Harmaiden jätevesien kuivatus

Haihatustako

Olen rakentamassa hyvin varusteltua kesämökkiin. Tontti on erittäin kallioinen niemenkärki mistä syystä jätevesien imeytyskenttä on mahdoton toteuttaa. Jätevedet pitää kerätä säiliöön ja viedä pois loka-autolla.
Mökkiin tulee maalämpö.
Sain idean. Jos harmaat vedet viemäröisi omaan säiliöön ja säiliöön laittaisi lämmityksen. Lämmityksen avulla harmaa vedet haihdutettaisiin taivaan tuuliin. Lämmitys pelaisi maalämmöllö joka tulisi muutenkin taloon. Lämmitys/kuivatus ei maksaisi juuri mitään tai ainakin vähemmän kuin loka-autolla. Säiliön pitää olla sellainen jossa on miehen mentävä huolto luukku jotta kiintoainekset pystyy "piikkaamaan" pois muutaman vuoden välein.

Olisko ideaa ?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osa-aikaeläkeläinen

      Tuo homma tökkää lämmönvaihtimeen tms. joka vettä haihduttaa. Sen pintaan kertyy haihdutusjämää, ja melko pian lämpö ei enää veteen siirry.

      • wiisas

        Mulla on mökillä pihan perällä painovoimalla toimiva kuivakäymälä, ei tule mustia eikä harmaita jätevesiä. Kerran vuodessa saavin kun tyhjentää niin hyvin toimii.

        Suosittelen lämpimästi muillekin!


      • Haihatustako

        Lämmönvaihtimelta ei vaadita kovin hyvää hyötysuhdetta eli haihdutusjämät ei haittaa.

        Astianpesukone joka toinen päivä 20l/kerta eli 10l/päivä
        Pyykinpesukone 60l/kerta, joka kolmas päivä eli 20l/päivä
        Suihku kerran päivässä (pääosin käydään rantasaunassa) eli 40l/päivä
        Sekalaiset kädenpesut yms. 20l/päivä. Kulutus n. 100l/päivä.

        Jos haihdutusteho olisi 50l/päivä niin 5m3 säiliön tyhjennysväli olisi 3kk. Käytännössä enemmän sillä mökin käyttöaste ei ole 100%.
        Systeemi vaatisi säiliöön sen Lämmönvaihtimen eli putkellinen maalämpöpiiri tehostettu ilmanvaihto.
        Systeemi pelaisi hyvin talvella (ulkoilma kuivaa)mutta jäätymisriski olisi jonkinmoinen.
        Testaan ehdottomasti. Maksaa senverran vähän.


    • turhaa.vouhotusta

      Mikä siinä on ettei maaperään voi niitä laskea, ei niissä mitää sellaisia myrkkyjä ole etteikö ne sinne häviäisi. Ennenkin vedet laskettiin maahan eikä mitään ongelmaa missään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe