..niin nuorena??!!! Olen itse 40,5 ja on kamalaa lukea naisten itsestään käyttämiä seuraavanlaisia määritelmiä: 'Mummeli 51v', 'Viiskymppinen mummu Turuust', 'Muumi-Mummu 52v', 'kolmen lapsen mumma 50v', jne.
Itselläni ei ole lapsia mutta on karmaisevaa, että minuakin saatettaisiin 'mummutella' 9,5 vuoden kuluttua!!!
Olettekos mistään lukeneet, että: 'kahden pojan papparainen 50v', 'iloinen pappa Raisiosta 52v', jne.???
Älkääkä nyt sanoko, että lapsenlapset sen määräävät koska naisesta tulee mummu! Onko ihan viisasta määrittää itseään toisen ihmisen lasten kautta? Lehdessä joku 'Mummeli, 51v' kehui Varjuksen rintoja! Eikö siis 51 vuotiaalla voi olla hyvät rinnat?
Mikä minä lapseton sitten olen 9,5 vuoden kuluttua? 'Lapseton Mumma 50v'???
Miksi te 'mummuttelette'...
32
1852
Vastaukset
- Mulukku Hulukkonen
...isoäitejä mummoiksi kutsutaan heidän iästään huolimatta.
Mitä se sinua loukkaa jos he itseään mummottelevat?
Vai järkyttääkö sinua kenties se seikka, että sinäkin voisit jo ikäsi puolesta olla jonkun parikymppisenkin pojankollin isoäiti?
Lapseton ei ole mummo. Naimaton lapseton on vanhapiika, naidusta en tiedä...- Hannelei
nimittää lapsettomia ihmisiä niinkin ikävästi kuin 'vanhapiika'??? Naimattomuus ja lapsettomuus eivät välttämättä ole omavalintaisia asioita. Nainut viiskymppinen on 'rouva'. Ja onko tuollaisia lisämääreitä pakko käyttää. Miksi nimimerkki ei voi olla esim. '51 vuotias onnellinen nainen'??
Kyllä järkyttää ajatus, että ikäni nähtyään joku voi ajatella minua mummuna. Sana 'mummu' tuo väistämättä mieleen myös ulkoiset mummoontumisen tunnusmerkit. Ja jos joku puhuttelee itseään mummuksi, tuntuu kuin tämä olisi 'alistunut' mummon vanhuudelta kalskahtavaan rooliin. Aika paljon eroa seuraavilla: 'minulla on kaksi lastenlasta' tai 'olen kahden lapsen mummi'!!!! Eikö?? - tuffe
Hannelei kirjoitti:
nimittää lapsettomia ihmisiä niinkin ikävästi kuin 'vanhapiika'??? Naimattomuus ja lapsettomuus eivät välttämättä ole omavalintaisia asioita. Nainut viiskymppinen on 'rouva'. Ja onko tuollaisia lisämääreitä pakko käyttää. Miksi nimimerkki ei voi olla esim. '51 vuotias onnellinen nainen'??
Kyllä järkyttää ajatus, että ikäni nähtyään joku voi ajatella minua mummuna. Sana 'mummu' tuo väistämättä mieleen myös ulkoiset mummoontumisen tunnusmerkit. Ja jos joku puhuttelee itseään mummuksi, tuntuu kuin tämä olisi 'alistunut' mummon vanhuudelta kalskahtavaan rooliin. Aika paljon eroa seuraavilla: 'minulla on kaksi lastenlasta' tai 'olen kahden lapsen mummi'!!!! Eikö??sinulla on mummoja vastaan? :) Sehän on lähinnä korvien välistä kiinni miltä ne sanat "maistuu". Minulle tuo sana "yrittäjä" kalskahtaa pahasti; yrittää ja yrittää eikä mistään tule mitään...:( parempi sana olis "ryhtyjä".
Ajattele kuinka paljon positiivisempaa kuulostaa kun joku huudahta "sinäkö mummo? Ja noin upea!" :)) Hannelei kirjoitti:
Kyllä järkyttää ajatus, että ikäni nähtyään joku voi ajatella minua mummuna. Sana 'mummu' tuo väistämättä mieleen myös ulkoiset mummoontumisen tunnusmerkit. Ja jos joku puhuttelee itseään mummuksi, tuntuu kuin tämä olisi 'alistunut' mummon vanhuudelta kalskahtavaan rooliin. Aika paljon eroa seuraavilla: 'minulla on kaksi lastenlasta' tai 'olen kahden lapsen mummi'!!!! Eikö??...sana mummo tuo ensimmäisenä mieleen koltussa, pitkässä pompassa, tukisukissa, järkevissä kengissä huivi päässä rollaattorin/kepin kanssa köpöttelevän vanhan naisen.
Itse tunnen erään aivan järjettömän kauniin ja nuorekkaan 40-45 vuotiaan naisen jolla on jo toinen lapsenlapsi tulossa. Hän itse puhuu itsestään mummona, mutta pilke silmäkulmassa.
Miksi nimimerkissä muuten pitää korostaa ikää? Eikö se voisi olla "onnellinen aikuinen nainen"?
Onhan se naimaton mieskin muuten vanha poika vartuttuaan...- Hannelei
tuffe kirjoitti:
sinulla on mummoja vastaan? :) Sehän on lähinnä korvien välistä kiinni miltä ne sanat "maistuu". Minulle tuo sana "yrittäjä" kalskahtaa pahasti; yrittää ja yrittää eikä mistään tule mitään...:( parempi sana olis "ryhtyjä".
Ajattele kuinka paljon positiivisempaa kuulostaa kun joku huudahta "sinäkö mummo? Ja noin upea!" :))mummoja vastaan olee! Päinvastoin nautin eniten mummojen viisaasta, huumorintajuisesta (heillä on asenne:'nyt sille voi jo nauraa...'), opettavaisesta ja lämpimästä seurasta. Kaipaan molempia isoäitejäni silmittömän paljon. Ehkä oma mielikuvani perustuu juuri heihin? Minusta he olivat lapsuuestani asti mummon 'prototyyppejä'. Voi kuinka heitä kaipaankaan, mutta en voisi kuvitella olevani heidän kaltaisensa millään tasolla (vaikka lapsia omaisinkin) noin 10 vuoden kuluttua saati nyt!!! Apua!
- Rudi
tuffe kirjoitti:
sinulla on mummoja vastaan? :) Sehän on lähinnä korvien välistä kiinni miltä ne sanat "maistuu". Minulle tuo sana "yrittäjä" kalskahtaa pahasti; yrittää ja yrittää eikä mistään tule mitään...:( parempi sana olis "ryhtyjä".
Ajattele kuinka paljon positiivisempaa kuulostaa kun joku huudahta "sinäkö mummo? Ja noin upea!" :))Koen sanan "yrittäjä" just samanlailla kanssas. Kuinka sellainen sana on koskaan voitu ottaa käyttöön tässä yhteydessä?
Mut kyllä nelikymppinen mummoyrittäjä on vielä karmeempi.... =) - Hannelei
Rudi kirjoitti:
Koen sanan "yrittäjä" just samanlailla kanssas. Kuinka sellainen sana on koskaan voitu ottaa käyttöön tässä yhteydessä?
Mut kyllä nelikymppinen mummoyrittäjä on vielä karmeempi.... =)'nelikymppinen vanhapiika yrittäjä'??!!
Rudi kirjoitti:
Koen sanan "yrittäjä" just samanlailla kanssas. Kuinka sellainen sana on koskaan voitu ottaa käyttöön tässä yhteydessä?
Mut kyllä nelikymppinen mummoyrittäjä on vielä karmeempi.... =)Omistaisiko hän kenties vanhusten palvelutalon tai kotipalveluyrityksen?
- Milla9
Itse oon kohta 49, mul ei oo lapsia eikä lapsenlapsia enkä oo koskaan ollu naimisissa.
En koe itseäni vanhaks, enkä ole koskaan ollu enkä koskaan tule olemaan kenenkään piika.
Farkuissani, nahkatakissani, kesäisissä minihameissani viilettäessäni nautin elämästä. Teen mitä haluan kunhan en loukkaa muita, pukeudun miten haluan. Rakastan eläimiä, monenlaisia ja monenikäisiä ihmisiä vauvasta vaariin.
Mut jos joku tulee nimittämään MUA, nuorehkoa elämänilosta naista VANHAKSPIIAKS, ni turpiin tulee niin et tanner raikaa !!
- saon seppä
avaus sinulta. Ne naiset joilla on lasten lapsia ovat auttamattomasti mummoja iästä riippumatta. Mutta missä iässä muita naisia aletaan kutsumaan virallisesti mummoiksi. Lasten suustahan se totuus aina kajahtaa, vanhat naiset ovat automaattisesti "mummoja ja tätejä".
Viisikymppiset ovat useinmiten vielä hyvin "topakoita" naisia, ei tulisi mieleenkään nimittää heitä mummoiksi. Mielestäni mummo sana kuvaa sellaista "hahmoa" ja ikää...:) on kyllä niinkin, että millaiseksi tunnet itsesi viisikymppisenä. Saatat hyinkin tuntea itsesi vaikkapa murros ikäiseksi ja käyttäydyt sen mukaisesti..tämä määritelmä vois sopia aika hyvin itsekullekkin, ympäristökin vois reagoida saman suuntaisesti...vai olisko sittenkin parempi vaikka * varhais mummo *...:))
- japanitar
eihän se ikää mitään ratkaise, jos on mieleltään nuori..minunkin mummonivielä yli 80.kymppisenä oli kuin tytönhupakko..jalkoihin asti pitkä tukka hulmuten, kun meni aina aamuisin aamutakissa kaupalle niin oli kuin keiju...
- 40 v. mummu
Olen 40v mummu.Minusta ei kyllä tunnu yhtään pahalta vaikka olen nuori itsekkin.Ulkoisesti en ole ryppyinen ja kurttuinen(mielikuvani mummuista).Mummous on kivaa.Ja olen kyllä kertonut ylpeänä että olen mummu tai isoäiti..*nauraa*Ei mummuksi tulla jos ei ole lapsenlapsia...heh.heh
- pikkiRiikkinen
ylpeä mummi minäkin ja ikää oli 38!
- mummu1958
Oletko ajatellut että me mummut olemme ylpeitä siitä että meillä on lapsenlapsia!!!Minä ainakin olen rinta rottingilla..Häpeäisitkö olla mummu??? Vai johtuuko asia siitä ettei sinulla ole lapsia??? EN oikeasti ole sitten aikaan nähnyt moista tekstiä....
- Hannelei
mitä ajoin kirjoituksellani takaa ja asiallista keskusteluakin on syntynyt. En häpeä olla yhtään mikään. Lue nyt ketjuakin ennen kuin repeät. Puhuin mummon 'prototyypistä' siis siitä mielikuvasta minkä sana mummu meissä synnyttää. On suojattua elämää, jos tämä minun aloitukseni oli nyt rajuinta mitä olet lukenut...huh, huh! Kukaan ei väheksy mummouttasi! :)
- IstanBul
liiallinen huuto-/kysymysmerkkien käyttösi. Yksi ?, !, lauseen lopussa riittäisi. Mielipidettäsi olisi "rauhallisempaa" lukea.
- mummu1958
IstanBul kirjoitti:
liiallinen huuto-/kysymysmerkkien käyttösi. Yksi ?, !, lauseen lopussa riittäisi. Mielipidettäsi olisi "rauhallisempaa" lukea.
Et sitten muuta osannut huomata ??? Lueppa uusiksi siinä on kirjoitusvirheitäkin ( Tonokki)ilä miulle ala haastaa kuivaa korvantaustasi ensin ja niistä nenäsi näet on viksumpaa keskustella sitten.......
- istanBul
mummu1958 kirjoitti:
Et sitten muuta osannut huomata ??? Lueppa uusiksi siinä on kirjoitusvirheitäkin ( Tonokki)ilä miulle ala haastaa kuivaa korvantaustasi ensin ja niistä nenäsi näet on viksumpaa keskustella sitten.......
ovat korvieni taustat tässä iässä. Itselläsi taitaa olla korvien takana kuivattavaa, kun et ole välimerkkejä vielää oppinut käyttämään. Kertailehan oppikirjoja, mistä löydät neuvoa virheittesi korjaamiseen ja palaa sitten kirjoittamaan mielipiteitäsi. Ja monille muille antaisin saman neuvon. Ps. kyse oli välimerkkien käytöstä, ei kirjoitusvirheistä. Korjaa ne itse.
- Mies 50+
Hannelei kirjoitti:
mitä ajoin kirjoituksellani takaa ja asiallista keskusteluakin on syntynyt. En häpeä olla yhtään mikään. Lue nyt ketjuakin ennen kuin repeät. Puhuin mummon 'prototyypistä' siis siitä mielikuvasta minkä sana mummu meissä synnyttää. On suojattua elämää, jos tämä minun aloitukseni oli nyt rajuinta mitä olet lukenut...huh, huh! Kukaan ei väheksy mummouttasi! :)
Katoppa muuten kuin paljon meikkifirmat lihoo sun kustannuksella,jotenkin saa sinusta sellaisen kuvan kun ilmoitat iäksesi 40,5,että joku on pikkasen vinksallaan,tai sit toi on normaali kriisi,ku alkaa naiselle tuleen kissan viiksiryppyjä sun muita pikku ruttuja tai kiloja tai jotain muuta niin uutta ja outoo mukamas,oot sinänsä oikeessa että ei kande heittäytyä ns 50luvun mummoiluun mukaan,silloin ja viel myöhemminkin oli aivan normaalia,että 40,5 ikäisillä naisilla oli jo musta huivi tiukasti päässä,ja 50v lahjaksi sai kiikkustuolin tai kävelykepin
- mummu1958
istanBul kirjoitti:
ovat korvieni taustat tässä iässä. Itselläsi taitaa olla korvien takana kuivattavaa, kun et ole välimerkkejä vielää oppinut käyttämään. Kertailehan oppikirjoja, mistä löydät neuvoa virheittesi korjaamiseen ja palaa sitten kirjoittamaan mielipiteitäsi. Ja monille muille antaisin saman neuvon. Ps. kyse oli välimerkkien käytöstä, ei kirjoitusvirheistä. Korjaa ne itse.
Toisilla elämä on pienestä kii??:-)
- mielenkiinosta
mummu1958 kirjoitti:
tänne lukemaan ja ehkä vastailemaankin. Mutta täällähän taitaa olla riitely menossa. Joten lähden pois...
- Hannelei
Mies 50+ kirjoitti:
Katoppa muuten kuin paljon meikkifirmat lihoo sun kustannuksella,jotenkin saa sinusta sellaisen kuvan kun ilmoitat iäksesi 40,5,että joku on pikkasen vinksallaan,tai sit toi on normaali kriisi,ku alkaa naiselle tuleen kissan viiksiryppyjä sun muita pikku ruttuja tai kiloja tai jotain muuta niin uutta ja outoo mukamas,oot sinänsä oikeessa että ei kande heittäytyä ns 50luvun mummoiluun mukaan,silloin ja viel myöhemminkin oli aivan normaalia,että 40,5 ikäisillä naisilla oli jo musta huivi tiukasti päässä,ja 50v lahjaksi sai kiikkustuolin tai kävelykepin
En ole koskaan käyttänyt muuta meikkiä kuin huulipunaa, mutta kriisi sitten kai on. Tuntuisi oudolta vanheta tässä yhteiskunnassa, jos pystyisi kulkemaan laput silmillä ikään katsomatta. Olen myös lapseton ja ehkä minua myös kauhistuttaa ajatus, että kukaan ei koskaan kutsu minua mummuksi - siis silloin kun oikeasti olen mummon ikäinen!
- Hannelei
mummu1958 kirjoitti:
Aloitin sitten keskustelun ensimmäistä kertaa netissä ja te (IstanBulin kanssa) aloititte aivan toisarvoisen kinastelun. Kiitos teille molemmille.
- tuffe
Hannelei kirjoitti:
Aloitin sitten keskustelun ensimmäistä kertaa netissä ja te (IstanBulin kanssa) aloititte aivan toisarvoisen kinastelun. Kiitos teille molemmille.
toiset eivät kasva ikinä aikuisiksi mummoiksi.:) Mitä sanot, laitetaanko ne rappusille viilentymään? :))
- Hannelei
tuffe kirjoitti:
toiset eivät kasva ikinä aikuisiksi mummoiksi.:) Mitä sanot, laitetaanko ne rappusille viilentymään? :))
Harmittaa vaan. No ei kai tää keskustelu täällä aina tällaiseksi mene?
- tuffe
Hannelei kirjoitti:
Harmittaa vaan. No ei kai tää keskustelu täällä aina tällaiseksi mene?
täällä käyttäydytään fiksusti ja huumorilla, ei muuta kuin joukkoon... :)
Hannelei kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt muuta meikkiä kuin huulipunaa, mutta kriisi sitten kai on. Tuntuisi oudolta vanheta tässä yhteiskunnassa, jos pystyisi kulkemaan laput silmillä ikään katsomatta. Olen myös lapseton ja ehkä minua myös kauhistuttaa ajatus, että kukaan ei koskaan kutsu minua mummuksi - siis silloin kun oikeasti olen mummon ikäinen!
Tuuppa tänne meikä ku henskeleitä vähän napsauttaa niin jo alkaa lapsia tuleen,no joo kunhan härnäilen sua,älä ole huolissas mun äiti veivas sun ikäisenä mulle kaksos siskot,joskus tosin tuntui että ois saanu jättää tekemättä on meinaan aika hyviä suustaan,siin meiksikin tuppaa jäämään sanattomaksi ku nää päästelee täydeltä laidalta,ai joo toi nikki taas kummittelee,mä oon kahden nikin loukussa.Joo tosiaan sen voi ajatella noinkin,hmm mulla on lapsia ja aikamiespoika,mut mitenkähän sen pappa homman kans käy???
- mummu1958
tuffe kirjoitti:
täällä käyttäydytään fiksusti ja huumorilla, ei muuta kuin joukkoon... :)
Anteeksi en vain ymmärtänyt miksi tuo istanbul otti minut hampaisiinsa ??? Puuttuu sitten pisteet tai pilkut eikö se ole se ja sama kunhan kirjoittaa edes oikein??? Joskus ottaa vain päähän kun tänne ilmaantuu näitä pilkun viilareita!!! Minun mielestäni tämä sivu on kirjoittamista varten, eikä tarkastelua kuinka toiset kirjoittaa oikein tai väärin...Pyydän vielä kerran Anteeksi:-)
- vauvanäiti40eimummu
Ihmiset katsoo asioita niin eri näkövinkkelistä. Itse , olen täyttäny 40 viime joulukuussa, tulin äidiks kuukaus sitten.
Olen nuorekas, pitkätukkainen, tyttömäinen, onnellinen. Olen ehkä mummu 20 vuoden kuluttua kun olen 60.
Toisaalta, voihan sitä olla isoäiti jo 30-vuotiaana jos oon saanu lapsen 15 vuotiaana ja se saa lapsen 15-vuotiaana.
Mun mielestä nää mummuttelut on kuitenki (herttasuudestaan huolimatta) enempi turhia.
Meikää ei oikee inspiroi.
Mun mielestä vanhempi tai vanha nainen on ennenkaikkea arvokas, jo elämää enemmän nähnyt NAINEN, ei mikää mummu.
Englanninkielessä vanha nainen on useimmiten an old woman, old lady- granny tarkottaa useimmiten nimenomasesti jonkun isoäitiä, tai sit sitä käytetään hiukan alentuvassa mielessä.
- lapsellinen
Voi arvon lady, onpas sinulla nyt kauhea ongelma.
Ehdit vielä hankkia lapsen tai pari, saat olla äiti ikäsi, eikä kukaan sinua mummuksi sano ainakaan 20 vuoteen:) - rokkimummi
Itse tulin 36 vuotiaana mummiksi ja samaan aikaan aloitin opiskelun. Opiskelutovereista nuorimmat olivat tyttäreni ikäisiä. Samaan aikaan elivät kaikki suvun muutkin naiset ylenevässä sukupolvessa eli vielä isomummit ja isoisomummit, joten minusta tuli pikkumummi väkisin ikäni puolesta. Nuorelta olen aina näyttänyt ja lapsenlapseni melkein sekoitti oman äitinsä ja minut keskenään. Isovanhempien iltaan menin lapsenlapseni tarhaan ja taatusti olin joukon nuorin. Juttu kuitenkin luisti ja tuntemukset aivan samalaiset meillä mummeilla ja ukeilla. Pukeudun farkkuihin ja käytän kesällä minihametta, käyn bubeissa, klubeilla, kuuntelen rokkia jne. enkä vielä käy Vanhankellarissa humpalla, alan tulla kuitenkin siihen ikään 50 v. Ei ole helppoa elää tällaisena nuorena mummina, mutta päivääkään en vaihtaisi pois. On ihanaa nähdä omat piirteet vielä alenevassa sukupolvessa ja kuunnella yhdessä Eninemiä. Elämät eivät ole ihan kauhean kaukana toisistaan. Toivottavasti löydän jonkun kivan pikku-ukin vielä kaverikseni. Tsemppiä kaikille mummeille ja ukeille iiästä riippumatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051896Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841669Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641544Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841183
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561142- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023