Mun äiti ei anna mun lapsilisän

12vv

Kävin viikonloppuna iskällä. Ja isä sanoi lapsilisä kuuluu mulle. Miksi mun äiti tuhlaa siti?! Ne on mun rahat. Mä varmaan muutaan isän luo niin äiti ei saa mun rahoja.
Ja iskä sanoi että äiti käy töissä, ja sen pitä ostaa työrahalla mulle vaatteita ja ruoka ja elokuvin rahat. Ei mun lapsilisä raha!
T 12 v

14

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älkääkiusatkolastanne

      Lapsilisä kuuluu laittaa lapsen jokapäiväiseen elämiseen ei elokuvalippuihin eikä muihin huvituksiin.Muuta vaan isälle joka sinulle näitä vääriä tietoja antaa niin sinulta voi ruoka loppua kun hänen kanssaan eläessä lapsilisä laitetaan huvituksiin.

    • tolkun.tulkku

      Herää kysymys, mitä isäsi tuolla hevonkukulla tarkoittaa? Yrittääkö ihan vaan piruuttaan lyödä kiilaa sinun ja äitisi väliin? Sillä kyllä isäsi täytyy tietää, mihin tarkoitukseen lapsilisä on oikeasti tarkoitettu, eli lapsen päivittäiseen kulutukseen, mm vaatteisiin jne.

    • 90909090099090

      Jos lapsi asuu 1/2 kuusta isänsä ja toisen puolet äitinsä luona, niin elatusmaksuja ei tarvitse maksaa ja se vanhempi jonka tilille lapsilisä on maksussa tulee antaa siitä puolet toiselle lapsen vanhemmalle.

      Ei se voi niin mennä että toinen vanhempi ei saa lainkaan lapsilisää ja toinen pitää sen kokonaan itsellään jos lapsi asuu puolet ajasta molempien vanhempien luona.

      Eri asia sitten jos esim. lapsen isä tapaa lasta vain harvoin tai alle puolet kuusta, jolloin lapsilisä kuuluu kokonaan sille vanhemmalle jonka luona lapsi suurimman osan kuusta asuu.

      • tiedän.tämän

        Ei pidä paikkaansa. Lastenvalvojan luona lasketaan elatusmaksuohjelmalla kummankin vanhemman elatuskyky silloinkin kun lapsi asuu 50/50 vanhempiensa luona. Jos toinen tienaa enemmän kuin toinen, se isotuloisempi joutuu maksamaan pienituloiselle, vaikka ajallisesti lapsi viettäisi yhtä paljon aikaa kummankin luona.

        Näin on. Soita huomenna kuntasi lastenvalvojalle ja tarkista asia, jos et minua usko.


    • provopellenura

      Trolliluokan kuopus vauhdissa? Ei oikein suomen kielikään ole hallussa!

      • ei_mene_täydestä

        Veikkaan, että tuo on etäisän tekemä trollaus. Raukka kadehtii jopa lapsilisiä.


    • kysyvaikka

      Lapsilisä kuuluu sille vanhemmalle, jonka luona lapsi asuu pääasiallisesti. Viikonloppuvierailut eivät vaikuta asiaan. 50-50-asuminen on hyvin harvinaista.

      Lapsilisä siis kuuluu vanhemmalle, ei lapselle. Vanhemman kuuluu huolehtia lapsen tarpeista, mihin on hyvä käyttää lapsilisää. Lapsilisä maksetaan aina vanhemman tilille ja sieltä tililtähän kaikki kulut maksetaan asunnon vuokrasta alkaen ja lapsen kaikki kulut eli lapsen asuminen, ruoka, vaatteet, puhtaus, sairauskulut, matkat, huvit, harrastukset jne. Lapsilisä ei edes riitä tuohon kaikkeen lähimainkaan.
      Eri asia on, että jotkut vanhemmat pystyvät tallettamaan lapsilisät lapsen omalle tilille tulevaisuutta varten.

      En ole koskaan kuullut perheestä, jossa lapsilisät annettaisiin lapsen käsiin tuhlattavaksi. Kysypä ipana kavereiltasi, kuka saa lapsilisän tuhlattavakseen.

      • rikkaat.antavat

        Kyllähän ne rikkaat tallettavat lapsilisät lapsen tilille opiskelua ja ajokorttia varten. Mutta eikö näistä talletuksista kuuluisi maksaa lahjavero, sillä ovathan ne yli tuon 4000 e, jonka saa verottomana antaa?


      • rajojen_sisällä

        Tuo määrä ei ylitä rajaa, sillä lapsilisä on alle satanen kuukaudessa, eli kolmessa vuodessa n. 3600.


      • MopotSunMuut
        rikkaat.antavat kirjoitti:

        Kyllähän ne rikkaat tallettavat lapsilisät lapsen tilille opiskelua ja ajokorttia varten. Mutta eikö näistä talletuksista kuuluisi maksaa lahjavero, sillä ovathan ne yli tuon 4000 e, jonka saa verottomana antaa?

        Ja auto ilmestyi myös heti pihaan.


      • aj-aj-aj-aj
        MopotSunMuut kirjoitti:

        Ja auto ilmestyi myös heti pihaan.

        Ja naapurissa kihistään kiukusta ja kateudesta!!!! :-D


      • piirpaukett

        Mun kersa kanssa tuossa iässä tuli vaatimaan että lapsilisä kuuluu hänelle itselle. Mä totesin siihen vaan että jos noin on niin miksi sitä ei sitten makseta sun omalle tilille vaan mun tilille, mietipä sitä. Loppu se rutina.


    • kllllkkllllllllll

      Lapsilisät kuuluu äidille ja moni käyttää ne lasten vaatteisiin tai laittavat lapsen omalle tilille säästöön.

      • gdre4544gu

        Monet äipät myös ryyppää sen lapslisän....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe