Haluaisin ehkä joskus elämässäni australiankelpien (en nyt enkä vielä vuodenkaan päästä, vaan joskus..)
Luulen että ns. working kelpie olisi "liikaa" koska en kasvata lampaita, eikä muutenkaan ole tarjota koiralle 24/7 työtä. (Siis toki mielenkiintoa on harrastaa ja aktivoida, mutta ei varmaan ihan niin paljon kun tämmönen vaatii)
Mutta ns. näyttelykelpiessä kyrsii suunnattomasti se paksu tynnyrirakenne!
Onko olemassa kelpietä joka olisi vähän solakampi muttei totaalinen työnarkomaani?
Ja vielä lisäksi, esiintyykö kelpeissä paljon "huonoja" yksilöitä luonteeltaan, esim heikkohermosia, arkoja?
Kelpie-kompromissi?
4
478
Vastaukset 4
- hmmmmmmmmm
Olkoonkin ''näyttely''versio, niin nämä ovat silti koiria jotka vaativat töitä tehdäkseen, eivät ne muuten pysy tyytyväisenä. Kelpie tunnetaan työnarkomaanina, eli vähän samaa kaliiberia kuin bordercollie. Ei pelkäksi kotikoiraksi, ellei pääse paimentamaan säännöllisesti.
- Mitäetsit
Mun tapaamat kelpiet ovat itseasiassa olleet vakaita,mutta hiukan omapäisiä sekä kovahkoja. Tietenkin kaikki paimenet kaipaa tekemistä se on fakta,mutta erot tulee esiin ohjattavuudessa: sakut dieseleitä,belgit rakettimoottoreita ja colliet ohjaajaherkkiä,aussit vakaan kovia.. Millainen ohjaaja on persoonana sellainen koira yksinkertaisesti :)
- ValkkarinIsäntä
Ehkä vain pitää hyväksyä se, että kelpietä ei voi ottaa koirakseen sellainen, jolla ei ole tarjota sille puolta tusinaa lammasta harrastusvälineeksi. Maailma on epäreilu, mutta siellä on paljon hyviä koirarotuja valittaviksi.
- Tsuguuu
Mikä näyttelykelpie?? Ei sellaista ole olemassakaan. Kannattaa tutustua australiankelpieen, ennen kuin harkitsee sellaista. Working kelpie ei ole FCI:n hyväksymä rotu. Working kelpie - australiankelpie sekoituksista ei ole yleensä harrastuskoiraksi. Ovat hermostuneita ja paukkuarkoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu521207- 16835
- 68742
- 63735
- 47704
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa69698Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131625Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31585Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.9560Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45518Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i8510- 4492
Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �109480Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24473Pitäisikö seksille asettaa huvivero?
(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen113444- 16431
Olet pelottava ilme vakavana
Sitä alkaa ajatella äkkiä kaikenlaista. Synkkiäkin juttuja. Kai tässä oma mielikuvitus kun laukkaa. 🤔😳26427- 36425
- 34414
- 35409