Tuomas Enbuske voitti hometalokiistan

myyjätmaksavat

On siinä myyjillä huuli väpättänyt kun yrittää myydä kuplahintaan.

Taloa myytiin hyväkuntoisena.

Hovioikeus piti voimassa käräjäoikeuden tuomion ja velvoitti myyjän palauttamaan Tuomas Enbuskelle ja Hannah Norrenalle asunnon kauppahinnan eli 615 000 euroa.

Lisäksi myyjä määrättiin käräjäoikeudessa maksamaan Enbuskelle ja Norrenalle noin 100 000 euron edestä korvauksia. Lisäksi oikeudenkäyntikuluja korvataan vielä 82 700 euroa. Lisäksi hovioikeudessa määrättiin Norrenalle ja Enbuskelle korvaukseksi yhteisistä oikeudenkäyntikuluista noin 46.610 euroa.

23

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voinoitamyyjiä

      Myyjät on heikoilla jäillä,mitäs pyytävät liian paljon kohteista niin joutuvat oikeuteen menettäen kaiken.Jäljelle jää hometalo jolla ei ole arvoa vaikka miten sitä korjattas.

    • Hyvä.tili

      Olisipa mielenkiintoista nähdä kohde tai kuulla millaisilla peruteilla ( vauriot ) ostaja teki noin hyvän tilin?

      Ostajahan tekee tilin heti kaupan peruttuaan

      • ok-monopoli

        Nykyään parhaimmat tilit tehdään vetämällä ok-läävän myyjä oikeuteen heti kauppakirjojen tekemisen jälkeen. Pankista suoraan poliisilaitokselle kulkematta homeläävän kautta.


      • tälläeitiedetämitään

        Huomaa ettei moni kaan näytä tietävän kuvioita,Vai suoraan polisilaitokselle ja minkähän takia?

        Poliisi ei liity mitenkään talokauppoihin.


      • kt-punkki
        tälläeitiedetämitään kirjoitti:

        Huomaa ettei moni kaan näytä tietävän kuvioita,Vai suoraan polisilaitokselle ja minkähän takia?

        Poliisi ei liity mitenkään talokauppoihin.

        No eiväthän nämä palstan kasarmituhnut mistään mitään tiedäkään.


      • vituttaako.joensuussa
        tälläeitiedetämitään kirjoitti:

        Huomaa ettei moni kaan näytä tietävän kuvioita,Vai suoraan polisilaitokselle ja minkähän takia?

        Poliisi ei liity mitenkään talokauppoihin.

        Kyllä vääristä tiedoista asuntokaupan yhteydessä puhutaan törkeästä petoksesta. Huomaa kyllä, ettet sinä vuokrapetteri ymmärrä asioista mitään. Sinullahan on asenne "Suomi on vapaa maa, saan tehdä mitä haluan", lakihan ei koske sinunlaisia.


      • Kallista_oikeutta
        ok-monopoli kirjoitti:

        Nykyään parhaimmat tilit tehdään vetämällä ok-läävän myyjä oikeuteen heti kauppakirjojen tekemisen jälkeen. Pankista suoraan poliisilaitokselle kulkematta homeläävän kautta.

        Aika tiukassa kuitenkin raha on ollut, kun prosessiin on kulunut vuosia ja riski päällä häviöstä. Silloin olisivat 130000 euron oikeuskulut toisinpäin ja 615000 euron hometalo käsissä.

        Ei ole nykyisin enää oikeuden käyminen köyhien hommaa. Häviö johtaisi suoraan turmioon.


      • juntiteitiedämitään
        vituttaako.joensuussa kirjoitti:

        Kyllä vääristä tiedoista asuntokaupan yhteydessä puhutaan törkeästä petoksesta. Huomaa kyllä, ettet sinä vuokrapetteri ymmärrä asioista mitään. Sinullahan on asenne "Suomi on vapaa maa, saan tehdä mitä haluan", lakihan ei koske sinunlaisia.

        Haloo pöljä.

        "Kyllä vääristä tiedoista asuntokaupan yhteydessä puhutaan törkeästä petoksesta"

        Se että onko törkeä on asia erikseen ja petos .

        Kun asiaa aukaistaan niin siinä ei ole poliiseja tekemisessä milläänlailla ,vaan laki miehet selvittävät myyjän osan,poliseille ei asia kuulu mitenkään joten jospa sinä hieman opiskelet ennen kuin alat mouhona sielä kirjoittelemaan paskaa.


      • Höhsanonvaan
        juntiteitiedämitään kirjoitti:

        Haloo pöljä.

        "Kyllä vääristä tiedoista asuntokaupan yhteydessä puhutaan törkeästä petoksesta"

        Se että onko törkeä on asia erikseen ja petos .

        Kun asiaa aukaistaan niin siinä ei ole poliiseja tekemisessä milläänlailla ,vaan laki miehet selvittävät myyjän osan,poliseille ei asia kuulu mitenkään joten jospa sinä hieman opiskelet ennen kuin alat mouhona sielä kirjoittelemaan paskaa.

        Ennen kuin alat täällä julkisesti haukkumaan toisia, niin voisit ensin opetella kirjoitustaitoakin. Nyt paljastat täällä kaikille oman junttiutesi ja tyhmyytesi.


      • saatkopaskaselvää

        Mitenkä sinä juntti sait sitten selvää kumminkin?

        Usko nyt ettei poliisilla ole osaa eikä arpaa kun reglamointia tehdään kohteesta.


    • wiiinnsssii

      Jos Suomesta saa talon myytyä, moni siinä ei onnistu, niin rahat muualle talteen. Riski on todella iso, varsinkin kuplataloissa, että ostaja katuu kovaa kauppahintaa, ei saa itse myytyä edelleen, alkaa sitten kostuttamaan rakenteita ja vetää tilille myyjän.

      Parasta onkin että myyjä teettää kartoitukset ennen myyntiä, käyttää sen päälle vielä virallisen tavarantarkastajan paikalla ja myy talon kertomatta näistä. Jos on kerrottu, filunkiostaja ei osta. Kun asia lähtee käräjille, onkin myyjällä yllättäen olemassa tavarantarkastajan raportti kuivasta talosta ennen myyntiä.

      Tieten märkää taloa ei pidä myydä, se on korjattava ensin. Hinta on yleensä aika matala kaikelle kuivaamiselle ja korjaamiselle. Ainakin kummenen kertaa halvempaa kuin mitä tulee korvattavaa jos myy tietoisesti tai tietämättään epäkelvon talon.

      • Matalamielisyys on todellinen riski.
        Se jos iskee ihmiseen. Se on elinkautinen.


      • "Parasta onkin että myyjä teettää kartoitukset ennen myyntiä, käyttää sen päälle vielä virallisen tavarantarkastajan paikalla ja myy talon kertomatta näistä. Jos on kerrottu, filunkiostaja ei osta."

        Myyjänhän kannattaa antaa ostajalle kaikki olemassa olevat tiedot ostajalle ennen kaupantekoa ja mahdolliset virheet kannattaa kirjata erittäin tarkasti kauppakirjaan, tällöin voi nukkua yönsä rauhallisemmin, koska ostaja tietää mitä on ostamassa.

        "Kun asia lähtee käräjille, onkin myyjällä yllättäen olemassa tavarantarkastajan raportti kuivasta talosta ennen myyntiä. "

        Silloin kyseessä on jo selvä petos, myyjä on maakaaren mukaan velvollinen toimittamaan kaikki olemassa olevat tiedot myytävästä kohteesta ostajalle ennen kaupantekoa. Esittämälläsi toimintamallilla voidaan jopa joutua rikospuolelle myyjän osalta.

        Kannattaa sitten muistaa, että melkein kaikki suomessa olevat pientalot ovat enemmän tai vähemmän homeessa (iästä riippumatta), useimmat ovat kuiteinkin ihan asuinkelpoisia koteja, joissa asukkaat viihtyvät. Ainoa tapa tarkastaa talo luotettavasti on se, että se puretaan, katsotaan jokainen rakenne erikseen ja rakennetaan uudelleen.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Parasta onkin että myyjä teettää kartoitukset ennen myyntiä, käyttää sen päälle vielä virallisen tavarantarkastajan paikalla ja myy talon kertomatta näistä. Jos on kerrottu, filunkiostaja ei osta."

        Myyjänhän kannattaa antaa ostajalle kaikki olemassa olevat tiedot ostajalle ennen kaupantekoa ja mahdolliset virheet kannattaa kirjata erittäin tarkasti kauppakirjaan, tällöin voi nukkua yönsä rauhallisemmin, koska ostaja tietää mitä on ostamassa.

        "Kun asia lähtee käräjille, onkin myyjällä yllättäen olemassa tavarantarkastajan raportti kuivasta talosta ennen myyntiä. "

        Silloin kyseessä on jo selvä petos, myyjä on maakaaren mukaan velvollinen toimittamaan kaikki olemassa olevat tiedot myytävästä kohteesta ostajalle ennen kaupantekoa. Esittämälläsi toimintamallilla voidaan jopa joutua rikospuolelle myyjän osalta.

        Kannattaa sitten muistaa, että melkein kaikki suomessa olevat pientalot ovat enemmän tai vähemmän homeessa (iästä riippumatta), useimmat ovat kuiteinkin ihan asuinkelpoisia koteja, joissa asukkaat viihtyvät. Ainoa tapa tarkastaa talo luotettavasti on se, että se puretaan, katsotaan jokainen rakenne erikseen ja rakennetaan uudelleen.

        Melkoista roskaa taas huuhaa välittäjältä: "melkein kaikki suomessa olevat pientalot ovat enemmän tai vähemmän homeessa."
        .
        Sinä se yhä uudelleen ja yhä vakuuttavammin osoitat löyhäpäisyytesi.
        Et ole muuten koskaan toimittanut sitä selvitystä omakotitalojen hintaromahduksesta pääkaupunkiseudulla.


      • Työterveyslaitoksen tieto vuodelta 2012:
        .
        Suomessa on n. 1,45 miljoonaa rakennusta
        Näissä merkittävien kosteus- ja homevaurioiden esiintyvyys:
        •pien- ja rivitaloissa 7–10 %
        •kerrostaloissa 6–9 %
        •kouluissa ja päiväkodeissa 12–18 %
        •hoitolaitoksissa 20–26 %
        •toimistoissa 2,5–5 % kerrosalasta
        Eduskunnan tarkastusvaliokunta 1/2012 (Työterveyslaitos)


      • perusrommari
        pundit kirjoitti:

        Melkoista roskaa taas huuhaa välittäjältä: "melkein kaikki suomessa olevat pientalot ovat enemmän tai vähemmän homeessa."
        .
        Sinä se yhä uudelleen ja yhä vakuuttavammin osoitat löyhäpäisyytesi.
        Et ole muuten koskaan toimittanut sitä selvitystä omakotitalojen hintaromahduksesta pääkaupunkiseudulla.

        Se kun mutu voi olla itsellen niin kauan totta kun ei totuutta suostu sisäistämään. Niin kauan on usein hyvä olla kun ei totuus pääse satuttamaan.


    • ettekö.tosiaan.tajua

      Hölmöt täällä kirjoittelee että kysymys on liian kovasta hinnasta. Ei ole. Talon vauriot on syynä kaikkeen.

    • Selkeä juttu. Myyjät (vieläpä jonkin sortin rakennusalan asiantuntijoita) olivat salanneet ja pimittäneet vahinkoja. Olivat itse rakentaneet talon täysin määräysten vastaisesti. Vahingot olivat niin suuria, että kaupan purkuedellytys täyttyi. Oikeudenkäynnin häviäjä maksaa aina oikeudenkäntikulut. Jos tahallaan tai huolimattomasti aiheuttaa toiselle vahinkoja, joutuu korvaamaan myös syntyneet vahingot.
      .
      Lehden otsikko oli vähän omituinen "Enbuske sai jättipotin". Enbuske sai lopussa ratkaisun, joka tarkoitti ettei Enbuskelle aiheutunut huonosta kaupasta mitään vahinkoja. Kaikki korvattavat vahingot mitoitettiin rahassa viivästyskorkoineen.

      • Kuvat.julki

        Myyjät olivat huippuasiantuntijoita, mies diplomi-insinööri ja nainen tekniikan tohtori joka oli vielä töissä yrityksessä joka korjasi hometaloja. Kumma kun tuota pariskuntaa ei syytetty törkeästä petoksesta sillä varmasti tiesivät laajoista kosteusvahingoista. Nimet ja kuvat esiin jotta ihmiset osaavat heitä varoa!


      • Kuvat.julki kirjoitti:

        Myyjät olivat huippuasiantuntijoita, mies diplomi-insinööri ja nainen tekniikan tohtori joka oli vielä töissä yrityksessä joka korjasi hometaloja. Kumma kun tuota pariskuntaa ei syytetty törkeästä petoksesta sillä varmasti tiesivät laajoista kosteusvahingoista. Nimet ja kuvat esiin jotta ihmiset osaavat heitä varoa!

        Tällaisissa asioissa mikään ei tapahdu automaattisesti. Enbusken pitäisi laittaa asiasta tutkintapyyntö poliisille. Silloin poliisi tutkisi asiaa siinä valossa, onko asiassa tapahtunut rikos. Enbuskella ei välttämättä enää ole asiaan intressiä, hänen saatuaan rahalliset korvaukset kaikista menetyksistään. Mahdollisesta rikostuomiosta Enbuske ei hyötyisi muuten, kuin että vilpilliset myyjät saisivat rikostuomiot, kenties jopa ehdollista vankeutta (olihan itressi aika suuri).
        .
        Kaikki tähän saakka käyty oikeudenkäynti on keskittynyt vain vaatimukseen purkaa asuntokauppa ja siihen liittyviin vahingonkorvauksiin. Erillisessä rikosoikeudenkäynnissä taas arvioitaisiin vain sitä, ovatko myyjät syyllistyneet tahalliseen petokseen.


    • kokemusta.on

      Firma on Raksystems joka tosiaan tekee kiinteistöjen kuntotarkastuksia ja tietysti hyviä.

      • eimitäänkokemusta

        Eipä näy yhtään naista joka olisi tekniikan tohtori tuossa puljussa.


      • kokemusta.on
        eimitäänkokemusta kirjoitti:

        Eipä näy yhtään naista joka olisi tekniikan tohtori tuossa puljussa.

        Työssä olemisesta en tiedä mutta kuntotarkastuksen tekijä oli Raksystems.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe