Eli jos suorakulmaisen kolmion kateetit ovat 30 mm ja 40 mm ja kolmion sisään on piirretty neliö siten että 2 sivua ovat kateeteilla ja yksi kärki hypotenuusalla niin miten saan tuon neliön pinta-alan selvitettyä??
ja entä jos suorakulmaisen kolmion sisällä on ympyrä? kuinka saan ympyrän säteen selville??
Olen tässä iltapäivän aikana yrittänyt vaikka mitä mutta en saa vastauksiani täsmäämään oikean ratkaisun kanssa että jos joku voisi valottaa hieman tuota ratkaisutapaa niin olisin kiitollinen :)
pienehkö geometrinen probleema
5
3270
Vastaukset
- Epä
Hmm näin äkkiä miettien lähtisin ratkaisemaan kahden syntyvän pienemmän suorakulmaisen kolmion kautta. Toisen kolmion kateetit on x ja 30-x ja toisen x ja 40-x. Syntyvät pikkukolmiot on yhdensuuntasia sen ison kolmion kanssa ja siitä verrantokaavalla lähtisin yrittämään. Tämä oli tosi nopeesti mietitty, että älä pety jos ei tota kautta mene.
- minä
neliön sivu on x joten kolmion kateetit ovat 30-x ja 40-x yhdenmuotoisuudesta saadaan x/(30-x) = (40-x)/x
josta ristiin kertomalla x^2 = 1200 - 70x x^2
molemmilla puolilla x^2 joten ne voidaan supistaa, siirretään -70 x toiselle puolelle saadaan X=120/70 supistetaan viimeinen nolla pois ja korotetaan toiseen eli x^2 = 14400/49 joka pyöristetään luvuksi 294 mm^2 - jenni
MAOLin taulukoista löytyy kaava kolmion sisään piirretyn ympyrön, tai kolmion ympärille piirretn ympyrän säteen ratkaisemiseksi kaava!!
- HTA2
30*40/(30 40)= 1200/70=120/7=17,1428...
- Anonyymi
Entä jos suorakulmaisen kolmion sisään on piirretty vastaavalla tavalla neliö, jonka sivun pituus on 7. Mitkä ovat suorakulmaisen kolmion kateettien pituudet?
Jätetään pois vaihtoehto, jossa molempien kateettien pituus on 14.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti25645552Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!4111329Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy22110951Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump389765Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla878592Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2766640Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys432344Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.122244- 442084
Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle01741