Canon 5D mark IV ja Fuji X T2

Canonisti____minäkin

Syksyn uutukaisista Canonin 5D mark IV:n piti olla killerituote, joka horjuttaa Panasonicin asemaa 4K markkinoilla. Mark IV on hyvä kamera monessa suhteessa, mutta sen video-ominaisuudet eivät ole saaneet kiitosta. Vanha kodekki ja liian iso croppikerroin ovat päällimmäisiä moitteita. Tiedostot ovat useita kertoja suurempia verrattuna kilpailijoihin, eikä kameraa voi käyttää tuotannoissa, joissa samalla rungolla on tarkoitus sekä valo- että videokuvata.

Fujin X T2:n taas piti olla kamera, jossa on mukaan ympätty 4K, mutta se ei ole rungon tärkein ominaisuus. Esisarjan rungoilla tehdyissä videotesteissä ei kuitenkaan ole varsinaisesti löytynyt mitään moitittavaa. Tarkennus tosin ei ole ainakaan ensimmäisellä firmis versiolla Canonin luokkaa.

Voidaanko syystä kysyä, ollaanko tilanteessa, jossa Panan haastaakin Fuji! Tämä tiedetään, kun molemmista uutuuksista on riittävästi tuotantosarjan rungoilla tehtyjä testejä.

18

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AsusDeluxe

      En tiedä, mutta automaattitarkennukset ainakin on turhin asia, mihin voi puuttua.

      • Canonisti___minäkin

        Pääosa ammattilaisista ja pidemmälle edenneistä amatööreistä tarkentaa videokuvan käsin. Toisaalta Canon on nyt pystynyt tarjoamaan parissa runkomallissa ensimmäistä kertaa automaattitarkennuksen, joka toimii usein myös videoluvauksessa.


    • Canonisti_____minäkin
    • Canonisti_____minäkin

      Molempiin viimevuoden ykköstuotteisiin tulee firmispäivitykset. Canon parantaa pahimpia puutteita, mutta täyden hyödyn saa vain huoltokäynnillä, jossa myös rungon rakennetta korjataan. Fujille taas tuli eilen firmis, jossa on yli 20 pikkujuttua vähän paremmin toteutettuna. Nyt Canonin korjausten jälkeen molemmat ovat varteenotettavia vaihtoehtoja kevyisiin, ammattimaisiin ja harrastajatason 4K videotuotantoihin.

      Fuji uskoo runkoonsa ja tuo siihen ammattitason video-objektiiveja pari kappaletta. Uskon silti, että pääosa ainakin harrastajien tuotannoista niin 5D mark IV:llä kuin X T2:lla tehdään valokuvausobjektiiveilla. Molempiin on saatavissa joukko ihan hyviä, kohtuuhintaisia objektiiveja, jotka kelpaavat myös videokuvaukseen.

      • Canonisti_____minäkin

        Fuji tuo huhujen mukaan markkinoille X T2:n version, jossa on kuvan vakaaja rungossa. Ensitietojen mukaan tämä näyttää olevan suunnattu juuri videokuvaajille.

        http://www.fujirumors.com/dont-worry-fujifilm-x-t2s-body-image-stabilization-ibis-will-work-fujinon-x-mount-lenses/

        Näyttäisi siltä, että johtava broadcast tasoisten videokameroiden objektiivien tuottaja haluaa oman osuutensa myös keveämmistä tuotannoista.

        Sinänsä mielenkiintoista, mihin tämä polku johtaa. Tällä hetkellä APS-C kennosta saadaan irti 6K video, mutta sitä tarkempi video vaatii nykyteknologialla suuremman kennon. Tokion 2020 kesäolympialaisissa on tarkoitus tuoda markkinoille 8K video, joten silloin 6K on varmaan kuluttajatuotteissa ja mm. YouTube tukee sitä.


    • epäilen-että-ei

      Tekeekö killerituotteet sisällön paremmaksi?

      • Canonisti______minäkin

        Hyvälaatuista jälkeä, kohtuuhinnalla ja helposti opittavasti tekevä kokonaisuus on markkinoilla voittaja. Sana kiirii. Eli sanoisin, että killerituote helpottaa sisällön parantamista.


    • Ikuisuusongelma

      Auta canonisti vähän! Elikkä tarvitsen vain hyvää laatua kuvaavan helpon kameran hyvällä mikillä haastattelutilanteisiin. En ehdi enkä oikein jaksa pelata säätöjen kanssa. Mutta laatu pitäs olla ensiluokkaista. Olisiko joku ajatus. Olen kiitollinen.

      • Canonisti_____minäkin

        Ensimmäinen kysymys on, 4K vai riittääkö HD? HD riittää ajankohtaisiin juttuihin, mutta jos ajatus on, että videoita katsotaan tulevaisuudessakin, niin sitten 4K.

        Miten olisi iPhone 8 . Siinä on tele objektiivi, joten ei tarvitse pelätä hassuja neniä, niin kuin laajakulmaobjektiiveilla. Mikitys pitää miettiä erikseen. Verkkiksellä taisi olla joku halpa langaton listoilla. Äänenlaadusta ei ole tietoa, eikä liitettävyydestä puhelimeen. Valoiksi pari jotain halpaa led-paneelia. Pari kevyttä valaisinjalustaa ja kunnollinen jalusta puhelimelle. Noilla voisi hyvinkin onnistua.

        Halpa HD vaihtoehto on myös Canonin 80D ja siihen f/1.8 50 mm STM. Sen tarkennusautomatiikkaa on kehuttu ja pidetty ensimmäisenä kuluttajatuotteena, jonka tarkennus oikeasti toimii. Mikitykset, valot ja jalustat kuten edellä.

        Jos päädyt 4K kameraan, niin sitten joko Panasonicin runko tai oikea videokamera. Videokamerat ovat vähän kalliimpi vaihtoehto, koska halvimmissa ei ole mikkiliitäntöjä. Mikkiliitännät ovat vasta ns. semipro malleissa. Valot yms. kuten muissa vaihtoehdoissa.

        Alussa mainitut 5D mark IV ja X T2 toimivat myös. Vitonen on selvästi Panoja kalliimpi. Fujin voisi hyvinkin saada samoihin hintoihin. En ole nyt vertaillut tarkasti itse.

        Itse kuvaan videot vielä HD-pokkarilla ja käytän siis 28 mm kinovastaavaa laajakulmaa (X70). Valinnan painopiste on valokuvausominaisuuksissa. Jalustana on Siruin 3T, joka toimii samalla yksinkertaisena "gimbaalina". Se tasapainottaa pienen kameran ja mahdollistaa yksinkertaiset ajot. En tee haastatteluja tms, joten tuo setti sopii minulle. Vaihtanen 4K:oon ensi vuonna.


      • Ikuisuusonhågelma

        Kitos, kiva kun autat! Iphone 8 plus on varmaan ihan hyvä jokapäiväisiin hyvin lyhyisiin otoksiin. Katsoin jotain youtube esittelyjä. Mutta onkohan siinä vain tuo laajakulma mahdollisuus, tiedätkö? Maisemiin hyvä. Haastatteluihin turhan leveä. Osaatko mitään sanoa tuosta? Ja erillinen mikki pitäs varmaankin olla. Mutta varmaan hyvä jokapaikan vehje. Päivitän vanhan puhelimeni siihen varmaankin.
        Etsin kameraa jolla saisi vähän selllaista Cartier Bresson ilmaisua, missä kuvaasa olisi syvyyttä ja henkeä nk vanhoissa filmikameroissa. Mietin kannattaako ostaa erillistä videokameraa ollenkaan. Fuji voisi olla hyvä. Tai miten Olympuksella oli joku 4K vidota kuvaava kamera, tuli keväällä. Keveys ja helppus olisi hakusessa. Teen haastatteluja niin ettei kamera saisi häiritä tai viedä liikaa tilaa, että autenttisuus säilyy. ..


      • 25000_egeä_äänikamoissa

        " En ehdi enkä oikein jaksa pelata säätöjen kanssa. Mutta laatu pitäs olla ensiluokkaista. Olisiko joku ajatus."

        Jeesus sentään. Siinä ensimäinen mieleen tullut ajatus. Että osaa ihminen olla tyhmä ja tietämätön. Ja laiska. Siinä samaan hintaan vielä toinenkin ajatus.


      • Simppelisti

        Näissä digikameroissa on niin paljon sellaista säätöä tosiaan, että kun olen aina askarrellut perinteisten kameroiden kanssa ja jälki niissä oli priimaa niin tämä koko sähköinen maailma on aika vaikeaa. Edelleenkin tykkään ihan oikeasta filmikamerasta enemmän. Mutta yritän pysyä mukana kehityksessä. Joo, olen aika tietämätön digikameroiden hienoista säädöistä. Itseäni puhuttaa enemmän ilmaisu. Osaan sen ja siihen syventyminen korvaa kyllä puuttellisen tekniikan. Siksi kysyn neuvoa joita ainakin ja onneksi canonisti antaa. Hän kun on todella perehtynyt asiaan. Olemme erilaisia. Syvennyn kyllä sitten itse kameraan kun ostan sen. Mutta niiden vertaaminen on mielestäni vaikeaa.


      • Canonisti______minäkin
        Simppelisti kirjoitti:

        Näissä digikameroissa on niin paljon sellaista säätöä tosiaan, että kun olen aina askarrellut perinteisten kameroiden kanssa ja jälki niissä oli priimaa niin tämä koko sähköinen maailma on aika vaikeaa. Edelleenkin tykkään ihan oikeasta filmikamerasta enemmän. Mutta yritän pysyä mukana kehityksessä. Joo, olen aika tietämätön digikameroiden hienoista säädöistä. Itseäni puhuttaa enemmän ilmaisu. Osaan sen ja siihen syventyminen korvaa kyllä puuttellisen tekniikan. Siksi kysyn neuvoa joita ainakin ja onneksi canonisti antaa. Hän kun on todella perehtynyt asiaan. Olemme erilaisia. Syvennyn kyllä sitten itse kameraan kun ostan sen. Mutta niiden vertaaminen on mielestäni vaikeaa.

        Fujilla on käyttöliittymä simppeli, kuten filmikameroissa.

        https://www.dpreview.com/products/fujifilm/slrs/fujifilm_xt2


      • 800-1500Hintaluokassa
        Canonisti_____minäkin kirjoitti:

        Ensimmäinen kysymys on, 4K vai riittääkö HD? HD riittää ajankohtaisiin juttuihin, mutta jos ajatus on, että videoita katsotaan tulevaisuudessakin, niin sitten 4K.

        Miten olisi iPhone 8 . Siinä on tele objektiivi, joten ei tarvitse pelätä hassuja neniä, niin kuin laajakulmaobjektiiveilla. Mikitys pitää miettiä erikseen. Verkkiksellä taisi olla joku halpa langaton listoilla. Äänenlaadusta ei ole tietoa, eikä liitettävyydestä puhelimeen. Valoiksi pari jotain halpaa led-paneelia. Pari kevyttä valaisinjalustaa ja kunnollinen jalusta puhelimelle. Noilla voisi hyvinkin onnistua.

        Halpa HD vaihtoehto on myös Canonin 80D ja siihen f/1.8 50 mm STM. Sen tarkennusautomatiikkaa on kehuttu ja pidetty ensimmäisenä kuluttajatuotteena, jonka tarkennus oikeasti toimii. Mikitykset, valot ja jalustat kuten edellä.

        Jos päädyt 4K kameraan, niin sitten joko Panasonicin runko tai oikea videokamera. Videokamerat ovat vähän kalliimpi vaihtoehto, koska halvimmissa ei ole mikkiliitäntöjä. Mikkiliitännät ovat vasta ns. semipro malleissa. Valot yms. kuten muissa vaihtoehdoissa.

        Alussa mainitut 5D mark IV ja X T2 toimivat myös. Vitonen on selvästi Panoja kalliimpi. Fujin voisi hyvinkin saada samoihin hintoihin. En ole nyt vertaillut tarkasti itse.

        Itse kuvaan videot vielä HD-pokkarilla ja käytän siis 28 mm kinovastaavaa laajakulmaa (X70). Valinnan painopiste on valokuvausominaisuuksissa. Jalustana on Siruin 3T, joka toimii samalla yksinkertaisena "gimbaalina". Se tasapainottaa pienen kameran ja mahdollistaa yksinkertaiset ajot. En tee haastatteluja tms, joten tuo setti sopii minulle. Vaihtanen 4K:oon ensi vuonna.

        "Jos päädyt 4K kameraan, niin sitten joko Panasonicin runko tai oikea videokamera. "

        ei ole tullut vastaan panasonikkia jossa olisi kunnollinen äänitys. Vaikka usein käytän erillisiä mikkejä, kyllä se kameran mikkikin on tärkeä ja minulle aivan ratkaiseva.

        ennen oli toisin, nyt panasonikki panostaa videokameroissa pitkään zuumiin, joka kuitenkin ei juuri silloin tarkenna kuin pitäisi. Juuri sain sumeaa kuvaa, 2 tunnin kuvauksessa kymenkunta 5 min pätkää sumeena. Onneksi oli 3 muutakin kameraa eri kuvakulmista.


    • Canonisti________minäkin
    • cartierb
      • Canonisti

        Asiasta keskusteltiin myös muilla Fuji-foorumeilla. Jotain hämärää tuossa on, kun 9 akkua antaa vain 1000 kuvaa. Alkuperäinen kirjoittaja tunnettiin jossain, eikä kirjoitusta pidetty provona. Enemmän mietittiin 1) viallista runkoa, 2) huonolaatuisia tarvikeakkuja ja 3) muita teknisiä ongelmia.

        Tuo olisi karkeasti 100 kuvaa / akku. Fujin ilmoittama kesto on reilut 300 akulla, mikä on oman kokemukseni mukaan aika lähellä oikeaa.

        Otettaessa valokuvia peililliset ovat tehokkaampi, koska takanäytön voi pimentää ja etsin kuluttaa oleellisesti vähemmän sähköä. Videokuvauksessa ei tässä mielessä ole eroa. Akun kapasiteetti ratkaisee.

        Fuji käyttää fyysisesti pienikokoista akkua. Sen kapasiteetti ei ole yhtä suuri kuin suurikokoisten ja samalla painavampien isojen peilijärkkärien akkujen. Itse käytän Fujissa kolmea vara-akkua, mikä on ollut enemmän kuin riittävästi. Esimerkiksi Canonin kymppisarjassa olen käyttänyt kahta.


      • Nikon_Fujin_kamera

        Minulla Fujifilm X-T2 on antanut suunnilleen 250-300 ruutua per alkuperäinen patteri. Tietysti se on vähänlaisesti verrattuna Nikon D4 yli tuhanteen ruutuun per patteri, mutta kuitenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe