Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Naiseus ei katoa eikä elämä pääty vaihdevuosiin

estrogeeni-elli

Aika surullista luettavaa on valitukset, kuinka koko elämä pysähtyy kun nainen tulee vaihdevuosiin. Osa haluaa olla "marttyyreja, ja muutaman lisäelinvuoden toivossa kärsivät vuosikausia, jopa vuosikymmeniä elämästään. Kärsimystä on vaikka muille jakaa, kuumista aalloista ja vitutuksesta sydämentykytysten kautta uniongelmiin. Ja kaiken lisäksi ettei seksi maistu, eikä limakalvot pelaa.
Vaikea uskoa, että tänä päivänä ,näiden hoitomahdollisuuksien aikana joku vielä haluaa kärsiä. Jos pelkäät hormonipillereitä, niin geeli on taurvallisempi ja paikallinen vaihtoehto estrogeenilisäksi. Jos halut hiipuu, ja ennen elämässäsi niitä on ollut, on sekin hoidettavissa ihan luontaistuotteellakin saa apua.
Vai onkohan tämä koko ongelma" se, että naisilla on kuva ettei yli 50v nisella ole enää elämää, meitä ei ole olemassa siis?
Itsekin kuuluun em.kerhoon, käytän hormoneita, eikä siksi ole minkäänlaisia oireita enää. Halut pelaa normaalisti, ja gynkan mukaan limakalvot on kuin nuorella naisella.
Älkää siskot ämmäytykö vihdevuosiinne, mieluummin muutaman vuoden lyhyempi elämisen arvvoinen elämä, kuin järkyttävät kärsimykset muutaman lisävuoden tähden. Totuushan kuitenkin on, että kuolemme täältä aivan jokainen ennenmmin tai myöhemmin.

14

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nytvastaelänkin

      Minua ihmetyttää se, että naisten vaihdevuosista on tehty iso ilkkumisen aihe. Yksi sun toinen mies naureskelee, kun vähänkään mainitset kuumuudesta ja naisetkin katsovat vahingoniloisesti jos mainitset tietyistä oireista. Ihan kuin olisit entinen nainen kun vaihtarit tulevat.

    • hannele58wee

      Mulla on vaihtarit nyt olleet vähän yli 3 vuotta. En ole työelämässä nykyisin, joten kuumat aallot/hikoilut eivät kauheasti haittaa, ajoittain on univaikeuksia, mutta aika usein kuitenkin nukun ihan kohtuullisen hyvin. Seksuaalisesti en ole ollut varsinaisesti kovin aktiivinen nuoruusvuosia lukuunottamatta ja vv-oireiden myötä ne vähät halutkin tyystin kadonneet, toisaalta sinkkuna sekään ei ole ongelma ja viihdyn itsekseni erittäin hyvin, ei siis mitään kiinnostusta hankkia parisuhdetta. Mitään horvaushoitoa en käytä. Minulla on myös vaikutelma, että vaihdevuosi-ikäistä naista jollain tavoin vähätellään, on ikäänkuin ylijäämä-kamaa, eihän töihinkään tämänikäinen pääse - on omakohtaista kokemusta.

    • ellitäälläkin

      Joo, se seuraa meitä naisia näemmä kohdusta hautaan. Ensin ollaan murrosiässä hirveitä , aikuisena kaikki parisuhteen ongelmat johtuu kuukautisista, ja sitten myöhemmin voikin syyttää jo vaihdevuosia. Ei ole hirveän helppoa olla nainen tässä maailman ajassa. Luojan kiitos ei ole enää murrosikä eikä tarvitse valvoa penskojen kanssa, nyt voi elää itselle ja nauttia elämästä.
      Miesten huomautuksiin sanoisin, että fiksu mies ei huomauttele, miehellä on aivan vastaavanlaiset ongelmat viisikymmpisenä. On kuin pers.ammuttu karhu , helppo tunnistaa kyllä. Ehkä oma olo helpottuu, kun saa haukkua tai pilkata toista.

      • old-but-not-dead

        Niin, kyllä miehilläkin huomaa aivan samaa kun testosteronin määrä alkaa vähetä. Ulkonäkö rapistuu, kaljuuntuu, impotenssia pukkaa ja maha kasvaa. Siihen samaan syssyyn kun tulee vielä työelämän vaikeudet: nuoremmat jyrää ja jos itse ei saa päteä jossain korkeassa asemassa eikä ole isoa omaisuutta (jolla ostaa nuoria naisia) , ei itse ei enää vedä naisia puoleensa niin kyllähän se katkeroittaa ja viha ja ilkeys purkautuu sitten naisiin, jotka ei kiinnostu.


    • Hottis55

      Aloittajalle tiedoksi, ettei kaikki voi käyttää hormooneja. Itselläni myös vaihdevuodet jo kolme vuotta ja ainoa oire on hikoilu. Seksi elämä on samanlaista kuin ennenkin ja mieliala on ok. Huumoria toki saa olla, mutta kohtuudella. Alussa olin asiasta vähän hämillään, mutta nämä on sata kertaa paremmat kuin menkat. Naiseuteen tämä vaihe elämästä ei pitäisi vaikuttaa. Olemme tässäkin asiassa yksilöitä, kuka saa mistäkin avun vaivoihinsa.

    • vbvbvbvbvb

      Itse olen vähän miettinyt samaa. Joillain vaihdevuosiluennoillakin käynyt. Itse kuulun sukuun, jossa vaihdevuodet eivät pahasti myllerryksiä aiheuta.

      Osataankohan aina erottaa vaihdevuosiin, vanhenemiseen ja elämäntilanteeseen liittyvät oireet toisistaan? Kun jo parikymppinen on ylipainoinen ja rapakunnossa, niin miten hän voisi olla pirteä ja toimintakykyinen vaihdevuosi-iässä? Eli muut elämäntapatekijät, elämäntilannetekijät (työstressi, murrosikäiset lapset, parisuhdevaikeudet, heikko ruumiillinen kunto, heikkokuntoisista vanhemmista huolehtiminen) menevät vaihdevuosien piikkiin.

      Oma äitini sairastui hyvin vakavasti ennen vaihdevuosia. Vaihdevuodet menivät täysin huomaamatta, kun diagnooseja oli paljon muutenkin. Paikkakunnalla ei harrastettu kuntoutusta, ja julkista liikennettä oli olemattoman vähän. Äitini heitti rollan menemään (ei yhdellä heitolla tosin) ja alkoi kävellä labramatkat, ja lopulta kehittyi himokävelijäksi. Siis kun takana oli aivohalvaus ja vaihdevuodet, ja kaiken järjen mukaan olisi pitänyt alkaa katsella palvelukotipaikkaa. Että ei ne vaihtarit olleet se lopullinen alamäki, mitä toitotetaan.

      Ette tiedäkään, kuinka sairaita ihmisiä lenkkipoluilla temmeltää. Äidillänkin mottona on "liikunta on lääke".

    • KiitosHormonienKeksijä

      Hei.. hyvä keskustelunaihe, kiitos!

      Minäkin pidin vaihdevuosia jonain turhana kitisemisenä, kunnes ne itsellä alkoivat yli vuosi sitten. En ymmärtänyt, mikä minua vaivaa, ja ymmärsin kuitenkin. Kaikki klassiset vv-oireet, mitä täällä on useaan otteeseen kuvattu. Ja tosi pahoina. Käytössä ollut Evorel Conti -korvaushoitolaastari keväästä asti.

      Mitä tulee tähän varsinaiseen aiheeseesi, eli naiseuteen niin itselläni se tuntui olleen kadoksissa jo ainakin kymmenen vuotta. Se vain hukkui muiden asioiden alle. Itselläni on tapahtunut selkeä muutos juuri tässä korvaushoidon avulla, koska olen juuri naiseuden saanut takaisin. Olen kiinnostunut ulkonäöstäni ja silmissä on pilkettä miesten suuntaan. Minulla on myös aika paljon nuorempi miesystävä. Olen rakastunut, vaikken tahdo sitä ääneen sanoa. Seksihaluja tuntuu riittävän vaikka useammallekin miehelle. ;-) Eräs entinen miesystäväni minut nähdessään ihmetteli hehkua ja muutosta minussa ja kertoi että uhkun jotain seksuaalista voimaa, mitä ennen ei ole ollut. Liekö sitten tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana tuo naiseus niin vähä vähältä hiipunut, etten itse ole asiaa oikein tajunnut.

      Kaikki riippuu kyllä mielialasta ja elämänhalusta, ja YÖUNISTA, jotka mielestäni juuri hormonikorvaushoito toi takaisin ihan sieltä nuoruudesta. Tuntuu kuin olisin alle 30v. Olen yli 50v jota ei kukaan tahdo uskoa. Näytän ehdottomasti nuoremmalta kuin olin 10 vuotta sitten. Seksiä haluaisi joka päivä ja orgasmi on aivan hurja ja orgasmiherkkyyskin on parantunut aivan mahdottomasti. Olen jaksanut liikkua ja nähdä kauneutta ja hyvää elämässä, vaikka olosuhteet eivät niin kaksiset ole, kun vertaa muihin. On tosi kauheaa, jos vv-oireista kärsii vain sen takia, kun ei periaatteesta huoli korvaushoitoja, mutta jokainen tietenkin valitsee itse mitä elämältään haluaa.

      Olin itsekin korvaushoitoa vastaan, mutta kun oireet pamahtivat kunnolla päälle, elämä oli silkkaa kärsimystä, ja toivoin vain ettei tarvisi enää aamulla herätä. Joka aamu olin pettynyt, että vieläkö tämä kärsimys jatkuu, jumalauta. Päätin että joko haen apua tai sitten ostan rasvatun köyden, mutta välitilassa kituminen ei ollut vaihtoehto. Oli vähällä, ettei olisi joutunut psykiatriseen hoitoon ja niitä tavanomaisia masennuslääkityksiä olisi varmasti heti tarjottu. Uskomatonta on, että kaikki tuo painajainen johtui vain hormonitason laskusta. Otan vaikka syöpäriskinkin ja tulppariskin ennen tuota helvettiä, missä elin.

      • Rva_vm_67

        Minkä ikäisenä aloitit hormonikorvaushoidon ? Olivatko kuukautisesi jo olleet yli vuoden poissa kun aloitit ?


    • kuumailija

      itsellä ollut nyt n. puoli vuotta menkat pois ja vv oireita jonkin verran. olen 50v. onko jotakin haittaa kohtuun tai jonnekkin mualle jos ei käytä mitään hormonihoitoa? sinnittelen vielä ainakin. on pelkkiä kuuma/kylmä aaltoja . yöt nukun kyllä huonosti . mitään muuta erityistä ei oikein ole. rintojen arkuutta..nännien osalta. luontaistuotteita kokeillut,,,ei apuja kuumiin aaltoihin. niitä tulee silloin tällöin...joskus useammin toisinaan harvemmin. uimaan pulahdan järveen vieläkin...se helpottaa hetkeksi

    • ei_vielä_niin_vanha

      Töissä ei muuta huudetakaan kuin: "Vanha nainen!". "Onko sun persees levinnyt?".
      En pysty, enkä halua tähän kaikkia niitä törkeyksiä kirjoittaa, mitä siellä jatkuvasti huudellaan naisille.
      Alle nelikymppisillekin jo huudellaan, että onko sinustakin jo tullut vanha nainen.

      • törkeyden.huippu

        No jopa onkin karmea työpaikka! Onko noi huutelijat keski-ikäisiä miehiä? Tuollainen käytöshän on jo työpaikkakiusaamista, ei kenenkään toisen ulkonäköä tuolla tavalla pidä pilkata, ja vieläpä tyyöpaikalla huudellen ääneen, huh.


    • E-51

      Maahanmuuttokriittisyys on terve piirre yhteiskunnissa. Laaja maahanmuutto aiheuttaa ongelmia. Jokaisella kansalla on omat alueet.

    • Progynovafani

      Mun mies ei ota vaihtarioireita tosissaan. Vähä muijaa hikoiluttaa, mitä siitä? Hänkin hikoaa ja hengästyy painonpudotuksesta huolimatta. Syö verenp.- ja muitakin lääkkeitä. Itse otan Progynovaa ja pellavansiemenöljykapseleita. Lekuri olisi mieluusti määrännyt kolesterolilääkkeen, mutten huoli sitä vielä. Se nukkumattomusongelma oli pahin silloin, kun vaihtarit rysähti niskaan kohdunpoiston jälkeen. Miehelläkin on jotain uniongelmia.
      Yhdessä tässä vanhetaan. Yritetään selvitä iän(kin) tuomista ongelmista.

    • estrogeenielli

      Joo, totta on varmaan se ettei sairauden riskin tai jonkun muun vuoksi voi hormoneja käyttää moni, harmin paikka. Kirjoitinkin vaan lähinnä" marttyyri-siskoja" ajatellen, joille on valinta ottaa ne kaikki kärsimykset ja naiseuden menetyksen kärsimykset osakseen. Itse arvostan juuri sitä elämän laatua, kuten alkup.kirjoituksessa kirjoitan. En sillä elämän pituudella väliä, jos kuolee hymy huulilla vaikka ihanan adoniksen käsittelyyn:) ikä ei ole ongelma, vaan asenne on ongelma.
      Antaa palaa täysillä loppuun asti vaan, nautitaan naiseudestamme.
      Terveisiä kaikille ikinaisille, ja ihanaisille. Jos ukko haukkuu , kun on hyytynyt, se on parempi vaihtaa toimivaan kohteliaaseen tosimieheen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe