Annettu adoptoitavaksi

Lastenoikeus

Hei! Haluaisin tietää,minkälaiset mahdollisuudet lapsella on saada selville biologiset vanhempansa, joka on anettu pois adoptoitavaksi jo heti synnyttyä ja äiti on kieltänyt tietojen antamisen itsestään ja ei ole ilmoittanut lapsen isän nimeä. Onko lapsella minkänlaita mahdollisuutta tai oikeutta,niin halutessaan selvittää biologiset vanhempansa ja tai sukulaisensa?

6

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieltälukemaan
    • Äiti-Kokkolassa

Kuulostaa tutulta. Sain isänä tiedon tyttärestäni vasta vuosien jälkeen ja että hänet adoptoitiin. Äitinsä ei anna mitään tietoja minulle, mikä johtuu varmaan ehkä hänen nykyisestä perheestä joka ei tiedä asiasta. Kuitenkin pidän oikeutenani, että minun pitäisi saada tietoja, joidenka olisin halunnut olevan aina selvillä. En olisi ikinä antanut tytärtäni pois, olen ikävöinyt häntä aina, kun kuulin hänestä. Haluaisin hänen tietävän, että en hylännyt häntä, mutta asuin eri paikkakunnalla, kuin äitinsä ja siksi asia tuli tietooni vasta vuosien jälkeen. Selvitin asiaa ja minulle sanottiin, että pitäisi tietää lapsen syntymäaika, mutta äitinsä ei kerro sitä. Silloin voisin jättää viestin hänen adoptiotietoihinsa, jos hän tutkisi niitä joskus. Vaikeaa on isälle...

• 1säpappa

Aika häiriintynyt tilanne.
        Sulle nyt ei varmaan anneta tietoja, mutta kyllähän viranomaiset saavat halutessaan helposti selville lapsen syntymäajan jo ihan äidin nimen ja paikkakunnan perusteella.

Tuossa pitäis oikeasti olla joku järkevä käytäntö, että voisi jättää omat yhteystiedot siltä varalta, että lapsi itse haluaa joskus ottaa yhteyttä biologisiin vanhempiinsa.
        Tuon pitäisi kuulua jo ihan lapsen oikeuksiin.

Varmaan useimmat adoptiolapset haluavat tietää ketkä ovat biologiset vanhempansa, vaikkeivät heitä tietysti oikeina vanhempina osaisi pitääkään.

Yks mun nuoruudenaikainen tyttöystäväni otti jopa biologisen äitinsä sukunimen aikuisena, vaikkei teininä alkoholistiäitiään koskaan tavannutkaan. Ilmeisisti sit myöhemmin on tavannut.

• 1säpappa kirjoitti:

Aika häiriintynyt tilanne.
        Sulle nyt ei varmaan anneta tietoja, mutta kyllähän viranomaiset saavat halutessaan helposti selville lapsen syntymäajan jo ihan äidin nimen ja paikkakunnan perusteella.

Tuossa pitäis oikeasti olla joku järkevä käytäntö, että voisi jättää omat yhteystiedot siltä varalta, että lapsi itse haluaa joskus ottaa yhteyttä biologisiin vanhempiinsa.
        Tuon pitäisi kuulua jo ihan lapsen oikeuksiin.

Varmaan useimmat adoptiolapset haluavat tietää ketkä ovat biologiset vanhempansa, vaikkeivät heitä tietysti oikeina vanhempina osaisi pitääkään.

Yks mun nuoruudenaikainen tyttöystäväni otti jopa biologisen äitinsä sukunimen aikuisena, vaikkei teininä alkoholistiäitiään koskaan tavannutkaan. Ilmeisisti sit myöhemmin on tavannut.

»Varmaan useimmat adoptiolapset haluavat tietää ketkä ovat biologiset vanhempansa, vaikkeivät heitä tietysti oikeina vanhempina osaisi pitääkään."»

Tääkin on vähän miten on. Teininä seuustelin yhden ottotyttären kanssa. Kun oltiin humalassa, hän halus aina soittaa biologisellenidillen, vaikka vastaus oli aina ettei hänellä olenllasta. Myöhemmin tämä jo naiiseksi kasvanut otti jopä biologisen äinsä sukunimen.

Nämä otovanhemmat oli hyviä ihmisiä, mutta silti lapsi halusi omat vanhemmat.

• JustJust kirjoitti:

»Varmaan useimmat adoptiolapset haluavat tietää ketkä ovat biologiset vanhempansa, vaikkeivät heitä tietysti oikeina vanhempina osaisi pitääkään."»

Tääkin on vähän miten on. Teininä seuustelin yhden ottotyttären kanssa. Kun oltiin humalassa, hän halus aina soittaa biologisellenidillen, vaikka vastaus oli aina ettei hänellä olenllasta. Myöhemmin tämä jo naiiseksi kasvanut otti jopä biologisen äinsä sukunimen.

Nämä otovanhemmat oli hyviä ihmisiä, mutta silti lapsi halusi omat vanhemmat.

Anteeksi kirjoitusvirheet.

• Anonyymi

Onpa vaikeaksi tehty laki isän oikeuksien osalta. Urjalassa väitetään että olen isä mutta Kokkolassa pidetään salaisuus...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      62
      2099
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      4
      1756
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      231
      1222
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      900
    5. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      20
      832
    6. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      57
      826
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      100
      713
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      678
    9. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      92
      659
    10. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      18
      656
    Aihe