vaihdevuodet ilman hormoneja

nuuskas

kertokaapa kokemuksia te, jotka ette käytä hormoneja vv oireisiin. ja miten ja millä pärjäätte kuumien aaltojen kourissa. itsellä loppui kuukautiset vajaa puoli vuotta sitten. olen 50v. kuumailu ja kylmäily alkoi välittömästi. nukun aika huonosti kuumani kanssa. mutta vielä en ole hormoneita hankkinut. pelottaa ne. alkaako kuukautiset uudestaan jos hankkii hormonihoidon? kohtuni on tallella ja kaikki muukin. onko jotakin haittaa munasarjoille, kohdulle jos ei hoitoa hanki? alkaako esim. kasvaa paksuutta tms? muita oireita ei oikeastaan ole kun kuuma-aallot. luontaistuotteita kokeillut, tuloksetta. kertokaa kokemuksia mikä teitä auttanut, jotka sinnittelevät ilman hormonihoitoa.

16

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hormoniton

      Vähän yli 50-v ikää enkä käytä hormoneja. Kunnon hikiliikunta mulla vähentää hikoilua. Nukun kohtuullisesti, joskus paremmin joskus vähän huonommin, ajoittain otan päikkärit jos huonommin nukuttu yö takana. Seksi ei kiinnosta, mutta en ollut seksuaalisesti aktiivinen ennen vaihtareitakaan (sinkku olen). Mun vv-oireet ei liene sieltä ihan pahimmasta päästä, koen oloni ihan kohtuullisen hyväksi. Jos nää oireeni tästä kovasti pahenevat voin silloin kyllä harkita hormoneitakin, mutta en vielä tässä tilanteessa ainakaan.

    • nuuskas

      sama täällä. oireet ei niin kovia että lähtisin lääkäriin. pikku kuumotukset kyllä kestää. :) itsekkin liikun aktiivisesti , mikä varmasti helpottaa oloa ja käyn uimassa lenkin jälkeen...järvessä. viileä vesi helpottaa muutamaksi tunniksi. chelloa söin alkuun, ei mitään vaikutusta.

    • haluttomuus

      Minulla kuumat aallot ja menkkojen pätkiminen alkoi jo 46-vuotiaana. Aallot häipyivät aina menkkojen aikaan, voimistuivat taas kun vuoto oli ohi, jne. Nyt 52-vuotiaana menkat tulleet enää kerran tämän vuoden aikana eli vetelevät viimeisiään. Kuumia aaltoja tulee edelleen mutta lievempinä kuin ennen. Muita oireita ei ole ollut.

      Yöheräily ei haittaa elämääni, mutta asiat joiden takia olen nyt harkitsemassa hormonihoitoon siirtymistä, juteltuani lääkärini kanssa, ovat kuivuminen ja haluttomuus. Elän onnellisessa parisuhteessa enkä halua mieheni kärsivän, ja koska meillä on ollut hyvä fyysinenkin suhde, on jotakin tehtävä.

      Tunnen monia vanhempia naisia jotka eivät ole koskaan käyttäneet hormonihoitoa, eikä heillä ole ongelmia munasarjojen tai kohdun limakalvonkaan kanssa, kuivumiseen käyttävät apteekin voiteita kuten minäkin, eivätkä heidän miehensä ole kovin fyysisiä, joten haluttomuudesta ei heillä ole tullut ongelmaa.

      Mutta yksilöitä kun ollaan, se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle jne., joten jokaisen on löydettävä oma tiensä tässäkin elämänmuutoksessa. Kannattaa jutella lääkärin kanssa kun tulee kysymyksiä tai elämänlaatu uhkaa muuttua liian vaikeaksi sietää.

      • titia

        Sama täällä.
        En haluu menettää miestäni ja siks mäkin olen harkitsemassa hormonihoitoo. 50v olen, menkat jo lopuillaan eikä kauheesti aaltoja tms., mutta se haluttomuus....


    • nuuskas

      niin siis jos alkaa käyttämään mitä vain hormonihoitoa...alkaako kuukautiset uudestaan? :( sen olen huomannut että niin hyvin ei kiihotu enää...mutta liukkarit on olemassa,,,vähän kun avittaa sillä niin alkaa toimimaan. ei sinänsä sitäkään ongelmaa

    • kuivuutta

      käytättekö jotakin emätinvoidetta paikallisiin oireisiin? ja mikä hyvä? siis ilman reseptiä saatavia voiteita. vagisania itse kokeilut.

      • kokemustietoa

        Olen käyttänyt vuosia Multi-Gyn ActiGel -merkkistä geeliainetta sekä ulkoisesti että vietynä emättimeen asettimella. Estää hiivat sun muut ja ainakin mulle se riittää. Vagisan oli mulle liian tyhtia, en tykännyt. Ehkä sen aika tulee myöhemmin.

        Aloittaja pelkää menkkojen "palaavan", jos siirtyy hormonihoon. Munarakkuloiden määrä ei lisäänny hormonihoidolla, ja rakkuloiden määrähän on yksilöllinen, jonka takia sut voidaan kyllä passittaa hormonitason mittaukseen, jotta nähdään paljonko sun keho tuottaa yhä estrogeeniä.
        Lääkäri saattaa suositella hormonihoitoa aloitettavaksi vasta sitten kuin menkat on ollu vuoden veks - etenkin jos ei ole sietämättömiä vaihtarioireita. Joka tapauksessa hoito suunnitellaan aina yksilöllisesti ja tarkastetaan vuosittain onko tarvetta hoitomuutoksiin, jne.
        Kandee mennä juttelemaan gynen kanssa, jos tämä asia kovasti mietityttää.


      • aloittaja223

        ehkä sitä kandee käydä kun kaikki vähän epäselvää...menkat minulla ollut pois vajaan puoli vuotta. siksi epäselvää kannattaako vielä hätäillä minnekkään päin. mutta tämä kohdun limakalvon paksuuntuminen askarruttaa kun siitä niin paljon vouhotetaan.


    • Yhtähyvä

      Kookosöljy

    • eivaivoja

      Oon 67 vuotias ämmä.
      Ei ollut niin pienintäkään vaivaa. Joitain tabletteja taisin syödä, en muista tarkkaan, mutta kun ei ollut mitään niin lopetin. Ja joitain kokeita tekivät, en muista mitä, en oo viittinyt mennä enää mihinkään kokeisiin.
      Ei oo ollut yhtikäs mitään.

    • estrogeenmimmi

      Ei tietenkään ala menkat uudelleen, ikävät oireet vaan kaikkoavat. Sinne meni sydänmentykytykset, nivelsäryt, univaikeudet, vitutukset, saman tien kun ekat pillerit aloitin. Seksi maistuu ja luistaa. En näe yhtään syytä, miksi ottaisin ne kärsimykset takaisin.

      • nuuskas

        toisilla kun vaan on joku lääkitys että käynnistää kuukautiskierron uudelleen??? miksi? vai onko sellainenkin lääkitys mikä ei käynnistä? ei kauheasti tekisi mieli ottaa enää menkkojakaan takas, pelkkien kuuma aaltojen vuoksi. mutta viisaampi varmasti kun käy gynellä tiedustelemassa asiaa


    • luulenkovaan

      Oisko tämä ihan outoa, minullakin alkoi tulemaan noita kuumia hulvahduksia, mutta jotenkin tuntuu että kun otan säännöllisesti C-vitamiinia päivittäin, niin ne pysyvät poissa. Voiko olla että tuo vitamiini jotenkin vaikuttaisi? Minulla tyhjeni purkki, niin nyt on taas tullut hikipuuskia.

    • hurahtanut

      Olen 50v ja välillä nukun hyvin, välillä huonommin. Olen huomannut, että varsinkin uinti auttaa. Myös juoksu ja joogan tapainen liikunta. Kuumia aaltoja on alkanut tulla öisin, mutten ole ajatellut aloittaa mitään hoitoja. Ärsyttää kyllä lähes joka päivä joku asia. Se on ehkä suurin oire. Siihenkin auttaa liikunta.

      • liikunta.yes

        Sama juttu mullakin. Hikoilukohtausten estämiseksi ja paremman yöunen saamiseksi auttaa myös hikiliikunta ja heti sen jälkeen saunaan. Talviuintia tekisi mieli alkaa harrastamaan, auttaisikohan sekin? Minäkään en hormoneita haluaisi käyttää enkä käytäkään tällä hetkellä.


      • nuuskas

        olen itsekkin lisännyt hurjasti liikuntaa ja tämä syksyinen uinti järvessä...on niin hot. sen jälkeen on monta tuntia hyvä olo,,,eikä kuumotus vaivaa. tosin ei se sitä oiretta tyystin poistakkaan. ja täältä sain vinkin kookosöljystä. se vasta mainio tuote on. marssin heti markettiin ja ostin purkin. nyt voitelen sillä alakertaa sekä käytän seksissä. seksikin luistaa ilman mitään kipuja ja kuivaa oloa. ja mikä parasta voi tosiaan käyttää miehelläkin sitä eikä haittaa mitään suuseksi puuhissa. oiva tuote. limakalvotkin pysyy joustavana ja kunnossa. kokeilkaa ihmeessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe