Käsi sydämellä, kohteletko ihmisiä samalla tavalla riippumatta ulkoisista seikoista? Riippumatta siitä mitä vaatteita ihmisellä on? Onko tukka likainen vai pesty? Iästä, rodusta, sukupuolesta riippumatta?
Tasavertaisuus
142
85
Vastaukset
En.
Minä yleensä vedän rajan siihen onko hampaat pesty vai ei.
Lieventäviä asianhaaroja on, esimerkiksi jos meen kylään kl. 7 aamulla ja isäntäväki nukkuu vielä räkä poskella. Sitä en tuomitse.
Mutta ihan aikuisen oikeesti: mun on vaikea hyväksyä rasisteja, natseja, hells angeleitä, massamurhaajia yms. rikollisia ja koulukiusaajia. Ja russkeja, syvällä lapsensydämessäni on kertomukset kätketty siitä miten ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi ja että rajan yli vain ase kädessä. Mutta kohtelenko esim. venäläisiä eri tavalla kuin romaneja tai juntteja tai oululaisia tai jämsäläisiä tai jenkkejä tai afrikkalaisia tai siis ketä tahansa; en tietoisesti, mutta mahdollisuus on että minuktakin löytyisi eriarvoista kohtelua riippuen siitä miten ao. yksilö on kohdellut ekaksi minua. Tai sitten siitä miten ao. ryhmän joku edustaja on joskus menneisyydessä kohdellut minua.
Elikkä...
en mene sanomaan että tästä kaivosta ammennettua vettä en tule juomaan.- ent.siivoojaparka
Paloman tämän päivän sammakko:
"""" mun on vaikea hyväksyä rasisteja ... Ja russkeja ..."""
Et sitten hyväksy itseäsi? - Korppis1
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Et sitten hyväksy itseäsi?Tuota mietin itsekin. Jos ei syvällä sydämessään hyväksy venäläisiä ja tietää sen olevan vanhempien lapsilleen syöttämää vihaa. Pitkään on viha sisällä muhinut ja monen maan kautta Ruotsiin asti kulkenut. Onneksi Suomi on Ruotsin ja Venäjän välissä katalysaattorina syvälle kaivautuneelle vihalle.
Vihasta ei ole pitkä matka rasismiin. Korppis1 kirjoitti:
Tuota mietin itsekin. Jos ei syvällä sydämessään hyväksy venäläisiä ja tietää sen olevan vanhempien lapsilleen syöttämää vihaa. Pitkään on viha sisällä muhinut ja monen maan kautta Ruotsiin asti kulkenut. Onneksi Suomi on Ruotsin ja Venäjän välissä katalysaattorina syvälle kaivautuneelle vihalle.
Vihasta ei ole pitkä matka rasismiin.Minä pidän omat demonini kurissa tai ainakin yritän.
En vihaa ketään. Mitä pahaa ne nuoret tasankojen pojat olivat tehneet kun ne tuotiin Suomen rajalle kuolemaan hankeen, ilman takkia ja jotkut vielä ihan siloposkisia?
Aasetin vain omat heikkouteni ja perityt ennakkoluuloni esimerkiksi siitä että meillä on kaikilla jonkinlainen agenda joitakin ihmisryhmiä kohtaan, johtuen usein syistä joita emme edes tiedosta. Se ei tee kenestäkään rasistia. Mutta jos antaa omille demoneilleen yliotteen ja antaa niiden määrätä miten kohtelee toisia ihmisä niin se voi johtaa rasismiin.
Muuten, eipä mennyt kauaa ennekuin kohdistit kritiikin taas henkilöön, asian ohella.ent.siivoojaparka kirjoitti:
Et sitten hyväksy itseäsi?Sinulta taas en edes odottanut mitään parempaa. (vr. vastaukseeni korppikselle, viimeinen rivi.)
- Korppis1
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä pidän omat demonini kurissa tai ainakin yritän.
En vihaa ketään. Mitä pahaa ne nuoret tasankojen pojat olivat tehneet kun ne tuotiin Suomen rajalle kuolemaan hankeen, ilman takkia ja jotkut vielä ihan siloposkisia?
Aasetin vain omat heikkouteni ja perityt ennakkoluuloni esimerkiksi siitä että meillä on kaikilla jonkinlainen agenda joitakin ihmisryhmiä kohtaan, johtuen usein syistä joita emme edes tiedosta. Se ei tee kenestäkään rasistia. Mutta jos antaa omille demoneilleen yliotteen ja antaa niiden määrätä miten kohtelee toisia ihmisä niin se voi johtaa rasismiin.
Muuten, eipä mennyt kauaa ennekuin kohdistit kritiikin taas henkilöön, asian ohella.Miten mielipiteitäsi pitää käsitellä. Hyväksyä ja myötäillä ja kohdistaa vastaukset yleiselle tasolle.
Esim. pelko venäläisistä on syöpynyt monen sota-ajan jälkeen syntyneen lapsen sydämeen. Vanhempien kauhukertomuksien pelot seuraavat lasta hänen aikuistuttuaan, vaikka hän kiertäisi maailmaa ja yrittäisi unohtaa. Suomi on Ruotsin ja Venäjän välissä. Suomi on puskuri heille, jotka pelkäävät venäläisiä. Välimatka pitää sydämeen syöpyneen vihan pois silmistä.
Kerroit omista sisäisistä vihan tunteistasi, olisiko minun pitänyt ohittaa persoonasi vastatessani sinulle.
Sinä olet viimeaikoina närkästynyt kun kommenteissa heitetään kysymys tai lainataan kirjoituksiasi ..ei saa mennä henkilökohtaisuuksiin.
No, ketjussa joku totesi, että olen ulkona keskustelun aiheesta. Niinkö lie. - ent.siivoojaparka
Paloma.se.co kirjoitti:
Sinulta taas en edes odottanut mitään parempaa. (vr. vastaukseeni korppikselle, viimeinen rivi.)
Miltäs se korviisi kuulostaisi, jos joku sanoisi, ettei hyväksy rasisteja eikä mustaihoisia?
Samanlainen kaiku sillä oli minulle, kun kirjoitit, ettet hyväksy rasisteja etkä russkeja (venäläisiä kai tuolla nimittelylläsi tarkoitit?)
Nuoremman sukupolven venäläiset (meidänkään ikäiset) eivät ymmärtäisi hyväksymättömyyttäsi heitä kohtaan vaikka yrittäisit änkyttää heille niitä heikkoja perustelujasi siihen. Eivät he tiedä sellaisestaSuomen ja Venäjän välisestä sodasta mitään, eivät ole koskaan kuulleetkaan. - PelottaaJAarveluttaa
Monet venäläiset turistit käyttäytyvät Suomessa epäkohteliaasti ja röyhkeästi. Pitävät kai itseään Euroopan omistajina.
Vanhempani tunsivat suurta ryssävihaa, ja välillä tunnistan samansuuntaisia oireita itsessänikin.
Luottamus horjuu nykyisinkin ja arveluttaa, säilyyköhän rauha pitkään tai ihan maailman loppuun asti. Korppis1 kirjoitti:
Miten mielipiteitäsi pitää käsitellä. Hyväksyä ja myötäillä ja kohdistaa vastaukset yleiselle tasolle.
Esim. pelko venäläisistä on syöpynyt monen sota-ajan jälkeen syntyneen lapsen sydämeen. Vanhempien kauhukertomuksien pelot seuraavat lasta hänen aikuistuttuaan, vaikka hän kiertäisi maailmaa ja yrittäisi unohtaa. Suomi on Ruotsin ja Venäjän välissä. Suomi on puskuri heille, jotka pelkäävät venäläisiä. Välimatka pitää sydämeen syöpyneen vihan pois silmistä.
Kerroit omista sisäisistä vihan tunteistasi, olisiko minun pitänyt ohittaa persoonasi vastatessani sinulle.
Sinä olet viimeaikoina närkästynyt kun kommenteissa heitetään kysymys tai lainataan kirjoituksiasi ..ei saa mennä henkilökohtaisuuksiin.
No, ketjussa joku totesi, että olen ulkona keskustelun aiheesta. Niinkö lie.No joo...itsehän asetin taas itseni alttiiksi agressiolle. Koin vastauksesi turhan kärkevänä, ehkä hyökkävänäkin.
En pelkää venäläisiä pätkääkään. Siis ihmisinä. Olen tavannut venäläisiä esim. kutsuilla ja juhlissa ja jollain tapaa kuitenkin tapaamani ihmiset ovat sopineet siihen sterotyyppiin minkä olen heistä oppinut lapsuudenkodissani. Viipurissa käyntini vahvisti vain ennakkoluulojani. Kovasilmäisiä myyjättäriä kauppahallissa; hymy ei ylettänyt koskaan maalatuilta huulilta arvioiviin silmiin. Mutta pelkoa he eivät minussa herätä, vain epäluuloisuutta. Tulliviranomaiset satamassa olivat suorastaan töykeitä. Ei tervehdystä, ei pienintäkään hymynvärettä.
Toisaalta, olen varmaan kertonut kun takavuosina jaoin hytin laivalla pietarilaisen nuoren naisen kanssa. Tuli mieleeni kannakselainen äitini nuoruudenkuvissa. Tämä nuori akateemikko asui Suomessa ja puhui hyvää suomea. Varmastikin etenkin itäsuomalaisissa ja karjalaisissa vieläkin enemmän on paljon samaa geeniperimää, kuin alueen venäläisillä.
Sinulla on mielestäni aika kahtiajakoinen asenne ulkomaalaissyntyisiin kohden. Korjaa vain jos olen käsittänyt väärin. Toisaalta hollantilaisten tapaan haluat kokea multikulturellin yhteiskunnan ikäänkuin normaaliksi ja sivistyneeksi, mutta aina välillä pulpahtaa esille vastenmielisyytesi korpeen muuttaneita pakolaisia kohtaan jotka häiritsevät sinua jo pelkällä olemassaolollaan. Eli se mikä on OK Hollanissa ei ole OK korvessa.
Kuten jo sanoin, yritän aina ottaa ihmisen ihmisenä ulkoisista tekijöistä huolimatta. Tiedostan omat ennakkoluuloni (demonini) ja pidän ne komennossa. Elikkä, periaatteessa, kyllä, kohtelen kaikkia tasavertaisina, siihen saakka ainakin, kun he ovat osoittaneet olevansa sellaisen kohtelun ansainneet.Paloma.se.co kirjoitti:
No joo...itsehän asetin taas itseni alttiiksi agressiolle. Koin vastauksesi turhan kärkevänä, ehkä hyökkävänäkin.
En pelkää venäläisiä pätkääkään. Siis ihmisinä. Olen tavannut venäläisiä esim. kutsuilla ja juhlissa ja jollain tapaa kuitenkin tapaamani ihmiset ovat sopineet siihen sterotyyppiin minkä olen heistä oppinut lapsuudenkodissani. Viipurissa käyntini vahvisti vain ennakkoluulojani. Kovasilmäisiä myyjättäriä kauppahallissa; hymy ei ylettänyt koskaan maalatuilta huulilta arvioiviin silmiin. Mutta pelkoa he eivät minussa herätä, vain epäluuloisuutta. Tulliviranomaiset satamassa olivat suorastaan töykeitä. Ei tervehdystä, ei pienintäkään hymynvärettä.
Toisaalta, olen varmaan kertonut kun takavuosina jaoin hytin laivalla pietarilaisen nuoren naisen kanssa. Tuli mieleeni kannakselainen äitini nuoruudenkuvissa. Tämä nuori akateemikko asui Suomessa ja puhui hyvää suomea. Varmastikin etenkin itäsuomalaisissa ja karjalaisissa vieläkin enemmän on paljon samaa geeniperimää, kuin alueen venäläisillä.
Sinulla on mielestäni aika kahtiajakoinen asenne ulkomaalaissyntyisiin kohden. Korjaa vain jos olen käsittänyt väärin. Toisaalta hollantilaisten tapaan haluat kokea multikulturellin yhteiskunnan ikäänkuin normaaliksi ja sivistyneeksi, mutta aina välillä pulpahtaa esille vastenmielisyytesi korpeen muuttaneita pakolaisia kohtaan jotka häiritsevät sinua jo pelkällä olemassaolollaan. Eli se mikä on OK Hollanissa ei ole OK korvessa.
Kuten jo sanoin, yritän aina ottaa ihmisen ihmisenä ulkoisista tekijöistä huolimatta. Tiedostan omat ennakkoluuloni (demonini) ja pidän ne komennossa. Elikkä, periaatteessa, kyllä, kohtelen kaikkia tasavertaisina, siihen saakka ainakin, kun he ovat osoittaneet olevansa sellaisen kohtelun ansainneet.Nimenomaan kohtelusta oli tässä kyse.
Enkä mä tiedä liittyykö ennakkoluulot välttämättä rasismiin... minusta siihen tarvitaan muutakin. Jotain tekoja, sanoja, jos vaan sivuttaa sen kansanryhmän jota kohtaa on ennakkoluuloja, ei ole vielä kyse rasismista.
Ennakkoluulo muuttuu rasismiksi siinä vaiheessa, kun pyrkii rajoittamaan jonkun kansanryhmän elämää, sanoilla tai teoilla. Näin mä sen näen.- kylmätotuus
hmp.f kirjoitti:
Nimenomaan kohtelusta oli tässä kyse.
Enkä mä tiedä liittyykö ennakkoluulot välttämättä rasismiin... minusta siihen tarvitaan muutakin. Jotain tekoja, sanoja, jos vaan sivuttaa sen kansanryhmän jota kohtaa on ennakkoluuloja, ei ole vielä kyse rasismista.
Ennakkoluulo muuttuu rasismiksi siinä vaiheessa, kun pyrkii rajoittamaan jonkun kansanryhmän elämää, sanoilla tai teoilla. Näin mä sen näen.Ennakkoluulothan johtuvat pääsääntöisesti tietämättömyydestä.
Tietämätön ihminen on helppo saalis manipuloijille, esim. rasisteille ja muillekin kiihkoilijoille. - Seniiliensetienjuhlaa
Juuri noin, siksi niissä maissa joissa kaikilla ei vieläkään ole edes välttävää lukutaitoa on niiin paljon sekasortoa ja valtaapitävien väärinkäytöksiä kansaansa kohtaan.
Mukavampi on lähestyä puhdasta ihmistä kuin likaista ja haisevaa. Pesun jälkeen suhtautuminen likaiseenkin voi muuttua.
Ihonväri ei merkitse mitään, ihmisen käytös ratkaisee.
Venäläisissä on erilaisia, tunnen muutaman ihan ok. ahkeria ja aikaansaapia naisia.
Asiakaspalvelijana ei suurin osa ole hyviä, meidän kulmilla on paljon venäläisiä kaupoissa töissä.- Psykoterapeutitar
Tilanteita ja kohtaamisia kun on erilaisia, niin niihin suhtautuu ehkä erilailla. Teatterissa viereeni istahti iäkkäämpi pariskunta, joka haisi. Eikä haju johtunut hajuvedestä! Olipa väliaikainen asti "rentouttava" kokemus. Väliajan jälkeen vaihdoin paikkaa. Kuteet haisivat vielä kotiuduttanikin.
En kertakaikkiaan voi kohdella tasavertaisesti ihmisiä, jotka jostain syystä haisevat!
Toinen tasavertaiseen kohteluun vaikuttava asia on maalaisuus. Viimeistään, kun suunsa aukaisee ja mongerrus alkaa, niin niskakarvat nousevat pystyyn.
En kertakaikkiaan voi kohdella tasavertaisesti ihmisiä, joita en ymmärrä ja ovat jotenkin niin alkukantaisia! Mielikki, näistä venäläisistä palvelu-alalla. Se on totta, että heistä osa on jokseenkin ylimielisiä, olen muutaman sellaisen tavannut. Sillä on kuitenkin syynsä.
Ei siitä ole kauan kun just kauppa-neiti oli se, jolla oli katutasolla eniten vaikutusvaltaa. Kun kaupoista loppui tavaraa ja jonot oli pitkiä, hän oli se joka päätti kuka saa ja kuka ei. Kauppa ei palvellut kansalaisia, vaan toisinpäin. Kassa-neiti ei heilläpäin ollut mikään "vain" kassaneiti. Vaan Kassaneiti.Psykoterapeutitar kirjoitti:
Tilanteita ja kohtaamisia kun on erilaisia, niin niihin suhtautuu ehkä erilailla. Teatterissa viereeni istahti iäkkäämpi pariskunta, joka haisi. Eikä haju johtunut hajuvedestä! Olipa väliaikainen asti "rentouttava" kokemus. Väliajan jälkeen vaihdoin paikkaa. Kuteet haisivat vielä kotiuduttanikin.
En kertakaikkiaan voi kohdella tasavertaisesti ihmisiä, jotka jostain syystä haisevat!
Toinen tasavertaiseen kohteluun vaikuttava asia on maalaisuus. Viimeistään, kun suunsa aukaisee ja mongerrus alkaa, niin niskakarvat nousevat pystyyn.
En kertakaikkiaan voi kohdella tasavertaisesti ihmisiä, joita en ymmärrä ja ovat jotenkin niin alkukantaisia!Maalaiselle taas voi olla naurun paikka joku muka-hienosteleva ja nenää nyrpistävä city-rouva.
- Psykoterapeutitar
hmp.f kirjoitti:
Maalaiselle taas voi olla naurun paikka joku muka-hienosteleva ja nenää nyrpistävä city-rouva.
Enemmän ne nenäänsä nyrpistelee ja hienostelee matut=maaltatulleet!
hmp.f kirjoitti:
Mielikki, näistä venäläisistä palvelu-alalla. Se on totta, että heistä osa on jokseenkin ylimielisiä, olen muutaman sellaisen tavannut. Sillä on kuitenkin syynsä.
Ei siitä ole kauan kun just kauppa-neiti oli se, jolla oli katutasolla eniten vaikutusvaltaa. Kun kaupoista loppui tavaraa ja jonot oli pitkiä, hän oli se joka päätti kuka saa ja kuka ei. Kauppa ei palvellut kansalaisia, vaan toisinpäin. Kassa-neiti ei heilläpäin ollut mikään "vain" kassaneiti. Vaan Kassaneiti.Niin se oli. Kaikki eivät ymmärrä että täällä heitä ei kumarreta. On jopa vastattava asiakkaalle jos hän kysyy jotain.
- hytinäx1
hmp.f kirjoitti:
Mielikki, näistä venäläisistä palvelu-alalla. Se on totta, että heistä osa on jokseenkin ylimielisiä, olen muutaman sellaisen tavannut. Sillä on kuitenkin syynsä.
Ei siitä ole kauan kun just kauppa-neiti oli se, jolla oli katutasolla eniten vaikutusvaltaa. Kun kaupoista loppui tavaraa ja jonot oli pitkiä, hän oli se joka päätti kuka saa ja kuka ei. Kauppa ei palvellut kansalaisia, vaan toisinpäin. Kassa-neiti ei heilläpäin ollut mikään "vain" kassaneiti. Vaan Kassaneiti.Olen ollut yhteydessä Suomessa työskenteleviin venäläistaustaisiin asiakaspalvelijoihin puhelimitse. Todella asiansa osaavia ja kohteliaita. Kasvotusten en ole heitä koskaan kohdannut.
hytinäx1 kirjoitti:
Olen ollut yhteydessä Suomessa työskenteleviin venäläistaustaisiin asiakaspalvelijoihin puhelimitse. Todella asiansa osaavia ja kohteliaita. Kasvotusten en ole heitä koskaan kohdannut.
Hyvä että muunlaisiakin kokemuksia kuin mun.
hytinäx1 kirjoitti:
Olen ollut yhteydessä Suomessa työskenteleviin venäläistaustaisiin asiakaspalvelijoihin puhelimitse. Todella asiansa osaavia ja kohteliaita. Kasvotusten en ole heitä koskaan kohdannut.
Heissä on monenlaisia. Tunnen mukavia venäläisiä naisia, he on melko nuoria. Pari tuttua on naimisissa venäläisen kanssa, naiset keräävät paljon ruuan lisää luonnosta kun Venäjällä olivat tottuneet. Kalastavat miestensä kanssa, taikovat hyvät ruuat pöytään melkeinpä tyhjästä.
Täällä on kaupoissa paljon venäläisiä asiakkaana joten venäjänkielentaitoisia myyjiä tarvitaan. Monesti olen ihmetellyt jos kysyn näiltä jotain viittaavat epämääräisesti kädellään poispäin ja kääntävät selkänsä. Ei kaikki, nämä muutamat jäävät paremmin mieleen kuin ystävälliset, valitettavasti.- kylmätotuus
Psykoterapeutitar kirjoitti:
En kertakaikkiaan voi kohdella tasavertaisesti ihmisiä, joita en ymmärrä ja ovat jotenkin niin alkukantaisia!Voe sykoterapeotitar, sinä taajat ollakkii varsinaene huumorjnaene! Minua aenae naaratti nii vietävästi kirjuutukses mualaesista. Eihä kukkaa tosjmielessä piästele piästää moesija mieljpitteitä.
Minä savolaene eokkoko mongerran? Kuule ei sinne päenkää, minähä puhun selevee savvoo. Ommoo kieltää suattaavat käättee Afrikasta tulleettii. Piäkaapunkilaesina ihteesä pitävät puhhuuvat jottae sekokieltä, mitä liekkää?
Vua se on semmone juttu, että itessän o vika, jos välillä puttoon kelekasta.
Pittää ottoo elekielj käättöö, jos muu ei aata.
Minä kohtelen sinuakkii iha tasavertasesti, vaekken ymmärtäs puhheestas tae kirjuutuksistas höekäsepölläästä.
Näellä evväellä mään yhä ielleennii. Aetona ja tasavertasena. Psykoterapeutitar kirjoitti:
En kertakaikkiaan voi kohdella tasavertaisesti ihmisiä, joita en ymmärrä ja ovat jotenkin niin alkukantaisia!Toinen tasavertaiseen kohteluun vaikuttava asia on maalaisuus. Viimeistään, kun suunsa aukaisee ja mongerrus alkaa, niin niskakarvat nousevat pystyyn.<<
Olen syntynyt Etelä-Pohjanmaalla, asunut Itä-Suomessa kauan. Hallitsen molemmat "kielet".
Tämä Itäsuomalainen on joutuisampaa puhua.
Itse kuuntelen asian, harva suomalainen ei ymmärrä suomen murteita. Uskon että on enimmäkseen teeskentelyä että ei ymmärrä.
Olen asunut jonkin aikaa helsingissäkin, suurin osa asukkaista on muuttanut sinne maalta, he ovat hesalaisempia kuin alkuperäiset, niin fiksua että, onneksi ei kaikki. Oma murteenne on teilläkin siellä. Kyllä me maalaiset kirjakielikin hallitaan, joten voidaan kääntää puheemme ymmärrettäväksi.Opin lapsena rannikkoruotsiakin, tosin luulin että mummoni puhui suomea kun tuli molempia kieliä sekaisin.
Eiväthän ulkoiset seikat saa vaikuttaa kohteluun. Etenkään ellei ihmistä tunne ja tapaa hänet ensimmäistä kertaa.
Jos/kun ilmenee jotain, minkä johdosta on aihetta suhtautumistaan muuttaa, niin tapaus kerrallaan.- kylmätotuus
Olen samoilla linjoilla.
Ensikohtaamiseen eivät vaikuta mitkään ulkoiset seikat, vaan jokainen kohtaamani ihminen on tasa-arvoinen silmissäni.
Jatkossa voin muuttaa suhtautumistani, jos henkilö käyttäytyy tavalla, jota en voi hyväksyä.
Esim. epärehellisyys on asia, joka muuttaa käsitykseni ihmisestä. Luottamusta on lähes mahdotonta palauttaa ja se voi johtaa koko suhteen katkeamiseen.
Hei!
Älkää kopioiko.
Täällä on jo aloitus elävän olennon kohtelusta.
Menkää siihen.
H.Joo mut tää on parempi ja paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaljon kiinnostavampi kuin appelsiinin pakkoväsätyt puheenvuorot.
- Psykoterapeutitar
Paloma.se.co kirjoitti:
Joo mut tää on parempi ja paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaljon kiinnostavampi kuin appelsiinin pakkoväsätyt puheenvuorot.
Ei halua tietää ja pelkää! Eräänä päivänä on itse kurat housussa ja soseita edessä! Huomaa selvästi olevansa eriarvoinen ja kuuluvansa ryhmään, johon ei ikinä kuvitellut kuuluvansa.
Paloma.se.co kirjoitti:
Joo mut tää on parempi ja paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaljon kiinnostavampi kuin appelsiinin pakkoväsätyt puheenvuorot.
Appelsin on ihan oikeassa. Mitä pakkoväsäämistä siinä on, jos ihmettelee, ettei huolestuta muistisairaiden ja muiden ikääntyneitten yksinasujien selviytymisestä?
Eräässä tv- ohjelmassa esitettiin videopätkä muistisairaan vanhuksen kotoa, minne oli asennettu tallentava kamera. Mies istui tuolilla tuntikausia odottaen avun tulemista. Huone oli hämärä, hänet oli unohdettu siihen.
Jokin aika sitten ihmeteltiin ruoka-avun tuojan järjenjuoksua, kun hän toi uuden annoksen joka päivä niiden avaamattomien viereen keittiön pöydälle. Eikö hänelle välähtänyt mieleen, että jokin on pielessä, kun ateriat ovat yhä koskemattomina seuraavana päivänä. No, ihminen makasi kuolleena sängyssään.
Infokatkos kuulemma.
Mutta se on kyllä totta, että tällaiset uutiset eivät oikein kiinnosta.Kuollut ei kärsi eikä tarvitse ruokaa. Se oli kuitenkin tärkein asiassa. Oli kuollut kotiinsa, omaan petiin, niin moni haluaa. Se mitä muut ajattelevat, infokatkoksesta, olkoot opiksi heille.
- ent.siivoojaparka
Reeta3 kirjoitti:
Kuollut ei kärsi eikä tarvitse ruokaa. Se oli kuitenkin tärkein asiassa. Oli kuollut kotiinsa, omaan petiin, niin moni haluaa. Se mitä muut ajattelevat, infokatkoksesta, olkoot opiksi heille.
Nii, mutta ajatteles, jos hän ei koko sitä aikaa ollutkaan vielä kuolleena. Saattoi maata sängyssään ja aina kuullessaan jonkun tulevan toiseen huoneeseen, odottanut ja toivonut vihdoinkin saavansa apua, kunnes sitten kuoli janoon.
- Makriina.ek
Reeta3 kirjoitti:
Kuollut ei kärsi eikä tarvitse ruokaa. Se oli kuitenkin tärkein asiassa. Oli kuollut kotiinsa, omaan petiin, niin moni haluaa. Se mitä muut ajattelevat, infokatkoksesta, olkoot opiksi heille.
Kylmä asenne! Toivottavasti et ole hoitoalalla.
Harva kuolee nopean kuoleman vain siitä ilosta, että saa olla kotonaan. Kyllä tämäkin kuoleva varmasti kamppaili hengestään viikonlopun, koska infokatkoksen vuoksi ei saanut minkäänlaista apua vuoteeseensa. Maanantaina tultiin sitten hommiin. Vähän mhöhässä.
Yksinäinen kuolema. Hunksz, mietin hetken laitanko tämän Paloman aloitukseen, mutta tämä ei koske ihmisen arvoa lain edessä, vaan sun edessä. Toisaalta hänen aloitusta olisi tietenkin varmaan voinut laajentaa, mutta sitten taas toisaalta se oli jo melko pitkä, eiks 100 viestin jälkeen saanut uutta jo pukata? Hunkszin sääntö nro 3. Katoppa vihostasi.
Tietysti olisi voinut myös jatkaa Appelsiini-juttuun. Mutta en halunnut rajata tätä vanhuksiin.hmp.f kirjoitti:
Hunksz, mietin hetken laitanko tämän Paloman aloitukseen, mutta tämä ei koske ihmisen arvoa lain edessä, vaan sun edessä. Toisaalta hänen aloitusta olisi tietenkin varmaan voinut laajentaa, mutta sitten taas toisaalta se oli jo melko pitkä, eiks 100 viestin jälkeen saanut uutta jo pukata? Hunkszin sääntö nro 3. Katoppa vihostasi.
Tietysti olisi voinut myös jatkaa Appelsiini-juttuun. Mutta en halunnut rajata tätä vanhuksiin."humps"
Joo.
Minä olen niin epä-toivoisen epä-luuloinen aina että...
Esim. hunks ja humps...
Niin on törkee kopio että :)
-
Ja onhan se niin, että ulko-näkö ja ikä liittyvät yhteen saumattomasti.
Olivat näöt sitten korjattuja eli eivät.
H.hunksz kirjoitti:
"humps"
Joo.
Minä olen niin epä-toivoisen epä-luuloinen aina että...
Esim. hunks ja humps...
Niin on törkee kopio että :)
-
Ja onhan se niin, että ulko-näkö ja ikä liittyvät yhteen saumattomasti.
Olivat näöt sitten korjattuja eli eivät.
H.Mutta ehkä kantsii lukea kaikkia taivaan merkkejä, eikä tolleen valikoiden. Olenko soittanut sulle? En. Runoilenko sinulle? En.
Jos välillä annan palautetta jollekin siitä mitä suoltavat sulle, niin se on siksi koska suoltavat sitä, ei siksi koska kohde on hunksz.hmp.f kirjoitti:
Mutta ehkä kantsii lukea kaikkia taivaan merkkejä, eikä tolleen valikoiden. Olenko soittanut sulle? En. Runoilenko sinulle? En.
Jos välillä annan palautetta jollekin siitä mitä suoltavat sulle, niin se on siksi koska suoltavat sitä, ei siksi koska kohde on hunksz."humps"
Niin ne kaikki aina sanoo.
Pahalaiset pelkurit.
Tietävät että jos vihjaiseekin tykkäävänsä hunksista.
Saa arvo-sanakseen "Slurps"
Kyllä Slurps pitäisi olla saajalleen suureksi kunniaksi.
Iloksi ja auvoksi.
H.hunksz kirjoitti:
"humps"
Niin ne kaikki aina sanoo.
Pahalaiset pelkurit.
Iloksi ja auvoksi.
H.Ei se sitä ole, kai mä nyt jonkun slurpsin kestän. Mutta mä en halua antaa sullekaan väärää kuvaa, vaikka taitaa sun viestit olla enemmän satiiria noista meidän nimmareista.
- bessie-
No en tietenkään. "Ulkoisten seikkojen" perusteellahan se miten ketäkin kohtelen - tai 'kohtelenko' ollenkaan - ilman muuta määräytyy.
- bessie-
hmp.f kirjoitti:
Millä tavalla muuttuu? Ketä kohtelet paremmin ja ketä huonommin?
Anteeksi kuinka?
Olen melko varma siitä, etten ole eläissäni kohdellut ketään tai mitään huonosti. Ja aivan varma siitä, etten ole eläissäni kohdellut toisia ihmisiä paremmin kuin toisia, sellaiseen ei minun luonteellani taivuta.
"Käsi sydämellä, kohteletko ihmisiä samalla tavalla riippumatta ulkoisista seikoista? Riippumatta siitä mitä vaatteita ihmisellä on? Onko tukka likainen vai pesty? Iästä, rodusta, sukupuolesta riippumatta?"
Jos huomaan ihmisen "ulkoisista seikoista", että hän on lapsi, niin en tietenkään kohtele häntä aivan samalla tavalla kuin aikuista. Jos huomaan ihmisen vaatetuksesta, että hän on työtehtävässä, niin tottahan sekin minuun vaikuttaa. Jne., jne.
Julkisilla paikoilla valitsen oman paikkani jossain määrin myös kanssaihmisiä arvioiden, mutta se on vain fiksua tilannearvion tekemistä kulloisenkin tilanteen ja hieman myös omien fiilisten mukaan.
- Korppis1
Jos sanoisin kohtelevani kaikkia ihmisiä tasavertaisesti valehtelisin.
- voivoisua
Eihän tuosta ole kyse.
- korppis1
voivoisua kirjoitti:
Eihän tuosta ole kyse.
Mistä on kyse?
- esmes.ne
Ulkoisten seikkojen vaikutuksesta suhtautumisesi. Likainen tukka. Vaatteet.
esmes.ne kirjoitti:
Ulkoisten seikkojen vaikutuksesta suhtautumisesi. Likainen tukka. Vaatteet.
Aloitus.
"Käsi sydämellä, kohteletko ihmisiä samalla tavalla riippumatta ulkoisista seikoista? Riippumatta siitä mitä vaatteita ihmisellä on? Onko tukka likainen vai pesty? Iästä, rodusta, sukupuolesta riippumatta?"
-kohteletko?
Mitähän aloittaja onkaan aloituksellaan tarkoittanut?
-suhtautumista hän ei kysynyt.
Ketjun vastauksia.
"En kohtele samalla tavalla kaikkia ihmisiä."
" Joka sanoo kohtelevansa kaikkia samalla tavalla, on suurin valehtelija."
"Käsi sydämellä täytyy myöntää että en aina ole kohdellut ihmisiä ulkoisesta olemuksesta välittämättä tasapuolisesti."
Vastaukseni.
Selvennän vastaustani...
Jos sanoisin, että suhtaudun likaiseen pahalle haisevaa ihmiseen yhtä tasavertaisesti kuin siistiin ja huoliteltuun ihmiseen, valehtelisin.
Understand?- kylmätotuus
korppis kirjoitti:
Aloitus.
-kohteletko?
Ketjun vastauksia.
"Käsi sydämellä täytyy myöntää että en aina ole kohdellut ihmisiä ulkoisesta olemuksesta välittämättä tasapuolisesti."
Vastaukseni.
Selvennän vastaustani...
Jos sanoisin, että suhtaudun likaiseen pahalle haisevaa ihmiseen yhtä tasavertaisesti kuin siistiin ja huoliteltuun ihmiseen, valehtelisin.
Understand?Suomen kielen verbeillä kohdella tai suhtautua ei tässä aloituksessa ole juurikaan merkityseroa.
Tietenkin voi halkoa hiuksia, jos tuntee siihen tarvetta. korppis kirjoitti:
Aloitus.
-kohteletko?
Ketjun vastauksia.
Vastaukseni.
Selvennän vastaustani...
Understand?Selvennys oli ihan paikallaan, "voivoisua" oli ihan oikeassa. Kohtelua sekin on, että lapsiaan halaa mutta postiljoonia ei.
kylmätotuus kirjoitti:
Suomen kielen verbeillä kohdella tai suhtautua ei tässä aloituksessa ole juurikaan merkityseroa.
Tietenkin voi halkoa hiuksia, jos tuntee siihen tarvetta.Itse asiassa ehkä vähän hain nimenomaan kohtelua, suhtautumista ja ennakkoluulojaan voi piilotella. Vaikka ei jostain pidä, voi silti kunnioituksella kohdella.
- Korppis1
hmp.f kirjoitti:
Itse asiassa ehkä vähän hain nimenomaan kohtelua, suhtautumista ja ennakkoluulojaan voi piilotella. Vaikka ei jostain pidä, voi silti kunnioituksella kohdella.
Nyt kun olet vihdoin linjoilla selvennä minullekin mitä sinä nyt haluat kysyä?Ilmeisesti vastasit puskasta "voivoisuana". Hän kun ymmärsi mitä aloituksella haettiin vaikka käytti väärää verbiä.
Nussitaan nyt pilkkuja.
-Suvaita-sanaa et aloituksessa käyttänyt vaan kohtelu-sanaa.
-Kylmätotuus taas kertoi, että suvaita-sana ja kohdella-sana tarkoittavat aivan eri asiaa.
-Joo, mutta eihän "voivoisua" käyttänyt sanaa kohdella vaan suvaita.
Taidan olla väärässä ketjussa ; )) en ole keittiöpsykologi. Korppis1 kirjoitti:
Nyt kun olet vihdoin linjoilla selvennä minullekin mitä sinä nyt haluat kysyä?Ilmeisesti vastasit puskasta "voivoisuana". Hän kun ymmärsi mitä aloituksella haettiin vaikka käytti väärää verbiä.
Nussitaan nyt pilkkuja.
-Kylmätotuus taas kertoi, että suvaita-sana ja kohdella-sana tarkoittavat aivan eri asiaa.
Taidan olla väärässä ketjussa ; )) en ole keittiöpsykologi.Mä en puskaile, en kirjoita hmp.fittomana.
Haluatko vääntää pilkkuja, mojauttaa mua, vai haluatko keskustella aiheesta?- kylmätotuus
Korppis1 kirjoitti:
Nussitaan nyt pilkkuja.
Taidan olla väärässä ketjussa ; )) en ole keittiöpsykologi.Minua koskeva kirjoituksesi ei pidä paikkaansa.
Kirjoitin, ettei tässä aloituksessa verbeillä kohdella tai suhtautua ole juurikaan merkityseroa. En kirjoittanut ko. teonsanojen merkitsevän aivan eri asioita.
Suvaita verbiä en edes maininnutkaan.
Voit tarkistaa asian lukemalla aamuyöllä kirjoittamani kommentin uudelleen!
Pientä tarkkuutta-pyydän! kylmätotuus kirjoitti:
Minua koskeva kirjoituksesi ei pidä paikkaansa.
Kirjoitin, ettei tässä aloituksessa verbeillä kohdella tai suhtautua ole juurikaan merkityseroa. En kirjoittanut ko. teonsanojen merkitsevän aivan eri asioita.
Suvaita verbiä en edes maininnutkaan.
Voit tarkistaa asian lukemalla aamuyöllä kirjoittamani kommentin uudelleen!
Pientä tarkkuutta-pyydän!Niinpä tietenkin kysymyksessö oli aktiivin indikatiivin preesens yksikön ensimmäien parsoona.
- kylmätotuus
korppis kirjoitti:
Niinpä tietenkin kysymyksessö oli aktiivin indikatiivin preesens yksikön ensimmäien parsoona.
Onko se noin vaikeaa myöntää, ettei tikka osunut edes tauluun?
Tämä tästä.
- eppu2
Noilla mainitsemillasi perusteilla en eroa tee. En kanna ennakkoluuloja.
Kohtelu syntyy siitä miten ihminen toimii ja käyttäytyy. - toisistatykkään
En kohtele samalla tavalla kaikkia ihmisiä. En vaan tykkää romaaneista, syystä että naisilla aina juhlavaatteet päällä ja eivät ole ikinä työpäivää tehneet. toinen ryhmä on nää moottoripyöräjengit, kaikki rikollisia. Mutta juttelen paljon vanhusten kanssa, kun tapaan heitä esim . ruokakaupassa. moni heistä kulkee tosi huonosti,mutta silti vaan jaksavat tulla kauppaan ostamaan ruokaa. Kun näen pieniä lapsia, niin kyllä pysähdyn ihailemaan heitä ,joskus on äiti liikkeellä kolmenkin lapsen, siitä tulee hyvä mieli. Ihon värillä ei ole väliä, koska osaan englantia välttävästi.Alkoholisteista en tykkää, koska on itse aiheutettu tila.
En ajatuksissani tosiaankaan kohtele kaikkia samalla tavalla.
Jos toisen käytös on kuitenkin normaalia, en näytä sitä ulospäin.Jos ajattelee erilaisia tilanteita, jos tuohon portilleni tulisi kuka vaan vieras, samalla lailla ottaisin vastaan, uteliaana, että hei mikäs heppu sä olet.
Jos jossain kauppakeskuksessa törmäilen ihmisiin teen sen ihan samalla lailla oli sitten kuka vaan.
Olen liikkunut ympyröissä, joissa ihminen on menettänyt kaiken otteen elämäänsä, ei häntä silloinkaan ollut vaikeaa kohdata, oliko se aina tasavertaista, sitä on vaikea sanoa, kuitenkin aina ihminen ihmiselle se tilanne oli.
Muinoin muutin helsinkiläisenä hepsankeikkana syvimpään savoon, silloin vähän nenänvartta tirkistelin joitakin ihmisiä, habitus silloin vaikutti, mutta kun olin tutustunut niihin risupartoihin huonohampaisiin känsäkouriin, niin älysin tästä elämästä jotain, ei sillä ole merkitystä mimmoisessa loimessa kukin liikkuu, mutta sillä on merkitystä miten sykkii siellä loimen sisällä.
Minusta on vaarallista lyödä leima ihmisen otsaan vaikkei edes tiedä tuosta ihmisestä mitään. Tai ehkä tietää toisen kertoman perusteella jotain, jota asiaa ei ehkä voi itse hyväksyä.
Ja kyllä elämästä jää jotain kokematta jos vain kulkee tasavertaisena tasavertaistensa rinnalla. Eihän sitä kaikkea tarvitse hyväksyä mutta ei erilaisuus tartu ihmisestä ihmiseen noin vain.Ehkä ihminen osaa ottaa vastaan erilaisia ihmisiä, jos itsekin on kokenut monipuolisesti eri tilanteita? Eikä vaan elänyt tasapaksua elämää.
- Riemumaisterimme
Noin se varmasti pääsääntöisesti menee. Mutta kun oma eka lapseni oli leikki-ikäinen, hän "otti vastaan" ja 'kohtasi' miltei kaikki vastaantulevat esim. kaupungilla kävellessämme. Moikkasi kaikkia ja oli valmis juttutuokioon jos joku sen vain soi kaupoissa ja kaikkialla.
Maalla mummolassa kun istui talon rappusilla ja jos joku sattui kulkemaan kylätiellä hän huusi "hei, kuka sä olet?".
No hympfi, oma kanta esiin niin kuin olisi jo.
- ent.siivoojaparka
"""...riippumatta ulkoisista seikoista?"""
Kyllä siinä ovat kaikki ihan samalla lähtöviivalla. Ei mitään eroa sillä miltä näyttävät.
Ehkä siinä mielessä ulkoisista seikoista riippuen sitten, että jos joku näyttää huonokuntoiselta, niin häntä auttaa helpommin.
Mutta vaatteista, hiuksista riippuen? Mitä hittoa! - Grönbacka
Joka aamu päätän: Tänään menen arabin ohi "normaalisti". Saan uusia sen jatkuvasti.
Aina silmät siristyy ja pää kiepahtaa 90% poispäin. Joskus vielä 360% - pelkäänpä.
Muslimi naisia kohtelen myötätuntoisella rohkaisulla. Kun kysyvät minulta jotain,
hellästi käsivarteen sipaisten kuin antaakseni rohkaisua ja tippa silmässä.
Vaikka ovat usein miehiä kovempia toisia naisia kohtaan, joita pitävät uhkanaan.
Olin vähällä käydä arabin kurkkuun kaupassa, kun se s*atana latoi omat tavaransa minun tavaroitteni päälle katsoen samalla röyhkeästi nauraen minua silmiin.
Pitkä rivi naisia seisoi miehen perässähiljaisesti vedoten; häntä anovasti katsoen.
Muslimimaissa miehillä saa olla neljä laillista vaimoa, joiden huollon hän maksaa.
Täällä Pohjoismaissa valtiot tarjoavat ilmaiset raiskattavat tarpeen vaatiesa.
Poliisit katsovat vihellellen pois ja mahdolliset rangaistukset vähennetään.
Ei, en suhtaudu kaikkiin samalla tavalla. Nyrkki ei aina pysy taskussa...- ent.siivoojaparka
No en minäkään suhtaudu kaikkiin samalla tavalla, mutta se ei johdu ulkoisista seikoista; """mitä vaatteita ihmisellä on? Onko tukka likainen vai pesty?""", niinkuin ei nähtävästi sinullakaan pelkästään sellaisista seikoista.
Siitähän aloituksessa oli kysymys eikä ihmisten käyttäytymisestä. - Grönbacka
No en minäkään suhtaudu kaikkiin samalla tavalla, mutta se ei johdu ulkoisista seikoista; """mitä vaatteita ihmisellä on? Onko tukka likainen vai pesty?""", niinkuin ei nähtävästi sinullakaan pelkästään sellaisista seikoista.
Siitähän aloituksessa oli kysymys eikä ihmisten käyttäytymisestä.Aloittaja lopetti: "iästä, rodusta, sukupuolesta riippumatta."
Hän sisälsi kysymykseensä enemmän kuin vaatteet ja hygienian.
Anteeksi, jos en vastannut tahtomallasi tavalla, sallimillasi sanoilla. - ent.siivoojaparka
Grönbacka kirjoitti:
Aloittaja lopetti: "iästä, rodusta, sukupuolesta riippumatta."
Anteeksi, jos en vastannut tahtomallasi tavalla, sallimillasi sanoilla.Jaa että mitä anteeksi?
Et siis hyväksy arabia hänen ikänsä, rotunsa ja sukupuolensa takia?
No selvä. - ARABIT_VITTUUN
Jaa että mitä anteeksi?
Et siis hyväksy arabia hänen ikänsä, rotunsa ja sukupuolensa takia?
No selvä.Mä en hyväksy arabia koska se on arabi.
- Himmelsauge
En kohtele, eroja on, se miten hän lähestyy minua on ratkaisevaa. Olen ennakkoluuloinen ja kuitenkin utelias ulkomaalaisia kohtaan. Mustalaiset on ehkä omituisinta porukkaa, kansalispukuineen, keekoilijoita... Ei kaikkia vieraita tarvitse hyväksyä suoralta kädeltä, minusta se on ok. Minä itse teen itseni hyväksytyksi uudessa yhteisössä. Minut hyväksytään ja annetaan paikka vähän alempana, koska olen uusi ja minua ei vielä tunneta. Ajanmyötä saatan nousta, saada arvostusta. Kaikki olemme samanarvoisia, korkeimman edessä. Minä en ole muita huonompi enkä parempi. 😊
Himmelsauge on minun varamerkkini. Kirjautuminen on joskus ontuvaa, ollako vai eiköolla, siinä pulma 🤔
Grönbacka kirjoitti:
Aloittaja lopetti: "iästä, rodusta, sukupuolesta riippumatta."
Anteeksi, jos en vastannut tahtomallasi tavalla, sallimillasi sanoilla.Ihan oikein sä kysymyksen ymmärsit, ja kiitän rehellisyydestä.
Aivan liian helppo.
Joka sanoo kohtelevansa kaikkia samalla tavalla, on suurin valehtelija.
Mikä sitten tekee ihmisestä enemmänvaroittavan näköisen, kai se siinä katseessa on.
Tilanteet vaihtelee tarpeiden mukaan.
Tuli mieleen kerran marketin edessä, hyvinpukeutunut nainen katseli hermostuneesti sisääntulevia ja ulosmeneviä ihmisiä. Kun huomasi minut, tuli melkein juoksulla luo, ja alkoi runsaiden käsimerkkien saattelemana esitellä, että autossa on jokin ongelma, voisinko auttaa. No, mentiin katsomaan, saatiin auto käyntiin. Nainen onnessaan halasi kiitokseksi. Siinä tilanteessa minun luukki oli kohillaan. Joku toinen tilanne, tiedä vaikka pitkin nenäänsä olisi katsonut.- Grönbacka
Tämä on pulmallinen tilanne. Minä en hallitse kaikkia tarvitsemiani aloja.
Silloin joutuu kääntymään osaavan puoleen. Se ei ole aina helppoa.
Avun antajan tulisi olla joku, johon luottaa ja jota arvostaa.
Hanki tuttava, ystävä turvaverkoksi ympärillesi. Minulla ei ole.
Olen joutunut ottamaan apua vastaan huonosti työnsä hoitavilta kiristäjiltä, jotka työn suoritettuaan ja palkan laillisesti saatuaan vielä häiritsi kotirauhaani.
- Avulias.aatu
En tietenkään kohtele. Jos ovikelloani soittaa tuntematon ihminen klo 22, en todellakaan ole ystävällinen. Ei väliä, miten on puettu ja hampaat pesty.
Jos kauppakeskuksessa joku kysyy neuvoa, autan jos vain osaan, ja silloin on samantekevää millaisessa asussa kysyjä kulkee.
Kyllä se kohtelu on tilanteista kiinni.- eppu2
Jos tuntematon soittaisi ovikelloani klo 22, en kohtelisi häntä mitenkään. En avaisi ovea tuntemattomalle. Onneksi alaovi on nykyään aina lukossa.
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Jos tuntematon soittaisi ovikelloani klo 22, en kohtelisi häntä mitenkään. En avaisi ovea tuntemattomalle. Onneksi alaovi on nykyään aina lukossa.
Varmaan katsoisin ovisilmästä ja välittämättä hänen ulkoisesta olemuksestaan; vaatteistaan tai hiuksistaan tuon taivaallista, kysyisin oven läpi, että mikä on hätänä. Tarvitseeko ehkä poliisia, jos on joutunut vaikka ryöstön kohteeksi? Tai ambulanssia, jos ottaa pumppuun? Voin soittaa.
- mimmimum-..mi
Minua on kyllä askarruttanut aamuinen tapahtuma....ovikello soi klo 7.30 sunnuntaiaamuna....hätkähdin sängyssä ja sydänkin vähän hätkähti....odotin primputtaako toista kertaa...mitään ei kuulunut....en mennyt katsomaan ovisilmästä... jos siellä olikin se kylpytakkimies joka soitteli kerran ovikelloani....ja mitä jos olisin avannut oven ja kylpytakki olisi auennut vahingossa...hui hirveetä...
En.
Kukaan ei varmaankaan kohtele. Eikä varsinkaan suvakit, jotka on vaan päällisin puolin suvaitsevaisia.- kylmätotuus
Selventäisitkö hieman, mitä kommentillasi tarkoitat? Etenkin tuota suvakkiosiota?
kylmätotuus kirjoitti:
Selventäisitkö hieman, mitä kommentillasi tarkoitat? Etenkin tuota suvakkiosiota?
Suvakit ei suvaitse rasismia?
kylmätotuus kirjoitti:
Suvakit on vaa silleen et matuja suomeen, matuja, matuja, matuja... mut jos joku kantasuomalainen on vähänkin erillainen ku he ite, niin heti ne rupee vituuilee.
Ja muutenkin ne (suvakit) on täysii persreikii yleensä.- kylmätotuus
wrestler02 kirjoitti:
Suvakit on vaa silleen et matuja suomeen, matuja, matuja, matuja... mut jos joku kantasuomalainen on vähänkin erillainen ku he ite, niin heti ne rupee vituuilee.
Ja muutenkin ne (suvakit) on täysii persreikii yleensä.Kiitos selventävästä vastauksestasi!
Käsi sydämellä täytyy myöntää että en aina ole kohdellut ihmisiä ulkoisesta olemuksesta välittämättä tasapuolisesti.
Ollessani kesätöissä myymässä jäätelöä, sain huomautuksen siitä että joillekin asiakkaille annostelin liian ison ja hienon annoksen. Minusta he eivät olleet vain "joitain asiakkaita", vaan ikäisiäni söpöjä tyttöjä.
On kulunut niin monta kymmentä vuotta, että uskallan jo tunnustaa. Silloin en ollut ymmärtävinäni.- Valikoin-kyllä-seulalla
Enpä vanno mitään koska on olemassa oikeasti vittumaisia ja vastenmielisiä ihmisiä. Kuinka niitä pystyy sietää?
- tyhjää.täys
hmp.f kirjoitti:
Näkyykö se päällepäin jos joku on vittumainen ja vastenmielinen?
Älä kysele tyhmiä. Vai onko tarkoituksesi vain pitkittää ketjua?
- Kysyymys
Pitää kysyä miltä tuntuu.
tyhjää.täys kirjoitti:
Älä kysele tyhmiä. Vai onko tarkoituksesi vain pitkittää ketjua?
Haluatko sä keskustella vai riidellä?
- NokkaPystysSuuriaLuuloj
Reeta3 kirjoitti:
"On raskasta olla kaunis" eikä se tarkoita pelkästään, jos ollenkaan, ulkoista olemusta 🤔
Ei pidä paikkaansa!!!
Kauneudesta on monenlaista etua. Vain typerä omahyväinen kaunottareksi tai komeaksi itseään luuleva voi kokea roolinsa "raskaaksi" ja ajatella, etteivät ihmise ymmärrä häntä tai eivät arvosta kylliksi.
- KurppaMummu
En siedä kiusaajia ! Ei kenekään tarvitse sietää maahan polkijoita.
- kiitos.seurasta
Kohtelen ihmisenä, narsistisia kohtelen arvonsa mukaisesti.
Vittu taas eksyin näille typerille mieliala pohtimis kyselyyn, kengät jalkaan lippis nuppiin ja ulos alkoi hapettaa. - KurppaMummu
Varsinkin sellainen kiusaaminen on vastenmielistä joka nostatetaan henkiin porukalla päivittäin.En välttämättä kohtele ihmisiä tasa - vertaisesti huomatessani lopputuloksen olevan heikohko On pakko jättää sellaiset ihmiset oman arvonsa nojaan.
Kun menen hauvakävelylle viikonloppuisin, laitan kuluneet ja maaliläiskikkäät pihavaatteet päälle. Joskus iltaisin saatan mennä pyjamahousuissakin. Ihmisten kohtelu mua kohtaan on silloin aivan eri, kuin jos arkisin ja "sisävaatteilla" menen koiran kanssa.
Just eileen tuli vastaan mummeli, jonka käytös oli ylimielinen. Olin tunkenut kookosrasvaa niskavilloihin, suihku odotti kun tultiin kotiin, joten otin edellisen illan likaiset housut päälle.
Tuli mieleen kaikki masentuneet, joita ei kiinnosta mitä muut hänestä ajattelee, eikä jaksa enää panostaa ulkonäköön. Minkälaisen kohtelun he saavat, ja ansaitseeko ne sen? Pitäiskö just niitä haisuleita kohdella kauniimmin, koska heillä on vaikeeta? Vai pitääkö rahaa ja sen käyttö ulkonäköön olla jotenkin kunnioitettavampaa?
Lisäksi palstalla on ikärasismia. Väitän että osa teistä kohtelisi mua eri tavalla, jos en olisi kertonut ikääni. Tai jos potkaisi, niin potkaisisi ainakin eri syystä.
Olenko itse parempi? En. Pysyn pois tieltä ihmisisten edessä, jotka näyttää ongelmilta. Käännän katsetta sivuun ja vihellän. Vastaan toki samalla ystävyydelle kaikille, mutta vasta sitten jos en pääse pakoon.- enmilläänkeksi
@hmp.f "Lisäksi palstalla on ikärasismia. "
Olisin kertonut, jos ei aloittaja olisi röyhkeä yli kuuskymppisten omalla palstalle tunkeva alaikäinen, että nuo aloituksessa luetellut eivät vaikuta yhtään mitenkään siihen, miten kohtelen. Ja olisin kertonut myös, jos ei aloittaja olisi röyhkeä yli kuuskymppisten omalla palstalle tunkeva alaikäinen,, etten pääse haisuetäisyydelle, kun jo ratkaisen, miten kohtelen. Sillä näet nimittäin katse/katseiden kohtaaminen ratkaisee. Tulevan aviomieheni näin tanssivan jonkun naisen kanssa ja iski kuin salama, ihastuin silmänräpäyksessä, mies oli niin nätti - en tehnyt mitään tahallisia flirttejä mutta ihmeekseni se nätti mies onki minut toisten naisten takaa seuraavaan tanssiin ja se tanssi jatkui ja jatkui kymmeniä vuosia läpi auringon, myrskyn ja merten tyrskyn ja tuli monta nättiä lasta...
Niih, ja romaninuorukaiset tulivat uimarannalla minulta pyytämään, että vahtisin heidän tavaroitaan sillä aikaa, kun käyvät uimassa - olin lasteni kanssa, en kysynyt, miksi juuri minut valitsivat mutta minä vahdin mielelläni vaatteitaan ja kännyköitään. Ehkä katsoin heitä ystävällisesti ja ilman ennakkoluuloja, koska olen ystävällinen ja vailla ennakkoluuloja romaneja kohtaan. - Bye.bye
hmp.f
Koska tunnut kärsivän ikärasismista tällä palstalla niin siirry ihmeessä tuonne viiskymppisiin. Tervemenoa. enmilläänkeksi kirjoitti:
@hmp.f "Lisäksi palstalla on ikärasismia. "
Olisin kertonut, jos ei aloittaja olisi röyhkeä yli kuuskymppisten omalla palstalle tunkeva alaikäinen, että nuo aloituksessa luetellut eivät vaikuta yhtään mitenkään siihen, miten kohtelen. Ja olisin kertonut myös, jos ei aloittaja olisi röyhkeä yli kuuskymppisten omalla palstalle tunkeva alaikäinen,, etten pääse haisuetäisyydelle, kun jo ratkaisen, miten kohtelen. Sillä näet nimittäin katse/katseiden kohtaaminen ratkaisee. Tulevan aviomieheni näin tanssivan jonkun naisen kanssa ja iski kuin salama, ihastuin silmänräpäyksessä, mies oli niin nätti - en tehnyt mitään tahallisia flirttejä mutta ihmeekseni se nätti mies onki minut toisten naisten takaa seuraavaan tanssiin ja se tanssi jatkui ja jatkui kymmeniä vuosia läpi auringon, myrskyn ja merten tyrskyn ja tuli monta nättiä lasta...
Niih, ja romaninuorukaiset tulivat uimarannalla minulta pyytämään, että vahtisin heidän tavaroitaan sillä aikaa, kun käyvät uimassa - olin lasteni kanssa, en kysynyt, miksi juuri minut valitsivat mutta minä vahdin mielelläni vaatteitaan ja kännyköitään. Ehkä katsoin heitä ystävällisesti ja ilman ennakkoluuloja, koska olen ystävällinen ja vailla ennakkoluuloja romaneja kohtaan.:)) alaikäinen ei voi kuin hymyillä tuolle. Hieno kertomus.
Olen samaa mieltä, katse kertoo paljon. Hiiteen kaikki aurinkolasit :)Bye.bye kirjoitti:
hmp.f
Koska tunnut kärsivän ikärasismista tällä palstalla niin siirry ihmeessä tuonne viiskymppisiin. Tervemenoa.Näytänkö kärsivältä? Ehkä tuo mun hymyni on pelkkää kaasua ;)
Aloitus on kuin juna joka kulkee kahdella raiteella samanaikaisesti: raiteet kulkevat samansuuntaisesti, mutta eivät ole ihan sama.
Minä läksin heti kakkosraiteelle, eli siis pohtimaan sitä miten omat ennakkoluuloni vaikuttavat siihen miten kohtelen ihmisiä jotka poikkeavat valtavirrasta esim. ihonvärin, etnisyyden jne. seikkojen takia.
Ykkösraide taisikin olla miten kohtelen ihmisiä joiden ulkonäkö jotenkin poikkeaa odotetusta "normaalista" esim. pukeutumisen, henkilökohtaisen hygienian jne. johdosta.
Kolmosraidekin tulee kysymykseen: miten kohtelen ihmisiä ensi tapaamisella yleensäkin, kuinka spontaani tai intuitiivinen tapani kohdata muukalaisia on ja miten paljon aikaisemmat kokemukseni samasta ihmistyypistä vaikuttavat omaan kohtaamiseeni.
Minä olen joutunut päivittämään omia nuoruudenaikaisia ennakkoluulojani ja siirtymään enemmän yksilökohtaiseen suhtautumiseen: eipä joku tahrainen maalarin haalari tai sitten vastaavasti keikarin olkihattu kauheasti hämää, paitsi jos sellaista tarkoitushakuisesti käytetään tilanteeseen sopimattomana keinona hämätä.- pussi.päähän
hmp.f kirjoitti:
Näytänkö kärsivältä? Ehkä tuo mun hymyni on pelkkää kaasua ;)
Ai tuo on sun oma kuva. No nyt ymmärrän. Ei ne vastaantulijat siellä koiralenkillä varmaan ihmetelleetkään sitä kookosrasvaa sun päässä. Ehkä se johtu noista kasvonpiirteist ja väristä.
Paloma.se.co kirjoitti:
Aloitus on kuin juna joka kulkee kahdella raiteella samanaikaisesti: raiteet kulkevat samansuuntaisesti, mutta eivät ole ihan sama.
Minä läksin heti kakkosraiteelle, eli siis pohtimaan sitä miten omat ennakkoluuloni vaikuttavat siihen miten kohtelen ihmisiä jotka poikkeavat valtavirrasta esim. ihonvärin, etnisyyden jne. seikkojen takia.
Ykkösraide taisikin olla miten kohtelen ihmisiä joiden ulkonäkö jotenkin poikkeaa odotetusta "normaalista" esim. pukeutumisen, henkilökohtaisen hygienian jne. johdosta.
Kolmosraidekin tulee kysymykseen: miten kohtelen ihmisiä ensi tapaamisella yleensäkin, kuinka spontaani tai intuitiivinen tapani kohdata muukalaisia on ja miten paljon aikaisemmat kokemukseni samasta ihmistyypistä vaikuttavat omaan kohtaamiseeni.
Minä olen joutunut päivittämään omia nuoruudenaikaisia ennakkoluulojani ja siirtymään enemmän yksilökohtaiseen suhtautumiseen: eipä joku tahrainen maalarin haalari tai sitten vastaavasti keikarin olkihattu kauheasti hämää, paitsi jos sellaista tarkoitushakuisesti käytetään tilanteeseen sopimattomana keinona hämätä.Ei mua ainakaan raiteet haittaa, tykkään pohdiskella asioita ja joka raide tuo omat vivahteet. Näkyy toiset olevan raiteen vieressäkin nokkospuskassa.
On helppo kuvitella, että ihminen joka on joutunut vähemmistönä toiseen maailmaan, osaa ottaa vastaan muita suht ennakkoluulottomasti.pussi.päähän kirjoitti:
Ai tuo on sun oma kuva. No nyt ymmärrän. Ei ne vastaantulijat siellä koiralenkillä varmaan ihmetelleetkään sitä kookosrasvaa sun päässä. Ehkä se johtu noista kasvonpiirteist ja väristä.
Joops, kokovartalo(ruumis)pussi voisi olla joskus ihan paikallaan ;)
- Grönbacka
hmp.f, kuulostat terveitä elämäntapoja harrastavalta sympaattiselta naiselta.
Sinulla on vielä vahva tarve osoittaa hellyyttä - minä halaan puutarhassani puita.
En koske vieraisiin puihin. Vain Lehmukaistani, Kuivukaistani ja Mäntyläistäni...
Seuraat viimeisiä tutkimuksia terveydenhoidosta - kokosrasva letissä ulkosalla.
Ajatusmaailmasi todistaa ei vielä homehtuneista aivoista.
Olet itsenäinen nainen, joka tietää, mitä tahtoo,
eikä "hyppää kahta kertaa väärään tynnyriin".
Itse odotan juuri sitä "väärää tynnyriä" pyörimään renkaat ulvoen portille.
Kiroan tyhmyyttäni, mutta puolustaudun puolinaisella innolla, että
tämän kolmen tunnin jälkeen perusteeni vahvistuvat ;-(
Tuollaisten äkäisten akkojen torut saat antaa valua pois
kuin vesi hanhen selästä.
Hyvää sunnuntaita sinulle kokoslettisenä hauvelisi kanssa.
Pistähän kuitenkin flanellipyjamas näin syksyn tuulahduksissa ;-D Grönbacka kirjoitti:
hmp.f, kuulostat terveitä elämäntapoja harrastavalta sympaattiselta naiselta.
Sinulla on vielä vahva tarve osoittaa hellyyttä - minä halaan puutarhassani puita.
En koske vieraisiin puihin. Vain Lehmukaistani, Kuivukaistani ja Mäntyläistäni...
Seuraat viimeisiä tutkimuksia terveydenhoidosta - kokosrasva letissä ulkosalla.
Ajatusmaailmasi todistaa ei vielä homehtuneista aivoista.
Olet itsenäinen nainen, joka tietää, mitä tahtoo,
eikä "hyppää kahta kertaa väärään tynnyriin".
Itse odotan juuri sitä "väärää tynnyriä" pyörimään renkaat ulvoen portille.
Kiroan tyhmyyttäni, mutta puolustaudun puolinaisella innolla, että
tämän kolmen tunnin jälkeen perusteeni vahvistuvat ;-(
Tuollaisten äkäisten akkojen torut saat antaa valua pois
kuin vesi hanhen selästä.
Hyvää sunnuntaita sinulle kokoslettisenä hauvelisi kanssa.
Pistähän kuitenkin flanellipyjamas näin syksyn tuulahduksissa ;-DNäissä tunnelmissa on helppo lähteä pihalle päivää viettämään :) Kehut on harvinaista herkkua, ja vaikka voi olla monta muuta mieltä tuosta sun kuvasta, niin kiitän silti siitä että halusit antaa sen. Kiltti sielu olet.
Toivotan sulle pehmeästi kolisevia tynnyreitä :) Varmaan jokainen joskus kaipaa jotain mihin nojata.hmp.f kirjoitti:
Näissä tunnelmissa on helppo lähteä pihalle päivää viettämään :) Kehut on harvinaista herkkua, ja vaikka voi olla monta muuta mieltä tuosta sun kuvasta, niin kiitän silti siitä että halusit antaa sen. Kiltti sielu olet.
Toivotan sulle pehmeästi kolisevia tynnyreitä :) Varmaan jokainen joskus kaipaa jotain mihin nojata."humps"
Jotenkin tuli pakko-mielle toistaa tämä kommenttini :)
"Niin ne kaikki aina sanoo.
Pahalaiset pelkurit.
Iloksi ja auvoksi."
H.
- Grönbacka
Kun olin lapsi, roikuin aina isovanhempieni helmoissa kuunnellen ja ihmetellen.
Samoin lasken sinutkin "uteliaisten-lapsukaisten" joukkoon.
Minua ei koskaan patisteltu tai ravisteltu pois seurasta.
Sain pyöriä mukana oppien uusia asioita.
Siksi en rohkene sinuakaan hätistelemään täältä.
Ehkä opit käyttämään omat oppivuotesi meitä paremmin, kun näet, että
olemme tässä iässä kuin eilisen päivän sanomalehtiä -
vähän aiempaa kuvausta muokatakseni omaan tarkoitukseeni.
Jatka vain eri ikäluokkien seurassa turisemista.
Olet nuorekkaan raikas tuulahdus kekseliäisyyksinesi,
tässä "seisovien-vesien-klubissa".
Tervetuloa vastaisuudessakin ;-D- KenokaulaJatkaa
hmp.f kirjoitti:
Lämmin kiitos, Grönbacka.
Grönbacka ehti jo sanomaan ihailtavan tyylikkäästi.
Älä missään nimessä sinkoile mihinkään vex vaan rymistele täällä iloksemme meidän osin kangistuneiden joukossa kuten ennenkin. KenokaulaJatkaa kirjoitti:
Grönbacka ehti jo sanomaan ihailtavan tyylikkäästi.
Älä missään nimessä sinkoile mihinkään vex vaan rymistele täällä iloksemme meidän osin kangistuneiden joukossa kuten ennenkin.Tattis :) nyt sumppi loppui, täytyy mennä kaivamaan jotain pihalla. Vai tekiskö kuin koira, ja rullaisi vaan nurmikolla. Mukavaa sunnuntaita.
- mitäs_
entas ne vammaiset, erityisesti vaikeasti vammaiset, jotka huutaa jotakin täysin käsittämätöntä ? se on mun mielestä todella HÄPEÄLLIS- TÄ, että niitä täytyy tunkee tänne muiden ihmisten joukkoon, ja sit niit pitää palvella, kun eivät mukamas itte voi tehä mitään.......eräs, nimeltä mainitsematta, mies, on todella vaikeasti vammainen ja hullu kaiken lisäksi. Istuskelee vain pyörätuolissaan ja oottaa, et joku palvelis sitä..... ja sen huudot kaikuu vieläkin mun korvissani, vaikka viimeks pe "näh-
tiin" . Ja huomenna se sama ruljannsi alkaa taas.................se on ollu tuolla jo yli vuoden, jonne se ei todellakaan kuulu ! Kyllä kaikkiin työ- paikkoihin on oltava se joku testi, jossa katsotaan, että missä hakija on hyvä, missä huono, ja sit päätetään YHDESSÄ, minne paikkaan kannat- taa sen hakea, ja minne se hyväksytään. Toi hullu miekkonen on kanssa joku saastainen.........ei ymmärrä selvää puhetta........se se vasta on to-della NOLOA !!!
Ja mä en hyväksy myöskään kodittomia ja kerjäläisiä. Ne kumpikin yleensä HAISEE. Ja pummaa rahaa...........ryhdistäytyisivät ne ja hakisi- vat töitä, että saavat rahaa, asunnon yms............ihan vain pikku vink-
kinä.............- Grönbacka
Löytyykö kiukkusi alta "suru", "mitäs"?
Suru elämän antamien matkaeväitten epäoikeudenmukaisuudesta?
Hullun ääntely rullatuolissa surettaa sinua, koska
hänelle on annettu kivistä leipää ilman särvintä väännettäväksi.
Sinulle ruisleipää voin ja juuston kanssa. Kyllä kiukuttaa.
Maiskuttelet huonolla omallatunnolla rukiin täyteläistä jyvää ja
hullun kivileipä rikkoo hänen hampaitaan, niin että kirskuu.
Haluaisit nostaa hänet tasollesi - ihmisrakkaudesta -
mutta tiedät sen olevan mahdotonta. Tietysti raivostuttaa!
Ei hän ole osaansa tilannut, vaan ruosteinen lusikka laitettiin kännyyn.
Älä nyt keskity hänen kohtaloonsa niin, että et huomaa omaa lusikkaasi.
Arvosta osaasi - ei kerskaillen - mutta kiitollisuudella sinulle annetusta.
Oma osani tuntuu juuri nyt niin ansaitsemattoman suurenmoiselta!
Satuin juuri kuulemaan vastaavanlaista rääkynää poliopotilaalta,
joka yritti ilmaista itseään ja tarpeitaan hervottomasti huitoen.
Variksien katollani pitämä riekukonsertti kuulostaa enkelien hymniltä...
Mutta kyllä pistää vihaksi nuoren naisen mölötys pyörätuolissa :-(! - ent.siivoojaparka
Grönbacka kirjoitti:
Löytyykö kiukkusi alta "suru", "mitäs"?
Suru elämän antamien matkaeväitten epäoikeudenmukaisuudesta?
Hullun ääntely rullatuolissa surettaa sinua, koska
hänelle on annettu kivistä leipää ilman särvintä väännettäväksi.
Sinulle ruisleipää voin ja juuston kanssa. Kyllä kiukuttaa.
Maiskuttelet huonolla omallatunnolla rukiin täyteläistä jyvää ja
hullun kivileipä rikkoo hänen hampaitaan, niin että kirskuu.
Haluaisit nostaa hänet tasollesi - ihmisrakkaudesta -
mutta tiedät sen olevan mahdotonta. Tietysti raivostuttaa!
Ei hän ole osaansa tilannut, vaan ruosteinen lusikka laitettiin kännyyn.
Älä nyt keskity hänen kohtaloonsa niin, että et huomaa omaa lusikkaasi.
Arvosta osaasi - ei kerskaillen - mutta kiitollisuudella sinulle annetusta.
Oma osani tuntuu juuri nyt niin ansaitsemattoman suurenmoiselta!
Satuin juuri kuulemaan vastaavanlaista rääkynää poliopotilaalta,
joka yritti ilmaista itseään ja tarpeitaan hervottomasti huitoen.
Variksien katollani pitämä riekukonsertti kuulostaa enkelien hymniltä...
Mutta kyllä pistää vihaksi nuoren naisen mölötys pyörätuolissa :-(!Eikö hän osannut kommentoida haluamallasi tavalla?
Ei nähtävästi, kun ihan omia tuntojaan ja ajatuksiaan toi esille.
Olen oppinut jo pikku-tyttönä suhtautumaan kaikkiin ihmisiin ystävällisesti ja kohteliaasti, ulkonäköön, pukeutumiseen, ihonväriin tai rotuun katsomatta. Romanien kauniita ja hyvin hoidettuja asuja olen aina ihaillut. Sama malli on siirtynyt oman perheeni piirissä aina sukupolvelta seuraaville.
Luulen, että epäkohteliaisuus ja negatiiviset käyttäytymismallit vaativat opettamista. Luontaisesti lapset ovat käsitykseni mukaan uteliaita ja kiinnostuneita kohdatessaan uusia erilaisia ihmisiä tai muita ilmiöitä.
Samoin kuin isäni aikoinaan myös minä saatan aina välillä pysähtyä keskustelemaan kiinnostavien vieraiden ihmisten kanssa. Viime viikolla juttelimme vähän pitempään aikuisen pariskunnan kanssa, jotka istuivat kaupungilla ja näyttivät pahvikylttiä, johon oli kirjoitettu: "Anna kaljarahaa!" - Mies kertoi, että heitä ärsyttää Suomeen ilmestyneet romanialaiset kerjäläiset. Hän pyysi ohikulkijoita antamaan 10 senttiä, että pääsee kaljalle. Toimi oli osittain protesti-ilmiö.
He kertoivat minulle useita uusia asioita, ja mm. valittivat, ettei avioparikaan pääse majoittumaan yhdessä samoihin tiloihin julkisissa yömajoitustiloissa. Rouva oli toistakymmentä vuotta miestään vanhempi, erittäin siisti ja puhdas, hiukset kauniisti leikatut ja luultavasti luonnollisesti harmaantuneet. Mies näytti hieman vähemmän huolitellulta.
Pariskunta oli tullut jo jonkin aikaa sitten jostain pohjoisemmasta, itä-Karjalan suunnasta Helsinkiin töitä hakemaan.
Toivottavasti löytävät omat paikkansa.Vähän aikaa sitten olin kameran kanssa Hietaniemen rantamaisemissa, kun sinne saapui moottoripyöräjengi toinen toistaan upeammilla, erittäin hyvin hoidetuilla ja kiiltävin kromiosin varustetuilla Harley Davidsson -moottoripyörillään. Myös komeiden kuljettajien asut nättivät ripsureunaisine mokkaliiveineen ja monine huoliteltuine yksityiskohtineen varsin edustavilta.
Katselin joukkoa ihaillen ja kävin kysymässä saisinko kuvata heitä. Miehet esittelivät kohteliaasti pyöriään ja varusteitaan uteliaalle harrastajavalokuvaajalle. Kuvia en ole ainakaan vielä toistaiseksi julkaissut edes omassa kuvagalleiassani, vaikka sain luvankin.
Muistui mieleen pari muutakin juttua, mutta lopetan kiusaamisenne tällä erää tähän. ;)
- Yrityshyväkymmenen
Mun on pakko, ammattinimikkeen vaade ja lupaus. Siitä huolimatta että aina ei tekisi mieli kun kohdalle osuu tyyppi joka ei ole ikipäivänä itse tehnyt itsensä ja oman terveytensä eteen yyyhtään mitään. Vaan jopa päinvastoin, huolehtinut kaksin käsin siitä, että loppunsa on rupinen.
Ehkä aihe on myös hieman 'vika' luonteessa kun en silloin nuorena tansseissa käyvänä tytön tyllerönä hennonnut antaa rukkasia pienessä pöhnässä olevalle, hieltä haisevalle tai muuten ei-muoaliman kauneimmalle hakijalle. Enkä nyt iäkkäämpänäkään kun hakija on vielä lähempänä tuonelan porttia kuin itse eikä jalka oikein enää jaksa nousta. Kieltäminen ei ole onnistunut vaikka olen koettanut kovettaa luonnetta.
Ja se kerta naapurikaupungin 'jazz'-kellarissa kun lierihatulla ja huivilla päänsä verhonnut kaveri pokkasi ja hänen kasvonsa saivat pelästymään. Niille oli tapahtunut jotain todella surullista, en uskaltanut edes kysyä. Enkä kehdannut; "miksi hait minua?" - kesi.vä
Mulla on iän ja kokemuksen myötä tullut itsesuojeluvaistoa. Habituksesta aistii onko huumeiden käyttäjä, itsensä alasajanut haiseva juoppo vai mielenterveyspotilas. Joillakin noista ryhmistä saattaa tulla yht'äkkinen aggressiivinen purkaus. Ihan normi koiranpissattaja ei aiheuta vetäytymistä. Kookosöljykin tuoksuu hyvältä :)
- KurppaMummu
Olet sitten mieleltäsi aseista kieltäytyjä ! Ymmärrän hyvin sinun olevan peloissasi ja kauhu valtaa mielesi syöverit kohdatessasi juopon ,huumehien orjan , mieleltään ongelmaisen ihmisen katukuvassa.Niin kaikki mainitsemasi ihmiset saattavat pimahtaa sinun mielikuvissa kuin tosielämässä tai selvitä kuiville ja saada tarvitsemaansa apua ? Herrojen valta se vasta kamalara onki kun päästävät tykit laulamaan ja ulvomaan siinä rytäkässä katkeaa ohuen ohut elämän lanka , vaikka kuin olisi itsesuojelulla varustautunut.Hörhöt tulevat ulos kaapeistaan ja pitävät meitä pelon alaisina ja varpaillaan.Ymmärrän kyllä yskäsi hae itsellesi jotain vahvistavaa apteekista , että uskallat kohdata muita ongelmaisia.
- kesi.vä
KurppaMummo
Olikos tuo minulle? Enhän minä kaikkia kyseessä olevia kierrä. Kuten sanoin olen oppinut kyseisten ryhmien aggressiivisen käytön. Joskus on parempi suunnata katseensa muualle, sillä jo katsetten kohtaaminen voisi aiheuttaa "purkautumisen". (Ehkä meillä joillakin on jopa työn kautta opittuja/opetettuja käyttäytymismalleja.) kesi.vä kirjoitti:
KurppaMummo
Olikos tuo minulle? Enhän minä kaikkia kyseessä olevia kierrä. Kuten sanoin olen oppinut kyseisten ryhmien aggressiivisen käytön. Joskus on parempi suunnata katseensa muualle, sillä jo katsetten kohtaaminen voisi aiheuttaa "purkautumisen". (Ehkä meillä joillakin on jopa työn kautta opittuja/opetettuja käyttäytymismalleja.)Kyllä minä teen sen saman, opin äidin skitsofrenian kautta, että jätän tilaa. Eräänlaista kunnioitusta toista kohtaan sekin on. Signaali, että hei, I come in peace, en halua häiritä.
Tietyssä mielentilassa ihminen saattaa tulkita toisen hyvätahtoisuuttakin aivan pieleen. Ja huumeet aiheuttaa psykoottisia tiloja.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Kyllä minä teen sen saman, opin äidin skitsofrenian kautta, että jätän tilaa. Eräänlaista kunnioitusta toista kohtaan sekin on. Signaali, että hei, I come in peace, en halua häiritä.
Tietyssä mielentilassa ihminen saattaa tulkita toisen hyvätahtoisuuttakin aivan pieleen. Ja huumeet aiheuttaa psykoottisia tiloja.Mutta onko siinä sitten ulkonäöstä kysymys vai käyttäytymisestä? Tai siitä, että tuntee ihmisen ennestään ja tietää hänen mielenhäiriönsä?
En minäkään mielelläni viereen mene, jos näen jonkun seisovan alasti pihalla ja uhkailevan puukon kanssa kilttiä pihamäntyä.
Yhden rohkean mummon tunsin (nyt hän on jo manan mailla, mutta ei murhattuna).
Slussenillä kaksi juoppoa oli toistensa rinnuksissa kiinni ja kokeilivat miten hyvin Slussen kaikuu. Toinen veti puukon esille, niin se vanha pienikokoinen mummo meni ja tarrasi puukon kanssa riehuvaa hihasta ja sanoi hiljaisella äänellä hänelle: Kuule hei, laita kuule puukko pois, laita pois ...
Mies ällistyi siitä niin pahasti, että häneltä putosi puukko maahan ja toinen pääsi juoksemaan pakoon.
Minulta olisi jäänyt tekemättä, mutta mummo sanoi, ettei hän itse varmaan kovin kauan enää elä muutenkaan, eikä pystynyt näkemään, kun toinen tapetaan hänen silmiensä edessä. - kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Kyllä minä teen sen saman, opin äidin skitsofrenian kautta, että jätän tilaa. Eräänlaista kunnioitusta toista kohtaan sekin on. Signaali, että hei, I come in peace, en halua häiritä.
Tietyssä mielentilassa ihminen saattaa tulkita toisen hyvätahtoisuuttakin aivan pieleen. Ja huumeet aiheuttaa psykoottisia tiloja.Juuri noin, sitä on oppinut tunnistamaan asennoista ja liikkeistä sen milloin on parempi hissukseen vetäytyä. Oli sitten kysymyksestä mieleltään sairas tai alkoholisti.
Se on sitä kykyä "lukea" toista ihmistä.
- poavo
Miksi ihmeessä änkeät kyläilemään klo 7 aamulla? Tarkistamaan viekäkö siellä nukutaan?Melkoinen häirikkö taidat olla.
Jösses! Jos toi oli mulle tarkoitettu niin...sanotaan vaikka että siitä puuttui sana *esimerkiksi...
Paloma.se.co kirjoitti:
Jösses! Jos toi oli mulle tarkoitettu niin...sanotaan vaikka että siitä puuttui sana *esimerkiksi...
Saattoi olla mullekin? Saattoi olla omaa pahaa oloaankin :)
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Saattoi olla mullekin? Saattoi olla omaa pahaa oloaankin :)
Niinhän se aina (tällä palstalla).
Tai "lääkkeet ottamatta", "huono itsetunto", "narsisti", "ilkeä", häijy" ... - kesi.vä
Tai "lääkkeet ottamatta", "huono itsetunto", "narsisti", "ilkeä", häijy" ...Mä kävin sienimetsässä, heh, siinä lääkettä yllinkyllin. Vain suppilovahveroita.
Tai "lääkkeet ottamatta", "huono itsetunto", "narsisti", "ilkeä", häijy" ...Mieluummin miellän sitä pahaksi oloksi kuin että häijyyttään joku piikittelee. Mutta kohteen vikahan se ei ole, siitä ollaan varmaan samaa mieltä.
- KurppaMummu
Onko sinun vastenmielistä kohdata työssäsi ongelmaisia ihmisiä joilla ei ole taipumusta hyökkäillä arvaamattomasti ? Kuulosti siltä kuin sinulla itselläsi olisi ongelmia kohdata mainitsemiasi ihmisiä ennakkoluulojesi vuoksi ?
- kesi.vä
KurppaMummo, olikos tämä mulle?
Ei ole koskaan ollut vastenmielistä kohdata ketään. Sääntöjä ja määräyksiä täytyi työelämässä noudattaa ja joskus ei saanut kohdata joitain henkilöitä yksin.
Olkoon tämä nyt tässä, näyttää siltä kuin etsimällä etsisit minusta suvaitsematonta. Mukavaa ja aurinkoista päivää Sinulle :) - ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
KurppaMummo, olikos tämä mulle?
Ei ole koskaan ollut vastenmielistä kohdata ketään. Sääntöjä ja määräyksiä täytyi työelämässä noudattaa ja joskus ei saanut kohdata joitain henkilöitä yksin.
Olkoon tämä nyt tässä, näyttää siltä kuin etsimällä etsisit minusta suvaitsematonta. Mukavaa ja aurinkoista päivää Sinulle :)Mutta johtuiko se ihmisen ulkoisista seikoista, ettei häntä saanut kohdata yksin?
- kesi.vä
Mutta johtuiko se ihmisen ulkoisista seikoista, ettei häntä saanut kohdata yksin?
Kyllä sen noin voi sanoa, että ulkoisista seikoista. Vastasin hmp.fille tuossa, että asennot ja liikkeet esim. täytyy osata "lukea". Jos ihmisen tuntee, niin hänen käytöksensä pienetkin muutokset ovat merkki, ei siis välttämättä hiukset tai vaatetus, mutta usein nekin muuttuvat.
- KurppaMummu
En tarkoittanut saattaa sinua huonoon valoon ihmisiä me kaikki olemme , vaikkemme eläisi ihmisiksi. Hyvää päivänä jatkoa Olkoon minun puolesta sanomiset sanottu.
- eppu225
Tuossa, kun näitä tämän päivän kommentteja luin, tuli ajatus, etteivät ne niinkään ole tasavertaisuudesta, vaan erilaisten tilanteiden kohtaamisesta.
Siihen sanoisin vain, että järki käteen.- kesi.vä
Niinpä eppu2, tilanteitahan ne ovat, joihin on oppinut suhtautumaan, kun aistit herkkänä kulkee.
Yleensä ottaen jo kotona opitut kohteliaat käytöstavat ovat normitilanteissa ja niitä käytetään ulkonäöstä riippumatta. - eppu2
kesi.vä kirjoitti:
Niinpä eppu2, tilanteitahan ne ovat, joihin on oppinut suhtautumaan, kun aistit herkkänä kulkee.
Yleensä ottaen jo kotona opitut kohteliaat käytöstavat ovat normitilanteissa ja niitä käytetään ulkonäöstä riippumatta.Niin, en tiedä mistä tuo225 tuohon tuli. Koko ajan tämä pätkii.
En tiedä auttaisiko operattorin vaihto.
Linkki ei ole kaukana, mutta kännykänkin kanssa on varmempi mennä terassille, ettei katkea.
Toisilla toimii paremmin ja toisilla huonommin täällä.
Sitä ajttelin, että kyllähän meillä tietty varaus on, riippumatta mistään ulkoisista seikoista.
Kyllä mielestäni on ihan tervettä olla varuillaan tuntemattomien kanssa, oli sitten musta tai valkoinen, tai jotain muuta. - kesi.vä
eppu2 kirjoitti:
Niin, en tiedä mistä tuo225 tuohon tuli. Koko ajan tämä pätkii.
En tiedä auttaisiko operattorin vaihto.
Linkki ei ole kaukana, mutta kännykänkin kanssa on varmempi mennä terassille, ettei katkea.
Toisilla toimii paremmin ja toisilla huonommin täällä.
Sitä ajttelin, että kyllähän meillä tietty varaus on, riippumatta mistään ulkoisista seikoista.
Kyllä mielestäni on ihan tervettä olla varuillaan tuntemattomien kanssa, oli sitten musta tai valkoinen, tai jotain muuta.Hups, onkohan sulla kaksi vastausta päällekäin, kun mainitsit tuosta linkista (?).
Minä tunnustan, että mä olen kauhean kömpelö sanomaan selväsanaisesti täällä palsta (sanonut olen aiemmin). Sain työelämässäni kohdata laidasta laitaan ihmisiä sekä ulkonäön, kansallisuuksien ja sukupuolten suhteen. Kaikki olivat jollain lailla sanoisinko siipirikkoja. Ei sillä ensimmäisellä kohtaamisella ollut vaatteiden tai puhtauden kanssa tekemistä. Jatkossa oppi katsomaan ulkonäön perusteella, että millaisessa mielialassa ko. henkilö on. Pitkän työuran sivutuotteena oppi katsomaan myös vapaa-ajalla tarkempaan. Ja mitä vanhemmaksi ja haavoittuvaisemmaksi tulee sitä suojelevaisemmaksi itseään kohtaan. Äidin kanssa opin, että mitään mitä sanoin tai tein, ei auttanut häntä. Vaikka puhui mitä järkeä, sairaus käänsi lopulta asiat niin, että minäkin olin pahalla puolella. Pahimmillaan en edes näyttänyt tai kuulostanut hänen mielessään tyttäreltään.
Kaikissa tilanteissa mun mielestä ei vastaantuleva voi edes tehdä mitään oikein, muuta kuin antaa tilaa. Se on sekä ittensä että vastaantulevan suojelua.- kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Äidin kanssa opin, että mitään mitä sanoin tai tein, ei auttanut häntä. Vaikka puhui mitä järkeä, sairaus käänsi lopulta asiat niin, että minäkin olin pahalla puolella. Pahimmillaan en edes näyttänyt tai kuulostanut hänen mielessään tyttäreltään.
Kaikissa tilanteissa mun mielestä ei vastaantuleva voi edes tehdä mitään oikein, muuta kuin antaa tilaa. Se on sekä ittensä että vastaantulevan suojelua.Minullakin on ollut läheinen, joka sairasti skitsofreniaa, joten ymmärrän hyvin mitä tarkoitat.
Kyllähän me olemme saaneet lukea uutisista esim. metrossa kirveellä ainakin yhden surmanneen ja koripalloa pihallaan pelanneen tytön surman. Muistaakseni molemmissa tapauksissa uutisoitiin tekijällä olleen skitsofrenian.
Ja tavan takaa mediassa kerrotaan vanhuksia huijanneista.
No mutta, mä lähden aamujoogaan, elämä mataa tavallaan. Antoisaa päivää :)
- suvenkorento12
Käsi sydämellä, rehellisesti sanottuna, en.
- Terenttilä
Paljolti on lapsuudesta evakkovanhemmilta periytyvää suhtautumista ruskeihin kuin mustalaisiin, joka on matkalla muotoutunut myös yksilöihin. Venäjällä työkomennuksella ollessa konkretisoitui kunnolla, mutta oli myös mukavia hetkiä kaalimaalla dievuskojen seurassa. Tahtomattaan karsinoi porukkaa, vaikka ns hyviä tyyppejä löytyy odottamattomasti toisaalta mulkvisteja . Muuten yksilön haju vaikuttaa pariuyumiseen kuin hylkimään. Ps. Putinin
Toiminta ei ainakaan paranna suhdetta ruskeihin. - colina
Kyllä annan tilaa, jos vierustoveri haisee pinttyneelle hielle ja lialle, kuten joskus yleisissä liikennevälineissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2692262En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831001Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n53964- 107944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81911- 42854
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21838Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67736Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299684- 33677