SPR tekee paljon hyvää

Veri_vapaaehtoisuus

Vuoden puheenaihe ovat olleet maahanmuuttajat. Eniten lokaa niskaansa on saanut SPR. Toki SPR harjoittaa pakolaisilla bisnestä, kaikki kulut kyllä laskutetaan valtiolta, tässä ei ole tippaakaan "hyväntekeväisyyttä". Toisaalta valtio tarvitsee ongelman käsittelyssä kumppaniksi ison toimijan, jolla on tunnetut periaatteet ja toimintatavat sekä laatukriteerit sekä tietotaito asioiden eteenpäin viemiseksi.

Tässä pakolaishössötyksessä on monelta unohtunut, että SPR tekee paljon muutakin, pakolaistoiminta on vain yksi osa:

Kotimaassa:
Vähävaraisten ja työttömien avustaminen
Kriisityö (onnettomuudet, vapepa ym)
Turvapaikanhakijoiden vastaanotto
Alueellinen koulutus- ja yhdistystoiminta
- rinnepäivystys
- tapahtumat
- ensiapu
- ym ym

Ulkomailla:
katastrofiapu
Humanitaarinen apu
Terveys- ja valistustyö


Punaisen ristin periaatteet ovat jo vuosia olleet
Inhimillisyys
Tasapuolisuus
Puolueettomuus
Riippumattomuus
Vapaaehtoisuus
Ykseys
Yleismaailmallisuus

Aika surkeaa jos pakolaisten takia ihmiset eivät ymmärrä koko toiminnan laajuutta. Esim jos eksyt metsään, kuka sinua sieltä hakee? Tai jos sinulta palaa talo, kuka tulee ja huolehtii? Tai jos joudut leikkaukseen, mistä veri? Tai jos laskettelurinteessä vedät syöksyllä puuhun?

SPR on niin monessa asiassa mukana, että yhden asian takia koko toiminnan lyttääminen antaa kyllä aika typerän kuvan henkilöstä itsestään. Varsinkin kun tuo pakolaisasiakin on tehtävä, jos ei SPR, niin bisnes Oy tai kunnat... Mitähän siitäkin tulisi...

4

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnJaksanutEnää

      Olen luonnostellut ja osin lähettänyt postia SPR:lle kokemuksistani.

      Älyllisten ongelmien takia keski-ikäinen mieshenkilö ei suoriutunut ensiapuryhmän testistä. Toisessa yhteydessä asiaa sivuttiin ja hänen ystävä joutui hieman jyrähtämään ja vakuuttamaan, että kyllä voi päivystää hänen mukana.

      Piirin syyskokouksen mökkeilyyn liittyen suurisuu (nuorehko naishenkilö) halusi kuulijoille tiettäväksi, että voisi asua (vanhempi mieshenkilö samasta osastosta) kanssa. Samana iltana pelkotilan takia jouduin saattamaan ja pulisi koko ajan, johon minun olisi pitänyt sanoa, PIDÄ SE SUUSI KIINNI EDES VÄHÄKSI AIKAA .

      Eräällä oli paha olla. Hallituksen kokouksessa typerän huumorimiehen tyyliin (osaston puheenjohtaja) mutisi "varajeesus", kun oli puhetta (piirin työntekijä). Samaiselle puheenjohtajalle minun olisi pitänyt sanoa, että tuo on typerää, kun sanoi ettei luottamushenkilöpalkkioita koskaan tarkisteta alaspäin. Ja se mies oli sen verran ambulanssihörhö, että kertoi ettei tarvita liikennelupaa osaston autoon koska ei veloiteta kuljetuksesta. Ja kysyi ilkeämielisesti, että kuinkahan paljon se maksoi, kun lehdessä oli juttu paikallisesta sairaankuljetuksesta.

      Olisi pitänyt sanoa (vanhempi mieshenkilö johtavassa asemassa ensiapuryhmässä), ettei kukaan näytä pitävän sinusta merkillisen ajattelun takia. Ja mitä (piiritoimiston työntekijä) sanoikaan minulle: "Siellä (e.m. henkilö) antaa ohjeita", kun vaatekeräyksessä kuului meteliä.

      Lisäksi kertoi osaston tilaisuudessa typerän "pano seitsemänkymppiä" -kaskun.

      Odotan teiltä paneelikeskustelua kollektiivisen narsismin ja huomionhakuisen persoonallisuuden vaikutuksista osaston toiminnassa. Yhdeksi puhujaksi (psykiatri nimi).

      Olisi pitänyt sanoa, että olet inhottava kun (vanhempi mieshenkilö) käytti sanontaa "hyvin riiputettua lihaa", johon (nuorempi naishenkilö) sanoi, ettei hällä riipu. Mies puolestaan oli hölmistyneen sanattomana.

      Eräällä oli paha olla. Hän totesi, että kuinkahan täällä jaksaisi olla katsojana. Mies ei kehdannut kieltäytyä päivystyksestä.

      Eräällä oli hyvin paha olla. Minulle tehtiin heti alussa selväksi sairaanhoitokoulun harjoituksessa vanhemman ryhmäläisen toimesta, että millaisia ihmisiä eräät kaksi miesryhmäläistä oikein ovat.

      (nuorehko naishenkilö) puhui kiihtyneessä mielentilassa hotellissa hallituksen kokouksen, saunan ja syönnin ajan.

      Eräällä oli paha olla. Hän totesi, että kuinkahan täällä jaksaisi olla katsojana. Mies ei kehdannut kieltäytyä päivystyksestä. Mainitsin tästä eräälle ryhmäläiselle. Myöhemmin ryhmän tilaisuudessa ensiapukouluttaja huomautti, että jollakin on paha olla. Ei saisi lokeroida ihmisiä. Näytti siltä, että se mies oli puhunut, muttei sanonut nimeäni. Myöhemmin kun olin häipynyt koko osastosta ja olin katselemassa raveja, niin samainen mies touhusi iloisena myös manuaalisen tulostaulun parissa. Hän itse oli opettanut, ettei päivystäjä ota vastaan ulkopuolisen töitä.

      • omajaksaminentärkeää

        Vapaaehtoistyö on nimensä mukaan vapaaehtoista.
        Silloin kannattaa lopettaa, jos se käy rasitteeksi.


      • taitosanoaei
        omajaksaminentärkeää kirjoitti:

        Vapaaehtoistyö on nimensä mukaan vapaaehtoista.
        Silloin kannattaa lopettaa, jos se käy rasitteeksi.

        Myös vapaaehtoisten täytyy osata sanoa "Kiitos ei!" ja tämä koskee myös SPR:ää. Teen itsekin SPR:llä vapaaehtoistyötä ensiavussa ja vapepan puolella, mutta osaan toisaalta sanoa "kiitos ei!" siinä vaiheessa kun työtunteja on kasassa liikaa tai en ehdi tai jaksa tehdä enempää. Myös ihan osastotasolla olisi suotavaa, että osastojen johto kiinnittäisi huomiota vapaaehtoisten jaksamiseen, etenkin silloin kun vapaaehtoiset väsyvät.


    • Ilotalo

      Eikös niissä vokeissa ole harrastettu seksiäkin SPR:n työntekijöiden ja turvapaikanhakijoiden välillä. Miten tämä sopii teidän arvoihin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe