Uhrit

KTS

Muinaisten suomalais-ugrilaisten uhreja oli neljää päätyyppiä:

Lahjauhrit, joilla pyrittiin saamaan menestystä (esim. osa puurosta saatettiin antaa haltialle ja jättää vaikka kiven päälle)

Konniiviouhrit, joissa osa uhrista luovutettiin jumalille ja loput nautittiin itse.

Kommuuniouhrit. Saattoi olla leipää, juomaa tai jokin eläin. Uhri itsessään edusti jotakuta jumalaa ja nautittaessa tätä uhria tultiin ikään kuin osalliseksi tämän kyseisen jumalan voimasta. Periaate oli siis aivan sama kuin kristillisessä ehtoollisessa.

Sovitusuhrit muistuttivat Raamatun syntiuhreja, niissä yhteisön synnit siirrettiin uhrieläimeen, joka sitten tapettiin näiden syntien vuoksi. Uhriteuras tuotiin näkyville, kaulasuonet katkaistiin ja veri valutettin kuppiin. Shamaanipappi rukoili uhripuun edessä. Sitten uhrieläin nyljettiin neljän miehen toimesta alkaen turvan ympäryksestä. Sitten ruho kärvennettiin tulessa. Tämä kuvasi puhdistusta. Lihaosat paloiteltiin samalla kun varottiin ettei luita saa rikkoa. (Tämä on jälleen mielenkiintoinen yhtymäkohta Raamattuun: "Älköön luita rikottako" (2.Moos 12:46, 4.Moos 9:12 ja Joh 19:36).

Kylien vanhimmistolla oli tapana neuvotella uhrien määrästä ja siitä, mille jumalalle kulloinkin päätettiin uhrata.

Kristinopissa lähdetään siitä, että Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli siinä mielessä välttämätöntä, koska syntien sovittajaksi tarvittiin tuolloisten ihmisten käsityksen mukaan AINA veriuhri. Kuten edellä olen kertonut, eivät ainoastaan juutalaiset harrastaneet eläinuhreja. Kaikkialla maailmassa uhrattiin vihamielisille henkiolennoille eläimiä, viljaa, arvoesineitä ja joskus jopa ihmisiä.

Paavali toi sitten esiin ajatuksen siitä, että Jeesuksen ristinkuolema olisi se vihonviimeinen veriuhri, joka kertaheitolla sovittaisi ihmisten synnit ja tekisi kaikki myöhemmät veriuhrit tarpeettomiksi.

Nykypäivän ihmisen on tälläistä vaikea enää ymmärtää, koska meidän elämämme ensimmäinen ja suurin ongelmamme ei ole se, että meidän ympärillämme olisi näkymättömiä, vihamielisiä henkiolentoja, jotka vaatisivat meitä tilille tekosistamme ellei meillä ole antaa vastineeksi jotakin veriuhria.

Nykypäivän modernille ihmiselle Jeesuksen OPETUKSET ja Vuorisaarna ovat tärkeämpiä ja viitoittavat elämää paremmin, kuin ikivanhat uhridogmit.

Jeesus toki puhui veriuhreista mutta oli pikemminkin niiden konkreettista toteuttamsta vastaan ja puhui vertauskuvakieltä kuten aina. Jeesus puhui siitä, kuinka syömällä hänen omaa lihaansa ja juomalla hänen vertaan saavuttaa iankaikkisen elämän. Lihansa syömisellä hän tarkoitti hänen sanojensa kuulemista, oppinsa teorian tutkimista. Veren juomisella hän tarkoitti oppinsa käytännön toteuttamista, "Kristuksen seuraamista".

Kaikki seuraavat Raamatunkohdat puhuvat juuri tästä kaksivaiheisuudesta, jossa ihminen ensin löytää kutsumuksen teorian (leipä-ruumiin) ja sitten sen lisäksi vanhurskautuksen käytännön (viini-veren):

"Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle." (Matt 7:24)

"Jeesus sanoi: `Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei koskaan ole janoissaan`." (Joh. 6:35)

"Minun Isäni tahtoo, että jokaisella joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
(Joh. 6:40)

"Mutta sillä joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet." (Joh. 6:54)

Ja lisäksi vielä kaikkien mysteriouskontojen perusperiaate:

"Mutta Jeesus jatkoi: `Minun ruokani on se, että täytän lähettäjäni tahdon ja vien hänen työnsä päätökseen`." (Joh. 4:34)

Matteus 7:24 kertoo vanhurskautetusta henkilöstä, joka rakensi talonsa kallio- eli Kristusperustalle ja viimeisen tuomion tulvat eivät hänen taloaan kaataneet. Sen sijaan mies, joka kuuli Jeesuksen sanat mutta ei tehnyt niiden mukaan rakensi talonsa hiekalle ja tulvavesi vei sen mennessään. Hän oli kutsuttu, mutta ei valittu. Hän kuuli ohjeet mutta ei noudattanut niitä. Uusi Testamentti rinnastaa "uskomisen" ja "tekemisen" toisiinsa. Jos uskoo, mitä Jeesus sanoo, niin silloin myös noudattaa hänen ohjeitaan eli on "uskollinen" (pistos). Apostoli Jaakob toteaa (Jaak. 2:20): "...ilman tekoja usko on hyödytön."

7

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vain

      Menisitkö saarnaamaan sitä raamattuasi muille palstoille! Pakanat eivät ole kristittyjä, USKO JO!

      • KTS

        Room.
        11:13 Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,


      • pakana
        KTS kirjoitti:

        Room.
        11:13 Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,

        Et sinä ole Paavali. Et edes uudestisyntynyt Paavali. Mene sekoilemaan muualle.


      • suoros
        pakana kirjoitti:

        Et sinä ole Paavali. Et edes uudestisyntynyt Paavali. Mene sekoilemaan muualle.

        tottahan mies höpäjää. kristinusko on pakanauskonto siinä missä muutkin. mytologiansa vaan sen verran vierasta / kulunutta / väljähtynyttä / muilta varastettua ettei kukaan järkevä ihminen jaksa ottaa vakavasti.

        katsotaan 2000 vuoden päästä, ehkä sitten tulee taas kuluneiden juutalaisjumalien aika. tämä aika on Meidän.


      • Vokkie
        suoros kirjoitti:

        tottahan mies höpäjää. kristinusko on pakanauskonto siinä missä muutkin. mytologiansa vaan sen verran vierasta / kulunutta / väljähtynyttä / muilta varastettua ettei kukaan järkevä ihminen jaksa ottaa vakavasti.

        katsotaan 2000 vuoden päästä, ehkä sitten tulee taas kuluneiden juutalaisjumalien aika. tämä aika on Meidän.

        Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
        Mutta eikös sana -Pakana- ole väännöksien/ei väännöksien kautta kristinuskon lanseeraama sana(siis sanalle annettu merkitys) ja tarkoittanee nykypäivänä ei kristittyyn oppiin uskovaa henkilöä. jolloin pakanoita ovat kaikki muut, paitsi suoraan erilaisiin kristillisiin oppeihin uskovat henkilöt. ja mukaan lukien saatanan palvojat. satanistit lukisin pakanoiksi, koska satanisti ei oikeastaan usko mihinkään kristilliseen, vaan on eräänlainen elämäntapa/filosofia pohja.


      • KTS
        Vokkie kirjoitti:

        Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
        Mutta eikös sana -Pakana- ole väännöksien/ei väännöksien kautta kristinuskon lanseeraama sana(siis sanalle annettu merkitys) ja tarkoittanee nykypäivänä ei kristittyyn oppiin uskovaa henkilöä. jolloin pakanoita ovat kaikki muut, paitsi suoraan erilaisiin kristillisiin oppeihin uskovat henkilöt. ja mukaan lukien saatanan palvojat. satanistit lukisin pakanoiksi, koska satanisti ei oikeastaan usko mihinkään kristilliseen, vaan on eräänlainen elämäntapa/filosofia pohja.

        Alunperin Raamatussa "pakanalla" tarkoitettiin ei-juutalaisia. Siksi Paavalikin oli "pakanain apostoli", koska tahtoi levittää kristinuskoa paitsi juutalaisten, myös ei-juutalaisten keskuuteen.

        Sittemmin kirkko on ominut tämän "pakana" -käsitteen tarkoittamaan ei-kristittyjä.


      • K.M.Vapid
        KTS kirjoitti:

        Alunperin Raamatussa "pakanalla" tarkoitettiin ei-juutalaisia. Siksi Paavalikin oli "pakanain apostoli", koska tahtoi levittää kristinuskoa paitsi juutalaisten, myös ei-juutalaisten keskuuteen.

        Sittemmin kirkko on ominut tämän "pakana" -käsitteen tarkoittamaan ei-kristittyjä.

        Niin ja alunperin pakana kai tulee ei-kaupunkilaista tarkoittavasta sanasta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe