Myrkytön lakka puuleluihin ?

Askartelija

Hei,

tietäisikö kukaan seuraavanlaista puuleluihin
sopivaa lakkaa:
1)Täysin myrkytön ( lelut voivat mennä suuhun)
2)Hajuton ( miellyttävämpi työskennellä)

Kiitos vinkeistä !

t:Askartelija

7

6257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyä

mutta käviskö öljyäminen/vahaus?Täällä on jossain seuraavilla sivuilla käsitelty asiaa.

• Askartelija

Hei,

öljyäminen / vahaus voisi käydä mikäli
        seuraavat kriteerit täyttyisivät:

1)myrkytön
        2)hajuton
        3)kiiltävä pinta

Maalasin puuta vesiväreillä ja suojapinnoitteeksi
        laitoin parafiiniöljyä. Öljy suojasi vesivärin
        veteen liukenemattomaksi mutta pinnasta
        ei tullut kiiltävää.

• kiillotus
        Askartelija kirjoitti:

Hei,

1)myrkytön
        2)hajuton
        3)kiiltävä pinta

ei tullut kiiltävää.

Olen joskus kiillottanut öljyn samalla kun käsittelin puuta.Tarkoitan siis,että kun levittää öljyt rätillä,niin hankaa samalla pintaa voimakkaasti.Jonkinasteinen kiilto kumminkin syntyy ja voihan käsittelyn uusia tarpeen mukaan.Vahoista en tosiaan ihan tarkkaan tiedä,mitä sisältävät.Ainoa mikä nyt mieleen tulee on mehiläisvaha,lämmittämällä siitä saa notkeampaa.Sitä saa myös apteekista,siellä osaavat varmaan paremmin kertoa sisällöstä.

• Askartelija
        kiillotus kirjoitti:

Olen joskus kiillottanut öljyn samalla kun käsittelin puuta.Tarkoitan siis,että kun levittää öljyt rätillä,niin hankaa samalla pintaa voimakkaasti.Jonkinasteinen kiilto kumminkin syntyy ja voihan käsittelyn uusia tarpeen mukaan.Vahoista en tosiaan ihan tarkkaan tiedä,mitä sisältävät.Ainoa mikä nyt mieleen tulee on mehiläisvaha,lämmittämällä siitä saa notkeampaa.Sitä saa myös apteekista,siellä osaavat varmaan paremmin kertoa sisällöstä.

Hei,

mehiläisvahakin on käynyt mielessä,
        mutta muistelisin, että joillekin
        lapsille se aiheuttaa allergisia reaktioita.

• make h
        Askartelija kirjoitti:

Hei,

1)myrkytön
        2)hajuton
        3)kiiltävä pinta

ei tullut kiiltävää.

Itse käytän pääasiassa parafiiniöljyä seuraavasti.
        levitän öljyn puulle, annan imeytyä, muutaman tunnin., otan puhtaan, nukkaamattoman rätin ja hankaan sillä hieman "nihkeätä" pintaa ja annan kuivua, tarvittaessauusin käsittelyn, pinnan kuivuttua siten, että levitän uutta öljyä annan hetken kuivahtaa ja hankaan pinnan. Olen saanut näin suht kiiltävän pinnan. Saattaahan tämä olla hieman työläs tapa,mutta mielestäni hyvä. Lakattaessahan ensin lakka täytyy saada imeytymään puuhun ja se ikäänkuin "ankkuroi" pintakerrokset. Sitten, kun pintakerros on niin paksu, että se kiiltää, on siinä se riski, että kun lapsi syö lelua, lakkaa lohkeilee ja menee vatsaan jne. Tästä syystä itse öljyän, sillä puumurut joissa parafiiniöljy on mielestäni vaarattomampaa kuin vatsassa sulamattomat lakkatiutaleet. Lisäksi harva lakka kestää kastumista vaurioiottumatta kovinkaan montaa kertaa. Öljytty pinta on helppo uusia aina jälkeenkinpäin. Olen ajatellut myös niin, ettei leluissa se kiilto kauaa kestä ja sitten. Alkuperäinen kysymyshän tuolla oli, että mistä myrkytöntä lakkaa. Eipaä sellaista taida vielä keksittykään, vaikka mainoksissa muuta puhutaankin. Lähinnä pitäisi puhua vähemmän myrkyllisistä lakoista ja vahoista.

• myrkytöntä lakkaa ei olekaan
        make h kirjoitti:

Itse käytän pääasiassa parafiiniöljyä seuraavasti.
        levitän öljyn puulle, annan imeytyä, muutaman tunnin., otan puhtaan, nukkaamattoman rätin ja hankaan sillä hieman "nihkeätä" pintaa ja annan kuivua, tarvittaessauusin käsittelyn, pinnan kuivuttua siten, että levitän uutta öljyä annan hetken kuivahtaa ja hankaan pinnan. Olen saanut näin suht kiiltävän pinnan. Saattaahan tämä olla hieman työläs tapa,mutta mielestäni hyvä. Lakattaessahan ensin lakka täytyy saada imeytymään puuhun ja se ikäänkuin "ankkuroi" pintakerrokset. Sitten, kun pintakerros on niin paksu, että se kiiltää, on siinä se riski, että kun lapsi syö lelua, lakkaa lohkeilee ja menee vatsaan jne. Tästä syystä itse öljyän, sillä puumurut joissa parafiiniöljy on mielestäni vaarattomampaa kuin vatsassa sulamattomat lakkatiutaleet. Lisäksi harva lakka kestää kastumista vaurioiottumatta kovinkaan montaa kertaa. Öljytty pinta on helppo uusia aina jälkeenkinpäin. Olen ajatellut myös niin, ettei leluissa se kiilto kauaa kestä ja sitten. Alkuperäinen kysymyshän tuolla oli, että mistä myrkytöntä lakkaa. Eipaä sellaista taida vielä keksittykään, vaikka mainoksissa muuta puhutaankin. Lähinnä pitäisi puhua vähemmän myrkyllisistä lakoista ja vahoista.

Täysin myrkytöntä lakkaa ei ole olemassakaan, joten jos lelut menevät pienen lapsen suuhun,niin en suosittelisi lakkausta. Hajuttomia ja ns. myrkyttömiä lakkoja (vesiliukoisia) on, mutta ne eivät ole ns. syöntiturvallisia. Vauvan ja pienten lasten puulelujen turvallisin päällystyskeino on varmasti luonnon öljyjen ja vahojen käyttö, jotka eivät ole vaarallisia nieltyinäkään. Kannattaa myös muistaa että askartelumaalitkaan eivät sovellu "syötäväksi", vaikka niiden sanotaankin olevan myrkyttömiä ja vaarattomia. Ne ovat kemikaaleista tehtyjä, eivätkä tarkoitettu lasten (eikä isompienkaan) suuhun. Pienet hampaat raaputtavat äkkiä maalin ja lakan naarmuille ja sieltä se joutuu elimistöön. Kaikista turvallisin vaihtoehto lienee hio puu niin sileäksi ettei siitä irtoa isoja tikkuja, ja tarpeen mukaan käyttää vaikka parafiiniöljyä (jota saa esim. apteekista ja joka ei ole vaarallista) tai mehiläisvahaa.

• olisi

pellavaöljy? sitä käytetään meillä ainakin keittiön puutasoihin, leikkuulautoihin ja muuhun sellaiseen. eli pitäisi olla ihan myrkytöntä. se tummentaakin pintaa mukavasti hiukkasen. myydään muistaakseni rakennusliikkeissä, teeseissä, K-raudoissa jne.

onnea puuhasteluun :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3703
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      31
      2104
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      39
      2001
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1701
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1502
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1472
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      78
      1414
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1141
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    10. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1093
    Aihe