Pahinta on se että saa jatkua vaan...
Myyntipuhelu alkoikin kysymyksillä
Finnacta Oy:n harjoittamaa aikakauslehtien puhelinmyyntiä ei tunnistanut markkinoinniksi eikä tilaukseen liittyviä sopimusehtoja kerrottu riittävän selvästi. Puheluiden alussa kuluttajille kerrottiin näiden vastanneen verkkokyselyyn sekä tiedusteltiin halukkuutta vastata kysymyksiin. Kuluttajien kerrottiin myös voittaneen risteilylahjakortin. Tosiasiassa kyseessä oli tilaajalahja, jonka saaminen edellytti lehtitilauksen tekemistä.
Kuluttajansuojalain mukaan markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista eikä markkinoinnissa saa käyttää kuluttajan kannalta sopimatonta menettelyä. Markkinoinnissa ei myöskään saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt. Lisäksi kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä ilmi sen kaupallinen tarkoitus.
Myyntipuhelun tunnistettavuudessa parannettavaa
Kuluttajansuojalaissa säännellään nimenomaisesti puhelinmarkkinoinnin tunnistettavuudesta. Kuluttajansuojalaki edellyttää, että puhelinmyyjä ilmoittaa puhelun alussa kyseessä olevan myyntipuhelu. Säännöksen tarkoituksena on varmistaa, että kuluttaja tietää heti puhelun alussa vastanneensa myyntipuheluun ja voi tämän perusteella päättää, jatkaako puhelua.
Kuluttajien yhteydenotoista kävi ilmi, ettei Finnacta Oy ilmoittanut aikakauslehtiä markkinoivien puheluiden alussa selkeästi niiden kaupallista tarkoitusta. Puheluiden alussa kuluttajille kerrottiin näiden vastanneen verkkokyselyyn sekä tiedusteltiin halukkuutta vastata kysymyksiin. Kuluttaja-asiamiehen saamien ilmoitusten mukaan kuluttajille kerrottiin puhelun alussa risteilylahjakortin voittamisesta. Silloin kun puhelun alussa kerrotaan kyselyistä ja tutkimuksista, kuluttaja saattaa kokea velvollisuudekseen jatkaa puhelua, sillä erilaisilla kyselytutkimuksilla voi olla laajempaa merkitystä. Lisäksi puheluiden alussa esitetty viittaus kuluttajan mahdollisuuteen saada risteilylahjakortti on omiaan hämärtämään puhelun kaupallista tarkoitusta.
Ongelmia olennaisten tietojen kertomisessa
Myyntipuheluissa kuluttajille esitettiin ensiksi, että tilauksen kohteena on määräaikaistilaus ja tilaukselle annettiin kokonaishinta. Vasta tilauksen sopimusehtojen kertaamisen yhteydessä kuluttajille kerrottiin, että kyseessä onkin kestotilaus, joka kuluttajan on itse aktiivisesti päätettävä määräaikaisen tilausjakson jälkeen, mikäli ei tahdo tilauksen ja siihen liittyvien veloitusten jatkuvan.
Yleisesti lähtökohtana on, että määräaikaiset sopimukset päättyvät niille ilmoitetun määräajan kuluttua ilman, että kuluttajan on ryhdyttävä aktiivisiin toimenpiteisiin sopimuksen päättämiseksi. Sellaisten määräaikaisten tilausten, jotka muuttuvat määräajan jälkeen toistaiseksi voimassa olevaksi tilaukseksi, tarjoaminen kuluttajille on sallittua, kunhan kuluttajille tuodaan selkeästi esille, että sopimus jatkuu automaattisesti ilman kuluttajan tekemää irtisanomisilmoitusta. Myyntipuheluissa kuluttajalle annettiin osin keskenään ristiriitaisia tietoja tilauksen sisällöstä, mikä oli omiaan johtamaan kuluttajia harhaan.
Kuluttajansuojalain mukaan tuotteita ei saa markkinoida lahjoina, arvontavoittoina tai muina etuina, jos kuluttajalta edellytetään maksusuoritusta etujen saamiseksi. Kuluttajien tekemien ilmoitusten mukaan heidän kerrottiin voittaneen risteilylahjakortin. Tosiasiassa kyseessä oli tilaajalahja, jonka saaminen edellytti lehtitilauksen tekemistä. Näiltä osin menettely oli kuluttajien kannalta harhaanjohtavaa ja siten lainvastaista.
Puutteita tietojen antamisessa
Kuluttajansuojalain mukaan etämyynnissä on etäviestimeen sopivalla tavalla kerrottava muun muassa kulutushyödykkeen pääominaisuudet, kokonaishinta mahdollisine lisäkuluineen, sekä sopimuksen kesto ja sopimuksen päättämistä koskevat ehdot. Kuluttajille on myös kerrottava peruuttamislomakkeesta. Muut kuluttajansuojalain ennakkotiedot, mukaan lukien peruuttamislomake, voidaan antaa ohjaamalla kuluttaja esimerkiksi verkkosivuille, josta tiedot ovat suoraan ja helposti saatavissa. Puhelinmyynnissä kyseisten tietojen antaminen verkkosivuille ohjaamalla voi kuitenkin olla käytännössä mahdotonta, jos kuluttajalla ei ole internetyhteyttä käytössä. Jos muita vaihtoehtoja tietojen antamiseen ei ole, tiedot on annettava puhelimitse. Finnacta Oy:n myyntipuheluissa kuluttajille ei annettu selkeästi kaikkia lain edellyttämiä tietoja.
Kuluttaja-asiamies edellytti Finnacta Oy:ta korjaamaan puhelinmarkkinointiaan kuluttajansuojalain mukaiseksi. Yritys on sitoutunut keväällä 2016 kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin. Asian käsittely on päättynyt.
KKV/1347/14.08.01.05/2015
Finnacta huijaa!
10
1484
Vastaukset
- itseolethuijari
No just joo.
Yksi paska "mähaluunpohjapalkkaapiippiip" luuseri aiheuttaa harmaita hiuksia koko alalle ja yritykselle.
Haista vittu. - Äläpiipitä
Kerroitko äidille jo? Työnsitkö tutin anukseen?
- entinenmyyjä
Tuskin tuo tuosta mitenkään muuttunut?? Ei ainakaan kokemuksen perusteella siellä olla mitenkään tuohon sitoutumiseen panostettu. Aivan samanlaista edelleen... Mitenkähän kuluttaja-asiamies tätäkin valvoo??
- Risteilyäeituu
Niinpä niin. Eioo rehellistä peliä Finnactalla. Lupailee, muttei toteuta!
Ei kannata töihin mennä eikä jatkaa puhelua, jos tuon nimen kuulee...
- huijareita
Huijaa edelleen, sama peli jatkuu. Eikä tätä saada millään loppumaan?
- lkjhgfdkjh
pyytäkää myyjät palautukset nähdäksenne ja soittakaa niille varmistaaksenne, että asiakas todellakin on perunut... ihan vaan vinkki. saatatte yllättyä.
- Hhfrrdd
Virasomaisten tulee laittaa stoppi tällaisen firman toimintaan. Ja sama juttu monen muun puhelinmyynti puolella toimivaan yritykseen jossa epärehellisyys kukoistaa!!
- Anonyymi
Näin on!
- Anonyymi
Aina kannattaa kysyä kun hakee töihin mitä Tessiä noudatetaan
- Plopklp
Tyypillinen savolainen yritys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti23745139Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12025951SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32115629Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy16110772Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229697Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369121Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla828451Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2386808Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2196463Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!306463