Vähän selvennystä

Atha

Siis, Sauron oli alunperin maia, mutta Melkor oli vala...? tekeekö tämä Melkorista jotenkin voimakkaamman, vaikka pahuudessa olivat tasavertaisia?

Gandalf on maia, ja Sauron ja Balrogitkin olivat alunperin maioja...?tekeekö tämä siis heistä jotenkin tasavertaisempia? Ja ennen Moriaa Gandalf ei ollut mitellyt voimiaan samanvertaisen kanssa?

Ja vielä, Silmarillionissa sanottiin, että kuolevat haltiat palaavat Mandosin saleihin ja Valinorin maille. Mitä? Valinorissa on siis sekä kuolleita että eläviä haltioita?

10

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bitch king of Angmar

      "Ja vielä, Silmarillionissa sanottiin, että kuolevat haltiat palaavat Mandosin saleihin ja Valinorin maille. Mitä? Valinorissa on siis sekä kuolleita että eläviä haltioita?"

      Kyllä vain!!! Siellä on ihan täysissä voimissa olevia terveitä haltioita, jotka elävät siellä ihan normaalia rauhallista elämäänsä ja sitten siellä on sellaisia eläviä kuolleita. Semmoisia zombie-haltioita, jotka vaan vaeltelee ympäriinsä. "brains...brains..."

      • Atha

        En mä tarkottanut mitään zombeja, vähän brains brains sinnekin päin! Mandosin salit on Valinorissa, eikö?


    • Melkor oli kaikessa mahtavampi kuin Sauron, sillä hän oli mukana jo maailman luomisessa. Sauron oli Melkorin luotetuin apuri ja oli vähäisempi pahuudessaan vain koska oli palvelija.

      Gandalfin tarkoitus oli olla käyttämättä koko voimaansa ellei se ollut äärimmäisen pakollista. Balrogia vastaan taistellessa hän todellakin oli tasoisensa vastuksen kanssa, sillä Gandalf Harmaa kuoli balrogin aiheuttamiin vammoihin.

      Valinorin kuolleet haltiat asuvat erillään muista ja joskus joku heistä syntyy uudelleen jonkin jälkeläisensä mukana. Haltiat jäävät maailmaan, sillä he ovat olennainen osa maailman järjestystä.

      • Atha

        Kiitos selvennyksestä, nytpä ei tarvitse enää ihmetellä. Ihmeellistä, kun pitää olla heti niin hirveen negatiivinen asenne...


      • Nypsy
        Atha kirjoitti:

        Kiitos selvennyksestä, nytpä ei tarvitse enää ihmetellä. Ihmeellistä, kun pitää olla heti niin hirveen negatiivinen asenne...

        Niinpä, eihän tänne enää kukaan uskalla tulla kyselemään yhtään mitään kun heti haukutaan tyhmäksi. Herätkää kaikki!


      • Lalaith

        ...että muistan väärin, mutta eikös se ollut niin, että niin Gandalfin kuin muunkin istarin ottama hahmo Keski-Maassa rajoitti voiman käyttöä ihan sellaisenaankin? Eli Gandalfia oli kielletty käyttämästä voimaa, ja lisäksi se ei ollut oikeastaan mahdollistakaan ainakaan siinä mitassa kuin olisi ollut ilman sitä vanhan miehen "asustetta". Mikäli muistan oikein, ei ollut mikään ihme, että Gandalf ei selvinnyt taistelusta balrogin kanssa. Hänhän sanoo suoraan "minä paloin" - olettaisin, että palamisen mahdollisti juuri otettu hahmo.

        Mistä olet Lukkijurpo löytänyt noin yksiselitteisen selostuksen haltioiden kuolemasta? Minä ainakin luulin, että esimerkiksi Glorfindelin tapaus oli epäselvä...


      • TRBAN

        Saatan olla nyt väärässäkin, mutta minusta Professorin viimeinen mielipide tästä asiasta oli, ettei ne sittenkään synny jälkeläisinään vaan saavat kokonaan uuden ruumiin ja alkavat asustamaan siinä.
        Siis muistelen, että tämä mielipide hällä oli vallallaan ennen kuolemaansa. Että hää siis olis hylänny sen syntymisen jälkeläisinään.


    • gothmog

      Periaatteessa Melkor oli Keski-Maan olennoista vahvin. Käytännössä se ei näkynyt, melkoinen nössö hän oli. Sauron vaikuttaa pahemmalta. Valat ovat voimakkaampi kuin Maiat, mutta molempien sisällä on tietysti voimakkuuseroja. Sauron on eräs voimakkaimmista Maioista.

    • Elemmacil

      "Siis, Sauron oli alunperin maia, mutta Melkor oli vala...? tekeekö tämä Melkorista jotenkin voimakkaamman, vaikka pahuudessa olivat tasavertaisia?"

      Eivät todellakaan olleet pahuudessa tasavertaisia. Melkor oli rutkasti pahempi. Hän muun muassa loi koko pahuuden käsitteen ja kaiken pahan mitä maailmassa oli, mukaan lukien örkit, peikot, lohikäärmeet, ahneuden, kateuden, mustasukkaisuuden ja kaiken mitä "pahaksi" luokitellaan. Sauron oli vain Melkorin purkimysten välikappale.
      Suosittelisin ihmisiä lukemaan Silmarillionin. Se selventää paljon asioita (sekä Keskeneräisten Tarujen Kirjan ja HoME:t, History of Middle-Earthit, 12-osainen kirjasarja joka sisältää Tolkienin julkaisemattomia ja "vanhentuneita", toisin sanoen hylättyjä tarinoita)

      Gandalf on maia, ja Sauron ja Balrogitkin olivat alunperin maioja...?tekeekö tämä siis heistä jotenkin tasavertaisempia? Ja ennen Moriaa Gandalf ei ollut mitellyt voimiaan samanvertaisen kanssa?

      Periaatteesa tekee. Mutta täytyy ottaa huomioon, että valar olivat kieltäneet Gandalfia käyttämästä voimiaan. Maiar, niin kuin valar (sekä kaikki muut elolliset) olivat luonnostaan jotkut heikompia ja toiset vahvempia. Toisten taito keskittyi vaikkapa luontoon ja toisten käden taitoihin, ja jokainen maia oli eri voimainen.
      Ja itseasiassa Gandalf oli mitellyt voimiaan samanvertaisen kanssa. Ei saa unohtaa Sarumania Orthancissa. Siellä hän kamppaili Sarumanin kanssa, ja hävisi.

      Ja vielä, Silmarillionissa sanottiin, että kuolevat haltiat palaavat Mandosin saleihin ja Valinorin maille. Mitä? Valinorissa on siis sekä kuolleita että eläviä haltioita?

      Kyllä, mutta kuolleet eivät kävelleet pitkin poikin, vaan pysyivät Mandosin saleissa ja Lórienin metsissä Dagor Bragollachiin saakka. Kun taas elävät haltiat elivät lähinnä Tirionissa, Alqualondëssa ja Valimarissa.

    • Elemmacil

      "Siis, Sauron oli alunperin maia, mutta Melkor oli vala...? tekeekö tämä Melkorista jotenkin voimakkaamman, vaikka pahuudessa olivat tasavertaisia?"

      Eivät todellakaan olleet pahuudessa tasavertaisia. Melkor oli rutkasti pahempi. Hän muun muassa loi koko pahuuden käsitteen ja kaiken pahan mitä maailmassa oli, mukaan lukien örkit, peikot, lohikäärmeet, ahneuden, kateuden, mustasukkaisuuden ja kaiken mitä "pahaksi" luokitellaan. Sauron oli vain Melkorin purkimysten välikappale.
      Suosittelisin ihmisiä lukemaan Silmarillionin. Se selventää paljon asioita (sekä Keskeneräisten Tarujen Kirjan ja HoME:t, History of Middle-Earthit, 12-osainen kirjasarja joka sisältää Tolkienin julkaisemattomia ja "vanhentuneita", toisin sanoen hylättyjä tarinoita)

      Gandalf on maia, ja Sauron ja Balrogitkin olivat alunperin maioja...?tekeekö tämä siis heistä jotenkin tasavertaisempia? Ja ennen Moriaa Gandalf ei ollut mitellyt voimiaan samanvertaisen kanssa?

      Periaatteesa tekee. Mutta täytyy ottaa huomioon, että valar olivat kieltäneet Gandalfia käyttämästä voimiaan. Maiar, niin kuin valar (sekä kaikki muut elolliset) olivat luonnostaan jotkut heikompia ja toiset vahvempia. Toisten taito keskittyi vaikkapa luontoon ja toisten käden taitoihin, ja jokainen maia oli eri voimainen.
      Ja itseasiassa Gandalf oli mitellyt voimiaan samanvertaisen kanssa. Ei saa unohtaa Sarumania Orthancissa. Siellä hän kamppaili Sarumanin kanssa, ja hävisi.

      Ja vielä, Silmarillionissa sanottiin, että kuolevat haltiat palaavat Mandosin saleihin ja Valinorin maille. Mitä? Valinorissa on siis sekä kuolleita että eläviä haltioita?

      Kyllä, mutta kuolleet eivät kävelleet pitkin poikin, vaan pysyivät Mandosin saleissa ja Lórienin metsissä Dagor Bragollachiin saakka. Kun taas elävät haltiat elivät lähinnä Tirionissa, Alqualondëssa ja Valimarissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1649
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1056
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      134
      972
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      73
      857
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      856
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      828
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe