Finnacta huijaa!

huijarit

Pahinta on se että saa jatkua vaan...



Myyntipuhelu alkoikin kysymyksillä

Finnacta Oy:n harjoittamaa aikakauslehtien puhelinmyyntiä ei tunnistanut markkinoinniksi eikä tilaukseen liittyviä sopimusehtoja kerrottu riittävän selvästi. Puheluiden alussa kuluttajille kerrottiin näiden vastanneen verkkokyselyyn sekä tiedusteltiin halukkuutta vastata kysymyksiin. Kuluttajien kerrottiin myös voittaneen risteilylahjakortin. Tosiasiassa kyseessä oli tilaajalahja, jonka saaminen edellytti lehtitilauksen tekemistä.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista eikä markkinoinnissa saa käyttää kuluttajan kannalta sopimatonta menettelyä. Markkinoinnissa ei myöskään saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt. Lisäksi kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä ilmi sen kaupallinen tarkoitus.

Myyntipuhelun tunnistettavuudessa parannettavaa

Kuluttajansuojalaissa säännellään nimenomaisesti puhelinmarkkinoinnin tunnistettavuudesta. Kuluttajansuojalaki edellyttää, että puhelinmyyjä ilmoittaa puhelun alussa kyseessä olevan myyntipuhelu. Säännöksen tarkoituksena on varmistaa, että kuluttaja tietää heti puhelun alussa vastanneensa myyntipuheluun ja voi tämän perusteella päättää, jatkaako puhelua.

Kuluttajien yhteydenotoista kävi ilmi, ettei Finnacta Oy ilmoittanut aikakauslehtiä markkinoivien puheluiden alussa selkeästi niiden kaupallista tarkoitusta. Puheluiden alussa kuluttajille kerrottiin näiden vastanneen verkkokyselyyn sekä tiedusteltiin halukkuutta vastata kysymyksiin. Kuluttaja-asiamiehen saamien ilmoitusten mukaan kuluttajille kerrottiin puhelun alussa risteilylahjakortin voittamisesta. Silloin kun puhelun alussa kerrotaan kyselyistä ja tutkimuksista, kuluttaja saattaa kokea velvollisuudekseen jatkaa puhelua, sillä erilaisilla kyselytutkimuksilla voi olla laajempaa merkitystä. Lisäksi puheluiden alussa esitetty viittaus kuluttajan mahdollisuuteen saada risteilylahjakortti on omiaan hämärtämään puhelun kaupallista tarkoitusta.

Ongelmia olennaisten tietojen kertomisessa

Myyntipuheluissa kuluttajille esitettiin ensiksi, että tilauksen kohteena on määräaikaistilaus ja tilaukselle annettiin kokonaishinta. Vasta tilauksen sopimusehtojen kertaamisen yhteydessä kuluttajille kerrottiin, että kyseessä onkin kestotilaus, joka kuluttajan on itse aktiivisesti päätettävä määräaikaisen tilausjakson jälkeen, mikäli ei tahdo tilauksen ja siihen liittyvien veloitusten jatkuvan.

Yleisesti lähtökohtana on, että määräaikaiset sopimukset päättyvät niille ilmoitetun määräajan kuluttua ilman, että kuluttajan on ryhdyttävä aktiivisiin toimenpiteisiin sopimuksen päättämiseksi. Sellaisten määräaikaisten tilausten, jotka muuttuvat määräajan jälkeen toistaiseksi voimassa olevaksi tilaukseksi, tarjoaminen kuluttajille on sallittua, kunhan kuluttajille tuodaan selkeästi esille, että sopimus jatkuu automaattisesti ilman kuluttajan tekemää irtisanomisilmoitusta. Myyntipuheluissa kuluttajalle annettiin osin keskenään ristiriitaisia tietoja tilauksen sisällöstä, mikä oli omiaan johtamaan kuluttajia harhaan.

Kuluttajansuojalain mukaan tuotteita ei saa markkinoida lahjoina, arvontavoittoina tai muina etuina, jos kuluttajalta edellytetään maksusuoritusta etujen saamiseksi. Kuluttajien tekemien ilmoitusten mukaan heidän kerrottiin voittaneen risteilylahjakortin. Tosiasiassa kyseessä oli tilaajalahja, jonka saaminen edellytti lehtitilauksen tekemistä. Näiltä osin menettely oli kuluttajien kannalta harhaanjohtavaa ja siten lainvastaista.

Puutteita tietojen antamisessa

Kuluttajansuojalain mukaan etämyynnissä on etäviestimeen sopivalla tavalla kerrottava muun muassa kulutushyödykkeen pääominaisuudet, kokonaishinta mahdollisine lisäkuluineen, sekä sopimuksen kesto ja sopimuksen päättämistä koskevat ehdot. Kuluttajille on myös kerrottava peruuttamislomakkeesta. Muut kuluttajansuojalain ennakkotiedot, mukaan lukien peruuttamislomake, voidaan antaa ohjaamalla kuluttaja esimerkiksi verkkosivuille, josta tiedot ovat suoraan ja helposti saatavissa. Puhelinmyynnissä kyseisten tietojen antaminen verkkosivuille ohjaamalla voi kuitenkin olla käytännössä mahdotonta, jos kuluttajalla ei ole internetyhteyttä käytössä. Jos muita vaihtoehtoja tietojen antamiseen ei ole, tiedot on annettava puhelimitse. Finnacta Oy:n myyntipuheluissa kuluttajille ei annettu selkeästi kaikkia lain edellyttämiä tietoja.

Kuluttaja-asiamies edellytti Finnacta Oy:ta korjaamaan puhelinmarkkinointiaan kuluttajansuojalain mukaiseksi. Yritys on sitoutunut keväällä 2016 kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin. Asian käsittely on päättynyt.

KKV/1347/14.08.01.05/2015

10

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itseolethuijari

      No just joo.
      Yksi paska "mähaluunpohjapalkkaapiippiip" luuseri aiheuttaa harmaita hiuksia koko alalle ja yritykselle.

      Haista vittu.

    • Äläpiipitä

      Kerroitko äidille jo? Työnsitkö tutin anukseen?

    • entinenmyyjä

      Tuskin tuo tuosta mitenkään muuttunut?? Ei ainakaan kokemuksen perusteella siellä olla mitenkään tuohon sitoutumiseen panostettu. Aivan samanlaista edelleen... Mitenkähän kuluttaja-asiamies tätäkin valvoo??

      • Risteilyäeituu

        Niinpä niin. Eioo rehellistä peliä Finnactalla. Lupailee, muttei toteuta!
        Ei kannata töihin mennä eikä jatkaa puhelua, jos tuon nimen kuulee...


    • huijareita

      Huijaa edelleen, sama peli jatkuu. Eikä tätä saada millään loppumaan?

    • lkjhgfdkjh

      pyytäkää myyjät palautukset nähdäksenne ja soittakaa niille varmistaaksenne, että asiakas todellakin on perunut... ihan vaan vinkki. saatatte yllättyä.

    • Hhfrrdd

      Virasomaisten tulee laittaa stoppi tällaisen firman toimintaan. Ja sama juttu monen muun puhelinmyynti puolella toimivaan yritykseen jossa epärehellisyys kukoistaa!!

      • Anonyymi

        Näin on!


      • Anonyymi

        Aina kannattaa kysyä kun hakee töihin mitä Tessiä noudatetaan


    • Plopklp

      Tyypillinen savolainen yritys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2128
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2068
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1367
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    5. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1166
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1132
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      171
      853
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      62
      821
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe