Moikka, eli siis jos minulla liittymänä on dna rajaton, ja kaverini soittaa suomalaisella liittymällä minulle ollessani suomen kamaralla, maksanko minä siitä mitään?
Ja näkyykö laskulla erikseen se, että olen vastannut siihen puheluun? vai näkyykö se tavallisena puheluna kotimaan listalla?
Kaverini ulkomailta
3
132
Vastaukset
- pöheri
Jos olet Suomessa niin et maksa puhelun vastaanotosta. Soittaja maksaa ko.maassa ulkomaanpuhelun hinnan. Laskulla näkyy puhelut joista maksetaan, ei siis kotimaassa vastattuja.
- Puhelininfo
Kun käytät suomalaista SIM -korttia Suomessa, et maksa mitään ylimääräistä ulkomaanlisää paitsi silloin kun itse soitat ulkomaiseen numeroon.
Eli kun vastaat Suomessa, et maksa mitään, riippumatta siitä, mistä ja millä liittymällä sinulle soitetaan.
Kun soitat, maksat sen numeron mukaan, mihin soitat. Eli jos soitat kaverisi suomalaiseen numeroon, ja kaverisi on ulkomailla, sinä maksat aivan normaalin kotimaanpuhelun hinnan, ja kaverisi maksaa vastaanottomaksun (poikkeuksena vastaanottomaksu on NOLLA eräillä Sonean liittymätyypeillä skandinaviassa; en uskalla käyttää ilmaisua pohjoismaissa, koska en muista, kuuluuko Islanti tuon nollavastaanottomaksun piiriin).
HUOM: JOS olet Suomessa, mutta erittäin lähellä naapurimaan rajaa (siis käytännössä Ruotsi, Norja ja Venäjä), niin silloin kannattaa estää Roaming puhelimen ja/tai liittymän asetuksista: Radioaallot eivät pysähdy valtionrajalla, joten tässä tilanteessa voit joutua Roamingmaksujen maksajaksi tahattomasti, jos puhelimesi ei saa kunnon signaalia oman operaattorisi tukiasemasta, mutta naapurimaan operaattorin tukiaseman signaali on voimakas. Näitä voi sattua minkä tahansa naapurimaan kanssa, mutta ilmeisesti käytännössä Venäjä on useimmin ollut esillä tuon ongelman syynä. Ehkäpä venäläisoperaattoreilla on turhan suuria radiotehoja käytössä lähellä Suomen rajaa olevilla tukiasemilla. Suomen itärajan lähellä liikkujat siis tarkistakoon puhelimen ja liittymän Roaming -asetukset: kannattaa estää Roaming, ettei joudu vahingossa maksumieheksi.
Teoriassa tuollainen tilanne voisi syntyä Suomen etelärajalla rannikolla tietyissä sääolosuhteissa, jolloin puhelin voisi napata virolaisesta tukiasemasta kiinni.
Normaalisäässä tätä ei tapahdu, koska normaalisäällä puhelimen/tukiaseman välinen yhteys suomenlahden yli ei toteudu, kun signaali vaimenee matkalla niin paljon.
Laivoilla muuten on omia paikallisia GSM -verkkoja, joiden yhteys ulkomaailmaan toimii satelliitin kautta. Kuuluvuus toki mainio, mutta näiden satelliittipohjaisten verkkojen hinnat ovat erittäin kalliita. Jollet halua isoa puhelinlaskua, älä käytä puhelinta laivassa tai sen välittömässä läheisyydessä tai sitten estä roaming, aivan kuin naapurimaan rajan lähellä Suomessa liikuttaessakin. - termopappa
Vastaanottomaksu voi olla ulkomailla pitempää lomalla oleville yllätys .Jos porukka
pitää keskenään yhteyttä Suomessa rekisteröidyllä kännyköillä. Puhelut kuulemma kiertävät Suomen kautta vaikka soittaisi viereisestä hotellihuoneesta toiseen. Nyt
on puhelimia ,joissa voi olla kaksi SIM korttia. Ratkaisu on ostaa lomamaan prepaid kortti. Kysymys: Voiko esim. Eestin kortteja ostaa valmiiksi täällä Suomessa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389