollut pakko laittaa hoitoon ja korvikkeille.
        Toki on hyvä puhua asian puolesta, siinä on paljon niin hyviä puolia. Mutta tuollainen kiihkoilu, oli asia mikä hyvänsä, saa ihmiset vaan pois alkuperäisestä aiheesta ja tarkoitus, eli imettämisen lisääntyminen, ei ainakaan toteudu.
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti "Pakosta sen varmasti teen lapsen tervyden vuoksi".
        Eli, eihän kaikki naiset tarvitse nauttia välttämättä imettämisestä, mutta tekee sen kuitenkin. Itse ainakin kuvittelin että tästä on nyt kysymys (alkuperäiselle, niinkö?). Mielellään tähänkin tahtoisi tukea, eli vauvan terveyden vuoksi imettämiseen, vaikka se itsestä ei millään lailla miellyttävältä tuntuisikaan. Ei ainakaan entistä alemmaksi painamista. Jos äiti sen tekee lapsen vuoksi, niin ei häntä tarvitse syyllistää siitä, ettei hän imettämisestä erityisesti nauti.

• mä vaan
        Äiti kirjoitti:

Tiedänpä monta allergia äitiä jotka ovat imetyksen kautta ovat siirtäneet omat allergia geeninsä lapseen. Mitäs siihen sanot kiihkoilija???

• kautta
        mä vaan kirjoitti:

Tiedänpä monta allergia äitiä jotka ovat imetyksen kautta ovat siirtäneet omat allergia geeninsä lapseen. Mitäs siihen sanot kiihkoilija???

ei siirry minkäänlaisia allergia geenejä lapseen! Kyllä ne taipumukset peritään ihan muuta kautta....

• Toinen äiti
        mä vaan kirjoitti:

Vai että geenejä siirtyy imetyksessä...äly hoi!

• Ruusa
        mä vaan kirjoitti:

Äitini ei imettänyt minua päivääkään. Olen tällä hetkellä 24 vuotias. Olen allerginen kaikille eläimille, lehtipuille, heinille ja homesienille. En voi käyttää tavallisia pesuaineita, minulla on joitakin ruoka-aine allergioita ja jotkut lisäaineet ei myöskään minulle sovi. Minulla on myös atooppinen ihottuma ja astma.
        Johtuuko siitä, että äitini ei imettänyt? Ehkä. Äitini ei ole allerginen eikä kukaan muukaan sukulainen.
        Äitin ei tosin pahuuttaan minua jättänyt imettänyt. Ymmärrän kyllä jos maitoa ei tule tai jostain muusta syystä ei voi/on parempi ettei imetä. Mutta kannattaa ottaa huomioon, että joskus tutkimustulokset voi olla oikeassa.

• Yx vaan
        Äiti kirjoitti:

Kyllä sitä korviketta on tutkittu ja tutkittu ja totuus on se, että korvike on turvallinen vaihtoehto niille, jotka eivät voi/halua imettää. Koeta nyt uskoa sekin, ettei esim. astma johdu siitä ettei lasta ole imetetty! Olet kyllä hirveä kiihkoilija, rauhoitu ihmeessä! Ylisuuria raajoja, aivojen kehittymättömyyttä...melkein kaikki 70-luvulta lähtien syntyneet olisivat sitten epämuodostuneita älykääpiöitä! :) Oho, pitääpä tsekata noi omatkin jalat... :D

• todettakoon
        mä vaan kirjoitti:

ettei äidin allergia todellakaan siirry imetyksessä lapseen!!
        taipumus allergiaan voi periytyä - muttei äidin maidon välityksellä!!
        joten älkää hyvät ihmiset ainakaan täällä keskustelufoorumissa moisia päästäkö 'suustanne' - imetys Suomessa on muutenkin edelleen lamassa - jopa neuvolat eivät aina siihen kannusta.. ja jos näin vielä allergisia äitejä 'varoitellaan' perättömästi niin monet 'tietämättömät' jättävät imettämättä sen takia etteivät halua siirtää jotain ominaisuutta kuten esim. allergiaa lapseensa!!!
        jokainen imettäköön tai jättäköön imettämättä lastaan omasta halustaan - mutta allergisen äidin ei sitä oman allergian takia ainakaan kannata jättää tekemättä..
        itse olen astmaatikko, atoopikko, allergikko - ja ehdottomasti imettänyt kaikki (4 ja jo teinejä) lastani joista ei kenelläkään ole ollut tähän mennessä allergioita, ihottumia tai astmaa, saati sitten muutenkaan juuri sairastelleet.. itse olen perinyt taipumukseni sekä isän että äidin puolelta, lapseni 'vain' minun puoleltani - sekö lie heitä suojannut vai imetys.. tiedä häntä?

• järkyttynyt
        Äiti kirjoitti:

Mitähän tutkimuksia olet lueskellut:D viimeiset tutkimukset osoittavat että äidin maidolla ja korvikkeella ei ole mitään vaikutusta lapsen kehitykseen!!! Ei aivoja maidosta tehdä pässi!!! Jos on yhtään opiskellut biologiaa niin tietää että allergiat tulevat hyvin usein siitä että lasta on pidetty liian steriilissä ympäristössä. On totta että äidinmaito voi antaa kehoon bakteereja jotka auttavat torjumaan pöpöjä, mutta niitä samoja bakteereja lapset saa lattialtakin.. Se että haluaa lapsia ei tarkoita että täytyisi ryhtyä meijeriksi!!! Millainenkohan äiti olet jos lapsesi ei sinulta muuta läheisyyttä saa kuin tissiä?! Yleensä imetyskiihkoilijat ovat katkeria naisia, joilla ei ole muuta elämää kuin lapset, ja jotka haluavat pönkittää itsetuntoaan haukkumalla muita äitejä huonommaksi, jotta tuntisivat olevansa hyvä edes jossain.. Minä en imetä lapsiani enkä tule imettämään, vaikka he ovatkin tärkeimpiä asioita. Ja kyllä ne imetetytkin lapset sairastuvat. Itseäni imetettiin ja minulla on ollut atopia, korvatulehdukset yms.

• kunniotan päätöstä

Tähän voisin sanoa jotain. Minun tyttäreni on nyt 2kk vanha, yritin ja yritin ajatella positiivisesti. Mutta en vain osannut. Imetyksessä on kyllö etuja paljon, itse olisin pystynyt mutta ajatukseni aina kun vauva on oli nälkäinen jo ensiviikoista lähtien tunsin ettei se ollut minua varten. Nyt pumppaan kun en kestä rintaraivareita ja kiemurtelua. Se sattuu jos ote on huono ja haukkaa kuin hampparia. Sopii siis enemmän äidille jonka lapsi on rauhallinen rinnalla. Mutta siis. Imetyksen perimmäinen tarkoitus on lähentää äitiä ja lasta. Mutta jos kokee että pakko jonun toisen mielipiteen takia , ei kannata. Maito pikemminkin tyrehtyy jos ei osaa ajatella positiivisesti. se on paljon siis mielentilasta kiinni. Jokainen saa siis toimia mikä toimii parhaiten oman lapsen kanssa ja mikä ei?. Kunnioittaen jokaista äitiä päätöksineen.

• jepulijeeps
        kunniotan päätöstä kirjoitti:

Tähän voisin sanoa jotain. Minun tyttäreni on nyt 2kk vanha, yritin ja yritin ajatella positiivisesti. Mutta en vain osannut. Imetyksessä on kyllö etuja paljon, itse olisin pystynyt mutta ajatukseni aina kun vauva on oli nälkäinen jo ensiviikoista lähtien tunsin ettei se ollut minua varten. Nyt pumppaan kun en kestä rintaraivareita ja kiemurtelua. Se sattuu jos ote on huono ja haukkaa kuin hampparia. Sopii siis enemmän äidille jonka lapsi on rauhallinen rinnalla. Mutta siis. Imetyksen perimmäinen tarkoitus on lähentää äitiä ja lasta. Mutta jos kokee että pakko jonun toisen mielipiteen takia , ei kannata. Maito pikemminkin tyrehtyy jos ei osaa ajatella positiivisesti. se on paljon siis mielentilasta kiinni. Jokainen saa siis toimia mikä toimii parhaiten oman lapsen kanssa ja mikä ei?. Kunnioittaen jokaista äitiä päätöksineen.

Imetyksen perimmäinen tarkoitus on kylläkin ruokkia lapsi. Ja ei se niin ole, että imetys sopii äideille, joiden lapsi on rauhallinen rinnalla. Imetys sopii äideille, jotka haluavat imettää niin paljon, että kestävät imetyksen aikana tulevat ongelmat ja haluavat ratkoa ne. Jos ei halua imettää (mikä on täysin ok), niin sitten ei varmaan ole mitään motivaatiota ruveta yrittämään, jos tulee ongelmia. Eikä siinä ole mitään pahaa, mutta ei pidä vetää yleistyksiä oman tilanteen perusteella.

• helistin77

ei sun ole mikään pakko imettää, ymmärrän tunteesi hyvin koska itselläni oli raskausaikana samoja tunteita. vierastin koko touhua aluksi, mutta niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, kun vauva sitten syntyi, en edes miettinyt koko asiaa enää. se oli niin luonnollista laittaa tissi vauvan suuhun ja se tunne kun vauva siihen rauhoittuu mutustamaan on ainutlaatuinen. enempi kannoin huolta siitä ettei maito meinannut nousta ollenkaan, siltä vain tuntui. nousi kuitenkin mutta vasta neljäntenä päivänä. mutta jos susta vauvan syntymänkin jälkeen tuntuu ajatus vastenmieliseltä niin älä imetä. pääasia on että vauva on kylläinen, olkoon sitten pullosta tai rinnasta. olet siltikin omalle vauvallesi paras mahdollinen äiti!! onnea odotukselle ja synnytykseen!

• Kahden lapsen äiti

Minulla on kaksi lasta joita olen imettänyt kumpaakin alle kuukauden. Jotenkin en ole kokenut imetystä omaksi jutuksi..josta johtuen maidon tulokin tyrehtynyt. Mielestäni en ole yhtään huonompi äiti kuin ne ketkä imettää.Lapseni ovat olleet todella terveitä. Mielestäni jokaisella on oikeus itse päättää näistä asioista ilman, että kukaan tuomitsee.

• äitinä

sanon nyt oman mielipiteeni.
      Itse olen imettänyt kaikkia kolmea, vanhin imi tissä vain 4kk vanhaksi ja jätti sitten itse tissin pois...

Olen imettänyt, en mitenkään riemusta kiljuen ja onnen hurmoksessa, vaan lähinnä juuri siksi, että se on kuitenkin se luonnollisin tapa ruokkia pienokaista, ja ihan oikeasti terveellisin vaihtoehto, ottaen tietysti huomioon, että äiti huolehtii omasta ruokavaliostaan.(eikä käytä alkoholia tms.)

En kokenut imetystä mitenkään erityisen vastenmieliseksi mutten mitenkään autuaaksikaan;) itselleni oli kuitenkin alusta asti selvää, että imetän jos homma vaan sujuu.

Suosittelen kokeilemaan imetystä avoimin mielin, kaikiltahan imetys ei suju vaikka haluaisikin. Kokeile jotain 2-4 kk jospa vaikka pitäisitkin siitä ja jos homma ei suju, tarjoa levollisin mielin korviketta, ilman syyllisyyttä. Aluksi olisi vauvallesi kuitnkin hyväksi se rintamaito jos vain sitä tulee ja muutamassa kuukaudessa homma rupeaa sujumaan jos on sujuakseen.

Imetys on kyllä kätevä tapa, olen sen kolmen lapsen kanssa kerennyt huomaamaan;) muttei siitä mitään pakkopullaakaan pidä ruveta vääntämään.

Avointa mieltä ja kokeiluhalua!

• Maito tarvetta

Hei.
      Ihmettelen vain teidän käsitystä tissin antamista vauvalle, silloin kuin sillä on nälkä.
      Pakko kysyä teiltä, että miksi sitten yleensä olette ruvennut kasvattaa lastanne
      raskaus aikana, jos sen syöttäminen on näin vastenmielistä. Olisiko silloin heti
      raskauden alussa, tai jo hyvin paljon sitä tulla miettimään tälläiset asiat .
      Mihin sinä sitten meinaat laittaa sen tulevan ylimääräisen äidinmaidon, jonka
      tissisi syöttää ulos.Oletko sitten ajatellut vaikka myydä sitä tarvitsevalle henkilölle.
      Mieti nyt asioita hyvin tarkkaan, mutta jos päädyt äidinmaitoa myymään, niin ilmoita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      27
      5055
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      3048
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1259
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      48
      1139
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      23
      1074
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      138
      924
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      43
      889
    8. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      113
      836
    9. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      804
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      142