aloittelija kysyy ompelusta

ompomp

Kysyisin ompeluasioista enemmänkin aloittelijan näkökulmasta. Olisin kiinnostunut ompelemaan itse lyhythihaisia trikootoppeja sekä puuvillahousuja. Tuloksen vain pitäisi olla todella siisti, "tehtaan tasoa".

Tämänhetkinen ompelukone on 80-luvulta. Ohjevihkosen mukaan trikoon ompelun pitäisi tietyllä neulalla/levyllä tms. onnistua. Neula on ehkä aikojen saatossa kadonnut, mutta varmaa on, että joustavaa kangasta ei voi koneella nyt ommella, sauma ei jousta. Saumuri on trikoon ompelussa ilmeisesti pakollinen?

Tarvittaisiinko saumuria myös (100%) puuvillahousujen ompelussa? Jos haluaisi tehdä vanhoista housuistaan uusintakappaleen, pitääkö vanhat housut tällöin hajottaa kaavan saadakseen, vai onnistuuko muuten? Mihin kaikkialle on tarve laittaa (konepesun kestävää) tukikangasta? Onko olemassa jokin, nyt myynnissä oleva, ompelukirja, jota todella voisi suositella?

Siis: millaisia koneita tarvittaisiin välttämättä ja kannattaako tällaiseen ryhtyä, jos vaatimustaso on korkea? Mistä saisi laadukkaita puuvilla-/trikookankaita (ilman luottokorttia)? Helsingin kauppojen tarjonta vaikuttaa enemmän erikoiskankailta.

2

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c9c9c9c9

Kyllä vanhallakin koneella voi ommella joustavia kankaita. Tällöin on käytettävä kapeaa siksak-ommelta. Toki tehtaanlaatua se tuskin vastaa.
      Trikoon ompeluun tarvittavia neuloja on saatavissa mm. käsityöliikkeissä ja muistakin kaupoista niitä saattaa löytää.
      Housuja ei tarvitse ratkoa, mutta jos ne ovat venähtäneet tms. on kaavojen teko aina vaikeampaa. Olen kyllä itse tehnyt näin. Melkein sanoisin, että helpompaa on hankkia vaikkapa käsityölehdestä kaava ja tehdä sen mukaan.
      Kehoittaisin sinua menemään kirjastoon. Niissä on kattavat valikoimat käsityökirjoja ja saat lainattua myös käsityölehtiä.

• ompelemaan

Tukikangas laitetaan paitapuseroissa kaulukseen, hihansuuhun, sisävaraan.
      Pitkissä housuissa vyötäröön, joskus laitan myös vetoketjuhalkioon, tai pätkän vinonauhaa. Joka prässätään muotoon.
      Trikoopaita, ompele yksi olkasauma ensin sitten vasta kun kaulus on valmis tee toinen olkasauma.
      Uusista kankaista kannattaisi tehdä, tietty myös korjailla kirpputorivaatteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1914
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1266
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      53
      1145
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      852
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe