Eli jos suorakulmaisen kolmion kateetit ovat 30 mm ja 40 mm ja kolmion sisään on piirretty neliö siten että 2 sivua ovat kateeteilla ja yksi kärki hypotenuusalla niin miten saan tuon neliön pinta-alan selvitettyä??
ja entä jos suorakulmaisen kolmion sisällä on ympyrä? kuinka saan ympyrän säteen selville??
Olen tässä iltapäivän aikana yrittänyt vaikka mitä mutta en saa vastauksiani täsmäämään oikean ratkaisun kanssa että jos joku voisi valottaa hieman tuota ratkaisutapaa niin olisin kiitollinen :)
pienehkö geometrinen probleema
5
3328
Vastaukset
- Epä
Hmm näin äkkiä miettien lähtisin ratkaisemaan kahden syntyvän pienemmän suorakulmaisen kolmion kautta. Toisen kolmion kateetit on x ja 30-x ja toisen x ja 40-x. Syntyvät pikkukolmiot on yhdensuuntasia sen ison kolmion kanssa ja siitä verrantokaavalla lähtisin yrittämään. Tämä oli tosi nopeesti mietitty, että älä pety jos ei tota kautta mene.
- minä
neliön sivu on x joten kolmion kateetit ovat 30-x ja 40-x yhdenmuotoisuudesta saadaan x/(30-x) = (40-x)/x
josta ristiin kertomalla x^2 = 1200 - 70x x^2
molemmilla puolilla x^2 joten ne voidaan supistaa, siirretään -70 x toiselle puolelle saadaan X=120/70 supistetaan viimeinen nolla pois ja korotetaan toiseen eli x^2 = 14400/49 joka pyöristetään luvuksi 294 mm^2 - jenni
MAOLin taulukoista löytyy kaava kolmion sisään piirretyn ympyrön, tai kolmion ympärille piirretn ympyrän säteen ratkaisemiseksi kaava!!
- HTA2
30*40/(30 40)= 1200/70=120/7=17,1428...
- Anonyymi
Entä jos suorakulmaisen kolmion sisään on piirretty vastaavalla tavalla neliö, jonka sivun pituus on 7. Mitkä ovat suorakulmaisen kolmion kateettien pituudet?
Jätetään pois vaihtoehto, jossa molempien kateettien pituus on 14.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt312903Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.431501Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19951Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32919Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22894- 51868
Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37820Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36783Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os172772- 48689