Käyttis Linux Mint 17.3.
Useampi levy koneessa ja on alkanut kuulua omituista raksutusta vähän väliä.
Mikä olisi hyvä testiohjelma jolla testata levyjä jolla mahdollisesti vika selviäisi?
Kovalevyn testiohjelma?
9
73
Vastaukset
- tetewexer
Kovalevyyn on pesiytynyt kuolemankello.
Naksutteleva kovalevy alkaa olemaan käyttöikänsä viimevaiheessa. - 17plus6
Hienoa että sinäkin tiedät tämän.
Olisin kylläkin halunut vastauksen että mikä olisi softa jolla sen viallisen levyn voisi löytää. Joku analysointi/testisofta joka siis toimii Mintissä.
Se minitin oma "disk usage analyzer" ei löydä vikaa..- uxNR8CTS
Ainakin Debianissa on ohjelma nimeltä Levyt (gnome-disks), jolla voi katsoa mitä mieltä levy itse on ja ajaa levyn oma testi.
- dww
Asenna gsmartcontrol ja tarkasta sillä.
- androidiin.varmaan
Hmm.. gsm-taidekontrolli. Joku älypuhelinsovellus kenties.
- kannattaa.vilkaista
Onko kýseessä Western Digital -kovalevy? Jos on, niin katsopa "load cycle count"...
- 17plus6
Hienoa, kiitos dww nimimerkille.
gsmartcontrol softalla selvisi että yksi seagate levy on viallinen. Joukossa oli myös WD levyjä mutta tämä yksi sg-levy feilasi.
Softa ilmoitti että firmiksen päivittämällä ongelma ehkä korjaantuisi.. täytyypä tutkia jos löytyisi firmistä.
Onko kukaan ajannut uudempa firmisä levyille? - 17plus6
Firmiksen päivityksen jälkeen, cc37->cc049, levy ei enään naksu/kilahtele. Tein tämän erillisessä Win7 koneessa.
Mutta siiankeittimen oman softan mukaan siinä on vielä jotain häikkää...
Mint ei herjaa mitään eikä gparted. Koitan vielä kirjottaa levyn täyteen nollia/ykkösiä.
Ilmeisesti ei mihinkään tärkeään tallenukseen enää tätä voi käyttää... - disks-ohjelma
Eikös disks näytä smart-tiedot?
Ja sano että levy on OK jos se on suurinpiirtein OK?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338546Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4367224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72193Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1601184Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17816Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.39745Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57732Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68706- 46705
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36647