Adoptio Sri Lankasta?

Hele

Suomessa on jonkin verran Sri Lankasta adoptoituja lapsia. Onko tämä vielä nykyisin mahdollista? Jos on, mitä kautta adoptiot tapahtuvat? Olen katsonut Pelan ja Interpedian sivuja, mutta Sri Lanka ei adoptiomaa vaihtoehtona.

12

1537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++

      Sri Lanka ei ole enää kohdemaa Suomeen.

    • ihmettelijä

      Mikä merkitys sillä maalla kaiken akikkiaan on? Kuulostaa aika kyseeanalaiselta "noin niinku" motiiveja ajatellen. Lapsi kuin lapsi? Ja ihan tiedoksi: myös Suomessa riittää adoptoitavia.

      Vaan onhan se hienoa, kun voi kerskailla eksoottisella maalla.

      • +++

        "Ja ihan tiedoksi: myös Suomessa riittää adoptoitavia."

        Ihan tiedoksi: ei riitä. Adoptiolasta Suomesta haluavia on paljon enemmän kuin adoptoitavissa olevia lapsia. Vuonna 2002 PeLa:n kautta kodin löysi 34 suomalaista adoptiolasta, suomalaista lasta toivovia perheitä oli satoja.

        Maalla ei tosiaan juuri ole merkitystä, kysehän on kodin saamisesta lapselle joka on sitä vailla, mutta joku maa täytyy kuitenkin kohteeksi valita.


      • tik...tak...
        +++ kirjoitti:

        "Ja ihan tiedoksi: myös Suomessa riittää adoptoitavia."

        Ihan tiedoksi: ei riitä. Adoptiolasta Suomesta haluavia on paljon enemmän kuin adoptoitavissa olevia lapsia. Vuonna 2002 PeLa:n kautta kodin löysi 34 suomalaista adoptiolasta, suomalaista lasta toivovia perheitä oli satoja.

        Maalla ei tosiaan juuri ole merkitystä, kysehän on kodin saamisesta lapselle joka on sitä vailla, mutta joku maa täytyy kuitenkin kohteeksi valita.

        ...ja luojan kiitos kotimaassa ei ole paljon adoptiolapsia....adoptio on aina tragedia ja aina parempi olisi että vanhemmat saisi asiat niin järjestykseen että perheet pysyisi ehjinä.


      • +++
        tik...tak... kirjoitti:

        ...ja luojan kiitos kotimaassa ei ole paljon adoptiolapsia....adoptio on aina tragedia ja aina parempi olisi että vanhemmat saisi asiat niin järjestykseen että perheet pysyisi ehjinä.

        Näinpä. Valitettavasti asiat eivät aina mene niin kuin toivoisi, ja silloin on hyvä että lapselle löytyy koti.

        Mutta tuo mitä kirjoitat, että adoptio on aina tragedia, niin tarkoittanet, että jokaisen adoption _taustalla_ on tragedia. Itse adoptiota kun en saata pitää traagisena. Mutta se tietenkin pitää paikkansa, että tragedia adoption taustalta löytyy.


      • Hele

        Nyt harkitsemme adoptiota ihan vakavissamme, kun omia lapsia emme saa. Adoptiota harkitsevana olen tutustunut esim. Interpedian nettisivuihin, niin siellä kehotetaan miettimään tiettyjä asioita. Mm. maa, kulttuuri, identiteetti yms. jutut, että onko perhe valmis tukemaan adoptoitua lasta oman identiteetin kehityksessä mm. ottamalla huomioon kulttuurin ja heille kuuluvat "piirteet". Minulla on ollut suhteita Sri Lankaa yli 10 vuotta, tämä adoptio ajatus ei ole tullut esim. tämän tsunami-jutun aikana.

        Minusta parhaiten lapsen kehitystä ja kasvatusta tukee ns. paikalliset ihmiset eli sri lankassa asuvat ihmiset. Eli en haluaisi katkaista kaikkia siteitä omaan kotimaahansa, vaan heillä olisi olemassa melko luonnolliset siteet kotimaahansa.

        Alun pitäen mietin, onko sieltä adoptointi ylipäätään mahdollista. Auttamisen halusta tässä ei ole kysymys, koska olen auttanut Sri Lankassa olevia ystäviä taloudellisesti jo aikaisemmin.

        Muita motiiveja adoptointiin, en halua tällä palstalla pohtia. Maalla ei ole sinänsä merkitystä minulle kaikki lapset on samanarvoisia, maan joutuu jossakin adoptioprosessin vaiheessa kuitenkin valitsemaan.


      • pippuri

        Kotimaan adoptio on yleensä pitkä, koska lapsia ei todellakaan riitä kaikille. Ja monet päätyy ulkomaan adoptioon koska siinä on edes tietoo et muutaman vuoden päästä lapsi on sylissä. Jota varmuutta ei kotimaan adoptiossa ole. Kotimaan kohdalla voi mennä vaikka 10-v. eikä tapahdu mitään. Mone adoptioperheet ei adoptoi siksi että saisi eksotiikkaa. Vaan siksi että ei syystä tai toisesta saa biologista lasta.


      • Teleute
        pippuri kirjoitti:

        Kotimaan adoptio on yleensä pitkä, koska lapsia ei todellakaan riitä kaikille. Ja monet päätyy ulkomaan adoptioon koska siinä on edes tietoo et muutaman vuoden päästä lapsi on sylissä. Jota varmuutta ei kotimaan adoptiossa ole. Kotimaan kohdalla voi mennä vaikka 10-v. eikä tapahdu mitään. Mone adoptioperheet ei adoptoi siksi että saisi eksotiikkaa. Vaan siksi että ei syystä tai toisesta saa biologista lasta.

        Olisiko huono juttu, jos mahdollisesti lisääntymiskykyinen ihminen päättäisikin omien lasten hankkimisen sijasta adoptoida lapsen jostain kaukomaasta ihan vain siksi, että uskoisi pystyvänsä järjestämään lapselle paremmat elinolosuhteet?


      • Mimmu
        Teleute kirjoitti:

        Olisiko huono juttu, jos mahdollisesti lisääntymiskykyinen ihminen päättäisikin omien lasten hankkimisen sijasta adoptoida lapsen jostain kaukomaasta ihan vain siksi, että uskoisi pystyvänsä järjestämään lapselle paremmat elinolosuhteet?

        Edelliseen viestiin voisin sanoa, että minä ja mieheni olemme molemmat hedelmällisessä iässä, mutta haluamme adoptoida. Biologisia lapsia on yhteensä 4, joista vanhin jo 18.

        Adoptoimme lapsen, koska haluamme vielä yhden lapsen. Sanoin nuorimman lapseni syntymän jälkeen, että tämä lapsenhankkimisprosessi on nyt tässä, joten seuraava adoptoidaan, jos vielä vauvakuume iskee. Syinä on tottakai myös mahdollisimman hyvän elämän antaminen lapselle, mutta ensisijaisesti haluamme lapsen; humanitääristä apua voin antaa muutenkin.

        Syitä adoptioon on monia, joten minun mielestäni ei ole kenenkään asia spekuloida toisten ihmisten "oikeita" syitä.


      • pauli
        Mimmu kirjoitti:

        Edelliseen viestiin voisin sanoa, että minä ja mieheni olemme molemmat hedelmällisessä iässä, mutta haluamme adoptoida. Biologisia lapsia on yhteensä 4, joista vanhin jo 18.

        Adoptoimme lapsen, koska haluamme vielä yhden lapsen. Sanoin nuorimman lapseni syntymän jälkeen, että tämä lapsenhankkimisprosessi on nyt tässä, joten seuraava adoptoidaan, jos vielä vauvakuume iskee. Syinä on tottakai myös mahdollisimman hyvän elämän antaminen lapselle, mutta ensisijaisesti haluamme lapsen; humanitääristä apua voin antaa muutenkin.

        Syitä adoptioon on monia, joten minun mielestäni ei ole kenenkään asia spekuloida toisten ihmisten "oikeita" syitä.

        olen miettinyt, että voivatko heteroparit virallistaa suhteensa samalla tavoin kun homoparit, jos ei kuulu kirkkoon? luin interpedian sivuilta, että täytyy olla naimisissa että voi adoptoida lapsen. hyväksytäänkö tämä suhteen virallistaminen sitten adoptiotoimistossa?


      • in.na
        pauli kirjoitti:

        olen miettinyt, että voivatko heteroparit virallistaa suhteensa samalla tavoin kun homoparit, jos ei kuulu kirkkoon? luin interpedian sivuilta, että täytyy olla naimisissa että voi adoptoida lapsen. hyväksytäänkö tämä suhteen virallistaminen sitten adoptiotoimistossa?

        ..jollei kuulu kirkkoon. Mitä sillä heterosuhteen virallistamisella sitten tarkoitatkin, mutta jos tarkoitat vihkimistä ilman rituaaleja, niin juu, sellaisen saat maistraatista. Ei, sellaista välimuotoa, että virallistetaan suhde muttei olla naimisissa, ei ole heteroparille olemassakaan.


    • prinsessa 86

      moi hele minä olen adotoitu sri lankasta 10 viikosena olen nyt 28v naisen alku kyllä se adoptio onnistuu =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe