Suomalaiset Amerikkaan matkanneet

inehmo2016

olivat useinkin maalaistalojen nuorempia lapsia, talohan täytyi antaa kokonaisena vanhimmalle pojalle, sitä ei voitu 6:teen tai 10 osaan pilkkoa.

Suomalaisia ei sorrettu Amerikassa, ei valtio heitä auttanutkaan, vaan he auttoivat itse itseään tekemällä ahkerasti töitä.

Monet menivät mainareiksi (kaivostyömiehiksi) tai lokareiksi (meytsätyömihiksi) ja alkoivat saada palkkaa. Sitähän ei maalaistalojen lapsille annettu, he tekivät töitä kokonaan ilmaiseksi.

Suomalaiset saivat erittäin hyvän maineen ahkerina ja rehellisinä työntekijöinä.
Minun sukulaiseni kertoivat, että taaloja säästettiin kunnes niitä alkoi olla kasassa sen verran, että voitiin ostaa pieni maatilkku ja iltaisin ja vapaapäivinä rakentaa sille oma talo. Sitä siustettiin pikkuhiljaa, laitettiin kasvimaata ja puutarhaa, kasvatettiin kahta poikaa, enempää ei ollut varaa hankkia lapsia.

Mitää sortoa suomalaiset eivät kokeneet siellä, päinvastoin, hyvässä maineessa olivat.

23

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kenen historian-kirjasta kotoisin?

H.

• Perimätietoa

osin, osin itsekuultuakin Suomessa käyneiltä sukulaisilta, he ovat menestyneet uskomattoman hienosti, yksi mies on elokuvaohjaaja, yksi on professorina yliopistossa...
        menestystarinoita.

• Perimätietoa kirjoitti:

osin, osin itsekuultuakin Suomessa käyneiltä sukulaisilta, he ovat menestyneet uskomattoman hienosti, yksi mies on elokuvaohjaaja, yksi on professorina yliopistossa...
        menestystarinoita.

"Perimätietoa"

Noh, antaa sitten tulla nimiä.
        Kuuluisia kun ovat.
        Kuten muutkin menestyneet.

H.

• esi-merkki-nimi

huuko hunksi hevonkuusi on erittäin kuuluisa

• eppu2

En tiedä mitään Suomalaisten oloista rapakon takana, mutta eräältä sedeältä tuli vuosikausia postikortti jouluna.
      Myös vanhoja valokuvia muistan, jossa sedän perhe seisoo ison talon vieressä, auto myös kuvassa, liekö ollut se T-Ford.

• ent.siivoojaparka

Minäkin voisin lähetellä sellaisia kuvia sukulaisilleni täältä, sillä ehdolla tietysti etteivät tule yllättäin käymään.

Yksikin Kanadaan muuttanut lähetteli kuvia hienosta talostaan missä hän asui, ulkoa ja sisältäpäin. Jälkeenpäin olen kuullut, että hän oli rikkaitten kotiapulaisena/piikana siinä talossa ja asui jossain pikku komerossa sen talon kellarissa.

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Minäkin voisin lähetellä sellaisia kuvia sukulaisilleni täältä, sillä ehdolla tietysti etteivät tule yllättäin käymään.

Yksikin Kanadaan muuttanut lähetteli kuvia hienosta talostaan missä hän asui, ulkoa ja sisältäpäin. Jälkeenpäin olen kuullut, että hän oli rikkaitten kotiapulaisena/piikana siinä talossa ja asui jossain pikku komerossa sen talon kellarissa.

Empä usko, että siihen aikaan mistä minun kommentissani on kyse, piioilla oli saatavilla valokuvia.
        Taisivat olla visusti omistajien hallussa.
        Setäni perheensä kanssa tuskin edes oli missään piikomassa.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Empä usko, että siihen aikaan mistä minun kommentissani on kyse, piioilla oli saatavilla valokuvia.
        Taisivat olla visusti omistajien hallussa.
        Setäni perheensä kanssa tuskin edes oli missään piikomassa.

Sitten se on tapahtunut muutamaakin kymmentä vuotta ennen syntymääsi.

Ovathan he hyvin voineet olla äiti piikana ja isä autonkuljettajana siinä talossa.
        Joululahjaksi palvelusväelle isäntäperhe lahjoitti palkollisilleen perhepotretin heistä työpaikkansa edessä.

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Sitten se on tapahtunut muutamaakin kymmentä vuotta ennen syntymääsi.

Ovathan he hyvin voineet olla äiti piikana ja isä autonkuljettajana siinä talossa.
        Joululahjaksi palvelusväelle isäntäperhe lahjoitti palkollisilleen perhepotretin heistä työpaikkansa edessä.

Kuvia oli muitakin eri perheenjäsenistä. Sen tyylisiä en ole muita nähnyt, olivat luulisin 30-luvulla otettuja.

• de-meter

Wilhelm Mobergin romaanisarja "Maastamuuttajat", jonka elokuvaversio on nähty telkkarissakin, kuvaa kai aika hyvin Amerikkaan muuttaneitten todellisuutta 1800-luvulla. Äidin lapsuudenperheesta Amerikkaan lähti kaksi veljeä ja sisko.
      Nuoremmasta veljestä on valokuva ajalta ennen lähtöä ja sitten valokuva, joka oli otettu pari vuotta Amerikkaan saapumisen jälkeen. Nuori mies oli muuttunut vanhaksi mieheksi kahdessa vuodessa. Kai se kertoo jotakin työstä ja olosuhteista siellä. Hän menehtyikin nuorena kaivoksessa työskentelevien tyypilliseen sairauteen.
      En ole löytänyt sille nimeä, mutta kyse oli kai siitä että keuhkot eivät kestäneet äkillistä muutosta kaivosilmasta raittiiseen ilmaan .
      Siskokaan ei elänyt Amerikassa kauan. Hän hukkui uimareissullaan. Sen sijaan äidin toinen veli eli Amerikassa aika pitkään, kävi kerran Suomessakin. Hänen vaiheitaan en muutoin tunne.

• Tämä aloitus on kuin Paloman ja Korppiksen historia-tsätti :)
      Heidän tsätissään tulivat Saksalaiset.

H.

• rivien-välistä

Kannattaa lukea myös tutkimus suomalaisten naisten elämästä uudella mantereella. Suomalaiset naiset pärjäsivät hyvin ilotyttöinä metsäkämpillä ja kaivoksilla. Ikääntyneet ilotytöt avasivat yleisiä saunoja joiden ohessa toimi myös tyttöpalvelut.
      Avoimista työpaikoista kirjoitettiin kotimaahan, sillä saunottajista, hierojista ja seksityöntekijöistä oli pula, koska muista maista tulleet naiset eivät alistuneet näihin tehtäviin. Mukana liiketoimissa oli myös suomalaisia aviopareja. Kirjeet kotimaahan olivat täynnä tarinoita menestyvistä liikemiehistä ja -naisista, eikä kukaan tiennyt liiketoimiin
      liityvistä rikollisista toiminnoista.
      Suomalaisten tyttöjen maine seksin myynnissä oli hyvä.
      Väkivalta, murhat ja tapot olivat yleisiä eikä niitä selvitelty, ilmoitus kadonneeksi kuittasi asian.
      Oli myös suomalaistyttöjä jotka menivät kotiapulaisiksi suuriin kaupunkeihin, mutta työ oli huonosti palkattua verrattuna ilotytön ansioihin.
      Väitöskirjasta nämä tarinat löytyvät.

• de-meter

Kuulostaa mielenkiintoiselta "rivien-välistä". Mitenkähän tuollaisen väitöskirjan saisi käsiinsä ?
        Tätini oli käsittääkseni perheessä kotiapulaisena.

• Juuri noin kävi Isäni kotipaikalla. Vanhin poika peri kaiken, kaksi lähti Amerikkaan, isä muutti työn perässä toiselle puolelle suomea yritettyään ensin hoitaa tilaa veljensä kanssa. Minäkin olen jälkeenjääneiden jälkeläinen.
      Vanhin poika ei mennyt naimisiin, hän oli niitä äireen peräkammarin poikia, silti oli selvää että hän peri kotipaikan, sai isä ja muut sisarukset osansa, yksi vanhapiika sisko ei käynyt päivääkään töissä, eli myymällä metsää tai puita kunnes pääsi kansaneläkkeelle. Se oli Pohjanmaalla tapana, äitini on vieläkin sitä mieltä että vanhin poika perii kaiken. Muistan lapsuudesta, mamma suvun matriarkka sai Amerikan paketteja ja taaloja, muistivat äitiään sieltäkin.

• eppu2

Nyt, kun sanoit, muistui mieleen, että joitain paketteja tuli myös.
        Olin niin pieni, että muistot palaa pätkittäin.

• Amerikanpaketit

Sama täällä, eräästä joulusta 1944 muistaakseni on hämäriä mielikuvia, isot siskot sovittelivat päälleen silkkisiä tanssiaispukuja keskellä Suomen pakkastalvea, ja ne kengät! Tanssiaisiin olisivat voineet lähteä.
        Mutta vanhemmat saivat mieluisan paketin ja kahvin tuoksua nuuhkimme sitten ihmeissämme mekin, joille sitä ei tarjottu. Emme varmaan olisi tykänneetkään.

• p.s_

Eräästä valokuvasta olen päätellyt vuoden olleen 1944, eipä sillä väliä vaikka väärinkin muistaisin.

• p.s_ kirjoitti:

Eräästä valokuvasta olen päätellyt vuoden olleen 1944, eipä sillä väliä vaikka väärinkin muistaisin.

Ensimmäiset muistikuvani ovat viisikymmentäluvulta, oliskohan vuonna 55 kun nuorin veljeni syntyi. Silti muistan Amerikan arkun, se oli iso rautahelainen arkku jossa lähetettiin meille tavaraa, arkku on vieläkin olemassa veljeni varastossa.
        Sen oli nähtävästi lähettänyt äidin täti joka myös oli muuttanut Amerikkaan, hänen siskonsa oli jäänyt huonoon jamaan kun miehensä oli myös mennyt siirtolaiseksi sinne ja jättänyt perheensä pärjäämään jotenkuten. Täti laittoi veljelleen paljon tavaraa annettavaksi siskolle ja toivoi veljen huolehtivan Amerikan leskestä ja lapsista. Arkussa oli hieno silkkinen mekko, minusta ei hienompaa voinut olla.

• Sukututkimusta tehdessä tuli esille monia yritin tutkia matkat sain selville muutamilla ja yhden joka lähti sotien jälkeen.

• hytinäx1

Tavattoman mielenkiintoista on suomalaisten siirtolaisuus, esim tämäkin tuli ilmi kun vähän tutkii miksi suomalaisia lähti Amerikkaan siirtolaisiksi.
      1899 Uusi muuto aalto Suomesta Venäjän sortotoimien ansiosta. Esim. nuoret miehet lähtivät välttääkseen asepalveluksen.
      Niin se vaan historia toistaa itseään....
      Ajatelkaa että 1929 piti suomalaisille siirtolaisille Amerikkaan laittaa kiintiö 529 henkeä vuodessa.

• ruoka-öljy-sheikki

Muistan puheet amerikan serkuista. Mutta totuushan oli, että myös Kanadaan ja Australiaan läksi porukkaa kuin pipoa. Maaseudut eivät tarjonneet kuin niukkaa toimeentuloa joten mantereen vaihto oli yksi elämän siirto muiden joukossa. Myöhemminhän väki laiskistui ja läksi v a a n ruotsiin. Tai Norjaan turskia tussaamaan.

• Kyllä naiset lähtivät että paskaa ei puhuta---onko selvä apinat!

• http://areena.yle.fi/1-2480244#autoplay=true
      Jopa oli hieno dokumentti. Sopii hyvin aloituksen aiheeseen.
      Jotenkin osasin samaistua noihin ihmisiin kun oli lapsena niin paljon juttua noista asioista.
      Hyvää suomea puhuvat vaikka eivät ole koskaan käyneet täällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1722
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      42
      1059
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe