Olenko ymmärtänyt jotain väärin?

HorizonDeVer8

Eli

Ensimmäinen opintotuki kilahti tilille. Sisältäen asumislisän ja opintotuen. Ymmärtääkseni minun pitäisi saada myös valtiontakausta 400 euroa/kuukausi.

Se ei ole kuitenkaan tilille tullut. Vai tuleeko ollenkaan? Kelan päätöksen mukaan mun pitäisi saada 900 euroa kuussa.

Minulla on kyllä opintolaina. Vaikuttaako se mitenkään?

En ymmärrä...

8

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voihyttynen

      Valtiontakaus tarkoittaa, että sen kanssa voit hakea pankista opintolainaa. Lainan maksaa pankki. Kela maksaa opintorahan ja asumislisän.

    • Niin mutta entäs se valtiontakaus? Maksaako Kela sen pankille, vai maksetaanko sitä ollenkaan minnekään?

      Siis tuleeko se Kelan opintolainan valtiontakaus minulle tilille sen opintotuen ja sen opiskelijan asumislisän kylkeen?

      Minulla oli sellainen käsitys. Kelan päätöksessäkin oli että opintotuki tietty euro ja asumislisä tietty euro ja lisäksi valtiontakaus 400 ja yhteenvedossa oli että saisin 900 euroa per kuukausi miinus verot.

      Olenko ymmärtänyt jotain väärin?

      Mietin vain kun vuokra on 283,5 euroa ja opintotuki kokonaisuudessaan jotain 530 euroa enkä ja opintolaina on mulla vähän niinkuin hätävarana. Opiskelutarvikkeistakin tulee kuluja esim: Kannettava pitäisi ostaa, lisäksi opiskelumateriaaleja (vaikkakin opiskelukirjat usein lainattavissa) ja jossain välissä pitäisi syödäkin. Sitten vakuutus maksaa ja talveksi ostaa talvitakki ja kengät (vanhat kuluneita).

      Onhan se työskentelykin vaihtoehto mutta se hidastaa opiskelua.

      Viäntäkäähän mulle rautalangasta.

      • tosiko

        Ilmeisesti olet ymmärtänyt jotain väärin. Valtiontakaus sinänsä ei ole rahaa. Kuten tuolla on aiemmin sanottu, vaan valtiontakauksen kanssa menet pankkiin. Takaus on 400 eurolle kuukaudessa. Se 400 euroa tulee sinulle pankista sitten, kun pankki myöntää sinulle opintolainan. Ilmaista rahaa se ei ole, vaan sen maksat myöhemmin takaisin pankille korkoineen.

        Menojahan on joka opiskelijalla. Opintotuki ei katso menojasi, se myönnetään kaikille samoin perustein. Opintotukeen siis kuuluu opintoraha, asumislisä ja vielä opintolainan valtiontakaus. Valtiontakauksen turvin pankki myöntää lainan. Laina ei kierrä Kelan kautta.

        Siis mene pankkiin valtiontakauksen kanssa ja pyydä sitä lainaa. Saat sitten sen 400 € pankista tilillesi. Opintorahan ja asumislisän maksaa Kela, opintolainan maksaa pankki. Yhteensä 900 euroa. Kelalla ei ole mitään tekemistä lainasi kanssa, voit sen ottaa tai jättää ottamatta. Kela on ainoastaan myöntänyt takauksen lainalle. Sen perusteella pankki luottaa sinuun ja myöntää lainan, 400 euroa


    • ei_tämä_ole_totta

      Varmaankaa et opiskele mitään kaupallista tai talouteen liittyvää alaa tai oikeastaan sitä pitäisi just opiskella.

    • Oppiatämäkin

      Se Kelan antama takaus siis tarkoittaa, että Kela takaa sinun lainasi (jonka otat pankista). Et tarvitse isiä tai äitiä tai ketään muutakaan takaajaksi, tai mitään omaisuutta vakuudeksi, kuten tarvitsisit muuta kuin opintolainaa hakiessasi.

    • "Takaus on 400 eurolle kuukaudessa. Se 400 euroa tulee sinulle pankista sitten, kun pankki myöntää sinulle opintolainan. Ilmaista rahaa se ei ole, vaan sen maksat myöhemmin takaisin pankille korkoineen."

      Siis se pitää erikseen pyytää pankilta?

      Minulla on kyllä opintolaina ja ensimmäisestä erästä olen jo hieman nostanut. Kelasta sanottiin että sen takauslapun kanssa pitää mennä pankkiin ennenkuin saa mitään lainaa ja olen sen niin tehnyt.

      Siis pitäisikö minun oikeasti saada vielä sen n.530 euron lisäksi 400 euroa päälle? Haluan varmistua että en hauku väärää puuta.

      Tuleeko tuo takaus siis maksettavaksi vielä opintolainan päälle?

      • kuinkavaikeaa

        Jos sinulla jo on opintolaina, asiasi ovat kunnossa. Mitään takausta ei makseta opintolainan lisäksi.

        Takaus, siis se valtiontakaus, EI ole rahaa. Takaus tarkoittaa sitä, että valtio takaa pankille sen, että pankki saa aikanaan nyt sinulle lainaamansa rahat (400 €/kk) varmasti takaisin. Jos sinä et niitä maksa pankille takaisin, valtio maksaa ja perii sinulta vastaavan summan. Pankki ei anna lainaa ilman vakuuksia, jollainen opintolainan valtiontakaus on.

        Rahallisesti sinun opintotukesi on se noin 530 € ynnä opintolaina. Opiskelijana sinua tuetaan myös erittäin edullisilla aterioilla ja monilla muilla eduilla. Mutta opiskelija ei sentään rahassa kylve.


    • Mietin vaan tuota logiikkaa. Oon sellanen henkilö joka nussii pilkkua aika paljon ja jos huomaan jotain jota en ymmärrä niin nussin pilkkua eli mun pitää tietää tarkasti miten jokin asia - tässä tapauksessa opintolaina- toimii. Siksi kysyin. 😊

      Mutta Loppujenlopuksi laskeskelin, että ihan hyvin rahat riittää - kaupastakin voi saada ihmeen halvalla terveellistäkin ruokaa (esim. pakastekasvikset halvimmillaan n. 53 senttiä). Mulle tulee välillä näitä neuroottisuuskohtauksia - oman yliopiston opintotukilautakunnassakin miltei nauroivat minut ulos kun esitin niin hassuja kysymyksiä. 😊

      Joka tapauksessa kiitos kärsivällisyydestä! 😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe