Viiskulman kiertoliittymä

IsoMuttaKiva

Nyt kun saatiin liikennevalot pois niin oletus oli että liikenne soljuu viiskulmassa paremmin. Mutta ei. Nyt paikalliset ja muutkin eivät siis tiedä kuka väistää ja ketä. ja ehkä uutuuden kankeutta. Mutta Äänekoskentieltä Suolahteenpäin tuhansia kertoja ajaneena olin hyvilläni että nyt ei esim, yöllä tarvii pysähtyä. Mutta annas olla jos ja kun siihen sattuu joku paikallinen liikennesäännöistä tietämätön niin se ajelee liittymässä tökkimällä eikä vilkusta tietoakaan. Koetan siinä sitten yhdistelmällä sekunnissa lukea torvelon ajatuksia että mitähän mahtaa tapahtua. No kiire ei ole mutta isoa autoa ei kehtaisi monta kertaa stopata liittymässä. Ottakaa selvää miten paikassa ajetaan ja kiitos suuri heille jotka sen tietää ja joustaa ison auton tullessa paikalle.

26

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksikoroke

      Saako pyöräilijät ajaa vai pitääkö taluttaa ympyrän suojateillä? Entä kun autoilija poistuu ympyrästä kuka väistää?

      • Näin.täällä

        Tässä projektissa ei ole huomioitu pyöräilijöitä riittävästi; eikä muuallakaan (esim. uuden sairaalan puoleinen kevyen liikenteen väylä on täysin pyöräilykelvoton). Kivetyt kynnykset ovat täysin turhia suojateillä. Minä ainakin tästä lähtien talutan pyöräni suojatien yli. Näille asioille ei kukaan mahda mitää jälkeenpäin. Sen jälkeen, kun konsulttitoimiston ehdotelma on hyväksytty, asia on selvä. Menee muutama sukupolvi, että asiaan saadaan parannus uuden suunnitelman myötä.


      • työpäällikkö

        "Automiehet" ovat suunnitelleet autolijoille nämä liikenneratkaisut. Olkaamme tulokseen tyytväisiä.


    • Mikäsotku

      Miksi siellä yleensä on pyörätie ja kolmio autoilijalle ennen pyörätietä. Näin mukamas autoilijan pittäisi väistää yhdistettyä pyörätie/suojatie.

    • vilkuta

      Suojatien yli täytyy taluttaa..Ja jospa joskus ihmiset oppis sen vilkun käytönkin.Näyttää vaan monesta autosta puuttuvan. Tosin ei näytä kaikissa pyörissä olevan pirikelloakaan.

    • Tiemestari

      Voi hyvät ihmiset. Käyttäkää googlea kun teillä si tietokone tuntuu olevan.
      Näin säästytään kaikelta höpö höpö ja musta tuntuu tiedolta.
      Puhutaan faktoista,ei luuloista!
      Tässä kyseisessä kiertoliittymässä on kolmiot,joten lukekaa teksti tarkkaan.

      Kiertoliittymä ja miten siinä ajetaan
      Mikä kiertoliittymä on?

      Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke kierretään vastapäivään. Kiertoliittymässä on tulosuunnassa aina merkkiyhdistelmä, jossa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin alla on pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki. Kiertoliittymään tuleva on siten aina VÄISTÄMISVELVOLLINEN.


      Väistä kiertoliittymässä ajavaa, käytä vilkkua poistuessasi

      Kiertoliittymään tulevan on väistettävä liittymässä ajavaa. Väistämisvelvollisuus on osoitettu aina liikennemerkein.

      Kiertoliittymässä ajetaan vastapäivään. Kiertoliittymän tulosuunnan ja kiertotilan ajokaistat ovat melko leveitä, jotta myös suuret ajoneuvoyhdistelmät pystyisivät liikkumaan niissä hyvin. Jos tulosuunta on kaksi- tai useampiajokaistainen, on se merkitty erikseen tiemerkinnöin tai liikennemerkein. Muuten liittymään ajetaan yksi kerrallaan eikä rinnakkain toisen ajoneuvon kanssa.

      Kiertoliittymään saavuttaessa ei tarvitse käyttää vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu. Kiertoliittymästä poistuttaessa näytetään aina suuntamerkkiä, jotta muut tienkäyttäjät näkevät, missä kohtaa ajoneuvo poistuu liittymästä. Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa.


      Tarkkaile pyöräilijöitä ja jalankulkijoita

      Suojatien käyttäjiin on syytä kiinnittää huomiota kaikissa ylityskohdissa ja erityisesti liittymästä poistuttaessa. Autoilija väistää paitsi jalankulkijoita myös pyöräilijöitä AINA liittymästä poistuessaan. Liittymään saapuessaan autoilijan on VÄISTETTÄVÄ pyöräilijöitä liikennemerkkien osoittamalla tavalla.

      • Liikennesäännöt

        Jep. Ja siellä on selvästi merkattu pyörätiet LIIKENNEMERKEIN. Oli hyvä selvennys kaikille liittymää käyttäville.


    • Ylimmäiset

      Voi jos nämä Euroopan omistajat oppisivat myös väistämissäännöt. Pääsääntöisrsti pyöräilijä on väistämisVELVOLLINEN. Esim. Kauppakadulla, Kotakennääntiellä, Torikadulla, Sammonkadulla, Tehtaankadulla jne. Ajavat suoraan auton eteen piittaamatta kelistä ja väistämissäännöistä! Nokka pystyssä!

      • Rollaattori

        Nimenomaan nokka tanakasti pystyssä!


      • Pyörätiellä

        Totta kai nokka pystyssä kun on etuajo-oikeus. Autoilijat kun eivät tunne liikennemerkkejä ja niiden merkitystä. Ha ha haa. Suojatie on erikseen ja sen yli mennessä noudatamme liikennesääntöjä eli väistämisvelvoitetta.


      • Ylimmäiset
        Rollaattori kirjoitti:

        Nimenomaan nokka tanakasti pystyssä!

        Ps. Minä olen autoilijana euroopanomistaja ja ajan joka aamu kotakennääntietä keskustaan päin 80 km tunnissa ennen seitsemää. Kyllä sitä on turha tulla tietä ylittämään jalankulkijoiden siihen aikaan. Pääsääntöisesti suojatiellä väistää jalankulkijat ja liikennevalotkin poistettiin sen takia.


      • surkeaa
        Pyörätiellä kirjoitti:

        Totta kai nokka pystyssä kun on etuajo-oikeus. Autoilijat kun eivät tunne liikennemerkkejä ja niiden merkitystä. Ha ha haa. Suojatie on erikseen ja sen yli mennessä noudatamme liikennesääntöjä eli väistämisvelvoitetta.

        Eipä ole vielä näkynyt että pyöräilijä väistäisi kun tulee suojatielle. Autoilija väistää kun tulee kolmion takaa tai kun kääntyy risteyksessä.


      • Töröttelempä.vaan

        Lähes poikkeuksetta olen antanut autoilijalle tietä tilanteissa, jossa minulla jalka-/pyörämiehenä olisi oikeus "edetä". Tuntuisi oiken kivalta , että autoilijakin huomaisi tämän vaatimattoman eleen pienellä ystävällisellä tervehdyksellä. Hyvin harvoin kuitenkaan näin tapahtuu, tuskin koskaan.


      • Pyöränpäältäpois
        Pyörätiellä kirjoitti:

        Totta kai nokka pystyssä kun on etuajo-oikeus. Autoilijat kun eivät tunne liikennemerkkejä ja niiden merkitystä. Ha ha haa. Suojatie on erikseen ja sen yli mennessä noudatamme liikennesääntöjä eli väistämisvelvoitetta.

        Kuka on noudattanut väistämisvelvollisuutta?


    • IsoMuttaKiva

      Tiemestari antoi juuri oikeat ohjeet liikenneympyrässä ajamiseen siihen tulemiseen ja siitä poistumiseen(vilkku!!)...Mutta miten saataisiin se näille Äänekosken autoilijoille menemään kaaliin. En toki yleistä mutta aika moni tössii paikassa. Ja jos on yhtään joviaali ihminen niin hieman antaa isommalle autolle tilaa ja mennä koska sen stoppaaminen ja taas lähteminen tekee liikenteen liittymässä vielä vaikeammaksi. Kiitos kuitenkuin heille jotka asian oivaltaa.

    • vilkutivilkuti

      Oli naurussa pitelemistä tänään,kun joku mamma päästeli ympyrään tänään. Hyvissä ajoin laittoi ennen ympyrää vilkun oikealle ja kiersi sitten 3/4 kierrosta ennenkuin poistui. Tämä on jokapäiväistä,valitettavasti. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää,että vilkkua näytetään vain ja ainoastaan poistuttaessa ympyrästä?

      • Yut

        ehkä oli laittanut vahingossa ja ei sitten ollutkaan kääntymässä. Hyvinhän se tuntuu toimivan.


    • örnö

      Ei se mene Koskelaisille kaaliin vieläkään, Markkamäen kermaperseet ei edes katso ympärilleen kun tuuttaavat ympyrässä omien sääntöjen mukaan. Sitten kun joku ajaa 'oikein' mulkaistaan että jopas oli röyhkeetä. Opetelkaa oikeesti ajamaan siinä.

    • kuumakalle78

      OPETELKAA AJAMAAN!! ensinäkin liikenneympyrässä olevalla on etuajo-oikeus ja toiseksi sitä PERKELEEN VILKKUA käytetään vasta kun halutaan pois ympyrästä.

    • isovihanen

      kuumakalle sen sanoi.... -Mutta tänäänkin 80 tonnisella jouduin ottaan vapaalle kun yksi mersukuski ei vilkuttanut ja kääntyi ennen minun tuloa ympyrään...kortti pois tuollaiselta kyrvältä

    • liikenteenhaittaaja

      Miksi sitä töyssyä ei pureta pois? Nyt autot hiljentävät aivan suotta ympyrästä poistuessaan. Eihän muussakaan liittymässä ole, eikä taida olla muualla Suomessa?

    • minäolenoikeassa

      Täällä on hullut päässeet vallankahvaan, periksi ei anneta vaikka itsekin näkevät päin persettä olevat sääntönsä. Televankadulla olevat risteysten tolpat jotka onneksi "kaatuilleet" ja ehkä nakeltu mehtään. Auvisen viime talvinen luistinrata viiskulmassa joka oli nolouden huippu mutta saatava oli ja kuinka paljon siihenkin paloi rahaa muilta harrastusryhmiltä.

    • joooooh

      Taas tollo ei osannut ajaa kiertoliittymässä ja oli vielä paikallisen hinausliikkeen pienkuorma-auto hlöauto lavallaan. Ukko tulee Suolahdesta päin ja Televankadulle ollenkaan vilkuttamatta. Olin tulossa taas vastaan ja pysähdyin koska en ollut varma kurvaako kotakennäälle päin. No eihän se sitä tehnyt, teki mieli näyttää pöllölle keskaria mutta maltoin. Se mikä ei mee kaaliin niin ei mee.

    • kunnonkuski

      Poliisien pitäisi järjestää enemmän sellaisia teemaliikennevalvontapäiviä. Eikö ollut hyvä sana?
      Kiertoliittymät olisi yksi hyvä opastuspaikka ja samalla tulisi tarkastettua onko noin paljon autoja joissa ei toimi vilkut.
      Älypuhelimenkäyttö ajaessa on aika hurjan näköistä. Huippusuoritus oli kun kaksi tyttöä ajoi skootterilla peräkkäin ja ilmeisesti etsi pokemoneita. Poliisit tuli vastaan mutta ei mitään reaktiota, mikähän oli?
      Mitä vähemmän kunnon valvontaa sitä hullummaksi liikenne menee!

    • Tultiin tänään puoli neljän jälkeen Suolahdesta ja autojono Viiskulmasta oli melkein Ääneniemen tienhaaraan saakka. Pikkuhiljaa alkoi jono vetää, mutta väliin tunki autoja Mannilantieltä. Tuli tuosta jonossa olosta mieleen Hiskinmäen sillan remontti, kun odoteltiin Suolahden suunnasta jonossa useampia kymmeniä minuutteja. Muistan kun yksi tukkirekka odotti jonoon pääsyä Sarvelantieltä ja viimein kuski kyllästyi odottamaan ja kääntyi kiellettyyn ajosuuntaan ja lähti ajamaan Suolahteen päin. Ymmärrän kuskin päätöksen tehdä pieni rike, kun koko ajan tulee Suolahden suunnasta autoja jonoon, eikä itse pääse risteyksestä jonoon.

    • kunnonkuski

      Fiksu autoilija päästää tuollaisessa tilanteessa vaikka kolmion takaa tulevan kun huomaa että toinen joutuisi odottamaan kohtuuttoman pitkään. Mutta kun niitä fiksuja autoilijoita on niin kohtuuttoman vähän, on nämä suomalaiset niin neuroottista metsäläiskansaa. Minä ite ja muut sitten!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi kuollut ulosajossa lauantai-iltana Loimaalla

      On tainnut olla melkoinen ylinopeus kun on tuollaista jälkeä tullut. Onneksi ei kuitenkaan sivullisia menehtynyt https://viranomaisuutiset.fi/ulosajo-
      Loimaa
      194
      10057
    2. 604
      2717
    3. Haittaako se, että olen sua nuorempi?

      Mulle ikäerolla ei ole mitään väliä, mutta voiko naista se haitata, jos on vanhempi miestä?
      Ikävä
      133
      1684
    4. Hoosiannaa samban tahdissa

      Tallensin tänä aamuna klo 10 Helsingin Paavalin kirkosta (Hermannissa) tulleen Adventti-jumalanpalveluksen. Aloitus, eli kirkkoherra Kari Kanalan ja
      Luterilaisuus
      96
      1124
    5. Kaikkea hyvää

      Emme enää tapaa.
      Ikävä
      86
      1042
    6. Kysymys haavemaihin

      Hei haaveileva mukava nainen, miten meni viikonloppu?
      Ikävä
      226
      948
    7. Sanna Marin: Suomessa romahtaa nyt kaikki!

      - Pisatutkimus kertoo koulutuksen tason romahduksesta. - Olkiluoto 3 kertoo suomalaisen teollisuusosaamisen tason. - Vanhusten hoito retuperällä. - So
      Maailman menoa
      250
      796
    8. Näin sinuakin kytätään - näyttöihin upotetut kamerat

      On tultu uuteen vaiheeseen , jota monet eivät vieläkään ymmärrä. Uusimpiin puhelimiin sekä tietokoneisiin on ilmeisesti häivytetty/piilotettu kamerat
      Maailman menoa
      206
      771
    9. Haittaako mies

      Että mulla on seksuaalisia haluja sua kohtaan? Onko se sun mielestä outoa? Oot vaan niin kuuma mies. 🤤
      Ikävä
      39
      754
    10. Zelensky ei halua neuvottelupöytään.

      Lukasenkan ehdotus ei käy. Kokeilisi edes, olisihan se sitten nähty saako keskustelu mitään aikaan. Eikö nyt kannattaisi kokeilla kaikki mahdollinen s
      Maailman menoa
      358
      675
    Aihe