Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hartola kuoleva kylä?

Vaikuinka

Nii mietin vaa et onks hartola semmosii hiljaa kuihtuvii kylii, josta kaikki muuttaa pois ja palvelut häviää. Vai onks sil mahollisuuksii kasvaa.

6

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hartolassa_yrittänyt

      Hartolan on mahdollista turvota tästä vaikka miksi, vaan se vaatii todellista toimintaa!
      Kunnon kauppakeskus vastapäätä Nesteen huoltoasemaa vrt. Kauppakeskus Tuulonen Tuuloksessa tai Tuurin Kyläkauppa tuo Hartolaan melkoisen monta työpaikkaa kaupan alalle ja työllistää siinä ohessa muitakin.
      Samaan yhteyteen samanlainen autokaupan keskittymä, kuin mm. Tervajoella, tuo Hartolaan päivittäin melkoisen määrän asiakkaita.
      Em. rakentaminen työllistää paikkakuntalaisia pidemmän aikaa ja tuo paikkakunnalle uusiakin asukkaita.
      Tuottavaa työtä saisi olla teollisuuden alalla, suksitehdas Heinolasta takaisin Hartolaan, sille riittävän suuri halli, että ei ihan heti lopu kapasiteetti siltä osin.
      Puusta rakennetaan edelleen maailmalla vaikka kuinka, mm. Japanilaiset ja saksalaiset ostavat edelleen hirsitaloja, vaikka niitä ei sinne Hartolasta enään viedä. Hirsitalojen oheistuotteena tulee työpaikkoja muillekin aloille, mm. ruumisarkkuihin tarvitaan ekologista materiaalia ja sitä tulee runsaasti höyläyksen tuotteena.
      Jo nuokin edellä esittämäni tuovat paikkakunnalle paljon työpaikkoja mm. kuljetus- ja logistiikka puolelle.

      Itse en enään ala Hartolaan satsaamaan, olen aikanaan yrittänyt Hartolassa ja ehdottanut monenlaista päätä hakaten seinään. Olen sijoittanut muualle!

      • rqgg

        Ei ostaminen ja kuluttaminen saisi olla päämääränä uutta rakentaessa.


      • Hartolassa_yrittänyt
        rqgg kirjoitti:

        Ei ostaminen ja kuluttaminen saisi olla päämääränä uutta rakentaessa.

        Moni asia perustuu juuri ostamiseen ja kuluttamiseen. Hartolan väestöpohja vain ei riitä yksin tuossa em. kauppakeskukseen, joten muualta on saatava lisää ostajia.
        Esitin aikoinaan nuoremmalle K-kauppiaalle, että Metsäkoskelle rakennettaisiin oikein kunnon kauppa, kuten olin mm. Ranskassa nähnyt. Ei riittänyt rohkeutta, vaan oikeaan olisi osunut, Tuuri ei ollut vielä silloin Tuuri, eikä Jounilla ollut suurta kauppaa pohjoisessa, eikä Topilla ollut tietoakaan Ideaparkista.
        Onnistuisi nytkin, mutta mukaan pitäisi saada riittävästi voluumia, että asiakkaat ottaisivat kerralla paikan haltuun. Siinä ohessa menestyisivät toisetkin yrittäjät.
        Puuta on Hartolassa, sitä pitäisi todella osata jalostaa. Japanissa ja Saksassa, sekä muualla rakennetaan edelleen hirsitaloja, joku nekin myy ja se joku voisi olla hartolalainen yrittäjä!


    • rastaletti

      onhan hartolassa kovan hinnan talojakin myynnissä katso vaikka googlesta

      • fyjyrj

        Toki , vaan kukaan ei niitä osta.


      • vnmbnm

        Kun Kiinasta saa ostettua tavaraa suoraan niin paljon halvemmalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe