Mietin eilen, että äiti ja isoäiti katkaisivat lasipulloja kynttilän suojuksiksi käyttämällä narua ja mahdollisesti tenttua tai jotain muuta palavaa nestettä apuna. Vai muistanko väärin?
Osaako joku kertoa tarkemmin, miten lasipullon katkaiseminen onnistui aikoinaan ihan kotioloissa? Haluaisin kokeilla. ;)
Vanhoja konsteja - muistatko - millaisia?
31
117
Vastaukset
Mene vanhempien palstalle kyselemään.
H.- IdiootilleTerviisit
Typerä ja tietämätön mies ei tietenkää voi tietää aiheesta mitään.
Oman ikäluokan edustajilla voi olla tietoa, ainakin osaavien kaupunkilaisten lapsilla.
- sepelkyyhkyt
Odotan vastauksia en ole kuullut tuollaisesta koskaan.
- jössesjöö
hunksz kirjoitti:
Mene vanhempien palstalle kyselemään.
H.Sinähän olet vanha!
- ihmeellistä.kummallista
Tässä on uusi konsti, nimittäin google-hakukone!
Tuli heti tämmöinen vastaan:
http://www.tiede.fi/keskustelu/4476/ketju/pullon_leikkaaminen_auki- jaanamee
Mä ainakin tykkään puhella asioista ihmisten kanssa. !!
- Heikunkeikku
Minäkin tahtoisin tietää, miten pulloja katkaistaan.
Olisi kiva kokeilla.
(Mulle on turha viserrellä, että mee vanhempien palstalle kyselemään. Mä oon jo vanhempien palstalla.)Ainakin, kun panet viiden tuuman naulan pulloon, ja kieputat ranteellaa, että sen kärki kiertää pullonreunoja. Sitten täräytät puoola ylös-alas, se naula sisässä, pohja lähtee siististi pois.
Tuossa polttohommassa voi tulla sirpaleita, mutta sirpaleet tuo onnea.- Heikunkeikku
k-kotton kirjoitti:
Ainakin, kun panet viiden tuuman naulan pulloon, ja kieputat ranteellaa, että sen kärki kiertää pullonreunoja. Sitten täräytät puoola ylös-alas, se naula sisässä, pohja lähtee siististi pois.
Tuossa polttohommassa voi tulla sirpaleita, mutta sirpaleet tuo onnea.Miten sille naulalle sanotaan, että miten sen pitää käyttäytyä pullon sisällä?
Ymmärtääkö naula, että sen pitää olla siinä asennossa, että sen kärki kraaputtaa pullonreunoja. Ja myöskin niin, että reuna krapsuttaa koko ajan samaa kohtaa.
Niinku siis, ma ymmärrä en. Heikunkeikku kirjoitti:
Miten sille naulalle sanotaan, että miten sen pitää käyttäytyä pullon sisällä?
Ymmärtääkö naula, että sen pitää olla siinä asennossa, että sen kärki kraaputtaa pullonreunoja. Ja myöskin niin, että reuna krapsuttaa koko ajan samaa kohtaa.
Niinku siis, ma ymmärrä en.Kun se naula on siellä pullossa, se on siellä vinottain, kärki pohjanreunassa, sitten otat pullonkulasta kiinni, ja kieputat pohja alaspäin, sitten vaan pieni, nopea ylös-alas liike, naula lyö pohja pois.
En vaan tiedä, mihin tätä keinoa tarvitaan.
Kaupan hyllyt on valmista tavaraa pullollaan, ja kirppareilta löytyy lisää.
Se on vanhanajan viinankeittäjien konsti, kun tarvitsivat rattia, tai mikä sen oikea nimike on. Jokatapauksessa ne pontikkaa sillä valutti astiaan.k-kotton kirjoitti:
Ainakin, kun panet viiden tuuman naulan pulloon, ja kieputat ranteellaa, että sen kärki kiertää pullonreunoja. Sitten täräytät puoola ylös-alas, se naula sisässä, pohja lähtee siististi pois.
Tuossa polttohommassa voi tulla sirpaleita, mutta sirpaleet tuo onnea.Ei tullut sirpaleita koskaan ja "leikkuujälki" oli suht siisti, ja sitä voi silittää kostealla hiomakivellä.
Pitänee antaa alitajunnan "muistella", kun tuo hiomakivikin tuli ketjua lukiessa mieleenoptimisti-orvokki kirjoitti:
Ei tullut sirpaleita koskaan ja "leikkuujälki" oli suht siisti, ja sitä voi silittää kostealla hiomakivellä.
Pitänee antaa alitajunnan "muistella", kun tuo hiomakivikin tuli ketjua lukiessa mieleenKerran vanhempani sitä kokeili, ja sirpaleita tuli.
Onneksi tämä palsta on niin hiljainen. jos kaikki lähtee kokeilemaan pensan ja tentun kanssa, nin polttavat itsensä ja talonsa. Tänä päivänä ihmiset ei ole tottuneen tulenkäsittelyyn. Teräviin lasinreunoihin viiltävät haavoja sormiin.
Helpompia, ja näyttävämpiä konsteja on tunnelmanluomiseksi.
Siitäkin saa nätin ja paloturvallisen asetelman, kun käy kirpparilta hakemassa vähintään viiden litran lasikulhon. Täyttää sen vedellä ja laittaa siihen kellumaan tuikkukynttilöitä, voi siihen keskelle laittaa vaikka ruusunkukankin.
(Nämä on niitä hurmausjuttuja)
Vanha konsti ei ole aina parempi kun pussillinen uusia.
- Olen.nähdyt
Aloittaja muistaa oikein pullon katkaisun.
- PitäneeTestailla
Muistatko, kestikö homma kauan? Oliko narua vain pari kierrosta vai enemmän? Minkälaista narua?
Aion kokeilla, kun ehdin jonain päivänä pihalla. Olen mäkin sillai pullon kauloja katkonut, tai ainakin joskus yrittänyt, puuvillalankaa kierrettiin pullon ympärija olisiko ollut bensaa tai jotain nopeasti syttyvää kuitenkin se aine johon se lanka ensin kasteltiin. kova kuumuushan siinä pitää saada aikaiseksi.
ja sitten vaan tulitikku ja tuikataan tulee...silmiään siinä saa varoaKirjoittaja on oikeassa. Pullo täyteen kylmää vettä. Lamppuöljyyn kastettu villalanka ympärille haluttuun kohtaan. Lanka tuleen. Pullo katkesi langan kohdalta. Sitten reuna pyöristettiin esim. viikatteen hiomakivellä.
- henrjii
renkaan voi räjäyttää vanteelle kotikonstein https://www.youtube.com/watch?v=CKR7VhOSSEM
Elokuvissa olen nähnyt, miten shampanjapullon kaula katkaistaan miekalla, menee aika siististi. Ei ole osunut miekkamiestä kohdalle elävässä elämässä, joten itse avaan sen kätevällä avaajalla.
Oliko sinun tarkoitus saada siitä pullosta pois kaula vai pohja?- KaikenlaisiaHassuja
Näin kaupan ikkunassa tuohon tarkoitukseen valmistetun miekan. Oli hamara väärällä puolella miekkaa. Kaikenlaista.
Hintalappua ei ollut näkyvissä. - SamppanjapullonAvaajaKO
Millainen on samppanjapullon avaaja? Miten se toimii?
Itse vaan ensin rautalangan pois ja painellen korkkia varovasti peukaloilla. Yritän estää korkin lentämästä kauas ja kuohuviinin roiskumista muualle kuin lasiin. - mimmimum-..mi
Olen kerran ollut tilaisuudessa .....missä hieno samppanja pullo avattiin näytösmäisesti ....miekalla.. Itse en kyllä kokeilisi.
SamppanjapullonAvaajaKO kirjoitti:
Millainen on samppanjapullon avaaja? Miten se toimii?
Itse vaan ensin rautalangan pois ja painellen korkkia varovasti peukaloilla. Yritän estää korkin lentämästä kauas ja kuohuviinin roiskumista muualle kuin lasiin.S, e avaaja on erittäin kätevä ja helppokäyttöinen, sellaisia on myytävänä Alkossa, olen antanut lahjaksikin. Lasten ylioppilasjuhlien aikaan sitä shmpanjaa meni aika palon, korkit lentelivät pihalla mikä minnekin, avaajalla eivät lentele,
- kesi.vä
En ollut koskaan nähnyt, en kuullut. Aika hienoo. Nokkelia olivat. Aion kokeilla joskus... ehkä.
- VaroVaaaaaaaaaaan
Varo lasinsiruja.
- olipa-kerran-
Konstit on menet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki.
- MonetTosiaanOn
Konstit on monet.
- henrjii
konstit on monet sanoo akka kun kusi ja kirnus
- KissanTissitön
Oletteko poistaneet ihosta koholle kasvaneita luomia tai kainalosta "kissantissejä" solmimalla hiuksen tiukasti sen juuren ympärille?
Minulle kasvoi yhteen aikaan sellaisia, ja onnistuin saamaan ne pois em konstilla. - Sillimestarin.Lasi
54 v sitten katkottiin pulloja ja tehtiin niistä lasirenkaitakin katkaisemalla parista kohtaa näin:
Tarvitaan kaksi katkaisijaa. Ohut rautalanka tai teräslanka. Toinen pää kiinni ruuvipenkkiin. Sitten lanka yhden kierroksen verran pullon ympäri. Toinen pitää lankaa sopivan tiukalla, toinen sahaa pulloa edestakaisin jolloin se kuumenee langan kohdalta. Kun on kuuma, niin pullo kastetaan sahauskohtaa myöten vesiastiaan. Menee siististi poikki; vain siihen kohtaan missä langat menivät rinnakkain, jäi pykälä tai mutka.
Rakensin joskus olutpullon sisälle ionisaattorin. Pullo poikki em tavalla, alaosaan kaksi reikää (toinen verkkojohdolle, toinen sulakepesälle), sisuskalut sisään ja epoksilla kiinni. Lopuksi se alkuperäinen etiketti. Ja korkkiin ionisaattorin banaanikosketin (naaraskappale). Toimi.
Kokeilin vuosi sitten muunnosta, missä lämpö tehtiin yhdistämällä langan päät akkuun. Hankala homma yksinään, mutta onnistui se viimein. - Tavuviiva
Voi luvatkaa, ettette rupea kokeilemaan näitä. Tulee silmäpuolia talonsa polttaneita 60 ihmisiä. Mielenkiinnolla kyllä luin. Odotan uusia kirjoituksia vanhoista konsteista.
Mutta on uusi konsti: säästän vanilijarinkelipussit ja kun pikku-prinssi tulee käymään, laitan vaipat niissä roskikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129056Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1893630- 202083
- 821290
- 271115
- 751100
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661092Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791065- 551033
- 66972