Mikä tässä on totuus?

mikä-parasta

Onko parempi laittaa läppäri yöksi lepotilaan, vai sammuttaa kokonaan?

Sammuttaminen säästää virtaa, vaan taitaa olla hyvin mitätön säästö.

15

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse käytän lepotilaa jos läppärin saa töpseliin kiinni.

      • Kaikkea.kanssa

        "Itse käytän lepotilaa jos läppärin saa töpseliin kiinni. "

        Jos kytkisit läppärisi pistorasiaankin, se saisi sähköä.


    • hibernate

      Hibernateen vaan. Ei vie ollenkaan sähköä.

      • lepolase

        Lepotila on parempi se säästää konetta.


      • Höpöhöpöä
        lepolase kirjoitti:

        Lepotila on parempi se säästää konetta.

        Lepotila kuluttaa konetta.
        Jätäkö autonkin tyhjäkäynnille?


      • Nubbins
        Höpöhöpöä kirjoitti:

        Lepotila kuluttaa konetta.
        Jätäkö autonkin tyhjäkäynnille?

        Vaikea sanoa kumpi kuluttaa enemmän?

        Lepotilassa kiintolevy saa levätä, kun muistia vain virkistetään ja koneen käynnistyessä tavarat on jo muistissa.

        Sammutus tai horrostila taas kirjoittaa ja lukee kiintolevyä. Kiintolevy ainakin on varmasti kuluva osa. Puolijohdepiirit eivät sinäänsä taida kulua. (Teoriassa kai se transistorien kytkeytymisnopeus hidastuu ajan myötä, mutta sillä ei kai pitäisi olla mitään väliä, koska kello tahdittaa toimintaa joka tapauksessa). Vasta sitten kun se olisi hidastunut niin paljon, ettei se kerkeä kellojaksossa tehdä jotain, tulee ongelmia. Mutta hidastuuko se niin paljon vuosikymmenissäkään? En tiedä, itsellä ei riitä asiantuntemus . . .

        Itse olen käyttänyt lepotilaa, horrosiltaa, ja sammutusta kaikkia aika paljon. Eipä noista mikään ole näyttänyt konetta hajottavan. Nykyään laitan koneen lepotilaan yöksi. Pöytäkone melkein 8 vuotta vanha ja toimii edelleen (*koputtaa puuta*) . . .

        Auton tyhjäkäynti on sekin vähän kaksipiippuinen juttu. Kuluttaahan se vähän, mutta niin kuluttaa jatkuva sammuttelu ja käynnistelykin. Tyhjäkäynnillä lämmöt pysyvät tasaisena. Jos moottorin jatkuvasti sammuttaa, se taas kuluttaa paljon enempi starttimoottoria ja akkua. Kylmästä käynnistys kuluttaa myös moottoria kun jähmeät öljyt eivät voitele.


    • konnajakukko

      Yleensä tietokone on sammutettuna kun sitä en käytä.
      Syy saattaa olla vaikka se että nukun, en ole kotona tai käytän eri konetta..

    • Nubbins

      Lepotilassa virtaa kuluttaa RAM muisti jonkin verran, mutta aika pienestä määrästä puhutaan.

      Toisaalta kyllä se koneen käynnistys ja sammutuskin kuluttaa virtaa, koska sen käynnistyslatauksen ajan se kone pöhisee normaalilla teholla ilman, että voit tehdä mitään hyödyllistä sillä.

      Eli virrankulutuksessa ero lienee aivan mitätön, jos konetta usein käytät.

      Sitten tämä kuluminen, en usko, että silläkään on mitään käytännön merkitystä. RAM muisti on puolijohdemuisti, ja ne ovat yleensä aika kestäviä. Muistivalmistaja Crucialin mukaan muistikampa kestää normaalikäytössä vuosikymmeniä. Eli muistien käyttöikä tulee yleensä täyteen jo paljon ennen kuin ne fyysistesti hajoavat, siitä syystä että ne ovat liian pieniä tai yhteensopimattomia uusien koneiden kanssa.

      Se tehonsyöttöpuoli voi olla se, joka kuluu jos se lämpenee. Mutta hyvin pienestä tehosta kun puhutaan, niin tuskimpa tuollakaan on paljoa merkitystä.

    • asian-vierestä-läheltä

      Onko parempi ottaa akku irti. Kannattaako jättää myös lataus reilusti vajaaksi.
      Tarkoitan silloin kun käytetään vain verkkovirtaa. akuun voisi laittaa kiinni kun tarvitsee.

      Yleensä akku simahtaa parissa kolmessa vuodessa vaikka käyttäisi pääasiassa verkkovirtaa. Olisi satunnaiseen käyttöön kuitenkin hyödyllinen ja akku on kallis.
      Jälleenmyyntiarvokin parempi akun ollessa jotensakin kunnossa.

      • Ketjunlenkki

        Kommentit asian vierestä on parasta pistää omaan ketjuun.


      • 3.20h

        "Yleensä akku simahtaa parissa kolmessa vuodessa vaikka käyttäisi pääasiassa verkkovirtaa."

        5 ja puolivuotias Asus, kyllä 3 tuntia kestää tavallista toimintaa, jatkuvasta videoiden katselusta en tiedä.
        ASUS 15.6 INTEL i7 2630QM / GT540M / 8GB / 500G

        Silloin tällöin on virtapistoke unohtunut irti ja kone valittaa että virta loppuu ja sammutetaan ja on täysin loppunut 2-3 kertaa vuodessa.


    • mnsamfnm

      Konetta (windows) ei kannata jättää pitkäksi aikaa lepotilaan. Lepotilakin vaatii sähköä, vaikka vähemmän. Jossain vaiheessa akku kuitenkin loppuu ja sitten kun yrittää käynnistää ei mitään tapahdukaan, etsi siinä laturia ja kun saat windowsin käyntiin se alkaa ensiksi skannata kovalevyä virheiden varalta.
      Ei siis lepotilaan, ellei laturi ole kiinni.

    • kyllä-se-voi-olla

      Ohje on että jos konetta ei käytetä pitkään aikaan niin kiinni. Eli voi olla hyvin lepotilassa yön yli. Windows nimittäin tekee ylläpitoon liittyvät asiat yms. lepotilassa ja päivitykset tulee saatavilla. Eli ei sitä joka päivä käynnistetä uudelleen. Itse olen tehnyt näin useita vuosia ja kannettava toimii niin kuin uusi.

    • puhtaalta.pöydältä

      Aina sammutan jos johonkin tunniksi lähden. Olen laittanut että virtanapista sammuu ja käynnistyy.

      Kiintolevy siinä kuluu, jos kuluu, ei mikään muu. Hyvin on kestänyt.

      Aina on hyvä aloittaa puhtaalta pöydältä ja jos haluaa saahan internetin historiasta helpolla avattua viimeksi suljetut lehdet, tms.

      Kyllä se puhelimessakin olisi parhaaksi käynnistää joka päivä, vaikka niitä en kyllä käynnistä edes joka kuukausi. Pitää kirjoittaa 2 salasanaa ja PIN


      Mulla ei ole mitään kuvaruudun säästöohjelmia, menee lepotilaan 5 tunnin kuluttua.

      sähkö on halpaa, siinä mielessä ei mitään säästä

    • On.on

      Ehdottomasti on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3877
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      135
      2710
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      129
      1877
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1202
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1199
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      74
      1180
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      940
    Aihe