Suomessa on jonkin verran Sri Lankasta adoptoituja lapsia. Onko tämä vielä nykyisin mahdollista? Jos on, mitä kautta adoptiot tapahtuvat? Olen katsonut Pelan ja Interpedian sivuja, mutta Sri Lanka ei adoptiomaa vaihtoehtona.
Adoptio Sri Lankasta?
12
1547
Vastaukset
- +++
Sri Lanka ei ole enää kohdemaa Suomeen.
- ihmettelijä
Mikä merkitys sillä maalla kaiken akikkiaan on? Kuulostaa aika kyseeanalaiselta "noin niinku" motiiveja ajatellen. Lapsi kuin lapsi? Ja ihan tiedoksi: myös Suomessa riittää adoptoitavia.
Vaan onhan se hienoa, kun voi kerskailla eksoottisella maalla.- +++
"Ja ihan tiedoksi: myös Suomessa riittää adoptoitavia."
Ihan tiedoksi: ei riitä. Adoptiolasta Suomesta haluavia on paljon enemmän kuin adoptoitavissa olevia lapsia. Vuonna 2002 PeLa:n kautta kodin löysi 34 suomalaista adoptiolasta, suomalaista lasta toivovia perheitä oli satoja.
Maalla ei tosiaan juuri ole merkitystä, kysehän on kodin saamisesta lapselle joka on sitä vailla, mutta joku maa täytyy kuitenkin kohteeksi valita. - tik...tak...
+++ kirjoitti:
"Ja ihan tiedoksi: myös Suomessa riittää adoptoitavia."
Ihan tiedoksi: ei riitä. Adoptiolasta Suomesta haluavia on paljon enemmän kuin adoptoitavissa olevia lapsia. Vuonna 2002 PeLa:n kautta kodin löysi 34 suomalaista adoptiolasta, suomalaista lasta toivovia perheitä oli satoja.
Maalla ei tosiaan juuri ole merkitystä, kysehän on kodin saamisesta lapselle joka on sitä vailla, mutta joku maa täytyy kuitenkin kohteeksi valita....ja luojan kiitos kotimaassa ei ole paljon adoptiolapsia....adoptio on aina tragedia ja aina parempi olisi että vanhemmat saisi asiat niin järjestykseen että perheet pysyisi ehjinä.
- +++
tik...tak... kirjoitti:
...ja luojan kiitos kotimaassa ei ole paljon adoptiolapsia....adoptio on aina tragedia ja aina parempi olisi että vanhemmat saisi asiat niin järjestykseen että perheet pysyisi ehjinä.
Näinpä. Valitettavasti asiat eivät aina mene niin kuin toivoisi, ja silloin on hyvä että lapselle löytyy koti.
Mutta tuo mitä kirjoitat, että adoptio on aina tragedia, niin tarkoittanet, että jokaisen adoption _taustalla_ on tragedia. Itse adoptiota kun en saata pitää traagisena. Mutta se tietenkin pitää paikkansa, että tragedia adoption taustalta löytyy. - Hele
Nyt harkitsemme adoptiota ihan vakavissamme, kun omia lapsia emme saa. Adoptiota harkitsevana olen tutustunut esim. Interpedian nettisivuihin, niin siellä kehotetaan miettimään tiettyjä asioita. Mm. maa, kulttuuri, identiteetti yms. jutut, että onko perhe valmis tukemaan adoptoitua lasta oman identiteetin kehityksessä mm. ottamalla huomioon kulttuurin ja heille kuuluvat "piirteet". Minulla on ollut suhteita Sri Lankaa yli 10 vuotta, tämä adoptio ajatus ei ole tullut esim. tämän tsunami-jutun aikana.
Minusta parhaiten lapsen kehitystä ja kasvatusta tukee ns. paikalliset ihmiset eli sri lankassa asuvat ihmiset. Eli en haluaisi katkaista kaikkia siteitä omaan kotimaahansa, vaan heillä olisi olemassa melko luonnolliset siteet kotimaahansa.
Alun pitäen mietin, onko sieltä adoptointi ylipäätään mahdollista. Auttamisen halusta tässä ei ole kysymys, koska olen auttanut Sri Lankassa olevia ystäviä taloudellisesti jo aikaisemmin.
Muita motiiveja adoptointiin, en halua tällä palstalla pohtia. Maalla ei ole sinänsä merkitystä minulle kaikki lapset on samanarvoisia, maan joutuu jossakin adoptioprosessin vaiheessa kuitenkin valitsemaan. - pippuri
Kotimaan adoptio on yleensä pitkä, koska lapsia ei todellakaan riitä kaikille. Ja monet päätyy ulkomaan adoptioon koska siinä on edes tietoo et muutaman vuoden päästä lapsi on sylissä. Jota varmuutta ei kotimaan adoptiossa ole. Kotimaan kohdalla voi mennä vaikka 10-v. eikä tapahdu mitään. Mone adoptioperheet ei adoptoi siksi että saisi eksotiikkaa. Vaan siksi että ei syystä tai toisesta saa biologista lasta.
- Teleute
pippuri kirjoitti:
Kotimaan adoptio on yleensä pitkä, koska lapsia ei todellakaan riitä kaikille. Ja monet päätyy ulkomaan adoptioon koska siinä on edes tietoo et muutaman vuoden päästä lapsi on sylissä. Jota varmuutta ei kotimaan adoptiossa ole. Kotimaan kohdalla voi mennä vaikka 10-v. eikä tapahdu mitään. Mone adoptioperheet ei adoptoi siksi että saisi eksotiikkaa. Vaan siksi että ei syystä tai toisesta saa biologista lasta.
Olisiko huono juttu, jos mahdollisesti lisääntymiskykyinen ihminen päättäisikin omien lasten hankkimisen sijasta adoptoida lapsen jostain kaukomaasta ihan vain siksi, että uskoisi pystyvänsä järjestämään lapselle paremmat elinolosuhteet?
- Mimmu
Teleute kirjoitti:
Olisiko huono juttu, jos mahdollisesti lisääntymiskykyinen ihminen päättäisikin omien lasten hankkimisen sijasta adoptoida lapsen jostain kaukomaasta ihan vain siksi, että uskoisi pystyvänsä järjestämään lapselle paremmat elinolosuhteet?
Edelliseen viestiin voisin sanoa, että minä ja mieheni olemme molemmat hedelmällisessä iässä, mutta haluamme adoptoida. Biologisia lapsia on yhteensä 4, joista vanhin jo 18.
Adoptoimme lapsen, koska haluamme vielä yhden lapsen. Sanoin nuorimman lapseni syntymän jälkeen, että tämä lapsenhankkimisprosessi on nyt tässä, joten seuraava adoptoidaan, jos vielä vauvakuume iskee. Syinä on tottakai myös mahdollisimman hyvän elämän antaminen lapselle, mutta ensisijaisesti haluamme lapsen; humanitääristä apua voin antaa muutenkin.
Syitä adoptioon on monia, joten minun mielestäni ei ole kenenkään asia spekuloida toisten ihmisten "oikeita" syitä. - pauli
Mimmu kirjoitti:
Edelliseen viestiin voisin sanoa, että minä ja mieheni olemme molemmat hedelmällisessä iässä, mutta haluamme adoptoida. Biologisia lapsia on yhteensä 4, joista vanhin jo 18.
Adoptoimme lapsen, koska haluamme vielä yhden lapsen. Sanoin nuorimman lapseni syntymän jälkeen, että tämä lapsenhankkimisprosessi on nyt tässä, joten seuraava adoptoidaan, jos vielä vauvakuume iskee. Syinä on tottakai myös mahdollisimman hyvän elämän antaminen lapselle, mutta ensisijaisesti haluamme lapsen; humanitääristä apua voin antaa muutenkin.
Syitä adoptioon on monia, joten minun mielestäni ei ole kenenkään asia spekuloida toisten ihmisten "oikeita" syitä.olen miettinyt, että voivatko heteroparit virallistaa suhteensa samalla tavoin kun homoparit, jos ei kuulu kirkkoon? luin interpedian sivuilta, että täytyy olla naimisissa että voi adoptoida lapsen. hyväksytäänkö tämä suhteen virallistaminen sitten adoptiotoimistossa?
- in.na
pauli kirjoitti:
olen miettinyt, että voivatko heteroparit virallistaa suhteensa samalla tavoin kun homoparit, jos ei kuulu kirkkoon? luin interpedian sivuilta, että täytyy olla naimisissa että voi adoptoida lapsen. hyväksytäänkö tämä suhteen virallistaminen sitten adoptiotoimistossa?
..jollei kuulu kirkkoon. Mitä sillä heterosuhteen virallistamisella sitten tarkoitatkin, mutta jos tarkoitat vihkimistä ilman rituaaleja, niin juu, sellaisen saat maistraatista. Ei, sellaista välimuotoa, että virallistetaan suhde muttei olla naimisissa, ei ole heteroparille olemassakaan.
- prinsessa 86
moi hele minä olen adotoitu sri lankasta 10 viikosena olen nyt 28v naisen alku kyllä se adoptio onnistuu =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767