Nyt, kun Turun telakka sai kaksi laivatilausta, saavat kaiketi suomalaiset, yli 50-vuotiaat laivanrakentajatkin työtä ja näin metallialan työttömyys lähtee laskuun Suomessa. Vai tehdäänkö nämä laivat halvemman, ulkomaisen työvoiman voimin?
Suomalainen laivanrakennus
2
130
Vastaukset
- OmavarainenDuuni
En pidättelisi hengitystäni työasioissa nykypäivinä.Suurissa urakoissa on paljon hämäräperäistä meininkiä.Tuottoprosentit ratkaisevat keitä he ottavat
töihin.Monet ulkomaiset tekevät hommat halvemmalla,joten suomen duunari
jää ilman mitalleja.Se kaikki johtuu maan hallituksen politiikasta. Onhan kiva juttu. Lisää Puolalaisia telakkamiehiä Pansioon.
Puolassakin työttömyys laskee ( nyt 8,5% virallinen työmyysaste heillä siellä) kun tulevat tänne Turkuun laivoja rakentamaan. Sataa menestys Polakkien laariin.
Kysymys: Mistä johtuu Puolassa työttömien iso määrä, kun Puolassa työntekijöiden keski kk-ansiotaso on vain luokkaa 725 euroa/kk. Sillä palkkatasolla pitäisi työttömyyden olla nolla %.
Vastaus: Jos Suomessa palkkatyöläisten keski kk-tulot lasketaan samalle tasolle, niin työttömyys on pian likimain luokkaa 50 % (kurjistumissääntö)
Taustatietoa:
Vuonna 2007 maailmassa tapahtui käänne työttömyyden osalta. Samalla yritysten voitot lähtivät rajuun nousuun. Tuo uusi kehitystrendi jatkuu nyt koko ajan. Työvoiman tarjonta lisääntyy mutta työvoiman kysyntä laskee. Ei ole mikään suomalaisten juttu. Sama tapahtuu Kiinassa. Ihmisten työ (perusduunit) voidaan siis korvata uuden teknologian koneilla ja sovelluksilla. Ja tahti sen kuin vain kiihtyy. Tämä on sukellus tuntemattomaan mustaan putkeen. Tätä problemia ei poliitikot kykene ratkaisemaan. Aika näyttää minne mennään. Pidetään vain housunlahkeista kiinni. Ja se uusi ihmistyötä vähentävä teknologia tulee ryminällä myös laivarakennukseen.
Itse kun hitsailin 80-luvulla niin luokkahitsin tekemiseen täytyi panostaa (hitsaus- koneissa ei ollut optimoitua virransäätöä yms automatiikka). Nyt laadukas luokkasauma tulee lähes itsestään kun kolvia liikuttelee sinnepäin. Homma vaan robotisoituu lisää.
Hitsari on katoava ammattikunta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 144423
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831682Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2651516Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731495Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2421371Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121140Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041079- 931034
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651013