Hei,
tietäisikö kukaan seuraavanlaista puuleluihin
sopivaa lakkaa:
1)Täysin myrkytön ( lelut voivat mennä suuhun)
2)Hajuton ( miellyttävämpi työskennellä)
Kiitos vinkeistä !
t:Askartelija
Myrkytön lakka puuleluihin ?
7
6257
Vastaukset
- löytyä
mutta käviskö öljyäminen/vahaus?Täällä on jossain seuraavilla sivuilla käsitelty asiaa.
- Askartelija
Hei,
öljyäminen / vahaus voisi käydä mikäli
seuraavat kriteerit täyttyisivät:
1)myrkytön
2)hajuton
3)kiiltävä pinta
Maalasin puuta vesiväreillä ja suojapinnoitteeksi
laitoin parafiiniöljyä. Öljy suojasi vesivärin
veteen liukenemattomaksi mutta pinnasta
ei tullut kiiltävää.
t:Askartelija - kiillotus
Askartelija kirjoitti:
Hei,
1)myrkytön
2)hajuton
3)kiiltävä pinta
ei tullut kiiltävää.
t:AskartelijaOlen joskus kiillottanut öljyn samalla kun käsittelin puuta.Tarkoitan siis,että kun levittää öljyt rätillä,niin hankaa samalla pintaa voimakkaasti.Jonkinasteinen kiilto kumminkin syntyy ja voihan käsittelyn uusia tarpeen mukaan.Vahoista en tosiaan ihan tarkkaan tiedä,mitä sisältävät.Ainoa mikä nyt mieleen tulee on mehiläisvaha,lämmittämällä siitä saa notkeampaa.Sitä saa myös apteekista,siellä osaavat varmaan paremmin kertoa sisällöstä.
- Askartelija
kiillotus kirjoitti:
Olen joskus kiillottanut öljyn samalla kun käsittelin puuta.Tarkoitan siis,että kun levittää öljyt rätillä,niin hankaa samalla pintaa voimakkaasti.Jonkinasteinen kiilto kumminkin syntyy ja voihan käsittelyn uusia tarpeen mukaan.Vahoista en tosiaan ihan tarkkaan tiedä,mitä sisältävät.Ainoa mikä nyt mieleen tulee on mehiläisvaha,lämmittämällä siitä saa notkeampaa.Sitä saa myös apteekista,siellä osaavat varmaan paremmin kertoa sisällöstä.
Hei,
mehiläisvahakin on käynyt mielessä,
mutta muistelisin, että joillekin
lapsille se aiheuttaa allergisia reaktioita.
t:Askartelija - make h
Askartelija kirjoitti:
Hei,
1)myrkytön
2)hajuton
3)kiiltävä pinta
ei tullut kiiltävää.
t:AskartelijaItse käytän pääasiassa parafiiniöljyä seuraavasti.
levitän öljyn puulle, annan imeytyä, muutaman tunnin., otan puhtaan, nukkaamattoman rätin ja hankaan sillä hieman "nihkeätä" pintaa ja annan kuivua, tarvittaessauusin käsittelyn, pinnan kuivuttua siten, että levitän uutta öljyä annan hetken kuivahtaa ja hankaan pinnan. Olen saanut näin suht kiiltävän pinnan. Saattaahan tämä olla hieman työläs tapa,mutta mielestäni hyvä. Lakattaessahan ensin lakka täytyy saada imeytymään puuhun ja se ikäänkuin "ankkuroi" pintakerrokset. Sitten, kun pintakerros on niin paksu, että se kiiltää, on siinä se riski, että kun lapsi syö lelua, lakkaa lohkeilee ja menee vatsaan jne. Tästä syystä itse öljyän, sillä puumurut joissa parafiiniöljy on mielestäni vaarattomampaa kuin vatsassa sulamattomat lakkatiutaleet. Lisäksi harva lakka kestää kastumista vaurioiottumatta kovinkaan montaa kertaa. Öljytty pinta on helppo uusia aina jälkeenkinpäin. Olen ajatellut myös niin, ettei leluissa se kiilto kauaa kestä ja sitten. Alkuperäinen kysymyshän tuolla oli, että mistä myrkytöntä lakkaa. Eipaä sellaista taida vielä keksittykään, vaikka mainoksissa muuta puhutaankin. Lähinnä pitäisi puhua vähemmän myrkyllisistä lakoista ja vahoista. - myrkytöntä lakkaa ei olekaan
make h kirjoitti:
Itse käytän pääasiassa parafiiniöljyä seuraavasti.
levitän öljyn puulle, annan imeytyä, muutaman tunnin., otan puhtaan, nukkaamattoman rätin ja hankaan sillä hieman "nihkeätä" pintaa ja annan kuivua, tarvittaessauusin käsittelyn, pinnan kuivuttua siten, että levitän uutta öljyä annan hetken kuivahtaa ja hankaan pinnan. Olen saanut näin suht kiiltävän pinnan. Saattaahan tämä olla hieman työläs tapa,mutta mielestäni hyvä. Lakattaessahan ensin lakka täytyy saada imeytymään puuhun ja se ikäänkuin "ankkuroi" pintakerrokset. Sitten, kun pintakerros on niin paksu, että se kiiltää, on siinä se riski, että kun lapsi syö lelua, lakkaa lohkeilee ja menee vatsaan jne. Tästä syystä itse öljyän, sillä puumurut joissa parafiiniöljy on mielestäni vaarattomampaa kuin vatsassa sulamattomat lakkatiutaleet. Lisäksi harva lakka kestää kastumista vaurioiottumatta kovinkaan montaa kertaa. Öljytty pinta on helppo uusia aina jälkeenkinpäin. Olen ajatellut myös niin, ettei leluissa se kiilto kauaa kestä ja sitten. Alkuperäinen kysymyshän tuolla oli, että mistä myrkytöntä lakkaa. Eipaä sellaista taida vielä keksittykään, vaikka mainoksissa muuta puhutaankin. Lähinnä pitäisi puhua vähemmän myrkyllisistä lakoista ja vahoista.Täysin myrkytöntä lakkaa ei ole olemassakaan, joten jos lelut menevät pienen lapsen suuhun,niin en suosittelisi lakkausta. Hajuttomia ja ns. myrkyttömiä lakkoja (vesiliukoisia) on, mutta ne eivät ole ns. syöntiturvallisia. Vauvan ja pienten lasten puulelujen turvallisin päällystyskeino on varmasti luonnon öljyjen ja vahojen käyttö, jotka eivät ole vaarallisia nieltyinäkään. Kannattaa myös muistaa että askartelumaalitkaan eivät sovellu "syötäväksi", vaikka niiden sanotaankin olevan myrkyttömiä ja vaarattomia. Ne ovat kemikaaleista tehtyjä, eivätkä tarkoitettu lasten (eikä isompienkaan) suuhun. Pienet hampaat raaputtavat äkkiä maalin ja lakan naarmuille ja sieltä se joutuu elimistöön. Kaikista turvallisin vaihtoehto lienee hio puu niin sileäksi ettei siitä irtoa isoja tikkuja, ja tarpeen mukaan käyttää vaikka parafiiniöljyä (jota saa esim. apteekista ja joka ei ole vaarallista) tai mehiläisvahaa.
- olisi
pellavaöljy? sitä käytetään meillä ainakin keittiön puutasoihin, leikkuulautoihin ja muuhun sellaiseen. eli pitäisi olla ihan myrkytöntä. se tummentaakin pintaa mukavasti hiukkasen. myydään muistaakseni rakennusliikkeissä, teeseissä, K-raudoissa jne.
onnea puuhasteluun :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553703- 312104
- 392001
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171701Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401502Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 781414
- 1361141
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221093