Annettu adoptoitavaksi

Lastenoikeus

Hei! Haluaisin tietää,minkälaiset mahdollisuudet lapsella on saada selville biologiset vanhempansa, joka on anettu pois adoptoitavaksi jo heti synnyttyä ja äiti on kieltänyt tietojen antamisen itsestään ja ei ole ilmoittanut lapsen isän nimeä. Onko lapsella minkänlaita mahdollisuutta tai oikeutta,niin halutessaan selvittää biologiset vanhempansa ja tai sukulaisensa?

6

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieltälukemaan
    • Äiti-Kokkolassa

      Kuulostaa tutulta. Sain isänä tiedon tyttärestäni vasta vuosien jälkeen ja että hänet adoptoitiin. Äitinsä ei anna mitään tietoja minulle, mikä johtuu varmaan ehkä hänen nykyisestä perheestä joka ei tiedä asiasta. Kuitenkin pidän oikeutenani, että minun pitäisi saada tietoja, joidenka olisin halunnut olevan aina selvillä. En olisi ikinä antanut tytärtäni pois, olen ikävöinyt häntä aina, kun kuulin hänestä. Haluaisin hänen tietävän, että en hylännyt häntä, mutta asuin eri paikkakunnalla, kuin äitinsä ja siksi asia tuli tietooni vasta vuosien jälkeen. Selvitin asiaa ja minulle sanottiin, että pitäisi tietää lapsen syntymäaika, mutta äitinsä ei kerro sitä. Silloin voisin jättää viestin hänen adoptiotietoihinsa, jos hän tutkisi niitä joskus. Vaikeaa on isälle...

      • 1säpappa

        Aika häiriintynyt tilanne.
        Sulle nyt ei varmaan anneta tietoja, mutta kyllähän viranomaiset saavat halutessaan helposti selville lapsen syntymäajan jo ihan äidin nimen ja paikkakunnan perusteella.

        Tuossa pitäis oikeasti olla joku järkevä käytäntö, että voisi jättää omat yhteystiedot siltä varalta, että lapsi itse haluaa joskus ottaa yhteyttä biologisiin vanhempiinsa.
        Tuon pitäisi kuulua jo ihan lapsen oikeuksiin.

        Varmaan useimmat adoptiolapset haluavat tietää ketkä ovat biologiset vanhempansa, vaikkeivät heitä tietysti oikeina vanhempina osaisi pitääkään.

        Yks mun nuoruudenaikainen tyttöystäväni otti jopa biologisen äitinsä sukunimen aikuisena, vaikkei teininä alkoholistiäitiään koskaan tavannutkaan. Ilmeisisti sit myöhemmin on tavannut.


      • 1säpappa kirjoitti:

        Aika häiriintynyt tilanne.
        Sulle nyt ei varmaan anneta tietoja, mutta kyllähän viranomaiset saavat halutessaan helposti selville lapsen syntymäajan jo ihan äidin nimen ja paikkakunnan perusteella.

        Tuossa pitäis oikeasti olla joku järkevä käytäntö, että voisi jättää omat yhteystiedot siltä varalta, että lapsi itse haluaa joskus ottaa yhteyttä biologisiin vanhempiinsa.
        Tuon pitäisi kuulua jo ihan lapsen oikeuksiin.

        Varmaan useimmat adoptiolapset haluavat tietää ketkä ovat biologiset vanhempansa, vaikkeivät heitä tietysti oikeina vanhempina osaisi pitääkään.

        Yks mun nuoruudenaikainen tyttöystäväni otti jopa biologisen äitinsä sukunimen aikuisena, vaikkei teininä alkoholistiäitiään koskaan tavannutkaan. Ilmeisisti sit myöhemmin on tavannut.

        »Varmaan useimmat adoptiolapset haluavat tietää ketkä ovat biologiset vanhempansa, vaikkeivät heitä tietysti oikeina vanhempina osaisi pitääkään."»

        Tääkin on vähän miten on. Teininä seuustelin yhden ottotyttären kanssa. Kun oltiin humalassa, hän halus aina soittaa biologisellenidillen, vaikka vastaus oli aina ettei hänellä olenllasta. Myöhemmin tämä jo naiiseksi kasvanut otti jopä biologisen äinsä sukunimen.

        Nämä otovanhemmat oli hyviä ihmisiä, mutta silti lapsi halusi omat vanhemmat.


      • JustJust kirjoitti:

        »Varmaan useimmat adoptiolapset haluavat tietää ketkä ovat biologiset vanhempansa, vaikkeivät heitä tietysti oikeina vanhempina osaisi pitääkään."»

        Tääkin on vähän miten on. Teininä seuustelin yhden ottotyttären kanssa. Kun oltiin humalassa, hän halus aina soittaa biologisellenidillen, vaikka vastaus oli aina ettei hänellä olenllasta. Myöhemmin tämä jo naiiseksi kasvanut otti jopä biologisen äinsä sukunimen.

        Nämä otovanhemmat oli hyviä ihmisiä, mutta silti lapsi halusi omat vanhemmat.

        Anteeksi kirjoitusvirheet.


    • Anonyymi

      Onpa vaikeaksi tehty laki isän oikeuksien osalta. Urjalassa väitetään että olen isä mutta Kokkolassa pidetään salaisuus...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe