Antti Eskola pohtii, mahtaako kaikki sittenkään päättyä kuolemaan
Ikä / 01.09.2016 klo 15:15
Topias Haikala
Emeritusprofessorin mielestä kahdeksankymppisen ei enää kannata ostaa vihreitä banaaneita. Sen sijaan kannattaa suhtautua uuteen päivään lahjana.
- See more at: http://www.valomerkki.fi/aiheet/usko/antti-eskola-pohtii-mahtaako-kaikki-sittenkaan#sthash.PjiACFaK.XDW20J6F.dpuf
Antti Eskola pohtii, mahtaako kaikki sittenkään
60
80
Vastaukset
Elämä jatkuu, mutta täytyy elää tämä elämä ei muuten.
Häneltä sain hienon ajatuksen, (oikeammin hänen kauttaan jesajalta)
' ei kuolema ole elämän loppu vaan silloin elämä tulee valmiiksi'
mä voisin sitä soveltaa vaikka näin
kun tykkään tehdä isoäidinneliöistä peittoja, useita olen tehnyt ja aina on jokin tekeillä. Niin sitten kerran kun aikani tulee se peittoni ei suinkaan jää kesken ja lanka katkea vaan se tulee silloin valmiiksi.
Niin se on. Työ kuin työ, ei se jää kuollessa kesken vaan tulee valmiiksi,Paitsi jos se jää kesken.
Jos saa elää kokonaisen elämänkaaren, niin silloin voi sovittaa niitä juttujaan silleen että ei jää kesken. Mutta kun ei.Totta, ikinä en suostu uskomaan, että lapsen elämä tulee valmiiksi, kun hän kuolee.
Ehtimättä tekemään yhtään mitään.
Joku uskis toki näkee asian toisin, eikä se minua haittaa.
100v. voi jo sanoa kaiken tulleen valmiiksi, jos hänestä siltä tuntuu.- ent.siivoojaparka
Niin sanoi serkkuni, kun sai tietää kuolevansa agressiiviseen leukemiaan vaikka olikin jo viidenkymmenen tienoilla, että "voi, kun ei millään ois joutanu kuolemaan just nyt".
Hänellä oli kolmannen kirjansa kirjoittaminen pahasti kesken.
- korppis1
Jääkö lapsena tai nuorena kuolleen elämä kesken? Jos onkin kysymys siitä, että nuorena kuollut oli valmis.
Mieheni joka kuoli 37-vuotiaana tunsi vahvasti että hänen oli lähdettävä täältä kunkaikki oli pahasti kesken. Lapset juuri aloittamassa koulun,, uusi elämä USA:ssa juuri alussa, itsellä akateemiset jatko-opinnot juuri alkaneet, oltiin katselemassa taloja....kaikki kesken, kun lähtö tuli ja pienellä ennakkovaroituksella.
Lapsena kuolleella ei ole vielä mitään elämää ehtinyt alkamaankaan.
Ei, ei pure minun noi esoteeriset jutut.- siltäsenäyttää
Kyllä se on paremminkin eksoteerinen juttu.
- Näinnäenjakoen
Jokaisella ihmisellä on oma aikansa. Joillakin se on lapsena, toisilla työikäisinä, joillakin vasta ikäloppuina. Jos on enkeleitä uskominen.
- reppuriika
En usko että ainakaan iankaikkisesta näkökulmasta jää, varsinkin jos kuoleman aiheuttaa sairaus ei lähde ennen aikojaan rikoksen tai jonkin muun vaikka laiminlyönnin seurauksena. Uskon että vastuuta vaaditaan kerran taholta joka ennenaikaisen poismenon aiheutti.
Tulevassa elämässä emme ole enkeleitä niin kuin joskus lapsille kerrotaan vaan oikeita ihmisolentoja niin kuin täälläkin olimme.
Onhan ajallinen elämä lahja ja ainakin itseäni harmittaisi, jos äiti olisi vaikka abortoinut minut 50-luvulla. Onneksi sain syntyä ja kokea tätä. - Enummarra
Voisitko "reppuriika" kirjoittaa kommenttisi ymmärrettävään muotoon. Tuo on niin kuin olisit humalassa keskellä kirkasta päivää.
- de-meter
Pakko kai se on uskoa, että elämä on valmis kun se loppuu. Mutta aika harva kai meistä ihmisistä valmiiksi tulee, kasvaa edes siihen mittaan mikä olisi ollut hänelle mahdollista. Elämästä kyllänsä saaneena voi joku lähteä ja mittarikin voi tulla täyteen (vrt itsemurhaajat).
Aika monille uskonnon parissa askarreille näyttäisi käyneen kuten Eskolalle: he joutuvat jättämään asiat auki tai määrittelemään uskonsa perusteet yhtä väljästi kuin Eskola:
"Jumala ei ole kaukana yhdestäkään meistä. Hänessä me elämme, liikumme ja olemme." Eikä sitäkään ole pakko uskoa, sanoihan Juice Leskinenkin:" Jumala on, vaikkei uskoisi"..))- ent.siivoojaparka
"""Pakko kai se on uskoa, että elämä on valmis kun se loppuu."""
Tuohan olisikin hyvä lieventävä asianhaara murhaajille ja suojatiellä lapsen päälle ajajalle; hänen elämänsä oli valmis ... ent.siivoojaparka kirjoitti:
"""Pakko kai se on uskoa, että elämä on valmis kun se loppuu."""
Tuohan olisikin hyvä lieventävä asianhaara murhaajille ja suojatiellä lapsen päälle ajajalle; hänen elämänsä oli valmis ...Joo ja kun raamatussakin sanotaan, ettei yksikään karva päästä putoa herran tietämättä, niin onko se herra päättänyt, että nyt tämän lapsen hiustenkasvu loppuu tähän. Kyllä muutama kuukausi tai vuosi hänelle elämänsä täyttymykseksi piisaa.
Tai murhaaja lopettaa uhrinsa elämän.
Ei mene jakeluun, ei sitten millään.
Vaikea uskoa, että jumala on.- ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
Joo ja kun raamatussakin sanotaan, ettei yksikään karva päästä putoa herran tietämättä, niin onko se herra päättänyt, että nyt tämän lapsen hiustenkasvu loppuu tähän. Kyllä muutama kuukausi tai vuosi hänelle elämänsä täyttymykseksi piisaa.
Vaikea uskoa, että jumala on.Ei siinä luekaan, että herran haluamatta, vaan herran tietämättä.
Käyhän se Raamatussa selväksi, mitä mieltä Jumala on murhaajista. Kyllä hän pystyisi sen estämään, tulee aikanaan sen tekemäänkin, mutta ensin hän antaa ihmisten ja enkeleiden nähdä mitä kaikkea Saatana saa aikaan. Todisteet kaikille siitä, ettei hän ollut epäoikeudenmukainen, kun heitti Lusiferin joukkoineen (kolmasosan taivaan enkeleistä) pois taivaasta.
e.sp (lähes pappi) ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ei siinä luekaan, että herran haluamatta, vaan herran tietämättä.
Käyhän se Raamatussa selväksi, mitä mieltä Jumala on murhaajista. Kyllä hän pystyisi sen estämään, tulee aikanaan sen tekemäänkin, mutta ensin hän antaa ihmisten ja enkeleiden nähdä mitä kaikkea Saatana saa aikaan. Todisteet kaikille siitä, ettei hän ollut epäoikeudenmukainen, kun heitti Lusiferin joukkoineen (kolmasosan taivaan enkeleistä) pois taivaasta.
e.sp (lähes pappi)No onpahan hänellä (oletetulla herralla) muutakin puuhaa, kuin seurata kuka lujaa juoksija tykimmin menestystä anelee ja siitä kiittelee.
- voiollataieiole
Ancelina kirjoitti:
Joo ja kun raamatussakin sanotaan, ettei yksikään karva päästä putoa herran tietämättä, niin onko se herra päättänyt, että nyt tämän lapsen hiustenkasvu loppuu tähän. Kyllä muutama kuukausi tai vuosi hänelle elämänsä täyttymykseksi piisaa.
Vaikea uskoa, että jumala on.Onhan se jumala olemassa:
Kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia!
Mahtaa olla Luojalla naama täynnä paukamia... - ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
No onpahan hänellä (oletetulla herralla) muutakin puuhaa, kuin seurata kuka lujaa juoksija tykimmin menestystä anelee ja siitä kiittelee.
Eikös Raamatussa käsketä rukoilemaankin siihen malliin, että ei niinkuin minä haluan, vaan niinkuin on sinun tahtosi (minun pitkän tähtäimen parhaakseni)?
Ei ihminen voi esittää Jumalalle vaatimuksia. Pyytää voi, mutta niinkuin lapsetkin pyytelevät vanhemmiltaan yhtä ja toista, niin vanhemmat sen sitten arvioivat, saatko vai et.
e.sp (lähes pappi) ent.siivoojaparka kirjoitti:
Eikös Raamatussa käsketä rukoilemaankin siihen malliin, että ei niinkuin minä haluan, vaan niinkuin on sinun tahtosi (minun pitkän tähtäimen parhaakseni)?
Ei ihminen voi esittää Jumalalle vaatimuksia. Pyytää voi, mutta niinkuin lapsetkin pyytelevät vanhemmiltaan yhtä ja toista, niin vanhemmat sen sitten arvioivat, saatko vai et.
e.sp (lähes pappi)No niin, mutta joutuu kuitenkin seuraamaan myös olympialaisia, muiden puuhiensa ohessa.
Sielläkin niitä pyytelijöitä runsaasti näkyi olevan. Ja muut ruinaajat lisäksi.
Karseeta duunia, etenkään ellei tykkää urheilusta.- ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
No niin, mutta joutuu kuitenkin seuraamaan myös olympialaisia, muiden puuhiensa ohessa.
Sielläkin niitä pyytelijöitä runsaasti näkyi olevan. Ja muut ruinaajat lisäksi.
Karseeta duunia, etenkään ellei tykkää urheilusta.Ihmiselle sellainen olisikin mahdotonta kaikessa rajallisuudessaan, mutta "Jumalalle kaikki on mahdollista".
e.sp (lähes pappi)
(Mutta nyt minun on vaihdettava naamiota, kun menen Dramateniin katsomaan Ibsenin Hedda Gablerin ja pitää vähän siistiytyä ennen sitä, ettei vieruskaverit ala voimaan pahoin). ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ihmiselle sellainen olisikin mahdotonta kaikessa rajallisuudessaan, mutta "Jumalalle kaikki on mahdollista".
e.sp (lähes pappi)
(Mutta nyt minun on vaihdettava naamiota, kun menen Dramateniin katsomaan Ibsenin Hedda Gablerin ja pitää vähän siistiytyä ennen sitä, ettei vieruskaverit ala voimaan pahoin).Ei kaikkea pieni ihminen voi käsittää, tutkimattomat ovat herran tiet jne.
Kampaa tukka ja oikein hauskaa iltaa!
- tööttt
Jumala on yhtä kuin Luoja
- miten sen liittäisit lasten kaikkivaltiuteen ja uskoonkin
- kunnes toisin on todistettu hyväksytyksi totuudeksi
- tai örvelöinnin piikkkiin pistetyt viattomat lapsiuhrit ja irtopäät
- tai että kaikkien naisien tartteis olla paitsi kauniita myös kolmen mielen luluja,
koukussa kiemurtaen ja rockkia rakastaen,kooristamassa iltaisin ovien pieltä
- silleen markkina- ja bisnesvetoisesti? Vaihdettiin Jessen kanssa taas kerran maisemaa.
Muistaakseni siitä tuli myöhemmin Aasia.
Aikasti nätti elukka hyppeli sirosti auringon polttamalla nurmikolla.
Hiukan isonpi elukka pudottautui taivaalta ja kynsi sirolta veret yhdellä halauksella.
- Aika garseeta kattoo, sanoin Jesselle.
- Veri on isäni luomus, sanoi Jesse
- Hän puhalsi sen aikoinaan henkiin, ja siksi Veri on kuin Ellun Kana.
- Huitelee ympäriinsä huolimatta mistään.
- Ei oikein pysy nahoissaan, sanoisin.
Minä sitä miettimään, kuten niin usein Jesseen jotain sanoessa.
Kaitpa se sitten niin on...
Vilkaisin Jesseä ja sattumalta katseeni osui jessen Kylki-Luuhun.
Siinä oli finni joka vuoti märkää...
-
Sillä näin sanoo Siirakki:
Älä välitä ihminen, jos menetät yhden nahoistasi.
H.hunksz
Justiinsa noin, nyt on kaikki selvää pässinlihaa, vai mikä elukka lienee kyseessä ollutkaan.
Uhri on kuitenkin annettu ja veret vuodatettu, sekä finni tyhjiin puristettu.
Aaameen.Paloma.se.co kirjoitti:
Mitähän ihmeen hippaheinää sinä olet poltellut?
"Paloma.se.co"
Olet pahasti myöhässä irvissä.si
Olen kirjoittanut tarinoita kaveristani Jessestä vuosia.
Ei se minun vikani ole jos hän on vähän kummallinen :)
Aika hassuja ovat nuo toisetkin Jesset.
Hyvin harvoin kirjoitan päissäni.
Ja melkein aina kerron jos.
Tuokin tuli ihan selvästi.
H.- hellantuutelis
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
H.Tuon "Jessen" ymmärtää vielä rippikouluikäisten tyypillisenä hokemisena.
Mutta kun yli kuusikymppinen aikuinen sitä käyttää, niin se antaa melko irvokkaan ja lapsellisen kuvan. hellantuutelis kirjoitti:
Tuon "Jessen" ymmärtää vielä rippikouluikäisten tyypillisenä hokemisena.
Mutta kun yli kuusikymppinen aikuinen sitä käyttää, niin se antaa melko irvokkaan ja lapsellisen kuvan."hellantuutelis"
Mä budjaan Stadissa hei!
En missää kyrk-lätissä.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
H.Ei se nyt ollut oikein edes irvailuksi tarkoitettu edes; kuha spontaanisti kysyin. Jos sä sanot että et ollut minkään vaikutuksen alaisena niin taidat olla liian paljon yksin ....
- jopasonsivistynyttä
hunksz kirjoitti:
"hellantuutelis"
Mä budjaan Stadissa hei!
En missää kyrk-lätissä.
H.??????
Venäjän, Ruotsin ja savolaisen murteen sekasotkua: Stadin slangi sopii sinulle yhtä hyvin kuin omenahillo hernekeiton joukkoon.
Antti Eskola sanoo:
Jokaisen ihmisen olisi hyvä ajatella itse, mitä hyvä elämä on juuri hänelle -
Minulle on oma elämäni hyvä elämä. Jonkun mielestä se saattaisi olla kaikkea muuta.
Olen uskaltanut elää, ottaa ja antaa. Auttanut muita vointini mukaan, en ole suostunut kynnysmatoksi enkä hyväksikäytettäväksi.
Kuten Eskola sanoi, tärkeintä on tämä elämämme täällä maan päällä. Ei minuakaan houkuttele harpunsoitto valkeassa viitassa iankaikkisesti. Pahinta jos joutuisi soittelemaan harppua tiukkapipoisten kiihkouskovaisten kanssa, melkein lämpimämpi alakerta houkuttelee enemmän.- de-meter
Minusta kirkko ei enää julistuksessaan suosi tuota taivastarjontaa. Se saattoi liittyä sen rooliin vallanpitäjänä. Köyhä kansa pysyi ruodussa pelottelun ja lupausten avulla.
Nyt kirkko saattaa tarjota jonkinlaista moraalista ylemmyyttä suhteessa niihin, jotka eivät usko. Tai sitten olla vain ihmisen viimeinen toivo, kun kaikki muu on pettänyt.
Etenkin vapaiden suuntien helmassa on alkoholisteja, narkkareita ja kriminaaleja.
Ja muistaa sopii myös, että yhä edelleen kirkko tahtoo olla läsnä ihmisten suurissa tapahtumissa: lapsen syntymässä, aikuiseksi tulemisessa (konfirmaatio), avioliiton solmisessa, kuolemassa - siis jos ihminen itse sitä haluaa... - 000000000000000
Uskonnolla tartutaan ihmiseen hrekkyyskohdissa, lapsen syntyessä vanhempansa ovat herkillä, ihminen itse on todella herkkä 15-vuotiaana, samoin häissään...
Silloin uskonto tarttuu häneen pitävällä otteella.
Taas yksi rippikouluikäluokka uskonnolla vallattu. - kylmätotuus
000000000000000 kirjoitti:
Uskonnolla tartutaan ihmiseen hrekkyyskohdissa, lapsen syntyessä vanhempansa ovat herkillä, ihminen itse on todella herkkä 15-vuotiaana, samoin häissään...
Silloin uskonto tarttuu häneen pitävällä otteella.
Taas yksi rippikouluikäluokka uskonnolla vallattu.Eiköhän se ole kuitenkin niin, että ihminen itse tarttuu uskontoon, johonkin kirkkokuntaan, sen oppeihin ja traditioihin?
Suomessa on uskonnovapaus ja vapaus olla uskomatta mihinkään.
Sivuhuomautus: Maapallolta ei ole löydetty yhtään sivilisaatiota, johon ei kuuluisi uskominen johonkin "korkeampaan voimaan". - reppuriika
kylmätotuus kirjoitti:
Eiköhän se ole kuitenkin niin, että ihminen itse tarttuu uskontoon, johonkin kirkkokuntaan, sen oppeihin ja traditioihin?
Suomessa on uskonnovapaus ja vapaus olla uskomatta mihinkään.
Sivuhuomautus: Maapallolta ei ole löydetty yhtään sivilisaatiota, johon ei kuuluisi uskominen johonkin "korkeampaan voimaan".On totta että ihminen on jo syntyään uskonnollinen ja kaipuu päästä Luojan yhteyteen on kaikkialla joki-ikisessä etnisessä ryhmässä tiedetään henkimaailman olemassaolo.
Yli kuuskymppisiä ei päivitetä enää. Ovat jo muodostaneet käsityksensä, jotka on lukitut. Voin siis kertoa mitä mieltä olen mutta tuskin otan vastaan mitään järkipuhetta.
- uskon-tuonpuoleiseen-
Tuntuu että elämä on jo eletty,
ei tunne halua rakentaa elämää enään,
vaan tahtoo jäädä paikoileen, nukkua pois,
jättää kaikki siihen ja haihtua tyhjyyteen, pois pois pois,
kun vihaa itseään niin paljon että tahtoisi vain kuolla,
mutta ,
ei uskalla tehdä asialle yhtään mitään,
ei tee,
mutta kaikki tunteet velloo ja myrsky käy sielussa,
se vasta tuntuu pahalta, oikein pahalta,
oikein tympii
kun kaikki tuomitsee tommoset tunteet,
kuinka jotkut ihmiset voi olla armollisia itselleen vanhana
kaiken elämältä jo saaneena ,
että nauttii olemassa olostaan, vaikka on menettäny elämän,
vanhana , kipeenä, vajaakuntosena,
voimat kadonneet jonnekki meneisyyteen,
jossa oli kaikkivoipa toimelias kaiken halusi ja kaiken sai,
kävi toisin päin,
kaken halusin ja kaiken sain
nyt tahtoisin haihtua pois, pois pois, tuntemattomaan,
puoliso pääsi taivaan iloihin
vei elämäni nenneessään,
nyt te tuomitsette minut läheisriippuviseksi,
ehkä oli,
tai itse en sitä noin tunnista itsessäni,
meni vaan elämän halu,
se ei ole surua,
se on jotain jota ei osaa selittää,
ehkä se on itsekkyyttä,
se on jokatapauksessa osa minuutta,
minusta katosi jotain hyvin tärkeää pois,
ei ole omaa puolisoa ,
ei omaa kumppania,
jonka kanssa mentiin , oltiin, tehtiin yhdessä,
jonka kanssa jakaisi ilot ja surut, jonka kainallon käpertyisi,
en voi ymmärtää miksi mun tunteet tuomitaan,
tahtoisin jonkinlaisen analyyssin,
millä perusteella vanhan ihmisen elämän haluttomuus tuomitaan,
kuinka tämmöstä ihmistä voi joku ulkopuolinen henkilö auttaa,
vai voiko ollenkaa auttaa,uskon-tuonpuoleiseen<
Minulle tuli paha mieli kun luin tekstiäsi. Haluaisin auttaa sinua, mutta elämänhalua ei voi toiseen väkisin saada.
Oletko kokeillut masennuslääkkeitä? Voi olla että vähän antaisivat uutta uskoa elämääsi.
Näillä kymmenillä on pakko sopeutua muutoksiin jaksamisen ja monen muun asian suhteen.- sori-ja-kiitos
mielikki.mummo kirjoitti:
uskon-tuonpuoleiseen<
Minulle tuli paha mieli kun luin tekstiäsi. Haluaisin auttaa sinua, mutta elämänhalua ei voi toiseen väkisin saada.
Oletko kokeillut masennuslääkkeitä? Voi olla että vähän antaisivat uutta uskoa elämääsi.
Näillä kymmenillä on pakko sopeutua muutoksiin jaksamisen ja monen muun asian suhteen.Hui kauheeta, anteeksi, anteeksi anteeksi,
ei ollu tarkotus tuottaa teille toisille pahaa mieltä, anteeksi,
-- tuli ilmi kuinka pieni mun sieluinen lopulta olin,
avasi mun itseni silmätki sepposen selälleen,
tuotanki murhetta muille, kauhistus,
en tullu itsekyydessäni ollenkaa ajatelleeksi
että joku teistä alkaa murehtia mun murheita ja pahottaa mielensä, anteeksi,
se ei ollu ollenkaa tarkotus,
keskityin vain omiin murheisiini
nyt hävettää,
nöyrä anteeksi pyyntöni sinulle " mielikki.mummo"
minulla ei ole oikeutta olla murheelinen,
suuri kiitos myötäelämisestä,
- reppuriika
Aikoinaan tämä Eskola oli hyvinkin agnostinen ja suhtautui uskonasioihin skeptisesti. Usein se on vain niin, että kun elämää tulee ja maaliviiva alkaa häämöttää ja kuoleman läheisyys saa miettimään, mitäs sitten. Niin on käynyt Eskolalle ja ei se Esko Valtaojakaan enää niin jyrkkä ateisti ole.
Voi vain rukoilla, että näillekin vielä se Jumalan armo saisi kirkastua. Sille nyt vaan ei voi mitään että kaikkea tapahtuu, moni onnettomuus on sattumaa. Sairaudet maailman tuottamia, ei ihmisen itsetekemiä. Näitä kun alkaa miettimään siinä aikaa vierähtää eikä selvyyttä saa koskaan. Jokaisella omanlaisensa aatokset näistä suurista kysymyksistä. Niin minullakin. Antti Eskolan kaltainen olisi mielenkiintoinen kuunnella. Keskustelupiiri, asioista kiinnostuneita tavallisia ihmisiä joilla on sietokykyä toisenkin ajatuksille, jos sietokykyä ei ole on keskustelu turhaa.
- 1eero
Miksi ateisti ei usko jumalaan kaiken luojaan kun uskovalle uskominen jumalaan on selviö,
- kylmätotuus
Ateisti (jumalaton) puolestaan ajattelee, miksi joku voi uskoa Jumalaan, vaikka on selviö, ettei mitään jumalia ole olemassakaan.
- 1eero
Luulisin ateistilla olevan perustelu olla uskomatta samoin uskovalla, miten kova usko pitää olla ilman epäilyä voidakseen ilmoittaa rehellisesti olevansa uskovainen.
- ent.siivoojaparka
Minä uskon Jumalan olemassaoloon, koska se on minusta helpompaa kuin alkaa pähkäilemään miten kaikki olemassa oleva on syntynyt.
Hämärän peitossa vaikuttaa olevan ateisteillakin, koska kukaan ei ole vielä osannut antaa minulle ymmärrettävää ja täysin tyhjentävää selitystä kaiken alusta. - korppis1
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Minä uskon Jumalan olemassaoloon, koska se on minusta helpompaa kuin alkaa pähkäilemään miten kaikki olemassa oleva on syntynyt.
Hämärän peitossa vaikuttaa olevan ateisteillakin, koska kukaan ei ole vielä osannut antaa minulle ymmärrettävää ja täysin tyhjentävää selitystä kaiken alusta.Tiede tutkii, antaa väliaikatietoa. Ateisti luottaa tieteen tutkimuksiin. Avaruus on ääretön. Ihminen elää, kuolee ja muuttuu energiaksi. Energia matkaa avaruuden tähtisumuun. Ei ole paratiisia, ei ole yhtä jumalaa. On vain äärettömyys ja tietämättömyys.
- ent.siivoojaparka
korppis1 kirjoitti:
Tiede tutkii, antaa väliaikatietoa. Ateisti luottaa tieteen tutkimuksiin. Avaruus on ääretön. Ihminen elää, kuolee ja muuttuu energiaksi. Energia matkaa avaruuden tähtisumuun. Ei ole paratiisia, ei ole yhtä jumalaa. On vain äärettömyys ja tietämättömyys.
Mistä se ääretön avaruus on syntynyt mitä tiede tutkii?
- raamatun-sana-on-totta
Mistä se ääretön avaruus on syntynyt mitä tiede tutkii?
ent.siivoojaparan kanssa samoilla linjoilla,
meikällä on vahva " lapsen-usko " jumalan ja jeesuksen olemassa oloon ja raamatun tapahtumiin,
on paljon omakohtasia kokemuksia jumalan ja jeesuksen olemassa olosta,
konkreetisia tapahtumia,
-- ramatussa ennutetut tapahtumat on jo osittain toteutunu
sanan mukaisesti täydellisesti,
loppu osakin tulee tapahtumaan just niinkun ramatussa on ennustetu eli sanottua, - de-meter
1eero kirjoitti:
Luulisin ateistilla olevan perustelu olla uskomatta samoin uskovalla, miten kova usko pitää olla ilman epäilyä voidakseen ilmoittaa rehellisesti olevansa uskovainen.
"Luulisin ateistilla olevan perustelu olla uskomatta samoin uskovalla, miten kova usko pitää olla ilman epäilyä voidakseen ilmoittaa rehellisesti olevansa uskovainen. kirjoittaa 1eero.
Luulen, että ateisti on ajatellut uskon asioita ehkä enemmänkin kuin tapauskovainen ja rehellinen hän ainakin pyrkii olemaan.
Luulen myös, että uskovallakin on epäilyksen hetkensä. Sanotaanhan jopa niin että usko ja epäilys kuuluvat yhteen, sisältyvät molemmat uskonelämään, kilvoitteluun. - kukinmiten
Uskoa tarvitaan ilman raamatullista uskoakin, jumalaan uskovien määrä on vähemmistönä koska se perustuu uskomiseen, asiasta on turha kiistellä, uskominen ja fakta voi mennä sekaisin.
Hämärän peitossa vaikuttaa olevan ateisteillakin, koska kukaan ei ole vielä osannut antaa minulle ymmärrettävää ja täysin tyhjentävää selitystä kaiken alusta.Eiköhän Jumalalle, millainen sitten onkin, ole samantekevää uskonko minä häneen vai en. En kuvittele olevani niin erityinen että juuri minun uskomiseni olisi tärkeää.
Uskontoja on lukemattomia, kaikki uskovaiset ovat oikeassa, mielestään. Jos se auttaa elämässä niin oikein hyvä.
Sain immuniteetin uskontoja kohtaan elettyäni lapsuuteni ahtassa ukonnollisessa ilmapiirissä.
Jo varhain huomaisn että nämä "hyvät" tekivät toisin kuin opettivat.
Vitkuttelen koneella kun en viisisi alkaa silittämään ja korjailemaan vaatteita, aina jostain on irronnut nappi tai sauma ratkennut..- de-meter
Hämärän peitossa vaikuttaa olevan ateisteillakin, koska kukaan ei ole vielä osannut antaa minulle ymmärrettävää ja täysin tyhjentävää selitystä kaiken alusta.Helpompaa, siivoojaparka ? Ihanko mukavuudenhalusta uskot ?..))
Minä kun olen päätellyt, että olet tehnyt paljonkin työtä uskosi eteen, Raamatuntuntijakin olet vertaamaton.
Omankaan uskoni perusteet eivät ole kaukana tuosta.
Kylmätotuus kirjoitti tuolla aiemmin:
"Maapallolta ei ole löydetty yhtään sivilisaatiota, johon ei kuuluisi uskominen johonkin "korkeampaan voimaan"."
Niin että siinä jengissä ollaan mukana sen tarkemmin sitä nyt määrittelemättä... Tulkoon nyt sanotuksi minunkin suustani. ent.siivoojaparka on hyvin perillä mitä raamatussa sanotaan. Veikkaisin että on pappi, niin sujuvasti ja nopeasti löytyy tieto 🙂
Eskola sanoo olevansa ”vanhuuden kokemusasiantuntija” niin kuin me olemme 60 kokemusasiantuntijoita. Hän ei suostu antamaan elämänohjeita koska jokaisen pitää etsiä ja löytää oma hyvä elämänsä eikä tyytyä yleistyksiin, jotka eivät koskaan ole yleispäteviä, kaikille erilaisille ihmisille passeleita.
Miten helppoa onkaan olla kaikkien alojen kaikkivoipainen asiantuntija ja sanoa kaverille, miten tätä elämää pitää elää, että hyvä elämä löytyisi. Kuitenkin me olemme oman elämämme parhaita kokemusasiantuntijoita. Siinä suhteessa tällainen yleisluontoinen palsta on ihan omiaan, kun voimme kertoa niitä oman kokemusmaailmamme ratkaisuja ja toimintoja. Jaettu ilo on moninkertainen ilo ja surukin voi jaettuna pienentyä…
Jos Eskola on huomannut kasikymppisillä ” elämän jännityksien laukeamista”, niin kyllä sitä laukeamista saattaa löytää myös täältä kuuskymppisistä. Miten monessa aloituksessa käsitellään ja kysellään neuvoja miks, miks, miks elämässä ei ole merkitystä, iloa ei rakkautta tai jos sitä on, saattaa se kuitenkin olla vääränväristä, väärin etsittyä hyvää elämää jne… eli kaikista niistä asioista on ihan hyvä kirjoitella, ja kysellä, jotka pitävät yllä elämän ja arjen ’jännityksiä’ja kiinni elämässä...
Ajatteleminen ja kirjoittaminen ovat kumpikin hyviä juttuja pysyä kiinni elämässä.
Eskolan jutut viehättävät, ne viehättivät jo nuoruudessani, hänen antamiaan ajatuksia on mukava pyöritellä omassa pienessä päässään.- reppuriika
Olen minäkin jonkin verran seurannut Eskolaa, ym. ateistisiakin ajattelijoita, mutta kun niitä ajattelijoita, ja kaiken maailman "höpöttäjiä" on pilvin pimein, niin eihän aika riitä jos takertuu yhteen tai kahteen pohtijaan.
Minua on aina kiinnostanut kaikki, mikä liittyy ihmisen henkiseen ja psykologiseen puoleen. Elämänkerrat ovat oiva tapa oppia ihmisyydestä. Olen uskovainen, mutta en ole koskaan kaihtanut tutustua ateistienkaan maailmaan ja ei se ole ainakaan omaa vakaumustani horjuttanut. reppuriika kirjoitti:
Olen minäkin jonkin verran seurannut Eskolaa, ym. ateistisiakin ajattelijoita, mutta kun niitä ajattelijoita, ja kaiken maailman "höpöttäjiä" on pilvin pimein, niin eihän aika riitä jos takertuu yhteen tai kahteen pohtijaan.
Minua on aina kiinnostanut kaikki, mikä liittyy ihmisen henkiseen ja psykologiseen puoleen. Elämänkerrat ovat oiva tapa oppia ihmisyydestä. Olen uskovainen, mutta en ole koskaan kaihtanut tutustua ateistienkaan maailmaan ja ei se ole ainakaan omaa vakaumustani horjuttanut.Toisenlaiseen maailmaan ja toisin ajattelijoihin kun tutustuu, niin sehän vain vahvistaa omaa vakaumusta. Kuvittelen, että tässä iässä useimmat ovat jo oman vakaumuksensa löytäneet, sitten vain vaihdellaan mielipiteitä, useinkin toisen pään kääntäminen on turhaa, vaikka eikös ne lähetyskäskyt porukassa kuin porukassa kata koko elämän.
Ihminen voi olla epäilijä tai etsijä koko elämänsä ajan, ei sekään vain nuoruuteen ja hulluuteen välttämättä liity, oli sitten kyse minkälaisesta vakaumuksesta tahansa.
Usein myös muutokset elämässä esim sairaudet, läheisten kuolemat ja ikä saavat pohtimaan vakaumusasioita syvällisemmin ja oman vakaumuksensa kestävyyttä maailman myllerryksissä. Ei se ikäihmisenkään vakaumus välttämättä kiveen ole hakattu kun tiukka paikka tulee.
- 1eero
Uskonnot ovat kehittyneet tietämättömyydestä ymmärtämisestä kun aikojen alussa ei ollut selityksiä tälle kaikelle ja kun ihminen ajatuksissaan pohti maailman olemusta ei löytänyt selitystä niin päätteli, täytyy olla jokin korkeampi voima joka ohjaa niin tuli kuvaan jumala jumalat. Kristinusko juurtaa 3000 vuoden takaa juutalaisten toimesta, ottivat kyttöö nykyisen jumalan.
- reppuriika
Sinulle, usko tuonpuoleiseen, haluan sanoa muutaman sanan, vaikka ne saa kosketusta sielusi suruun. Kun elää toisen rinnalla ja on ollut yhteinen hyvä elämä, niin ei ole läheisriippuvuutta kokea että elämä on pysähdyksissä. Kyllä se surua on ja se on yksilöllinen kokemus jokaisella, ei ulkopuolinen voi tietää ja kokea miten sen joku tuntee.
On ainakin kaikille pitkäaikaisen kumppani menettäneille yhteistä, että haluaisi itsekin sinne ja elämällä ei tunnu olevan täällä enää mitään annettavaa, vaikka olisi jälkikasvua, ym.
Se on kyllä lohdullista ajan myötä se mieli tyyntyy, ja alkaa kokea että taitaa jaksaa sittenkin ja saa jopa uusia mielenkiinnonaikoja ja jaksaa odottaa sen oman hetken saapumista yhä helpommin. Toisilla siihen menee kaksi vuotta, toisilla enemmän jopa viisi tai kymmenen tai sitten suru helpottaa jo alle vuodessa.
Siskoni menetti nuoruudenaikaisen puolison kolme vuotta sitten ja sanoo, että kyllä tämä tästä alkaa sujumaan, vaikka se johtolanka sinne ylhäälle pysyy vankasti mielessä.
Ei toisen tuntemusta, ikävää pidä vähätellä. Ei sitä osaa antaa neuvoja eikä ohjeita ja riittänee kun saa puhua ikävästään ja väsymyksestä. - vhimsf
Paljonhan ihmiset keskustelevat kaikist elämän aiheista, aivoista kuin aivottomuuksistakin
- missä asioissa ihmisiä harhaan johdetaan - elämässä niin paljon niin elämän- kuin kuoleman kauppiaitakin - toiset hehkuttavat laatua, toiset määrää hinnan ohella. Ilmaisten ämpärienkin
synnyttämiä jonojen määriä ennen kauppojen aukioloaikoja - uskontojen kohdalla ainakin aggressiivinen markkinointi hukuttaa uskon perimmäisen tarkoituksen ja sanoman maailmanmelskeeseen - kun maailman miljoonat yksin maailmalle lähetetyt pakolaislapset turvattomista maista herättävät lähinnä riipovaa kauhua ja surua -
ainakin ne toteamukset, että hei hei herätkää kaikki hyödylliset idiootit - mehän tienataan tälläkin asialla rutkasti - sotien melskeissä omien isovanhempienkin kertomukset
historian saatossa pieninä orpoina karjalaiskansan huutokaupassa myytyjen lasten tunnemaailmasta ja elämästä eri ikäkausina, - jokin elämää ylläpitävä korkein voima on
ollut ihmisyydessä ikuisen elämän toivo, rauha ynnä hengen liekki, jota maailman rajuimmatkaan myrskyt eivät pystyneet sammuttamaan - vaikka ihmisten elämää on myös verrattu ja myös pidetty suunnilleen samanarvoisena kuin veteen piirrettyä viivaa
- hetken laineet läikkyy ja sitten häipyy pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047